{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
362 visninger | Oprettet:

Flytning af pony - hvordan overgang? {{forumTopicSubject}}

Hej HG,
Nu jeg har brug for lidt hjælp med gode råd, erfaringer og/eller tips igen til to problemstillinger. smiley

1. Jeg skal have min gamle springpony hjem igen, og stedet på det sted han skal stå på, skal han gå på døgnfold her om sommeren. Han er vant til at blive fodret 2 gange om dagen og komme ind om natten. Hvis han nogensinde har gået på sommerfold, er det formegentligt mange mange år siden. Så er der nogle råd til hvordan jeg skal håndtere overgangen til døgnfold så det ikke bliver en kæmpe omvæltning?

2. For det andet kunne jeg bruge lidt erfaring mht. heste med sarte maver og døgnfold. Nogle der har oplevet at det er godt for deres maver, eller går det mon den anden vej? Problemet er (når der ikke er styr på det) at han får løs mave, med vandige prutter så det løber ned af hans ben.
Hertil også hvis nogle kan svare på hvordan havre og byg som foder påvirker en sådan mave. Det ville være billigst for mig at gå med på det (fordi det er det de op opstaldningsstedet fodre med - meget gammeldags ja), men hvis det det ikke egner sig til den sarte mave, er det ikke det værd at prøve. Ponyen er en new forrest på 23 år.

Tak på forhånd smiley

Kommentarer på:  Flytning af pony - hvordan overgang?
  • #1   14. aug På mit gamle arbejde havde vi et par stykker med efterløb fra maden, samt tendens til tynd mave.
    De fik ysy, så snart der var tegn på tynd mave, og blev først taget af igen når det var ovre og vi havde set 3 gode portioner.
    Dem med efterløb fik det konstant i deres mad, blot en rigtig lav dosis

• #2   14. aug Jeg har en pony med sart mave, og hun egner sig bestemt ikke til døgnfold. Vi har afprøvet det her i forår/sommer, da staldmutter ønskede det. På begrænset fold med begrænset mængde græs, hø, halm og så en smule mavevenligt foder uden sukker med gærkultur og vitaminer for at holde maven kørende. Jeg lagde dækken på om natten, for at undgå kuldepåvirkning af maven samt ved regnvejr. Gjorde rigtig meget for at få hende til at fungere. Men det gik ikke. Hun var på nippet til at blive forfangen, da maven fejlgærede og hun fik mange sukkerdepoter. Så hun står inde igen og jeg motionerer to gange om dagen for at få hende til at tabe sig. Det er ikke risikoen og bøvlet værd, vil jeg bare sige.
    Derudover vil jeg bestemt fraråde dig at give din hest med sart mave korn. Det er langtfra optimal foder og der skal som minimum tilsættes foderkridt, hvis din hests mave ikke skal gå helt amok, da PH værdien ellers forskubbes. Det lyder ikke som det optimale opstaldningssted, du der har fundet til din gamle hest. Men hvis du er glad for stedet, så må du jo selv lægge en masse arbejde i det 2 gange dagligt (afhængig af hvor meget opstalder gider at gøre for dig og din hest) samt købe egnet foder ved siden af, for at få hesten til at fungere.... Held og lykke med det.

• #3   14. aug Dorte A: Hvad menes med "efterløb" fra maden?

Ann: På opstaldningstedet, kan jeg sagtens selv købe foder som de så fodre med, så det er ikke fordi det er ikke optimalt. Men tak for svar jeg vil bestemt tage det til overvejelse.

• #4   14. aug Efterløb er den væske der kommer efter hesten har pøllet.
    Den væske der løber ned langs ballerne, og er forfærdeligt at få af

• #5   14. aug Min har meget sart mave og han fungere godt med døgnfold om sommeren. Hvis han går i løsdrift om vinteren kræver det at han har et tykt dækken på, godt med læ og et skur med en god bund, så fungerer han os fint med det.

• #6   14. aug
    Lad være med at tænk på overgangen til døgnfold som noget voldsomt - jeg tror såmænd ikke hesten reagere. Enten reagere den overhovedet ikke og trives, ellers gør den ikke.

Mht. maven så er det oftest pga. græs - nogle heste trives ikke med græs i forhold til deres mave og får splat mave af det, det kan ikke rigtigt fikses andet end... at få hesten væk fra græs.

• #7   14. aug Min fungere faktisk bedst på græs, det er det eneste tidspunkt hans mave fungerer 100%, desværre kan han ikke tåle det, så han får kun nippe græs.

• #8   15. aug Tusind tak for svar!! smiley

Kommentér på:
Flytning af pony - hvordan overgang?