{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.240 visninger | Oprettet:

Aflivningsdebat {{forumTopicSubject}}

https://www.ridehesten.com/nyheder/aflivning-af-hest-skabte-stor-debat-ved-graensen/61920

Hold nu op en historie smiley
Det virker som en sag med mange sider, men jeg må indrømme, at min sympati ligger overvejende hos hesteejeren. Tænk at få stjålet sin hest og blive hængt ud.

Samtidig bliver jeg da taknemmelig for den danske lovgivning på det punkt. Jeg vil gerne selv have lov til at bestemme, hvad et værdigt liv er for min hest.

Hvad tænker I om denne sag?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Aflivningsdebat
  • #1   24. aug 2019
    At det er helt fint, at reglerne er som de er i Danmark.
    Min ville også blive aflivet. Hun fejler så mange ting efterhånden - ikke noget der gør hele dødelig syg, men hun ville være sådan cirka umulig og få solgt og med stor risiko for at det gik galt på flere punkter. Så nej tak, hun bliver over aflivet hvis jeg ikke kan have hende.


  • #3   24. aug 2019 når man ejer et dyr så er det ens egen beslutning
    en part har jo intet at sige - man passer jo bare hesten. desuden har vedkommende fået tilbudt hesten. så kunne vedkommende jo bare have købt hesten - hvor svært kan det dog være

    så jeg er helt på hesteejerens side



  • #4   24. aug 2019 Jeg er glad for regler er som de er i Danmark.
    Min hyp er ikke syg syg, men hun har da nogen skavanker, et særligt sind og ville nemt kunne blive misforstået og havne som kaste boldt i forkerte hænder. Så jeg har lovet hende og mig selv at hvis jeg ikke kan have hende mere så skal hun have fred og det er der ingen der skal kunne bestemme om jeg skal kunne give hende eller ej


  • #5   24. aug 2019 Folk skal lukke r*ven og blande sig udenom er hvad jeg synes om det.
    Hvis jeg vil aflive min hest, selv hvis den er sund og rask, men måske bare af ældre dato e.l., så er det min beslutning.

    Var hesten min, så havde jeg dælme insisteret på en anmeldelse af de unger/staldejer der havde stjålet hesten. Ja, hesten kom retur igen, men det kan ikke passe, at man kan stjæle en hest (i timer, dage eller for evigt) og så er der helt uden konsekvenser.


  • #7   24. aug 2019 Svineri. Man stjæler ikke folks heste, fordi man er uenig. De havde fået tilbuddet om at købe hesten og det var der sjovt nok ingen interesse i.

    Jeg havde nok taget samme beslutning. At få hesten aflivet mens det stadig var nogenlunde, i stedet for at lade den kæmpe igennem en hård vinter og først aflive når det er så slemt at hesten lider.

    Puha, jeg havde ikke haft det pæne sprog som hesteejeren har i det opslag, det er helt sikkert.


  • #8   24. aug 2019 Som min veninde og jeg kom til at tale om - hvad hvis hesten fejler noget psykisk? Altså på "papiret" er den sund og rask? Måske den er til fare for sig selv ELLER ejer vil af med hesten men ikke have den ender som kastebold eller lignende.
    Vi er hestenes "talerør" og ja, jeg synes den danske lovgivning er lige som den skal være på det område. Vi skal selv være herre over hvornår det stop. Så man kan se sig selv i øjnene og sige farvel til sin ven med ren samvittighed.


  • #9   25. aug 2019 1)
    Der er flere ting i dether.
    Ifølge ejers beskrivelse har hesten i mange år haft lidt problematisk adfærd, hvilket har gjort det sværere at give den et godt heste liv.
    Dernæst, så havde den astma.
    -med astma i opblussen osv, ja, det er fair at lægge den ned.
    Især set i lyset af, at ejer ikke havde brug for den, og der ikke var købere.
    Jeg tror personligt, at dyr der ikke har et menneske, som har en grund til at tage sig godt af dyret, er tilbøjelige til at få mindre god pleje og pasning. Og et dyr som hamher kræver jo netop mere. Det er en ligning, der ikke kan gå op. Fair at aflive hesten.

    2.
    Den anden ting er - "må ikke aflive raske dyr'.
    Sød tanke. Helt klart en sød tanke. Men dyr ER afhængige af deres mennesker, og hvad hvis der ikke kan findes et menneske til det dyr, der kan og vil påtage sig dyret?
    Det er ikke alle dyr, der er syge, men alligevel er deres muligheder for en værdig tilværelse udløbet, fordi dyret ikke har et menneske som kan give det, som er nødvendigt. (Fx pga det er meget svært, fx ved en kombination af lette adfærdsproblemer og astma. Eller fordi den oprindelige ejer simpelthen er langtidssygemeldt).
    Hvornår er dyr for raske?
    Og hvad pokker har jurister tænkt sig skal ske med dyr, der dømmes "for rask"?
    I en perfekt verden anskaffer man sig ikke et dyr, hvis man ikke kan passe det. Men hvis folk vidste hvad fremtiden bragte, var det ikke denne verden. Shit happens - hvad gør tyskere med dyr der ikke er syge nok til aflivning, men er usælgelige??


  • #10   25. aug 2019 Jeg mener bestemt det er okay at aflive en “rask” hest, nogen heste kan have psykiske skavanker som gør den måske ikke kan sælges. Også er det klart bedre at tage ansvar og lade hesten komme godt over regnbuebroen end at risikere den bliver kastebold.
    Og den pågældende hest havde jo endda astma, dette vil jeg bestemt ikke kalde en rask hest.


  • #11   25. aug 2019 Det er også lidt løgn, at raske heste ikke må aflives i Tyskland. Det er muligt dyrlægen ikke må aflive, men de må altså gerne køres til slagt.

    Og hvad tysk lov så i øvrigt har med sagen at gøre forstår jeg ikke.

    Men det bekræftede da mit valg om ikke at støtte NH.


  • trine m
    trine m Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 Svar: 10
    #12   25. aug 2019 Man skal også huske, at der altid er 2 sider af sagen.
    Ifølge Flensborg avis, så har partens mor faktisk tilbudt at købe hesten og fået et nej. Ejer har kun været hos hesten få dage om året og dukker pludseligt op og vil aflive den. Parten er overrakset over dette, da de har ikke lagt mærke til at hesten skulle være plaget af astma.


  • #13   25. aug 2019 Tysk lovgivning er speciel for Tyskland på området. I Tyskland, må man åbenbart ikke aflive dyr med kæledyrsstatus, hvis de er synligt raske. Kæledyrsstatus kan en hest udelukkende få, såfremt at den er udtaget fra konsum, fordi der slagtes masser af heste i Tyskland til mit vidende.
    Når det så er sagt - så kan lovgiveningen på området være helt individuel fra det ene EU land til det andet. Hvad man finder ret i Danmark, kan være ulovligt åbenbart i andre EU lande.
    Men tyveri - det er ulovligt i samtlige EU lande - derom ingen tvivl.


  • #14   25. aug 2019 Puhh. Jeg har hørt helt andre sider af den sag

  • #15   25. aug 2019 Uanset hvem man holder med og hvilke historier der har kørt af løgne og sandheder, så kan det aldrig nogensinde blive andres sag at blande sig i om ejer vælger at aflive sit dyr. Uanset om det er en hest eller et marsvin eller derimellem.
    Ja der ligger da helt klart et etisk og et moralsk spørgsmål i sådan en sag. Men det er ejers beslutning og så længe ejer har overholdt loven så er sagen ikke længere.


  • #16   25. aug 2019 Ligemeget hvad, så er det stadig ulovligt at stjæle hesten. Og det gælder OGSÅ i Tyskland. Ligegyldigt om man er uenig i at hesten skal aflives og hvad man synes om ejer.

  • #18   25. aug 2019 Trine - men det er jo lidt ligemeget, for ejer ønsker på det tidspunkt ikke længere at sælge.

    Hvis ejer var et ligeglad, koldt røvhul, så havde hun jo netop bare solgt (Det havde været penge i kassen frem for udgift til aflivning). Det ønskede hun så ikke... Så må parten være nok så ked af det, men stjæle kræet er altså ikke en løsning, og jeg håber det får konsekvenser... men det sker jo nok ikke.

    Hesten var 17-18 år gammel og ikke fit for fight og adfærdsmæssigt normal. Sådan en hest var dælme heller ikke kommet levende herfra.

    Om man har besøgt den hver dag eller aldrig er da ligemeget. Det er da op til dyrlæge at stille diagnoser... ikke en måske urutineret part.


  • #19   25. aug 2019 Er på dét punkt ret glad for vores lovgivning i Danmark!

    Min hoppe bliver "uden tøven" (måske så meget sagt) aflivet hvis ikke jeg kan have hende mere.
    At det så er stort set umuligt at sælge sådan én, som hende - er en anden side af sagen. Men at jeg heldigvis selv kan beslutte om hvorvidt hun skal det ene eller det andet er alfa omega!


  • #22   25. aug 2019 Frida - et dødt dyr lider ikke, det kan et levende nemt komme til.
    Det betyder ikke, at jeg synes man skal aflive uden omtanke, men ældre heste er ikke nemme at finde GODE hjem til. Det samme gælder heste med problematisk adfærd e.l.

    Hesten i dette tilfælde havde jo i øvrigt både fysisk og psykisk behov for særlige hensyn og var oveni heller ikke helt ung... de købstilbud der var kommet bestod af en der ville købe med henblik på videresalg (staldejer) og en der først ville købe, da det stod klart hesten ville blive aflivet - dvs reelt ikke en der har både tid, lyst og råd til at holde hest, men derimod en, der lidt impulsivt beslutter at ville redde hesten fra aflivning. Ingen af de to ville få lov at købe min hest, det er helt sikkert.


  • #23   25. aug 2019 Jeg synes det er så fint at aflive en hedt med den hidtorie! I mine øjne er den ikke rask, 1) den har astma, 2) den har adfærdsproblemer og 3) den er forsøgt solgt flere gange, inden astma blussede op, uden held, så synes sku det er rette beslutning, som ingen ud over ejer skal bestemme!

    Det er mildest talt noget svineri hvad de mennesker har udsat hest og ejer for, 2 x bortførelse og tilmed at behandle hesten på den måde, hvad pokker er formålet?!? Føj!!!!!

    De folk som pludselig gerne ville købe den, havde jo tidligere takket nej, endda hvor ejer tilbyder at betale en hel del af hesten pleje. De har kun ændret mening fordi den nu skal aflives, de mennesker tænker ikke på hestens ve og vel, men at man for alt i verden skal rede alle levende væsner, koste hvad det koste vil, for dyret vel at mærke!

    Så ja, jeg er fint tilfreds med Dk's lov på det område og jeg tager hatten af for ejer som vælger at give den stakkels hest fred inden den lider!


  • #24   26. aug 2019 #20
    Citat: men det må altså ikke være en måde at 'komme af' med den på hvis den er til besvær.

    Problemet er, at hvis et dyr har værdi for nogen, så kan man med en rimelig indsats finde en ny ejer.
    Hvis et dyr er overflødig, og ikke tjener nogen funktion (arbejdsdyr, kødproduktion, sportsrekvisit, familiemedlem - eller måske bare ledsager og en, der kan modtage omsorc ejer trænger til at give) så er der heller ikke et menneske, til at holde hånden over det.
    Eller, der er en grænse. Måske har ejer stadig ønske og behov for at holde dyr - men har måske ikke fx økonomi, tid helbred.
    Er et dyr almindelig sund og rask, normal adfærd bør der være et menneske, der kan blive ny ejer og ny person til at holde hånden over dyret og dets behov.

    Men, let's face it.
    Hvis nyt menneske ikke kan findes, så er det måske fordi dyret er af så lav værdi eller har så dyre behov, at det ikke tjener et formål og have dyret.
    Hvad betyder lav værdi eller værdiløs?
    Fx en hest burde have en minimum værdi, men hvis dyret har en sær adfærd, er småsyg og skadet mv, så trækker det fra. Der er heste, som ikke er værd at få foræret, deres værdi er på minus skalaen.
    Disse heste har en reel risiko for et dårligt liv, hvis de skifter hænder, derfor bør syge og skrøbelige dyr sjældent sælges.
    Ja, de er til besvær. Og de bør slagtes.

    Der, hvor der er noget galt, det er hvis folk afliver dyr fordi "dyret er til besvær" betyder at ejer ikke har forstået, hvad det er at holde dyr.
    Og normale dyr med inkompetent ejer kan man oftest finde en ny ejer til =du afliver ikke noget der er egnet til salg. .
    Men, det er jo ikke det, som er situationen??

    Kunsten er at indrømme, hvornår et dyr ikke skal sælges videre.


  • #26   26. aug 2019 Hvornår er en hest ikke længere "sund og rask" ifølge den tyske lov?

    Snakker vi en lille anmærkning, som egentlig ikke har nogen betydning for hestens livskvalitet, eller skal hesten være meget alvorligt syg?



    Jeg synes det er helt fint at os hesteejere selv bestemmer hvornår vores heste skal have fred. Vi kender dem jo bedst og vil dem det bedste (for det meste). Men jeg synes ikke at det er okay at "udnytte" det, og bruge det som en nem og hurtig løsning.

    Min unghest er en glad, sund og rask hest. Hvis jeg lige pludselig ikke gad ham mere, hvis jeg mistede interessen, så synes jeg ikke det ville være okay at sige "nå, jeg afliver ham da bare, for det bestemmer jeg selv", uden først at lede efter en anden løsning.

    Det havde ikke lige noget med artiklen at gøre, bare aflivning generelt.


  • #27   26. aug 2019 Raske dyr slagter man. Syge dyr behandler man, så længe det er medicinsk og har udsigt til helbredelse.

    Når vi registrer afdøde køer, så registrerer vi med 'afgangsårsag'. Synes det er vigtigt, at man også som hesteejer overvejer, hvad man vil have som afgangsårsag, når hesten afgår eller aflives.

    Udelukker man en hest fra konsum, så fravælger man muligheden for at slagte den. Så degraderer man hestens status til et kæledyr, og dens skæbne skal så afgøres af uprofessionelles samvittighed og undskyldninger. Det synes jeg er uværdigt.

    Jeg vil så sige, at hesteejeren i artiklen handler rigtigt, en gammel hest med astma skal ikke sælges; men slagtning er da en bedre afgangsårsag. Der er mennesker i verden, der sulter, og så sender vi udmærket kød til destruktion...


  • #28   26. aug 2019 Nu 3r det jo bare ikke praktisk for mange ikke at afmelde hesten. Dels pga eventuelle behandlinger, dels pga de ekstra foranstaltninger der er, når hesten betragtes som produktionsdyr

  • #29   26. aug 2019 Michelle w
    Det stiller umiddelbart ikke de store krav at holde hest som produktionsdyr.

    Behandling/medicinhåndtering ser jeg ikke noget problem i - det kan sidestilles med økologiske produktionsdyr, der må man heller ikke selv efterbehandle, det kommer dyrlægen og gør. Derudover kan man jo tage et medicinhåndteringskursus, så man selv må efterbehandle og opbevare medicin.

    Og så skal man have et foderregnskab?


  • #30   26. aug 2019 Med alt det dokumentation det kræver at kunne få sin hest til at indgå som produktionsdyr, forstår jeg godt folk fravælger konsum. Jeg selv har valgt samme løsning, jeg orker ikke at skulle melde til Fødevarestyrelsen hvad min hest får at spise samt hvilken medicin den lige har fået.
    Men man kan nu stadig godt slagte en hest som er frataget konsum, kødet må dog kun ende i egen fryser.


  • #32   26. aug 2019 Lisette - så har de enten ikke overholdt gældende lovgivning, kødet er endt i egen fryser eller det er ved at være længe siden.

    Ann - jeg synes så det er temmeligt bøvlet at skylle lave foderregnskab, have dyrlægen ud for en simpel ormekur osv.
    Og så behøver hesten i øvrigt ikke blive voldsomt syg, før den pga behandling alligevel skal meldes ud (eller man må vælge en anden og evt mindre effektiv behandling).

    Vi har før fået slagtet hest, men da reglerne blev ændret, blev vores heste afmeldt


  • #34   26. aug 2019 Lisette: Ja det har hele tiden været muligt at få slagtet, men det er til ejet forbrug og altså ikke kød som ender i køledisken hos slagteren smiley

  • #35   26. aug 2019 Du skal have en foderplan og dokumentation for indkøbt og hjemmeavlet foder... Registrere behandlinger... Du får alligevel ikke lov at behandle med noget medicin selv, der ikke må bruges i fødevareproduktion.

    Det er jo heller ikke noget man skal rende og gøre på daglig basis, og hvorom alting er, så kan man få dyrlægen til at lave registreringer. Det er jo heller ikke meningen hesten skal blive syg, det har man jo også et ansvar for.


  • #36   26. aug 2019
    " Du skal have en foderplan og dokumentation for indkøbt og hjemmeavlet foder... Registrere behandlinger... "

    Jaer, jeg skifter foder like... hele tiden - så det ville være über besværligt :P.

    Jeg tror heller ikke på, at heste der aflives kunne have været gode og slagte - ældre heste, heste med sygdomme der har fået alverdens medicin og tilskud igennem tiden - nej, jeg tænker ikke de er sunde.

    Min egen tror jeg heller ikke ville smage særligt godt - hun har været proppe med alt muligt medicin, får tilskud af den en og anden art. Det ser jeg ikke nogen pointe i at spise.


  • #37   26. aug 2019 Krikken
    Fodring ved vi jo alle bør være stabil smiley

    Men det er rigtigt mht. tilskud og medicin, det er også derfor der stilles de krav der stilles til produktionsdyr. Men en motionshest af ældre dato kan jo være lige så god i fars som en udtjent malkeko smiley



  • #38   26. aug 2019
    Tjae - hvis det påvirkede min at skifte foder, så gjorde jeg det ikke tit, men hun reagere ikke på det og det foder jeg bruger har ofte samme grund indhold, så foreskellen er ikke stor smiley

    Ret mange heste får alverdens tilskud og de færreste kommer igennem livet ud af have fået medicin af den ene eller anden slags, så hestekød - mjææ, det kommer an på hesten.


  • #39   26. aug 2019 Ann - selvfølgelig er det ikke meningen, de skal blive syge. Men har man heste meget ude er der jo en vis risiko for sår og skrammer. Særligt De'or og Lillehesten var hårde ved hinanden, mens min gamle kunne gå i månedsvis uden så meget som en hudafskrabning.
    Både Lillehesten og De'or havde måttet afmeldes alligevel indenfor 14 dage efter køb pga (ikke alvorlige) skader.
    Axel havde 3-4 skader i sin livstid, der ville have krævet, han blev afmeldt, hvis ikke han allerede havde været det.

    Faktisk er det en del år siden, at vi har haft en hest, der ville kunne slagtes. Og det er altså ikke fordi de har dårlige forhold e.l. de har bare været uheldige på fold o.l.


  • #40   26. aug 2019 Nej, uheld kan vi ikke altid forberede os på.

    Men til alt fra småskræmmer til kødsår, så kommer man langt med Cyclo-spray, og det må man jo godt bruge til fødevareproduktion smiley


  • #42   26. aug 2019 Ann - småskrammer er ikke et problem nej. Men vi har været så "heldige" at have både overskåret sene, overskåret pulsåre, en egentlig mindre rift, som bare nægtede at hele osv... og det har så krævet behandling der udelukkede dem.
    Vi har ikke mange skader på vores, men når de gør noget, så gør de det vist bare ordentligt. I hvert fald er det længe siden en af vores heste har klaret hele livet uden en skade der ville have udelukket dem fra konsum.


  • #43   26. aug 2019 Lisette - og det er da dejligt for dem, men altså ikke lovligt, så næppe anbefalelsesværdigt

  • #44   26. aug 2019 Altså jeg er af den klare holdning at min næste hest ikke skal udelukkes, ene og alene fordi jeg er dyb modstander af Daka og nægter at betale de penge det koster at få dem aflivet og afhentet, jeg synes at det er grotesk at udnytte hestefolket på den måde, men det er en anden snak! Desuden ser jeg hellere at dyret bliver brugt til fødevarer, hvad end det er til dyr eller mennesker!

    Jeg laver gerne foderregnskab og tager medicinhåndterings kursus for at undgå udelukkelse.


  • #46   30. aug 2019 Jeg er enormt glad for den danske lov. Hvis det blev forbundt at aflive en rask hest (hvilket denne jo ikke var) så ville folk som af en eller anden grund ikke længere magtede deres dyr, stå med et dyr som måske endte med at blive misrøgtet. Det synes jeg er meget værre, når dyret er dødt mærker det jo ikke noget. Hellere et kort men godt liv, frem for et langt men skidt liv.

  • #47   30. aug 2019 Vil lige fortælle om min Karmen.
    Hun har også fået astma og har stået nogle gange og havde svært ved at få luft. Det sker når hun udsættes for støv. Dyrlægen sagde 0 hø kun wrap. Hvor jeg har hende opstaldet får de frøgræs på folden, det sagde dyrlægen også nope til.
    Jeg kiggede efter anden opstaldning, men kunne ikke finde noget bedre, da min hest har PPID og EMS hun må derfor ikke får for meget græs, og skal have medicin hver dag. Der stod jeg med en hest som så skulle stå på sygefold, HELT alene, nej så hellere aflivning, det var ikke et værdigt liv for hende. Jeg aftalte dog en forsøgsperiode med dyrlægen, hvor hun kom på fold med de andre, og fik wrap på stald, og det har gudskelov fungeret indtil nu.


Kommentér på:
Aflivningsdebat

Annonce