{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.810 visninger | Oprettet:

fuldpas eller selvpas, go or no go?? {{forumTopicSubject}}

Hejsa.

Som nogle måske har fulgt med i, har vi renoveret en svinestald om til heste stald. smiley

og jeg har de sidste par mdr søgt opstaldere, ca 3 stk. søger jeg. smiley

Vores ridebane er først lige lavet og ridehallen kommer først indenfor det næste halve år. smiley

Jeg har haft 5 ude og se vores sted, og folk kan rigtig godt lide vores sted og hvad vi kan tilbyde MEN, de forlanger at vi ordner boksen og det er alle de 5 der gerne vil det, enten pga de ikke har tid og pga de ikke kan komme hver dag. smiley

Jeg er kronisk smertepatient og derfor skriver jeg os i vores annonce at det er selv pas, men at vi kan være behjælpelig i tilfælde af sygdom og ferie, idet at så vil min kæreste kunne træde til. Han gider bare ikke hver evige eneste dag. smiley

men er det virkelig blevet moden nu om dage?? At man helst ser at man står et sted med fuldpas?? smiley

Jeg ville hade at have andre til og ordne min hest boks, og jeg HADER de dage hvor min krop ikke tillader jeg selv ordner boksen og min kæreste må gøre det hehe.. smiley

Men jeg kan da godt se at vi ingen opstaldere får hvis de forventer vi ordner boksen hver dag smiley og hvis det er den vej fremtiden går , er det godt nok trist smiley

Hvad går i efter når i kigger opstaldnings sted? smiley
selv pas eller fuldpas? smiley

Kommentarer på:  fuldpas eller selvpas, go or no go??
  • #1   10. sep Jeg har de første 1,5 år som hesteejer haft selvpas i løsdrift, men har flyttet min hest ud til er sted med fuldpas nu og det vil jeg ærlig talt ikke være foruden! smiley

Jeg har en sindsyg travl og uforudsigelig hverdag med mit arbejde, så jeg kan aldrig helt være sikker på min arbejdstid og så er jeg bare glad for, at jeg ikke skal stresse hjem for at ordne en boks.

Så vil jeg hellere betale for fuldpas og kunne nyde tiden hos min hest i stedet for smiley

• #2   10. sep Selvpas i den forstand at jeg skal ordne min egen hest. Jeg magter ikke at skulle bøvle med andres heste. Men jeg ordner meget gerne selv alt ved min egen hest, udmugning, veje hø og foder af osv.
    (Jeg ser dog gerne at der er fast fodring i hverdage med fremsat foder og hø, og weekend evt er turnus. men det er jo en anden snak)

På vores nye sted er der dog udmugning med i prisen, selvom jeg hjertens gerne klarede det selv. Så måske du bare skal være tålmodig.

• #3   10. sep Jeg synes lidt man forpligter sig til at komme hver dag, når man vælger at anskaffe sig en hest... der kan Selvfølgelig være perioder, man er forhindret. men som udgangspunkt er den ens eget ansvar

• Zindy
    Zindy Tilmeldt:
    sep 2008

Følger: 1 Svar: 33
    #4   10. sep For mig er fuldpas en forudsætning for at kunne have hest... med fuldtidsjob, 4 hunde (træning, udstilling, konkurrence), kennel, små børn, hus og en mand der driver virksomhed 10-15 timer om dagen 360 dage om året. Så efterlader det ikke meget tid til selvpas.

Havde min situation været anderledes, havde jeg da sagtens kunne klare det prægtigste arbejde selv, men ærlig tal, så føler jeg ikke at der går noget specielt af mig, fordi jeg ikke får lov til selv at rense min hests boks for lort... og det skal lige tilføjes at jeg har arbejde med heste størstedelen af mit liv, så det er ikke fordi jeg er lorteforskrækket eller for fin til selv at ordne min hest smiley

• #5   10. sep Tror det er meget delte meninger, jeg møder mange der syntes det er en fordel at have fuldpas, men jeg møder også rigtig mange der, lige som jeg selv har det alder bedst med at jeg selv muger og ordner boksen. jeg fravælger helt bevidst de steder jeg ikke kan få lov.
    Så tror nærmere det måske er et spørgsmål om at du ikke har fået de rigtige ud og se på stedet endnu smiley

• #6   10. sep Hos os sørger vi for morgen og aften fodring og ind og udluk smiley Skal klokker dækkener tages af og på tager vi 100 kr ekstra for dette om.mdr.

opstaldere skal selv muge ud, stille foder frem, medbringe eget strøelse, foder og strå foder smiley

Men ja måske det bare kræver tålmodighed:-)

Vi har nok os været naive idet vi troede vi kunne få opstaldere så snart heste stalden stod færdig, før vi havde ridebane og ridehal færdig smiley

Det kan være det kommer helt af sig selv- men jeg synes i hvert fald at det med fuldpas går folk mere og mere efter netop pga der ikke er tid til det... men for mig på de gode dage når jeg kan tager det mig 15 minutter og ordne pt 4 bokse da min søsters pony er her imens hun er på ferie... Så det er jo ikke fordi udmugning kræver så meget tid igen smiley

• Doktor Who
    Doktor Who Online Tilmeldt:
    aug 2016

Følger: 23 Følgere: 17 Emner: 13 Svar: 2.580
    #7   10. sep Jeg vil gerne komme hver dag.

Med mit liv kan noget bare komme vejen.
    Så jeg skal bruge indluk, udluk, mugning og servering af foder.
    For jeg kommer nemt sent frem.

Jeg kunne i teorien muge nogle dage - andre mennesker kan bare gøre arbejdet lige så godt og det er mere enkelt at betale for hver dag i stedet for at aftale fra dag til dag.

Du skal nok finde folk, der ønsker det du udbyder.
    Og ellers, hold fat i dig selv.

• #8   10. sep Måske vis der var strøelse med så og hø/warp i lejen Self til mere pris men stadig selvpas så kunne.det være der vat flere smiley står selv et sted hvor det er selv pas mes strøelse. Hvor vi selv køber hø og skiftes til og lukke ud og ind smiley

• Zindy
    Zindy Tilmeldt:
    sep 2008

#9   10. sep For mig handler det ikke om de 10 min det tager at muge boksen, men om de 10 min det tager at muge ud, de 15 min det tager at ligge ny strøgelse ind, de 10 min det tager at ordne foder, det arbejde det er at skaffe strøgelse og foder selv (som sjælden er samme sted), bøtter der skal ordnes og rengøres, gulerødder, oprydning af gammelt foder, rådne gulerødder, oprydning efter at have muget ud, plastik der skal smides ud, osv. Og så følger der ofte nogle ind/udluk dage med i en selvpasserordning. Men vigtigst så forudsætter selvpas at jeg SKAL ud til hesten hver eneste dag uden undtagelse, og den situation vil jeg simpelthen ikke sætte mig selv i pt. Det ville fuldstændig kvæle min glæde ved at ha hest, så vil jeg hellere lade vær.

• #10   10. sep Jeg arbejder på skæve tidspunkter,så for mig er det enormt vigtigt at der er fodring og ind/ud-luk med i prisen.Udmugning står jeg gerne selv for.

• #11   10. sep Det lyder som en hel fair plan, TS. Vent hellere på de rigtige, i stedet for at please krævende mennesker, så det ender med at tage pippet fra jer.
    Nu ved jeg selvfølgelig ikke, hvad jeres opstaldning koster.
    Men de steder vi har stået med selvpas har været alt mellem 900-1500. og de fuldpas tilbud vi har set har været mellem 2200-4300. Det er immervæk en forskel. også for "staldmutter". Det kunne jo være, din kæreste ville samle tre lorte op i hver boks, hvis der indbragte 700 pr boks i måneden.
    men igen.... lad VÆRE med at gøre noget, I ikke kan overskue, bare for at gøre andre glade. konceptet fejler INTET! smiley

• #12   10. sep For mig er selvpas bare ikke en mulighed. Jeg er studerende og pendler, og jeg har ikke altid tid til at komme i stalden vær dag. Ofte kommer jeg først op til hesten efter klokken 8 om aftenen, og så er der ikke tid til både mugning og ridning. Min hest står i fuldpasløsdrift, og det fungerer rigtig godt. På den måde slipper jeg for dårlig samvittighed, når jeg ikke kan nå i stalden. De fleste andre derude har fuldtidsarbejde og nogle af dem børn, og så er tiden bare knap.

• #13   10. sep Jeg har sådan set ikke noget imod selvpas, såfremt jeg har mulighed for selv at vælge strøelse, og staldejer/andre opstladere lukker ud og fodre til morgen smiley Udmugning, og indluk kan jeg i princippet selv, samt evt. være behjælplig med turnusordninger i weekender:)

Efter jeg startede på mit nuværende studie, er det dog blevet en nødvendighed for mig med fuldpas, da vi er i praktik en stor del af uddannelsen, og jeg derfor ikke er hjemme.
    Det rækker økonomien dog ikke rigtigt til, hvis jeg skulle have hesten med hertil Århus, så han er flyttet ud til en kollega, hvor han bliver passet og plejet efter alle kunstens regler, og så kommer jeg og besøger, når jeg er hjemme på weekend osv. smiley

• #14   10. sep Altså jeg er ok med selvpas, så længe det bare er boksmugning, selv give hø osv. af egen hest. Det med at skulle hjælpe med at lukke andres heste ind og ud, eller gøre nogen af de ovenstående ting for andres heste gider jeg faktisk ikke. Jeg har heller ikke tid til at tage morgenvagter flere gange om ugen smiley

Så jeg tænker... så længe du tilbyder at fodre (krybbefoder) og lukke ind og ud, så skal du nok få nogle opstaldere smiley

• #15   10. sep Tjah.
    Jeg arbejder 3-holdsskift, og har valgt at have hesten i løsdrift.
    Der er som sådan ikke fuldpas - vi hjælpes af med at ordne selve løsdriften, staldmutter fodrer og giver wrap (til vinter).
    Jeg blander selv foder.
    Er de på ferie eller skal noget, så er det en selvfølge at jeg træder til smiley

Men må nok sige - at de dage hvor jeg kommer hjem fra nattevagt, så nyder jeg altså at vide at jeg IKKE skal ud i stalden "bare" for at muge. At jeg ikke skal finde nogen til at passe hesten hvis vi skal på weekend, eller jeg er komplet smadret efter job.
    Jeg er ikke ked af at give en hånd med i stalden når jeg er der - men nyder godt nok den frihed der er ved at kunne blive hjemme de dage hvor der bare ikke er tid/energi til det

• #16   10. sep Jeg har vel en deltas, altså der bliver fodret og lukket ud+ind men skal selv ordne mine bokse. Og det er nu ganske fint, hestene står på træpiller så det er dejligt nemt at ordne deres bokse. De kan sagtens tåle vis der lige er en dag hvor jeg ikke når ud i stalden og ordner.

• Dorthe C
    Dorthe C Online Tilmeldt:
    jul 2015

Følger: 5 Følgere: 9 Emner: 89 Svar: 1.601
    #17   10. sep Jeg vil foretrække selvpas, jeg har aldrig stået et sted hvor der var fuldpas, og jeg kommer højest sandsynlig aldrig komme til det, med mindre jeg bliver så handicappet, at jeg ikke kan.

Jeg skal være ret skadet eller syg, hvis ikke jeg selv kan passe mine heste. Selvom jeg kommer sent hjem og min mand har fået en sjælden tilladelse til at fodre, er jeg lige et smut i stalden, for lige at se til mine drenge smiley

• #18   10. sep Hmm det er svært at sige om det er blevet mere eller mindre moderne med fuldpas smiley
    Altså set fra mit ståsted - Jeg har mine heste hjemme og ordner alting selv. Jeg har altid været priviligeret at kunne have dem hjemme og jeg elsker at være omkring dem.
    Hvis jeg en dag skulle have dem opstaldet tror jeg faktisk også at jeg ville vælge fuldpas eller noget der ligner. Egentlig har jeg der ligesom dig at jeg gerne vil alting selv. Men i og med at jeg som opstalder sikkert ville have transporttid, nogle regler omkring hvornår/tid for ophold i stalden etc, så ville jeg tage hele pakken og så bare håbe og bestræbe mig på at kunne nå det selv, men hvis ikke, så vidste jeg at der var styr på det med en fuldpasaftale. For mig har det ingen økonomisk betydning om jeg giver lidt mere. Når jeg kigger opstaldningspriser, tænker jeg tit at jeg ville spare mange penge ved at betale mig fra det smiley
    Med den situation du beskriver ang dit helbred vil du nok være bedst tjent med at holde fast i dit princip om selvpas. For det er hårdt arbejde at passe 4-7 heste dagligt. Plus vedligehold af gård mv.
    Held og lykke med projektet smiley

• #19   10. sep Jeg foretrækker selvpas i den forstand at jeg selv kommer og muger boksen og gør foder klar. Jeg hjælper gerne med at lukke ind og udluk gør jeg gerne når jeg kan, jeg har bare ikke mulighed for at stå med det hver dag. Jeg vil dog helst ikke der skal skiftet 117 ting på hestene, det har jeg prøvet og der er bare ikke spor sjovt. for mig er det vigtigt at man kan købe stråfoder, strøelse på stedet da jeg har dårlig mulighed for selv at komme med det. Jeg foretrækker det er med i prisen men ikke et krav. Det lyder som et dejligt sted og de rigtige skal nok komme. smiley nu skal jeg for første gang flytte til løsdrift hvor det ikke er nødvendigt at komme hver dag, det bliver lidt af en omvæltning, da jeg nyder at muge ud og gøre klar til hesten. Jeg er ligesom dig og foretrækker selv at gøre tingene.

• #20   10. sep Når jeg søger opstaldning til Hope om - forhåbentligt ikke alt for længe - så vil det som udgangspunkt være fuldpas.

Jeg har ponyerne hjemme hos mine forældre, og i alle de år jeg har haft dem, har jeg synes det var et helvede når de kom på stald, netop pga. mugning. Jeg har altid selv stået for boksene, og jeg har altid været i smerter når jeg er færdig (at de står på halm, hjælper ikke på den problematik smiley ). Nu er der heldigvis forholdsvis styr på mine smerter, men jeg ved ikke hvordan min krop reagerer når det bliver koldt, men helt ærligt, så kan jeg bare godt finde på noget andet at bruge de kræfter og den tid på. Så vil jeg da langt hellere strigle, tage ud og ride el. andet.
    Jeg kan godt muge, og min kæreste kan også hvis det er helt galt - men jeg vil bare hellere bruge tiden på andet.

Som udgangspunkt ville jeg skrive til steder og spørge om det er muligt at betale sig fra mugning hos steder hvor det ikke er med i prisen. Og så undgå at skrive til helt selvpasser-steder.

Så vent på de rigtige, og lad være med at please hvis ikke i ønsker at tilbyde det.

• #21   10. sep jeg har prøvet begge dele - og det som har været vigtigst for mig har været prisen og hvor meget der er med i prisen. nu har jeg aldrig skulle bruge et ridehus.

men skulle jeg i dag blev det fullpas men det er pga de sygedomme jeg har. har min far til at ordne boksen hver dag. resten gør jeg selv

• #22   10. sep Vi har samme problem, alle vil ha fuldpas ( og helst gerne til ingen penge smiley ) og det ikke en mulighed hos os.

Personligt vil jeg helst stå i selvpas. Kan bedst lide selv at muge, så ved jeg det bliver gjort ordentligt og vil os helst sørge for foder og strå. Har prøvet at stå i fuldpas og det er slet ikke mig.

• #23   10. sep Delvis selvpas. Det vil sige at jeg ikke nødvendigvis selv lukker ud og ind og fodrer. Men jeg kommer hver dag og ordner boks og foder og ser til min hest/træner. smiley
    Nu er jeg jo velsignet så jeg har de hjemme, men da jeg ikke havde, var det i delvis selvpas smiley

Mvh TT

• #24   11. sep Det kommer an på mange ting for mit vedkommende.
    - Hvor mange heste har man?
    - Hvor megen selvpas er der tale om?
    - Hvordan er udmugningsmulighederne?
    - Hvordan ser ens hverdag ud?

Nogle steder er udmugningsmulighederne elendige. Det er besværligt at komme til møddingen, og folk er dårlige til at holde den, så den hele tiden skal stakkes. Og hvis hjælpemidlerne (trillebør, greb og kost) er dårlig kvalitet og/eller i fåtal i forhold til antal opstaldere, gør det det bare endnu mere surt og besværligt.
    Hvis ovennævnte ikke er i orden, er det nok til at kunne få mig til at springe fra.

Men umiddelbart har jeg intet imod selvpas, og det er også hvad vi har benyttet os af de sidste 5 steder vi har stået opstaldet. Dog er det svært med 3 heste på boks, men i løsdrift er det intet problem. 1 hest på boks ser jeg dog ikke som et problem for vores vedkommende. Alt efter bundlag og hvordan man holder boksen, så er en enkelt boks rimelig hurtig at tage. Især hvis opstaldningsstedet har en stor trillebør - Dét er for mig et stort plus.

• #25   11. sep
    Hvorfor er det trist hvis det er den vej det går?

Jeg ville da elske og have råd til at betale mig fra at det hele bare blev fikset og bare bare skulle fokusere på min pony, ikke bruge tid på alt det uden om. At jeg så med den pony jeg har nu, har lidt tillidsproblemer i forhold til om folk kan gøre det "godt nok" det er noget andet - men hvor ville det da være rart kun og skulle komme for og ride.

Hvis man har børn, job, venner, fritid og alt muligt andet hvor hest så skal passes ind midt i, så betyder det meget at man spare tiden på staldarbejdet og kan fokusere på det man er glad for og det man har hesten for.

• #26   11. sep Jeg vil ikke undvære udmugning. Udmugning fortæller mig, hvordan mine heste har det. Er deres maver i orden og er de trygge og tilfredse. Jeg kan tydelig se, hvis der sket noget usædvanligt, de ikke er trygge eller deres maver ikke er tip-top. Jeg foretrækker, at der er udlukning og morgenfodring med, men resten tager jeg mig selv af. Så bliver det gjort, som jeg vil have det. I min verden kan man ikke ordne 4 bokse på 15 min ( ikke efter min standard).

• #27   11. sep Ja det er ligeledes vigtigt for mig at selv ordne boks, for som Nobody siger, er det her vi får en meget vigtig pegepind på hvordan hesten har det. Så den daglige udmugning vil jeg ikke være foruden smiley
    Og kedelig tendens.. Det er jo hvordan man ser det.. Jeg ville føle jeg mistet en vigtig del af mit forhold til mine heste hvis jeg ikke var der hver dag og tog mig af de og fodret osv.. Vejen til mandens hjerte går igennem maven siges det.. Det er nok især ikke anderledes når det gælder vores heste.. Men ud fra mit syn er det ikke alle der har den luksus at kunne gøre det hele selv..
    I mens andre tænker det er luksus at ikke behøve at gøre andet end at hygge med hesten.. smiley

Mvh TT

• Doktor Who
    aug 2016

#28   11. sep #26.
    Jeg er afhængig af noget der ligner fuldpas primært pga job.
    Sådan er det.

Men.
    Når jeg ikke kan lukke ind, muge mv fordi jeg kommer sent - ankommer jeg fx kl 20-21 i stalden, så er det bare at sparke til madrassen, bruge øjne og lugtesans, så ved jeg meget af det samme som jeg ville vide, hvis jeg mugede selv...
    Så...
    Det er et arbejde andre gerne må gøre.

Hvis jeg havde hest hjemme, ville det nok blive et løsdriftskur med dybstrøelse.
    Og det ville give det samme...

• #29   11. sep Har ikke læst de andre opslag, men kom til at tænke på at du evt. kunne lave dybstrø og muge med bobcat?

Og ja, de fleste vil have fuldpas. Jeg søger også en enkelt opstalder pt. og tilbyder heller ikke fuldpas. Der har været nogle stykker herude førhen, men der bliver længere og længere imellem dem der accepterer at de selv skal muge. Tiderne skifter, lidt ærgerligt på en måde, for hvis man ellers er sund og rask, så er mugning da det mindste. Det sure med søde mentaliteten er ved at forsvinde...

• #30   11. sep Tak allesammen for at give jeres besyv med.
    Jeg kan godt hører at de fleste der har skrevet hælder mest til fuldpas for at deres hver dag kan hænge sammen smiley

Det er en af de ting jeg /vi ikke kommer til og gå på kompromis med. Min sygdom /smerter er så slemme til tider at jeg priotere min tid og energi på mit eget, så jeg kommer ikke til og passe andres heste, heller ikke selvom det så skulle betyde flere penge i kassen, så det kan ikke blive aktuelt smiley

mht halm og dybstrøgelse kommer heller ikke til og ske, vi er ikke tilhængere af at der ikke bliver muget ud hver dag, desuden er vores boks heller ikke indrettet til at der kan gå en maskine ind netop fordi vi ikke går ind for dybstrøgelse smiley

men som nogle af jer skriver skal der nok dukke nogle op, der er da os et par stykker der har sagt at når ridehallen er der, så kommer de herud, så det må vi så se om.det kommer til og passe smiley

tak for at i alle gider dele jeres erfaringer og ønsker smiley

• Zindy
    Zindy Tilmeldt:
    sep 2008

#31   11. sep Lige som jeg har tillid til at min datters børnehave ringer til mig hvis de observere noget usædvanligt, så har jeg også tillid til at mit opstaldningssted kontakter mig hvis de observere noget usædvanligt... havde jeg ikke den tillid, stod min hest et andet sted smiley

Som jeg ser det, er der efterspørgsel for det det hele (selvpas/ delvis selvpas/fuldpas) så det er nok bare et spørgsmål om at muligheden om ledig bokse skal nå ud til de rigtige.

• #32   11. sep Du skal ikke sætte dit eget helbred på spil for andres heste, så hellere vente på folk der leder efter hvad du/i kan tilbyde..

Jeg foretrækker selvpas/delvis selvpas.. Jeg har ikke den store interesse i at passe andres heste og vil helst undgå for meget ind og udluk, men jeg passer helst selv min boks, så er alt nemlig som jeg vil have det, da jeg er sart med min boksbund.. Jeg kan dog godt indgå i turnus og tage en en indluk ugentligt, hvis alt andet ellers passer mig..

Jeg tror "altid" der har været stor efterspørgsel på fuldpas.. Jeg kan også godt se det fede i den mulighed for folk der har fuldtidsarbejde og familie, så de kan få det til at passe. Alle vil have det hele til ingen penge, det er ikke kun hestefolket.

Bare vær klar i spyttet omkring hvad du kan tilbyde og forventer.

• #33   11. sep Jeg står i selvpas, og har gjort det i 37-38 år med et halvt års undtagelse smiley

Nu står jeg et lille sted, hvor jeg kun muger under min egen, og staldejer sørger for resten.
    At staldejer, så er et større pylder hovde end mig, så er jeg aldrig i tvivl om at min hest bliver passet til UG.

Der hvor det bliver "besværligt" for mig, er hvis jeg selv skal komme med grovfoder og foder og strøelse.

• #34   11. sep Da jeg var yngre elskede jeg selvpas. Men der var jeg også ude ved hesten hver dag.
    Nu bliver jeg nødt til at have en 'blanding' så at sige, da jeg har mange smerter i hele kroppen og psykiske problemer, så jeg kan ikke komme hver dag..

• #35   11. sep Jeg har prøvet lidt af det hele. Men de steder jeg selv har skulle muge, har det altid været muligt at lave aftaler med en anden opstalder om hjælp til mugning, hvilket har gjort jeg ikke skulle komme hver dag.

Jeg tror dog at der det kan blive svært for jer, er at man selv skal købe strøgelse og grovfoder. Der havde jeg måske sagt, at man køber hjem sammen (hvis det er det de ønsker) og så deler udgifterne. Pt lejer jeg stald/løsdrift med en veninde, dvs vi er to der står for alt for vores to heste. Det er særligt indkøb af wrap der har været lidt bøvl med og som jeg gerne ville være foruden.
    Vi skal nok have en opstalder ind snarest, der har vi tænkt os at tilbyde fuldpas.

• #36   11. sep laura: mht strøelse og stråfoder er det heller ikke utænkeligt at vi på sigt kan købe sammen, men vi vil ikke gå ud og købe måske 4-5 forskellige slags strøelse og så.kan vi risikere at dem som.kommer alligevel ikke vil bruge det vi har købt, desuden har vi ikke millioner af penge til og stå til at andre kan købe strøelse igennem os, og nu har jeg stået 3 steder siden marts sidste år, og alle steder skulle jeg selv stå for strøelse.. så.det tror jeg nu er det mindste problem for folk... alle kan da gå ud og købe strøelse til sin hest.. smiley

desuden tilbyder vi plads til opbevaring af strøelse i vores maskinhus , så opstaldere vil f.eks kunne have x antal paller til og stå hvis dette ønskes.. smiley

• #37   11. sep briarwood : lige netop samme problematik har jeg og derfor kommer fuldpas aldrig til og kunne være noget vi tilbyder her.. smiley

• #38   11. sep Og det er jo helt forståeligt! For med din fysiske tilstand er det bare ikke muligt.
    Hvad har I af strøelse og har I det som et krav at der skal muges hver dag?

• #39   11. sep
    Alle der har bil kan gå ud og købe til deres hest smiley
    Jeg kender ikke til folk, der har en enkelt hest opstaldet som køber paller hjem af strøelse.

Grovfoder er også pisse irriterende og skaffe selv - jeg gør det lige pt. og det er ikke super let og finde nogen der vil levere 2 baller ad gangen, men garantere at jeg kan få ved ham hele vinteren, hvor det kan opbevares ved ham og jeg ikke skal betale for alt på en gang. Da jeg ikke har råd til lige og ligge x antal 1000 kr for et års forbrug grovfoder.

Så jeg kan godt forstå, at folk kan synes det er besværligt, ikke og kunne købe strøelse og grovfoder samt. evt. foder på stedet.

Min oplevelse er at mange af dem der vælger selvpas - som i helt selvpas inkl. ud og indluk er folk der går hjemme ( af den ene eller anden årsag ), som arbejder hjemme, som studere på en videregående uddannelse og ikke nødvendigvis har mødepligt eller har et arbejde der er fleksibelt mht. mødetider.
    Samt folk der ikke har ambitioner og "vil" noget så og sige - det er sjældent dem man møder til C stævner eller mere.

Jeg ordner gerne min boks selv, blander foder og giver grovfoder samt tager hesten ind hvis jeg alligevel kommer når det er indlukningstid. Men ud/indlukning og fodring af hesten skal være med, samt meget gerne tilkøb af grovfoder på stedet og evt. strøelse hvor der følger x antal pakker fx træpiller med pr. måned.

• #40   11. sep man må bruge alt slags strøelse undtaget halm. og ja vi ser helst at der bliver muget ud hver dag smiley er der sygdom eller man er på ferie er vi selvfølgelig behjælpelig men som udgangspunkt skal man selv stå for det smiley stalden er åben fra kl 7-23 hver dag smiley
    vi står for morgen/aften fodring og ud indluk..man skal selv stille det foder og ståfoder hesten skal have frem til os smiley
    Vi tager 500 for pony og 600 for hest smiley

synes ikke vi er urimelige på nogle måde smiley
    grunden til vi gerne vil have opstaldere er os for hyggen og fælleskabets skyld smiley
    så jeg leder os efter nogle der ønsker det samme der smiley

• #41   11. sep Synes bestemt heller ikke I stiller urimelige krav.

• Doktor Who
    aug 2016

#42   11. sep #36.
    Ang valg af strøelse.

Du kan jo tilbyde folk, at de kan sørge for det selv - eller bruge af det samme som du bruger.
    Nogle mennesker har meget stærke holdninger til, hvad de vil muge i.
    Men, hvis du køber en palle hjem og de kan købe en pose ved dig imod x kr via mobile pay, så vil folk vælge det til, være glade - eller løse det selv.

...
    Jeg kunne ikke drømme om at købe fx træsmulder eller træpiller 2-4 poser a gangen.
    Og jeg har en miniature bil.
    Hund på bagsædet. En stor sportstaske i bagagerummet, så er der ikke plads til mere.
    Så jo, paller tak!

• #43   11. sep Jeg køber en palle, og har to heste.. Så jo tak, Palle. Det bliver leveret på døren, der var en mand der satte pallen helt inde i stalden for mig også smiley dejligt nemt smiley

Mvh TT

• Karen H
    Karen H Online Tilmeldt:
    aug 2017

Følger: 14 Følgere: 13 Emner: 6 Svar: 451
    #44   11. sep I tilbyder hvad I tilbyder, om I får opstaldere kommer an på deres behov, og ikke om der er “gået mode” i den ene eller anden måde at holde hest på smiley

I skal ikke gå på kompromis, men det skal opstaldere, som af en eller anden grund ikke har behov/lyst/tid/overskud til selvpas jo heller ikke.

Ingen er forkerte af den grund, hverken jer eller opstaldere.

I stedet kan I fokusere på de gode ting I KAN give og så acceptere at dem, der vælger jer fra nok har en god grund og alligevel ikke ville være tilfredse med jeres perle. Og kan I ikke få opstaldere, så er det nok hverken jer eller dem, der er forkerte, men istedet blot det I tilbyder, der ikke matcher dem, der mangler opstaldningssted smiley

• #45   11. sep Karen : Det har du en ret god pointe i smiley

• #46   11. sep Jeg har hekt ærligt ikke læst alle svar, men jeg synes at det i tilbyder er meget fair!
    Er planen at prisen stiger når hallen bliver færdig, eller forbliver den på de 500-600?

Jeg synes helt 100 at i skal holde fast i selvpas, dog vil jeg Sørge for at hø enten er med i prisen (så skal det selvf. være dyere) eller at man køber den ønskede mængde af jer, ved godt at der så er indkøb og man skal ligge penge ud, men det kan være bøvlet at skaffe hø til én hest, ellers skal man aftale at købe sammen i stor mængde = billigere. Det samme med strøelse, jo flere man går sammen, jo større mængde kan man købe, jo billigere bliver det.

Fordelen ved selvpas er at folk skal ud og passe deres hest, så risikoen for at få en ind, som kun kommer sjældent er mindre, det kan dog stadig forekomme!

Hvis jeg selv skulle have hest opstaldet ville jeg være nødt til at have på fuldpas eller i løsdrift med dybstrøelse, da jeg ikke kan holde til at muge. For mig tager det alt fra 20-60 Min at muge én boks, afhængig af hvor meget hesten sviner og hvor ondt jeg har, men skal jeg muge, kan jeg ikke træne min hest pga smerter og udmattethed.
    Derfor ville jeg vælge fuldpas.

Når det så er sagt så ville jeg vælge selvpas, hvis jeg kunne, da jeg faktisk nyder at pusle i stalden og er meget panitten med hvordan boksen muges smiley

• #47   11. sep Maria:
    prisen på de 500/600 er en prøve pris, og fordi det er den pris jeg selv har givet de private steder jeg selv har stået..
    der vil stå i en.eventuel opstaldningskontrakt at prisen kan stige jo flere faciliteter der bliver færdige/klar.. men som det er pt er det prisen.. smiley
    Men hvis prisen stiger er det maks at vi hæver den til 700 for pony og 800 for hest når faciliteterne er helt færdige og oppe og køre smiley "dyrere" bliver det ikke hos os smiley

Jeg kan sagtens sætte mig ind i at du ikke har mulighed for at stå.et sted hvor der ikke er fuldpas, når dit helbred ikke tillader det, det er netop derfor vi ikke kan tillade det her, da jeg er kronisk smertepatient og mine smerter er varige, så folk der skal stå hos os , er folk der har tid og selv kan ordne deres bokse smiley

• #48   12. sep Det lyder billigt, men kan se du er fra Nordjylland så det nok derfor smiley jeg ser frem til den dag jeg er færdig med at studere og have hest i Århus smiley

• #49   12. sep ja vi er lidt billigere heroppe smiley det er lidt spøjst der er sådan en forskel smiley

• #50   12. sep Jeg er helt enige med alle dem som siger, at det du tilbyder er helt fair - og at du skal holde fast i det.
    Når du har en kronisk sygdom, og din mand ikke har mulighed for at være fuldtids staldmand, ja så er det jeres sted, og jer som bestemmer.

Jeg har mine heste hjemme, og passer jo stalden selv. Så det er ikke fordi jeg ikke er vant til det.
    MEN jeg ville aldrig opstalde ude et sted med selvpas - been there done that - det var ikke en succes hos mig, da jeg oplevede at folk “smed” deres heste af på stedet, og overlod det til andre som kom hver dag til at have så meget medlidenhed med deres stakkels heste, som ikke fik muget ud, ikke fik grovfoder, ikke kom ind eller ud på fold osv.
    Jeg vil gerne hjælpe andre også, men lærte flere steder at sådan var der ikke mange der tænkte, de fik bare gratis pasning af deres hest - og en dag blev til flere, ind til man sagde nej, og så måtte stå og se på en hest stå på fold kl 20 i bulderragende mørke og øspøsende regn, fordi ejeren ikke selv gad tage den ind, og folk havde fået nok af at hjælpe. ( og ja jeg tog den ind...)

Jeg har set staldejere slåes med deler hesteejere, som lader deres heste gå for lud og koldt vand - som ikke betalt hver måned - som ikke lige havde råd til foder i slutningen af måneden ( men råd til at gå i byen...)

Så jeg ELSKER at stå et sted med fuldpas - her kan hesteejeren vælge at blive væk hvis de vil, for hesten bliver passet som alle andres heste. Om ikke andet så har jeg som medopstalder ikke dårlig samvittighed, fordi jeg ikke har lyst til at passe andre folks heste gratis.

Desuden har jeg så også et arbejde med mange rejsedage - og en ting er at min mand passer hestene hjemme på matriklen - men han gider ikke kører ud efter at passe hest smiley

Så vent på de rette - og hav antennerne ud på ikke at få de forkerte ind i stalden. Husk endelig at skriv i kontrakt, hvilke sanktioner du har ifht hvis folk ikke passer deres heste - fx at du så opsiger lejeren og passer hesten fuldpas til en meget stor pris, hvilket du så kan gå i retten med, når de en dag får hentet deres hest ( de plejer at hente dem sen aften/nat og snige sig væk)

Mvh Charlotte

• #51   12. sep Charlotte, du har helt ret!
    Jeg har også stået steder hvor det var selvpas, hvor folk ikke kom/var ligeglade, vi andre havde jo ondt af staklen som stod på gennemblødt eller ingen bund, ikke fik hø og det foder der var pakket til den var muggent pga. ejerne kom gulerødder og rugbrød i poserne med müsli til 14 dage af gangen, både stald ejer og vi opstaldere hjælpes ad med at passe den, men holdte samtidig lidt igen, for når de så kom, en gang hver 14. dag, så skulle de saftsuseme selv muge og give hø! Men de var ligeglade! stakkels pony!
    Ved fuldpas, bliver den trods alt passet, det havde jeg faktisk ikke tænkt over, blot det med at folk bliver væk, hvilket selvfølgelig er 100 gange være ved selvpas!

Så super god idé med at skrive konsekvenser for mangel på pasning ind i kontrakten, så ved folk hvad de kan forvente når de ikke passer deres hest!

• #52   12. sep Charlotte:
    Ja man kan blive ret chokeret over hvordan nogle folk kan være overfor deres heste smiley
    men god ide det med og skrive konsekvens ind i kontrakten..
    jeg har os haft et par stykker der skrev mht sommergræs om hvor tit jeg så at de kom og kiggede til deres hest.... hvor jeg tænker, hvordan kan man bare sætte sin hest af og så sige: hej vi ses når du skal på stald igen smiley

jeg ved med mig selv at der ikke skal skal meget til før jeg synes noget er synd for hesten - så ja den skal jeg os lige have formuleret korrekt i en evt kontrakt... smiley

• Milla
    Milla Online Tilmeldt:
    dec 2008

Følger: 26 Følgere: 25 Emner: 39 Svar: 196
    #53   12. sep Jeg har ikke selv hest, da jeg generelt ikke har overskud i min hverdag til at ride mere end 0-2 gange om ugen - så jeg er så heldig at kunne låne min mosters hest stort set ubegrænset, så længe jeg lige koordinerer med hende, så hun ikke har været derude.

MEN - drømmen er at få hest selv en dag! Selvfølgelig ville fuldpas være rart, men jeg er sindssygt nærrig med mine penge, så jeg vil hellere være på selvpas eller delvis selvpas (som du har beskrevet) og spare penge. Det ville dog, pga. mit helbred og manglende overskud, kræve at opstaldningsstedet lå tæt på ( - max 15 mins kørsel).

Jeg er rigtig glad for løsdrift-konceptet, og så snart hesten står i løsdrift er der jo som regel ikke meget pasningsarbejde, det er jo faktisk kun fodring, og det plejer at være inkluderet i prisen, så det bliver helt sikkert mit valg, når jeg en dag skal have egen ismule smiley

• #54   12. sep Helt klar fuldpas. Har gået langt udenom dem, hvor man skal tage vagter i weekenden osv. Det vil jeg ikke være afhængig at skulle kunne smiley

• #55   12. sep Tanja:
    i vores selvpas inkludere det ikke staldvagter eller morgen/aften fodring eller ind og udluk. det vil vi gerne selv stå for så det er de samme.personer der håndtere hestene der smiley

det vi forlanger og mener med selvpas er at man selv ordner sin boks og stiller foder frem til morgen og aften, og at man selv medbringer strøelse,foder og stråfoder smiley

• #56   12. sep Hos os hedder det at man muger sin egen boks og så går staldarbejdet på turnus.. Én giver wrap, én giver vand og én lukker hestene ind og fodrer.. Staldejer lukker ud og giver morgenfoder og wrap på foldene alle ugens dage.. Man sørger selv for bund (træpiller) og foder og der kan tilkøbes mere wrap (der er en skive wrap dagligt med i prisen). Man stiller selv foder frem og den der lukker ind smider roepiller oveni til dem der skal have. Man køber så wrap af staldejer, da de har egen wrap og prisen for roepiller bliver delt mellem dem der bruger og så aftales det hvem der køber ind..

Der er meget staldarbejde, men prisen er også derefter..

• #57   13. sep Der hvor jeg står skal vi selv ordne boksen. Hestene står på træpille smuld, hvilket gør det ikke tager lang tid at ordne.

• #58   13. sep Spændende tråd at følge.
    Jeg synes det er hyggeligt med selvpas og har aldrig i mine 20 år som hesteejer haft hest i fuldpas.
    Jeg ville dog, hvis det var mig der stod som staldejer, tilbyde det strøelse som mine egne stod på for x-antal kr. Fx træpiller så tage en pris for x-antal træpilleposer og have et ekstern regnskab for ekstra brug.
    Hvis man vil have sin hest stående på andet, skal man selv anskaffe.
    Men at ordne boks, skaffe grovfoder og lave foder, synes jeg er helt okay - jeg hygger mig med stald arbejde.
    Men jeg tror meget det kommer an på familieliv, jeg bor alene og har kun mit arbejde og min hest. Hvor at jeg godt kan se det kunne blive en udfordring hvis man har børn, mand og job at komme hver dag.

Jeg håber der pludselig dukker nogle lejere op smiley

• #59   13. sep Opstaldning er svært. Vi har drevet hestepension i snart 15 år, og folks forventninger har helt klart ændret sig. Da vi startede klarede opstalderne selv alle staldvagter. Vi sørgede for at hestene blev fodret morgen og aften, men ellers intet.

Efter nogle år var det umuligt at få det til at køre, så vi begyndte at lukke ud om morgene. Senere blev det også til indlukning alle hverdage for at kunne få opstaldere.
    Vi har så ingen ridehus, og det er også et problem, for det er folk idag også kede af at undvære.

Vi har altid sørget for strøelse og stråfoder til rådighed, da det for det første efterspørges af rigtig mange, som syntes det er besværligt at skaffe. Og så giver det bare rod, affald osv hvis hver enkelt skal have sit eget stående.
    Krybbefoder tilbyder vi dog ikke, da det er så forskelligt hvad folk vil fodre med.

Som staldejer må man holde fast i hvor meget arbejde man vil gider have ved at have opstaldere, men også overveje om der er noget som kan tiltrække flere opstaldere uden at "koste" ret meget ekstra i arbejde eller økonomi. Fx at tilbyde strå, strøelse hvis man alligevel køber hjem til egne heste.

• #60   13. sep Ved godt det er lidt off topic, men synes det er meget interessant hvad der gør at folk har ændret sig sådan. Har vi fået mere travlt? Er vi længere tid på job? Betragter vi blot hesten på lige fod med en tennis ketcher eller fodbold? Eller...?

Finanskrisen har jo ryddet ud i en del hesteejere, der nu ikke længere har råd til hest, måske er de ved at få det igen, men alligevel er der mange, mange flere der søger lånehest eller køber hest på afbetaling end før. Så nu er der måske flest af "de kræsne" hesteejere tilbage..? Altså dem der vil have fuldpas og ridehal.. Jeg ved det ikke filosoferer bare. For år tilbage havde jeg en hestepasser der kom 20 km herfra, tog bussen til en flække 3 km herfra og cyklede det sidste stykke. I dag kan jeg ikke opdrive en alm. part... opstaldere er der heller ikke mange af, som faktisk går op i deres hest og ikke bare parkere den. Man gider heller ikke træne diverse issues hesten måtte have, så sælger man den som "problemhest" i stedet (til 30.000 eller mere smiley ) Synes ærlig talt det er en trist udvikling.

• #61   13. sep Jeg bor og arbejder i KBH,så jeg ville skulle ret langt væk for at finde opstaldning jeg har råd til . Det plus skæve arbejdstider betyder at det ikke muligt for mig at fodre x 2 dagligt og lukke ind og ud.

• Doktor Who
    aug 2016

#62   13. sep #60.
    Du har ret. Det er interessant. Hvorfor vil flere have selvpas?

Jeg er selv en af dem, der egentlig gerne vil. Jeg synes stald arbejde er svært hyggeligt.
    Men, når jeg kan få +3 timer overarbejde senere med kort varsel, så skal dyr bare ikke være for afhængige af mig....

Muligvis kunne det være generel velstandsstigning i samfundet? Dels, folk har flere penge mellem hænderne = råd til at stille højere krav. Men dels giver et rigere samfund også større beskæftigelse, færre går ledigt, flere går op på fuldtid eller mere.
    Og så er der måske også mode i det? Ligesom, hvorfor er de sadelformede underlag forsvundet?

• #63   13. sep Lisette tror helt sikkert, du har fat i noget.
    Vi vil generelt gerne hoppe over hvor gærdet er lavest. Altså få mest ud af det, vi gerne vil, til færrest penge og med mindst arbejde.
    Og jeg tror det er blevet nemmere at stille krav, fordi vi er/bliver sådan et service. Og her kommer vi ikke uden om digitale mediers indflydelse.

En forretning kan ødelægges af dårlige anmeldelser på Trustpilot og sure kunder, der brokker sig på Facebook. For det er blevet så skide let at sætte sig tilbage og forvente.

Heste folk betaler dog (som regel) gerne, da vi ved, det er en dyr hobby. Men SÅ skal det fandme også være nemt i det mindste.
    Ja... dybest set, så tror jeg bare vi mennesker er nogle forvænte, forkælede primater.

• #64   13. sep Lisette . Det er jo lidt interessant at dykke ned i.

For mit eget vedkommende, er det måske alderen der er begyndt at trykke lidt, eller alle mine småskavanker der driller, efter at have passet andres heste i ca. 35 år.
    Så for mig er det ren luksus kun at passe min egen hest (kun udmugning), at der er et godt og ikke mindst velpasset ridehus.

Jeg har været en af dem der cyklede rundt, når der bød sig en mulighed for noget at ride på.

Da jeg så endeligt kunne købe min første hest, var lykken gjort.
    MEN det er ikke kommet uden omkostninger, altid "spare" på pengene, snuppe lidt extra arbejde, betale opstaldning i form af arbejde osv.

• #65   13. sep Jeg har haft alle mine egne heste (låne heste, plus egne) i selvpas.(nu hjemme) Jeg har samtidig haft fuldtidsjob, børn og hus.. Men det handlede om prioriteringer.. Jeg kom nogle gange i stalden kl 23 for at muge ud, andre gange kl 05... Men det blev altid gjort.
    Det handler også om hvordan krav man stiller til sig selv smiley

Mvh TT

• #66   13. sep Doctor, jeg forstår ganske udmærket hvorfor du gerne vil have fuldpas smiley Det er egentlig heller ikke sådan nogen som dig jeg mener, for der er jo en ret logisk og håndgribelig grund smiley Skulle jeg opstalde ude, ville jeg også helt klart foretrække fuldpas, men kunne dog godt leve med at skulle muge ud hvis det var. Men jeg har også fysiske skavanker der gør, at jeg kan have dage, hvor bare det at komme ud af sengen er svært.

Karin, ja det er lidt pudsigt hvad der gør det... for dengang jeg var ung da var lykken jo nemlig gjort bare man fik en hest - wow! I dag skal den være en helt bestemt og speciel hest, der skal kunne ALT og opstaldning hvor man ikke skal gøre noget. Jeg forstår godt man ikke vil knokle sig vind og skæv som i gamle dage (eller som jeg selv har gjort), men synes nu alligevel folk er blevet magelige og krævende - hvad fanden er der nu galt med et stykke ærligt arbejde, med en møggreb smiley

• Zindy
    Zindy Tilmeldt:
    sep 2008

#67   13. sep Heste har alle dage været noget vi køber og bruger indtil den ikke lever op til det vi skal bruge, så sælger vi den igen og køber en ny... det er stort set sådan alle gør. Der ud over så er vores tilgang til heste, før i tiden og i dag, at den gennem straf og ubehag skal lærer at servicere os og vores behov.
    Bl.a. På baggrund af ovenstående, hvorfor er det så så vigtigt at rense lort ud hos sin egen hest, for at fremstå som en ordentlig hesteejere?
    I langt de fleste tilfælde, der er hesten slet ikke til stede mens vi ordner de praktiske ting i stalden, så hvad er det vi føler vi gør ekstra for hesten, eller hesteholdet, ved at gøre det hele selv?

Det er ikke fordi jeg har det fjerneste imod hverken det ene eller det andet, men det er alligevel interessant at folk der ikke ordner alt staldarbejde bliver anset for at være mulige, dovne eller ikke i stand til at prioritere deres tid korrekt smiley

• #68   13. sep Zindy -
    1. Man har mere føling med sin hest, og får et helt andet forhold til den ved at omgås den hver dag/at være primær omsorgsperson. Har man hesten i fuldpas men trækker den ud/ind og fodrer samt at træner den, men lader andre tage sig af mugningen. Så ja det er lige meget. Men hestene sætter særligt pris på den person der giver den glæden (ud på fold til flokken, samt mad) og hvis man ikke tager sig af dette selv, så søger ikke altid hestene ejer men passer i stedet for. :')
    2. Nok lidt den holdning jeg selv er vokset op med "Man skal yde før man kan nyde" smiley

Mvh TT

• Zindy
    Zindy Tilmeldt:
    sep 2008

#69   13. sep TT
    1. det du beskriver der er jo forskellen på at have dem hjemme og fuldpas. Har du dem ude på selvpas hvor de enten bliver lukket ud/ind af ejer, eller er med i en turnus, så har man alligevel ikke den omgang med hesten som du beskriver.

2. Man kan jo godt have ydet på andre punkter og så vælge kun at nyde når det kommer til hest... er det mere acceptabelt at arbejde 25 timer og så have selvpas, end at arbejde 45 timer og så have fuldpas? Begge dele er vel at yde, bare med forskellige ting.

• #70   13. sep Zindy du skriver: " Der ud over så er vores tilgang til heste, før i tiden og i dag, at den gennem straf og ubehag skal lærer at servicere os og vores behov."

For nogle ja, men bestemt ikke alle. Især før i tiden tror jeg man undevurdere det forhold f.eks. en bonde havde til sine heste. Ja man var måske hårdere på nogen punkter, men tiderne var hårdere og hele deres tilgang til livet var noget mere kontant end i dag - men stadig havde de et meget tæt forhold til deres dyr og især de dyr der arbejdede sammen med dem. Mine oldeforældre havde arbejdsheste og de gjorde alt for de dyr, og de gik sammen med naboen for at låne/udlåne heste til at passe markarbejdet. Det var skam ikke en ting man bare "smed væk" når den ikke kunne bruges mere. Gamle "Fru Hansen" fik lov at stå i stalden til hun døde.

Da jeg var barn, gik man ligeså højt op i staldarbejdet/pasningen som ridningen - hestene skulle passes seriøst og man skulle vide hvordan sund gødning så ud osv. Jeg er overbevist om at den gennemsnitlige moderne hesteejer, ved væsentlig mindre end man gjorde dengang om heste og pasning - bare se på alle spørgsmål der er på diverse forummer. Det var ting alle vidste førhen. Ja der kommer ny viden og det skal vi da tage til os, men jeg ser i hvert fald en generel tendens til at hesteejere har mindre viden og lyst til at sætte sig ind i ting - det skal være nemt (og ja selvf. er der undtagelser). Det er også derfor jeg tror at sådan nogen som BBH har haft fremgang, da deres metoder er simple og nemme for den almindelige fritidsrytter. Men de understøtter også lidt den der bekvemmeligheds mentalitet. Her har du en simpel måde at træne din hest på - hvis ikke det virker - så har du prøvet og kan blot sælge den som værende "problematisk" til en anden med tid.

Jeg ønsker ikke at dømme dem der gerne vil have fuldpas, men jeg undrer mig over om fremgangen er pga. behov eller simpelthen en ny mentalitet, og hvad den mentalitet så egentlig betyder for os og hestene.

• #71   13. sep Zindy - Jeg har haft heste i selvpas indtil for 4 år siden hvor jeg fik de hjem, har haft selvpas siden 2008. Og jeg var der som regel altid til enten ud eller indluk, og ofte begge dele. Jeg fodret også. Også havde jeg på stutteriet i de fire år jeg havde min i selvpas der, rigtig mange uger i året hvor jeg stod for hele stalden da de var til diverse.. smiley

Mvh TT

• #72   13. sep Lisette: Amen!

dyrene blev sgu passet på i "gamle dage". Ikke fordi de var søde og nuttede, men fordi de var pine nødvendige at have, for at kunne leve. Og det skaber altså en gensidig nødvendighed og et helt særligt bånd.

Hvor meget omgiver vi os egentlig med, som er strengt nødvendigt i dag? Vi har alle tag over hovedet og får mad på bordet. Vi er så priviligerede at vi kan køre i bil til det nærmeste supermarked, hvor en overflod af mad og " uundværlige " nonfood produkter er let tilgængelige bare med et plastikkort. Vores smartphone sikrer at vi altid er inden for rækkevidde, så vi altid kan vise flaget og promovere os selv. Og vi er omgivet af et hav af underholdning muligheder; teater, biograf, forlystelsesparker, noget så simpelt som Netflix på vores 55" smart tv.

Jeg holder fast i min tanke om, at vi bare er blevet møg forkælede, og jeg tror vi alle ville have skide godt af at finde ud af, hvad der rent faktisk er værdi.

ER det værdi at man kun behøver se sin hest for at ride den og give den en godbid, så er det fint. Er det værdi at klare stald arbejdet og føle, man giver noget tilbage til det dyr, man har anskaffet sig, så er det også fint.
    Hvor om alting er, så er heste en luksus i dag og ikke en strengt taget nødvendighed. Og det er også derfor vi har tid til at sidde og diskutere, hvordan man "rigtigt" holder hest. Vi har for meget tid og for lidt at gå op i. sådan rigtigt.

• #73   13. sep Og alligevel er vi stressede som aldrig før og vælter rundt i psykisk sygdom og diagnoser - der er gået noget helt galt i vores samfunds udvikling.

• #74   13. sep Præcis. Den evige jagt på det perfekte, og at optimere hverdagen, så vi kan prioritere det, der er vigtigt. Men jeg tror egentlig de færreste af os er klar over, hvad der rent faktisk er vigtigt for os selv.
    Vi skal have fuldtidsstillinger for at betale vores liv i et parcelhus med ligusterhæk og dobbelt carport. Vores børn skal gå i det rigtige tøj og være vores små symboler på velstand og overskud især - det samme gælder vores heste. RBH underlag med matchende hut og gamacher. Den nyeste og dyreste samshield hjelm og en SD trense med ergonomisk nakkestykke og foret næsebånd.
    Well. Jeg håber der kommer en modbevægelse på mange fronter. At vi lærer at bestræbe os efter den lykke, vi finder i os selv og vores personlige værdier, og ikke den materialisme, vi bliver bedømt på og tildelt af omverdenen qua en fancy jobtitel, unoformkøkkenet og ja... equisoft gjorden.

this took a turn. hahah. men jeg synes ikke budskabet bliver mindre vigtigt.

• #75   13. sep Lisette og Mortensen, gud hvor har i ret! jeg tænker ofte at verden er blevet alt for moderne og de sociale medier fylder alt for meget! man glemmer hvad der er vigtigt!

Når jeg får hest igen, er planen faktisk at den både skal være ride/hygge hest og arbejds hest, da vi formodentlig får noget skov og fastbrændsels fyr, så der skal den (de) hjælpe til i skoven, noget helt andet er at jeg glæder mig til at få hest hjemme, netop så jeg kan være mere sammen med dem! Nu er jeg ved min part mellem 1,5 og 2,5 time 2-3 gange om ugen, hun bliver selvfølgelig også passet af sin ejer den øvrige tid, men det er for mig alt for lidt, men overskuddet er der ikke til at køre der ud oftere, det bliver nemmere når den er hjemme smiley

• #76   13. sep #72 Jeg er tildæls enig. Dog er hesten en nødvendighed for nogle menneskers psykiske overlevelse. Jeg har fået besked på at jeg aldrig må skaffe mig af med hestene både af min fast læge og min tidligere supervisor. Ellers er jeg enig med dig. smiley

Mvh TT

• #77   13. sep Canna du har så evig ret - det er så befriende at møde en der ikke er med i rotteræset smiley

• Zindy
    Zindy Tilmeldt:
    sep 2008

#78   13. sep Lisette: behovet for dyret før og i dag, og hvad man gjorde “i gamle dage” for at sikre sig at ens arbejdskraft holdt længst muligt, har nu ikke så meget at gøre med hvilken tilgang man har for at få hesten til at gøre det man ønsker af den... modsætter hesten sig det vi vil have den til, bliver den straffet. For at lærer den det vi gerne vil have den til, så påfører vi den ubehag som hesten prøver at undvige, og derved lærer hvad vi ønsker den skal.

Og med den tilgang til det, så virker det bare lidt fjollet at sidde og diskutere om man er en god hesteejere eller ej, alt efter om man selv muger ud hos den eller ej.

TT jeg tror ærlig ikke du finder mange andre der har hest på selvpas, på samme måde som du beskriver, medmindre man har hesten hjemme.
    Jeg har alligevel befundet mig en del i hestemiljøet i efterhånden 30 år, jeg kan ikke umiddelbart komme i tanke om en eneste på min vej der kontinuerlig er taget ud i en extern stald hver morgen, har fodret sin egen hest, grovfoder på folden, lukket den ud taget hjem, kommet igen muge, ordne, fodre, osv. Lukke sin hest ind igen, redet, ordnet igen, fodre igen, give grovfoder, puttet den og taget hjem igen... dette hver dag året rundt.

Men sådan helt generelt, så længen hesten bliver passet som den skal, så forstår jeg ikke behovet for at dømme om det en er den rigtige eller forkerte måde at holde hest på. Vi er alle forskellige, kommer med hver vores bagage, har forskellige forudsætninger for at gøre som vi gør, så hvorfor ikke bare nyde det vi selv føler vi har med vores heste, i stedet for at have så travlt med alle andre smiley

• #79   13. sep Dejligt og se at mit opslag bliver brugt til en fin debat smiley

Team Tindur:
    Jeg har det ligesom dig, hestene er lige så meget min terapi som de er hårdt arbejde for min krop, men min sagsbehandler har også sagt at det er det bedste jeg har gjort for mig selv da jeg købte hest sidste år. Måske er mine smerter ikke blevet forbedret og jeg er måske os lidt mere udfordret end jeg var før i tiden, MEN det psykiske med depressioner og trælse tanker og at man holder sig selv indenfor ens hus 4 vægge, de ting er blevet ekstremt formindsket efter hestene kom ind i mit liv igen smiley

Jeg kan se igennem alle kommentarerne at der er mange forskellige meninger om hvad fuldpas og selvpas egentlig vil sige, og det er selvfølgelig os meget forskelligt fra stederne hvad der menes med fuldpas og selvpas.

Vores model i forhold til selvpas, indebærer at vi forventer at ejer selv medbringer foder, strøelse og strå foder, mig og min kæreste vil stå for alle ugens 7 dage s morgen og aften fodring og udluk og indluk, skal vi noget en dag, har vi en liv line i min veninde som bor 1km væk fra os smiley

Mht opbevaring af strøelse og strå foder har vi et maskinhus som vil brugt til dette så eventuelle opstaldere kan bestille hjem til flere mdr af gangen smiley

Grunden til vi var valgt og gøre på den her måde, er fordi den erfaring jeg selv har gjort de 3 steder jeg har stået inden jeg kunne få hestene hjem, er at det er VIRKELIG både træls og mega dyrt og f.eks skal købe hø løbende fordi der ingen opbevaring er hvor man står opstaldet, jeg måtte sidste vinter købe Morten Koch baller, og så gik jeg og købte måske 30 af gangen og så havde jeg ca til 1 mdr af gangen, så stod jeg pludselig en mdr og den jeg havde købt hø af havde ikke flere fordi det var først til mølle, så skulle jeg pludselig ud og finde et andet sted og købe hø , amen altså et helvede.... de 2 private steder jeg nåede og stå brugte vi halm som strøelse og der havde jeg kontakt til en flink landmand så jeg kunne komme og afhente som jeg havde brug for, men sådanne landmænd hænger ikke på træerne.. da jeg så flyttede på den lokale rideskole, gik jeg over til spåner , og her gik jeg os og købte mdr til mdr, da der ingen steder var og opbevare dem, yderligere røg jeg heldigvis med på hø ordningen dernede så jeg fik levere end bigballe hver mdr, men for dælen altså, sikke en stress faktor det var ...
    Derfor kan vi hos os desværre ikke tilbyde at opstaldere kan købe strøelse hos os, men vi kan garantere at de f.eks kan bestille paller hjem hvis de vil (f.eks træpiller), og så er der plads til opbevaring hos os.. ligeledes med strå foder smiley

Nu snakker jeg os om at vi maks ønsker 3-4 opstaldere så det er ikke voldsomt mange smiley og derfor har vi mulighed for at tilbyde opbevaring af strøelse og stråfoder smiley

Det er heller ikke utænkeligt at hvis jeg finder faste opstaldere at så kan vi gå sammen om og købe strøelse og stråfoder, men når vi er så ny opstartet som vi er, ønsker jeg ikke og brænde inde med noget smiley

Og mht foder er der ikke 2 heste ejer der fodre ens så det er altså ens egen ansvar og medbringe smiley

Igen som der os står i vores annonce, så er vi ikke blege for at hjælpe hvis ejer bliver syg eller på anden vis forhindret , men som udgangspunkt skal man selv passe sin hest og muge sin boks smiley

Det er os mærkeligt hvordan vi allesammen ser det med og muge ens hest boks smiley
    Min kæreste tilbyder os mig de dage han kan se at min krop virkelig er dum og giver mig udfordringer og tage hestenes bokse, MEN nej tak, så vil jeg hellere at han svinger støvsugeren og står for aftensmaden den dag smiley

Mine heste s bokse har jeg det bedst med selv og ordne smiley

Hvorimod min søster som os har pony, hun vil helst bare have tid til og ride hendes hest og hun er fuldstændig ligeglad med hvem der ordner hendes boks smiley

Så ja der er mange meninger og holdninger til det og have hest og jeg er HELT ENIG med jer der skriver at sådan var det ikke for flere år siden, jeg kan ikke mindes at jeg i mine unge dage da jeg havde hest sidst, at jeg overhovedet hørte ordet Fuldpas, alle mine veninder ordnede selv deres heste, uanset om de stod hjemme eller ej smiley

• Zindy
    Zindy Tilmeldt:
    sep 2008

#80   13. sep Ts: i forhold til debatten, så beskriver/bekræfter du præcis min pointe... selv om det hedder selvpas det du tilbyder, så gør det ingen forskel i forhold til samvær/connection med ens hest, om der er tale om selvpas eller fuldpas, for det er alligevel ikke en selv der har de der “vigtige” øjeblikke hvor der fodres, trækkes til og fra folden, osv. Man ordner og bruger en masse tid på en masse praktisk arbejde uden på noget tidspunkt overhoved at være i nærheden af sin hest... og hvordan det er bedre for hest/ejer forholdet i forhold til hvis det var en anden der der gør lige det der for en, det er DET jeg ikke forstår/kan se logikken i.

• Karen H
    Karen H Online Tilmeldt:
    aug 2017

Følger: 14 Følgere: 13 Emner: 6 Svar: 451
    #81   13. sep Jeg vil hellere have 30-40 min i boksen hvor jeg nusser hesten, end 30-40 min udmugning og div staldarbejde, hvor hesten er ude.

Jeg ser stadig hestens pærer da den når at “pære” hvis ikke inden jeg når ud, så mens jeg er der (og ja jeg fjerne self dem, der er i boksen før jeg smutter), og hesten søger også mig, men heldigvis også madgiverne.

Jeg står på fuldpas og præcis fordi MULIGHEDEN er der for at jeg får den ekstra tid med hesten, så jeg har tiden til at være med hesten, når jeg er der.

Hvis det gør mig til en dårlig/doven/forkælet hesteejer, så har jeg så brede skuldre, at det må i gerne mene smiley Imens vil jeg så fortsætte med at tilbringe næsten 2-3 timer dagligt med hesten, hvor 100% af tiden, er sammen med den smiley

Jeg synes så modsat at I OGSÅ er fantastiske hesteejere uanset hvor meget eller lidt i selv ordner stald smiley

Ps jeg er også begrænset af sygdom, men selv hvis jeg ikke var, ville jeg stadig vælge fuldpas smiley

• #82   13. sep Jeg tror måske min pointe bliver misforstået... I hvert fald for mit vedkommende handler det overhovedet ikke om diverse mærkater som forkælet m.m. Det er en langt dybere undren over en samfundstendens jeg ikke umiddelbart kan se hvorfor er opstået. Nogle har en grund til at vælge fuldpas, andre gør det på trods af at der er rigeligt tid og kræfter... ja de kræver det for at de overhovedet vil have hesten. Det finder jeg interessant og lidt trist, da jeg kan se at flere ting peger i den retning - ikke kun det at have hest.

• #84   14. sep Jeg synes så modsat, at det er en ærgerligt tendens der er blevet med at hæve sig selv over andre. " Jeg gør det bedst, jeg gør det rigtigt - andre der gør anderledes gør forkert og er dårlige/dumme/dovne/uvidne ( indsæt selv flere ord ) ".

Det er egentligt uanset om det kommer til børneopdragelse, heste eller hvad pokker det handler om.

Jeg synes også det er ærgerligt det med " det handler om at prioritere " - jo jo, men hvorfor er det forkert, at ikke alle prioritere ens? Det gør ikke nogen bedre end andre, at de ikke vælger og prioritere ens.
    Fx som her med fuldpas/selvpas - eller med at have hest under uddannelse " det handler om at prioritere " - ja det gør det da. Men fordi nogen ønsker at knokle fra 6 morgen til 23 aften og ikke har et øjebliks ro til at sidde stille, betyder det ikke at alle andre ville trives sådan.

Jeg står et sted hvor flere står på fuldpas, fordi det er den mulighed de har for at have hest og få det til at hænge sammen. Havde jeg penge - og havde jeg tilliden, så gjorde jeg det også gerne, for det stjæler tid at muge, blande foder og grovfoder selvom man skynder sig. Men med det dyr jeg har, har jeg svært med tillid til andre folk og pasning af hende - havde det været en anden hest, var det nok anderledes.

De der står på fuldpas af hestene lider ingen nød - og holder ikke mindre af deres ejer, fordi deres ejer ikke lige muger deres boks eller blander deres foder.
    Har man hest på fuldpas, har man netop også andre der kan ligge mærke til hvis noget er off med hesten - men generelt uanset hvor jeg har stået fuldpas eller selvpas, så ligger folk mærke til andres heste, uanset om de lige passer dem eller ej. Ligger en hest ned i sin boks og ikke spiser, så reagere man - fordi det ville man ønske andre gjorde, hvis man selv havde været i stalden og var taget hjem, som også kan ske selvom man har hest på selvpas, man er der ikke hele tiden og kan opdage alt.

Folk skal gøre det der gør de trives, ligesom de skal gøres hvad der gør at hesten trives - så kan det sådan set være fuldstændigt ligemeget, hvordan andre gør det, det gør ikke det ene eller andet mere rigtigt. Vi er alle forskellige og har forskellige behov, heste som mennesker.

• #85   14. sep Krikken er det mig du mener hæver sig over andre? For igen, så er min pointe blevet misforstået.

• #86   14. sep Krikken - Jeg synes at folk skal lade være med at undskylde sig.. For det handler faktisk om at prioritere, men selvom man vælger at prioritere anderledes betyder det ikke at man prioriterer forkert. Men når man undskylder for at man har hest i fuldpas, så har man jo prioriteret forkert siden man tydeligvis har behov for at undskylde! Tag de valg I tager, løsdrift, selvpas, fuldpas what ever.. Men lad være med at undskylde for valget, for det er her det går galt.

Mvh TT

• #87   14. sep Jeg ville egentlig gerne selvpas, for jeg hygger mig med det. Men der er 3 grunde til at jeg går efter fuldpas:

1: Det harmonerer ekstremt dårligt med mit job. Jeg har jævnligt arbejdsdage på 12-14 timer eller er væk hjemmefra 2-5 dage. Og så har jeg siddet på Molslinjen kl 7.15 og er kommet i tanke om at jeg havde staldvagten. Det glemte jeg, midt i at jeg skulle akut på job. Ligesom jeg har siddet 2 timer hjemmefra kl. 14 og måtte få andre til at tage vagten, fordi jeg pludselig skulle blive på arbejde til kl. 22 i stedet for 19.30. Ikke sjovt.

2: Ting der ikke har faste pladser eller ting der er mega besværlige. Jeg hader når kosten ikke står på sin plads. Det irriterer mig at bruge tid på at lede efter trillebør og greb, eller at skulle slæbe vand 50 m fordi der ikke er en vandslange.
    Det er små ting, men det ødelægger min glæde ved at være ved hesten.

3: Min hest skal gerne følges med andre ind og ud, det er da enklest, og jeg synes egentlig at staldvagter er enkle. Men der er 1000 holdninger til hvordan ting skal være. "Hestene SKAL ind mellem 16.30 og 17.00", "hestene SKAL fodres 18.27". Stop dig selv! De dør ikke hvis den skulle smutte en gang i mellem. Der er åbenbart folk hvis liv er deres pussenusseskat, som de går op i med millimeter-beregninger. Jeg magter det ikke.
    Sidst jeg stod med selvpas, havde vi en super velfungerende stald, hvor alle var lidt mere løse i det. Det var dog rigtig fedt!

• #88   14. sep TT, jeg synes ikke det er helt så nemt, som at sige folk blot skal prioritere. Jeg kan ikke bare prioritere mig ud af det, der er så mange ting der spiller ind og ofte kan jeg ikke planlægge noget fast der gentager sig hver uge.

Min undren over folks modvilje mod at passe selv, går mere på hvorfor man ikke vil, selvom man relativt nemt kunne få det til at gå op. Jeg forstår fint dem der har skæve jobtider eller mega lange arbejdsdage, eller 4 børn eller hvad man nu ellers har. Men den helt alm. rytter der førhen ofte sås passe hesten selv, vil ikke mere, hvorfor? smiley Jeg har haft en opstalder herude som lovede at komme hver dag og ellers sende andre, som kom ca. 2-3 gange i mdr. og kiggede til sin hest i max. 3 minutter. Ejeren havde ikke noget særligt at skulle, ingen diagnoser eller fysiske skavanker. Hvorfor red ejeren ikke på hesten, hvorfor brugte ejeren ikke mere tid ved hesten - det er da penge ud af vinduet i mit hovede... Måske et grelt eksempel, som dog havde været utænkeligt i de stalde jeg kom i som barn/ung. Der havde man også mere socialt sammen, og hyggede faktisk rigtig meget sammen med staldarbejdet osv. Det synes jeg ikke man ser ret mange steder mere. Havde kortvarigt opstaldet min dreng på rideskole, og der snakkede folk meget sparsomt sammen, hver mand passede sit eget og sagde knapt nok hej til én... der tænkte jeg godt nok at der var sket noget, på de år jeg havde haft hest hjemme. Ja der er da sikkert stalde der er bedre socialt, men synes faktisk ikke jeg ser det ret mange steder.

• #89   14. sep Jeg havde skæve tider.. Nogle dage 14.30-22/23/24 nogle dage 8-15. Så fik jeg det passet ind således at jeg enten var der til udluk eller indluk, også trænet jeg således at jeg var hjemme fra stalden nogle aftener kl 23. Og jeg har/havde børn og hus i tillæg..
    Men vi må være enige i at være uenige smiley

Mvh TT

• #90   14. sep TT skæve tider er f.eks. 12 timers vagter (eller mere) tilkaldevagt eller flere dage/ugers sammenhængende arbejde, natarbejde eller uregelmæssige arbejdstider. Det er ikke alt man kan prioritere sig ud af. Kan man det så er man priveligeret, kan man ikke så er det bare sådan livet er smiley

• Doktor Who
    aug 2016

#91   14. sep Jeg kan prioritere mig ud af skæve arbejdstider.

Nyder at sove længe en onsdag formiddag af og til.
    Sørger for, at jeg ikke skal handle ind, fodre dyr eller gøre rent, når jeg er på vagt. Det kan andre heldigvis gøre lige så godt som mig.
    Det var min historie om prioritering. For det er nemlig også prioritering.
    The end.

Jeg prioterer, ikke at forpligte mig til for mange ting, der er urealistiske.

• Zindy
    Zindy Tilmeldt:
    sep 2008

#92   14. sep TT og mens du havde travlt med din hest morgen, middag og aften... hvem søren tog sig så af dine børn? For med din prioritering, så kan børn ikke have haft den store påvirkning på din hverdag.

Men dejligt med et netværk der kan dække en ind så man har mulighed for at prioritere som du har gjort.... meeen måske ikke alle er lige så priviligeret hverken på dette eller mange andre punkter smiley

Ja folk har forskellige udgangspunkt og handler ud fra dette smiley

• #93   14. sep Alle har nemlig forskellige livsvilkår og man ved ikke hvordan det er på den anden side af hækken, før man har prøvet det. Hvis livets valg kun handlede om rette prioritering, så var der mange der ikke stod i den suppedas de nu engang er havnet i. Livet sker uanset hvordan vi prioriterer. Bare lidt søvnig filosofi herfra... smiley
    Da vi flyttede herud tog vi afsted kl. 6:30 om morgenen og var hjemme kl. 18. Vi havde 5 heste og ingen børn. Vi havde ingen elektricitet eller vand i stalden og det var vinter. Vi kom ind fra staldens gøremål kl. 21-22 om aftenen og skulle så have aftensmad inden vi væltede omkuld og startede forfra næste dag. Jeg fik ikke redet det første halve år. Var det et spørgsmål om prioritering? I så fald skulle jeg have droppet mit studie og så havde vi mistet gården og sat i stor gæld... det var jo ikke en mulighed.

• #94   14. sep Zindy - Jeg er så priviligeret at jeg som socialpædagog også har haft lange vagter, og døgn vagter. Og har ikke kun arbejdet man-fre Det har gjort at jeg har haft flere dage fri, jeg træner ej mine heste 5x ugentligt smiley så jeg har ordnet heste og hus imens børnene har været i skole, også når de kommer hjem, har jeg kunne være der 100% for de. Og det har mine børn sat stor pris på, også at mor kunne komme med til morgensang i skole når de skulle optræde, jule hygge i børnehaven osv smiley også tager børnene ej skade af at deres far deltager i hverdagen smiley
    Og nej, jeg har INGEN i hverdagen til at hjælpe mig, jeg er nu skilt og min familie bor i Norge. Det min prioritering går ud over er søvn og det at se fjernsyn i løbet af ugen.. I weekenden så indhenter jeg dette smiley

Mvh TT

• #95   14. sep Selvfølgelig handler alt om prioritering, ligemeget om det er tid, penge eller whatever..
    Men jeg synes alligevel at man skal passe på med at "gøre sig klog" på andres valg og prioriteringer. Hvad der fungerer for en selv, fungerer måske ikke hos naboen og jeg er sikker på at vi alle prøver at få det bedste og meste ud af vores tid og liv generelt.

Jeg har valgt meget staldarbejde.. Det har jeg valgt af flere årsager.. Det matcher mit budget som kommende hesteejer, men det betyder også at hest må være hest engang imellem, fordi jeg simpelthen ikke kan få tingene til at gå op i en højere enhed når jeg har mine lange arbejdsuger på 3 dage ugentligt (JA, det er en LANG arbejdsuge for mig) og mine tider ligger fra 13-18. Jeg skal så måske ordne stald og så kan jeg måske ikke nå eller er helt færdig, så jeg ikke får redet.. Når jeg har fri, så er jeg smadret og jeg skal hjem og passe hus og mand.. Ja, jeg kunne måske stå op kl. 6 om morgenen og nå det hele, men jeg sover i perioder enormt dårligt og/eller har svært ved at falde i søvn og der ville det sgu være rart med enten ridehus eller fuldpas, så jeg kunne få mere ud af tiden hos hesten, men da pengene ikke rækker, så må jeg vælge om jeg skal have hest på de vilkår mit budget matcher og så lade hest stå og være hest et par gange ugentligt eller slet ikke have hest. Der er også perioder hvor jeg slet ikke orker andet end at ordne det praktiske jeg SKAL og så skynde mig hjem og ikke foretage mig andet.. Så pga. mine søvnproblemer er det ikke altid aktuelt for mig at lade min søvn lide mere end den allerede gør..

Vi har alle vores ting at passe og forskellige ting der fungerer.

• #96   15. sep
    Selvpas - helt selv pas, er for mig hvor man indgår i ud og indluk/fodring.

Det kan være en udfodring. Jeg stod et sted hvor vi var 5 mennesker om at deles om alt ind og udlukning på en uge. Jeg arbejdede på daværende tidspunkt i Netto og havde ingen bil. Det tog en halv time i bus til stalden, det samme tilbage. Samt det tog 40 minutter i tog til arbejde og 40 minutter den anden vej.

Der blev det meget besværligt og få mast hest og selvpasning ind, hvor jeg skulle lukke ind eller ud - busserne og togene tilpasser sig ikke en, man må rette ind efter de tidspunkter de går på.

Min lillesøster arbejder fx som tjener og har nogle marathon vagter på 12 timer, skulle hun oven i det være afhængig af offentlig transport til en hest og til arbejde, så var hun ret meget på røven med selvpas - hun har så ikke hest, men hvis hun havde.

Man kan prioritere alt; men igen igen; vi trives ikke ens, så det der fungere for en, gør ikke for en anden - derfor skal man lade være med at trække ned over hovedet på andre at fordi man kan få det til og virke, så kan andre også.

Jeg er ret introvert, jeg er svært glad for sove længe og jeg trives bedst med og have skærm tid hvor jeg stener - jeg ville ikke fungere med en dag der var pakket fra 6 morgen til 23 aften. Jeg ville blive idiot og ikke trives og der med ville jeg heller ikke trives ved og have hest.

Derfor findes der forskellige måder og opstalde på og have hest på - ligesom med så meget andet, fordi vi trives med forskellige ting. Jeg har hest fordi det gør mig glad, det skal ikke være en sur pligt. Derfor har jeg også hest et sted med ridehus, fordi ellers forsvandt min glæde og motivation, ligesom den forsvandt hvis jeg ikke kunne ride - det er også det der motivere mig og gør mig glad.

Og andre har det anderledes.

Verden er lavet af forskellige folk, vi skal stoppe med og generalisere og hive vores mening og tro ned over hovedet på andre.

• #97   15. sep Melanie, hvis man kan prioritere, så har man et valg. Nogle gange er der bare ikke nogen valg tilbage smiley Vi er bare så rige og har sådan nogle luksuriøse liv i forhold til andre dele af verdenen, at vi tror alting handler om prioritering. Spørg mennesker der af den ene eller anden årsag lever på livets bund, om de bare kan prioritere sig ud af det. Vi har det simpelthen for godt til at kunne forstå det..

• #98   15. sep Lisette - Vi kan da ej heller altid prioritere os ud af alt ting... Men mange ting kan vi..
    Maria - Ja men hvorfor undskylde for de valg man tager.. Hvis jeg havde røven fuld af penge, kunne jeg (som et eksempel) have ansat en der kunne tage alt det arbejde jeg ikke gider.. Men jeg har valgt at jeg ikke vil arbejde røven ud af bukserne eller med noget jeg ikke trives med bare for at slippe for stald arbejde.. Det er jo en prioritering jeg laver, men jeg kommer da ikke med forklaringer og "undskylder" for hvorfor jeg gør/ikke gør.
    Folk skal være stolte af de valg de tager hvis det er det rigtige for dem, hvis ikke, tag et andet valg. Vi er så heldige at vi har valgmuligheder..

Mvh TT

• Zindy
    Zindy Tilmeldt:
    sep 2008

#99   15. sep Men der er da ingen der undskylder deres valg? Folk får af vide at det er sørgeligt, at de er dovne, at de prioritere at ligge foran flimmeren frem for at passe deres hest, at hvis man ikke selv skovler lort ud hos sin hest, så er det fordi de ikke kender til begrebet ‘at man skal yde for at kunne nyde’, at de ikke har et rigtigt forhold til deres hest, hvis de ikke selv blander foder og køber strøgelse ind, osv. Og til det forklare folk at verden ikke altid er så sort hvid, men at der findes nuancer... Det har intet med at at undskylde at gøre, men en helt normal reaktion fra folk der uberettiget bliver pålagt/påtvunget en adfærd der er fuldstændig ukorrekt... præcis som da du gerne ville forsvare at du altså havde været der for dine børn, selv om du tidligere har beskrevet at du altid selv har ordnet ALT med dine heste selv, der undskylder du ikke dit valg, men forsvare en ukorrekt anklage.

• #100   15. sep Lisette - Du har ret i at ikke ALT er prioritering, men de aller fleste ting handler om prioritering. Men jeg siger ikke at man er doven eller en dårlig hesteejer eller noget som helst, hvis man har fuldpas eller andet. Jeg siger jo netop at hvad et menneske gør, er ikke nødvendigvis det der fungerer for naboen og der må man acceptere at vi ikke er ens. Der er ingen universal rigtig måde at leve på.

Du har prioriteret at have en hest. Om du så har hest på fuldpas, fordi du også skal hente børn, har lange arbejdstider, transport tager lang tid, du skal passe hjemmet osv, det er fuld forståeligt fra min side.

Jeg er selv et menneske der skal trække vejret og kan ikke løbe 110 i timen hele dagen. Jeg har ikke valget om fuldpas/selvpas, da pengene ikke rækker til fuldpas. Men jeg har valget om hest eller ej..

Som sagt, når jeg kommer hjem fra en arbejdsdag, så vil jeg aller helst ligge på sofaen og koble fra, når jeg har lavet mad etc... og det skal man have lov til..

Og hvis vi snakker om de fattigste lande, så er det jo på ingen måde aktuelt i denne debat, så det ved jeg ikke hvorfor du hiver fat i. De har helt andre levevilkår og kan slet ikke sammenlignes. Vi snakker om vi skal have andres til at passe vores svinedyre "kæledyr" og møder problemer som "orker jeg at lave mad i dag?" Og det er sgu prioritering. Det er nok ikke de helt store livsspørgsmål for folk i Etiopien.

• #101   15. sep Jeg vil lige starte med at sige, at jeg kun lige overfladisk har skimmet de mange svar i tråden.

Jeg er ikke til selvpas. Jeg har intet behov for at "undskylde" det, hvilket jeg heller ikke umiddelbart synes, at jeg ser andre gøre. Det er et bevidst og overlagt valg, som jeg ingenlunde er træt af eller har dårlig samvittighed over. Men jeg vil gerne forklare det.

Jeg bruger rigtig, rigtig meget tid og energi på mit studie, som jeg virkelig brænder for. Det kunne jeg prioritere anderledes og bruge mere tid på min hest - men det har jeg ikke lyst til. Mit studie er min 1. prioritet og især lige nu, hvor jeg skriver speciale, prioriterer jeg ikke noget højere end det. Og under ingen omstændigheder staldarbejde - det er praktisk talt så langt nede på min prioritetsliste, at det nærmest ikke engang er på listen. Det er netop sorteret fra, ved at vælge (næsten) fuldpas - og jeg tror ikke, at det nogensinde kommer tilbage på listen, ihvertfald ikke i særlig omfattende grad såsom selvpas. Når jeg skriver "næsten" fuldpas er det fordi jeg dog muger i løsdriften en gang ugentligt og selv blander foder. Det var en del af "pakken" på det opstaldningssted, jeg helst ville stå - og det er ok, men jeg vil heller ikke forpligtige mig til mere end det. Det betyder også enormt meget, at staldejer har fuld forståelse for, hvordan mit liv ellers ser ud, og er helt ok med, at jeg udskyder mugningen, bytter dag eller en sjælden gang har så travlt, at jeg ikke kan nå det. Når jeg er færdig med specialet, tænker jeg, at jeg nok kommer til at gøre noget mere i stalden, men det er ikke fordi jeg er forpligtet til det. Det bliver når jeg har tid, lyst og overskud - og som en hjælp til staldejer, bare fordi jeg har muligheden.
    Jeg nyder virkelig nu, at jeg har ro til at fokusere på mit studie, og jeg ved, at min hest har det godt og bliver passet godt på. Og så kan jeg ride og nusse, når jeg har tid, lyst og overskud - og når jeg trænger til hestehår istedet for bogsider mellem fingrene. Og jeg nyder virkelig også, at det lige nu bare er ok, at når jeg er færdig med at skrive om eftermiddagen eller aftenen og er totalt brændt sammen oven i knolden, så er det helt ok, at jeg bare smider mig på sofaen og ser en serie - så er der ikke mere jeg skal.

Jeg har tidligere stået et sted, hvor der var meget staldarbejde, og jeg skulle i stalden stort set hver dag. Jeg blev virkelig stresset over det, og havde bogstaveligt talt ondt i maven over, at jeg ikke kunne få min tid til at gå op i en højere enhed. Det tog rigtig meget af glæder ved at have hest fra mig, og det blev mere og mere en sur pligt fremfor en fornøjelse. Jeg havde altid dårlig samvittighed over et eller andet: enten hesten, det jeg manglede at læse til mit studie, min kæreste, min familie og så videre. Jeg red mindre dengang, end jeg gør nu. Sådan vil jeg ikke have det igen. Det duede virkelig ikke for mig.
    Som en anden påpeger, er der dog noget socialt ved det fælles staldarbejde, som jeg tidligere virkelig har været glad for. Jeg synes også, at det er rigtig hyggeligt at være fælles om det, og gå og sludre mens man muger ud og den slags. Men det er ikke det værd for mit vedkommende. Og man kan også sludre på hesteryg. smiley

• #102   15. sep Zindy - Hvor læser du at nogen skriver at andre er dovne, bare vil ligge foran fjernsynet, og at det er sørgeligt?
    Og det med at "yde før man kan nyde" er noget JEG er vokset op med, og har fået banket ind i låget. Det er MINE krav TIL MIG SELV. Og har intet med andre at gøre..

Mvh TT

• Zindy
    Zindy Tilmeldt:
    sep 2008

#103   15. sep TT jeg har ikke tænk mig at læse 101 indlæg igennem igen, for at kunne henvise til præcis det indlæg og den linje hvor det bliver skrevet, men det er det der bliver skrevet i denne tråd... og meget af det af dig, så hvis du gerne vil finde det igen, står det dig helt frit for at læse tråden igennem igen smiley

Men kan godt se at det er lidt op af bakke at prøve at ændre dit syn/indstilling til andre, trods flere forsøg her i tråden, fra flere kanter, er du stadigvæk præcis hvor du starter... enormt fordømmende og fuldstændig uforstående over for enhver anden tilgang til tingende, end din egen.

At yde for at kunne nyde, betyder ikke kun at skovle lort før man kan ride, men hvis det er det du har med hjemmefra, ja så det vel den overbevisning du går med.

• #104   15. sep Zindy - Hvis du læser hvad jeg skriver flere steder, i stedet for at læse noget mellem linjerne som du selv forestiller dig. Så er det da fuldstændig op til andre hvordan de vælger at prioritere. Nogle ønsker mere tid og vælger fuldpas (fantastisk for dem) og andre vælger at prioritere flere penge og vælger så selvpas/delvis selvpas. Og det er er ligeså fantastisk for dem. Jeg kunne ikke være mere ligeglad ift hvad andre vælger så længe deres heste ikke bliver udsat for vanrøgt eller mishandling. smiley
    Og det ene er ikke mere rigtig end det andet så længe det fungerer for heste og ejere.

Mvh TT

• #105   15. sep Melanie, jeg skriver det fordi der også er ting mange kan genkende herhjemme, men i mindre skala. For at forstå det skal man have været der. Hvis man tænker at alt bare er et spørgsmål om prioritering, så har man det godt og ikke mange forhindringer i hverdagen. Prioritering fungeer kunhvis man har et reelt valg, det er ofte man ikke har det. Derfor er den tankegang ikke meget værd at tænke mht. at få hesteliv, familieliv, arbejdsliv osv. til at gå op. Det var min oprindelige pointe, og fordi den ikke blev forstået måtte jeg belyse den fra forskellige vinkler for at gøre mig forståelig. Jeg har selv banket hovedet imod en mur mht. ting jeg ville give alt for at kunne prioritere mig ud af, men ganske enkelt måtte lære at det bare ikke altid kan lade sig gøre. Derfor synes jeg ikke det er fair at sige at folk bare kan prioritere sig ud af tingene hvis de vil og atd et er et spørgsmål om vilje - sådan fungerer verden kun for de priviligerede, der har de omstændigheder der gør det muligt.

• #106   15. sep Uanset hvor god man er til at prioritere, så er der kun 24 timer i døgnet. Og som mange ved, så render "hestepiger" hurtigt tør for timer smiley

Jeg ville da gerne stå opstaldet med fuldpas, men det tillader min økonomi ikke, så derfor må jeg trække på "tidskontoen".
    Og det er så min prioritering, og det får det hele til at gå op.

• #107   15. sep Lisette - Du ved ikke hvad jeg slås med i hverdagen, så at jeg er åh så priviligeret, det ved du reelt ingenting om smiley jeg skriver også at du har ret i at ALT ikke handler om prioritering, men at langt de fleste ting gør... hvis du mener priviligeret i form af at jeg kan have hest, så ja. Jeg er så priviligeret at jeg kan magte et meget lille deltidsjob, så jeg kan finde de sidste penge til at have en hest. Det kunne jeg ikke for 1 år siden..

Og helt ærligt, så synes jeg at heste handler om prioritering... og med det mener jeg ikke at man altid kan finde tid til at ride, muge en hel stald, lukke ind, fodre mm, plus at passe et fuldtidsarbejde, transport og familieliv, for det er jeg helt klar over ikke er noget alle kan nå. Og det er sgu fair nok at sige at man hellere vil bruge tiden på familien derhjemme eller andet i stedet for at slide i stalden, så man betaler for fuldpas, så man kan få tingene til at gå op på en måde man er glad for. Jeg er så ligeglad med om folk ikke gider at bruge tid på staldarbejde, det rager mig en papskid, så længe hesten bliver set til og fodret af en eller anden..

Der er også ting i mit liv jeg ikke kan gøre ret meget ved. Men jeg kan prioritere at gøre det mere tåleligt for mig selv, eller lade være og gøre tingene meget værre.

• #108   16. sep Jeg synes du skal vente til de rigtige opstaldere dukker op.

Jeg står i selvpas/delvis selvpas.
    Jeg er en af dem som ikke tåler andre piller ved min boks eller giver min hest grovfoder. Ikke en gang for at være sød. Jeg spørg selv om hjælp, hvis jeg har brug for det.
    I bokslejen er der inkluderet, foder og strøelse.
    Jeg bruger intet af det. Jo, dele af foderet.
    Jeg henter GERNE selv strøelse og foder hvis ikke jeg synes det der tilbydes passer.

Gårdejer sørger for ind- og udluk samt opfyldning af vandkar og hø/wrap huse.
    ..og dog.
    Hun anskaffede sig sidste år automatiske vandstandere så det skal ikke længere fyldes.
    De folde jeg har hest på er det mig og min mor som sørger for at der kommer hø ud. (hver dag)

Foruden at muge boksen så muger vi (min mor og jeg) OGSÅ FOLDEN hver dag, de måneder det lyst. Overvejer lidt en pandelampe til de mørke dage.

Der findes nogen stykker af os derude, selvom der måske efterhånden er langt i mellem dem. Vent hellere på det i leder efter en, end at køre jer selv ned før i overhovedet rigtigt er kommet i gang.

• #109   16. sep Det tager i øvrigt lige lidt over en times tid at ordne folde, lukke ind og give foder samt fylde nyt hø op.
    Dette fordi hestene stadig går ude og derfor kun kommer ind for at blive tanket op.
    Som kun er noget jeg har bestemt de skal og derfor også noget jeg tager mig af.

Til vinter når hestene nu kommer ind. Så vil det tage 5 min. mere at muge boksen.

Det tager tid fra mit sociale liv og til vinter hvor jeg starter studie og må arbejde ved siden af. Så er det en prioritering jeg må tage, som jeg med glæde tager.
    For mig er hesten i 1. række.

• #110   17. sep Jeg vil allerhelst ordne alt selv med mine heste og vil også gerne ordne andres, fordi det er så hyggeligt og det er også en del af det at have hest, i min verden
    Jeg har så også hestene hjemme og skal gøre alt selv og det er det jeg har det bedst med smiley

Kommentér på:
fuldpas eller selvpas, go or no go??