{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
717 visninger | Oprettet:

Egen hest? {{forumTopicSubject}}

Hej, jeg er en 13 årige pige der nu har redet i lang tid. Jeg har redet på rideskole i lang tid, men efter som det blev kedeligt valgte jeg at få en part istedet, jeg har haft mange parter nu gennem tiden, men efterhånden begynder jeg at tænke over at få sin egen pony!

Min mor siger stortest “NEJ!” Hver gang jeg spørger og jeg vil gerne havde min egen pony, men det som om hun ikke forstår at jeg er ved at nå dertil hvor det næste skridt:)

Nogen ideer til at få hende overtalt? Og hvad man SKAL vide inden man køber hest?

Kommentarer på:  Egen hest?
  • #1   2. okt Første step: Har I råd?

Hvis ikke pengene er der, så kan du argumentere fra nu og til du bliver 80 uden at få en pony.

• #2   2. okt Din mor har helt sikkert en grund til at sige nej. Det er enormt dyrt og tidskrævende at have hest, og når du ikke er ældre end du er, kræver det en del forældreopbakning.
    Prøv og snak med din mor om, hvorfor hun siger nej, og lad være med at blive sur over det svar du får. Måske synes hun det et for dyrt, måske tror hun ikke du er klar, måske ved hun i virkeligheden ikke om det er et reelt ønske fra din side, eller bare en idé du pludselig har fået?
    Man kommer længst med at snakke pænt sammen om tingene. Du får lidt forståelse for din mors tanker, og hun får lidt forståelse for dine smiley

• #3   2. okt Første step er at forstå hvorfor din mor siger nej.
    Måske har hun ikke pengene til det?
    Måske har hun ikke tiden til det?
    Måske syntes hun ikke du har tiden til det?
    Måske har hun ikke nok viden om det?
    Måske syntes hun ikke du er gammel nok?
    Måske vil hun ikke have ansvaret for en hest?

Når du kender grunden så kan du se om det er noget du selv kan løse.
    F.eks få et arbejde så du selv kan betale for hesten?
    Finde en der har massere af viden som vil hjælpe?
    Osv.

Men hvis din mor står fast jamen så må du tænke at der helt sikkert er en god grund som du vil forstå når du bliver ældre.
    Og så tænk på at du selv kan købe hest når du bliver voksen og flytter hjemmefra.

Ja det er super øv at skulle vente på sine drømme, men sådan er det for alle mennesker engang i mellem. Når man bliver voksen er det typisk økonomien der står i vejen.
    Nogen drømme er så store så man godt ved det er urealistisk, mens andre må man vente på i mange år.

• Doktor Who
    Doktor Who Online Tilmeldt:
    aug 2016

Følger: 23 Følgere: 17 Emner: 14 Svar: 2.619
    #4   2. okt Som de andre foreslår.
    Find ud af, og forstå din mors grund til at sige nej.

Det kan være noget så simpelt som budget.
    Køb af en middelmådig pony koster gerne 25.000 kr plus små 10.000 kr til udstyr. (jaja, priserne på en pony kan variere fra slagtepris til adskillige hundrede tusinde kroner...)
    Drift omkostninger for at holde en pony koster gerne 2500 kr pr måned og nemt mere. Opstaldning, strøelse, grovfoder, krybbefoder, smed, undervisning, vaccination og dyrlæge, halkort, skovkorr, mere udstyr osv.

Det kan også være noget så simpelt, som at du påtager dig et ansvar for et andet levende dyr - ansvaret er dit, hver dag resten af dyrets liv, eller indtil du sælger den.
    Har du træning i at have ansvaret for noget, hver dag, igennem flere år? Har du fx hund eller andre ansvarsområder?
    Hvordan reagerer du, når du virkelig ikke gider, men ting skal gøres?

Og så er der naturligvis også typer som min mor, som faktisk bare kendte statestikken og anerkendte at det er den sportsgren som medfører flest alvorlige uheld.

...
    Nå, det regner.
    Og hunden regner med mig, så tid til at gå en times tid.
    Ellers er der en hundedame som ikke giver mig ro til at sove bagefter...

• #5   2. okt Respekter at din mor siger nej, få et fritidsjob, begynd og spar penge op selv. At have hest er IKKE billigt og det er ikke indkøbet der er dyrt, en hest er dyr i ''drift''. Opstaldning, foder, dyrlæge, smed, undervisning og tidskrævende. Og om man vil det eller ej, så er du i en alder hvor mange falder fra, fordi drenge osv bliver sjovere. Og så gider man ikke hest. Jeg siger IKKE at du er sådan eller at det bliver sådan for dig, men det er en realitet for mange. Jeg havde ikke haft råd til 2 heste hvis ikke det var fordi de kunne stå gratis hjemme hos min far. Jeg betaler ingen boksleje, men betaler selvfølgelig selv alt andet. En hest er et stort ansvar, du har lige pludselig mange flere pligter, end med en part. Du kan ikke bare lige springe over hvis ikke du gider, det er nogle gange en sur pligt, at skulle ordne stald i -5 grader eller lukke ind/ud i pis regnvejr. Sådan er livet som hesteejer. Det er desværre ikke kun en dans på roser, det er vigtigt at du husker på dét smiley

• #6   2. okt Det er virkelig dyrt og tidskrævende at have hest/pony. Det er der ikke noget at sige til at din mor siger nej til.

Så nej, ingen hjælp til at overtale din mor herfra.

• Doktor Who
    Doktor Who Online Tilmeldt:
    aug 2016

Følger: 23 Følgere: 17 Emner: 14 Svar: 2.619
    #7   2. okt Men når det er sagt - når du har hest, så har du ikke penge til narko!

• #8   3. okt Vil også sige at hun siger nej af en årsag.
    Gider du tage ud til din hest hver evig eneste dag om vinteren, i bidende kulde, for måske kun at muge ud? Jeg synes bestemt ikke at det er fedt at have hest om vinteren, for jeg fryser altid så meget om mine fingre og tæer, uanset overtøj, at jeg ikke kan mærke dem og er ved at tude per refleks. Men de skal passes! Det er et kæmpe ansvar at stå med, og det er meget anderledes end en part. Der er altid nogle andre som har det "rigtige" ansvar, men den person bliver dig. Du skal sørge for dyrlæge, smed, undervisning osv, foruden opstalding, foder osv.
    Hvis du skal have oplevelsen af at have din egen hest, så skal du have en lånehest. Det vil måske være et godt næste skridt - i et halvt års tid (som minimum, vil jeg sige), hvis i kan finde en god løsning. Du får bevist om du synes det stadig er fedt at have hest, og i kan se om i har lyst til at betale det det koster. Det gode ved en lånehest er jo at den kan leveres tilbage efter aftalt tid.
    Start dog med at undersøge hvad de forskellige ting koster i dit nærområde - skal du være på den sikre side, så kontakt den nærmeste smed og dyrlæge (i fht. vaccination og ormekur) og hør deres priser, samt det opstaldingssted du vil bruge. På den måde kan du finde ud af præcis hvor meget du skal sætte til siden hver måned + lidt ekstra til akut dyrlæge, skulle tilfældet være ude. Og så find et fritidsjob så du selv kan bidrage til hesten. Det viser også engagement fra din side, og viser dine forældre at du er seriøs omkring det smiley
    Jeg fik engang valget af min mor; "vil du have hest eller vil du på ferie hvert år?" - det er dyrt at have hest, og det spænder ben for rigtig meget andet! smiley

• #9   3. okt Vil også tænke der er en grund til hun siger nej, da jeg blev konfirmeret fik jeg lov til at købe hest. planen var at jeg skulle betale alt undtagen forsikring. Jeg havde arbejde på rideskolen og gjorde rent ved min oldemor, og så havde jeg nogen bedsteforældre der valgte at ville bidrage når hesten var købt, I stedet for at give mig gaver. men hesten blev aldrig købt, jeg fik en på prøve i 2 uger og kunne ikke overskue det pres som 14 årig. mine forældre vidste intet om hest og selvom jeg havde redet siden jeg var 8, var der tonsvis jeg ikke vidste som jeg skulle vide nu hvor hesten stod der. så hesten kom hjem. Min ridelære havde så kontakt til en pige som lige havde købt hest og stod med en pony som hun søgte fuldpart til. Den fik jeg og jeg havde den som min egen. gennem tiden har jeg haft mange parter på fuld tid og lærte i mit tempo hvad der skulle læres plus man lære virkelig meget ved forskellige heste. De sidste mange år har jeg lånt en hest som gav mig den viden jeg skulle have økonomisk. det nok ikke det du vil høre, men det min historie. en hest er et kæmpe ansvar og hvis dine forældre ikke er med kan det være hårdt. Jeg siger ikke du skal vente til du bliver 26 ligesom mig. Jeg kunne også godt have købt hest før, men var så glad for min låne pony at det ikke var nødvendigt smiley

• #10   3. okt Jeg red i elevskole i omkring 8 år, før jeg fandt en hest at passe. Har nu min egen hest som jeg har haft i 2 år.
    Prøv måske at snakke med dine forældre om at leje en, så skal de ikke bruge penge på at købe. smiley

• #11   3. okt Næste skridt er ikke altid at få sin egen hest, jeg har aldrig haft min egen hest. Men har godt nok også mistet lysten med tiden. Da jeg var i din alder ønskede jeg mig også en hest, mere end noget andet. Men ligesom dine forældre sagde mine også nej. Det er jeg glad for i dag. Fordi efterhånden som jeg blev 15/16 år. Dalede interessen kraftigt. I dag er jeg 19 år, og rider stadig. Jeg har en dejlg part som jeg er super glad for, og som jeg passer 2-3 gange om ugen. Fordi det er det jeg har lyst til, jeg personligt gider ikke at tage derud hverdag og skulle ordne. Fordi det har jeg prøvet, at stå med 3 store varmblodsheste, som jeg i en periode havde ansavar for. Og det gider jeg bestemt ikke igen. Elsker at komme i stalden de der gange om ugen, og elsker at nusse rundt i stalden og hygge mig med de forskellige opgaver.
    Man kan lære super meget af en part, især hvis det er en god hest, og du får fat i en god underviser. Igen du skriver du er 13 år, og som 13 årig er der stadig vildt meget at lære inden du kaster dig ud i projekt pony. Hvor jeg vil hen med dette er, at du måske tage det roligt og fortsætte med part.

Hvad er det fx. der gør at du ikke beholder de parter du har haft? Du skriver nemlig at du har haft flere forskellige. Hvad er grunden til ikke at arbejde videre med dem? smiley

• #12   3. okt Jeg har købt hest til min 13 årige. Det kostede 50 tusind for hesten alene, konfirmation gav 13 tusind til sadel, som vi fik billigere pga held.

Jeg turde af disse grunde: Økonomien var til det indkøb og trods jeg nu er helt anderledes stillet pga sygdom, så har vi råd. Dels fordi 3200 for 2 heste inkl alt (vi giver lidt tilskud, som blandes i lidt foder, men det er under 150 pr måned) er enormt billigt. Og dels fordi resten af familien bakker op, så vi får ikke så meget nyt tøj, vi rejser praktisk talt ikke og ja sparer for dyrene er vigtigst.
    En vigtig grund mere er at jeg også har hest, så jeg kommer også med ud, og vi står et fedt sted, hvor der er de mest fantastiske mennesker, men også et rideterræn som er en drøm.

Så man kan finde steder, der er billige, varmen holder jeg om vinteren med batteridrevne varmesåler og bukser (kan ikke tåle kulde) den 13 årige bliver næsten aldrig kold smiley

MEN uden resten af familiens opbakning ville det ikke du! Vi bruger på 1 hest 2100 på smed og opstaldning, og så kommer ekstra som dyrlæge osv, når det er påkrævet. Men bare 2100 på et år er over 25 tusind, og vi er heldige med priser på alt. Men de 25000 (som vi så kan gange med 2) gør at den ældste og min mand, der har NADA interesse i hest, går glip af en masse pga vores interesse... og her taler jeg kun økonomi, bagefter kommer tiden, hvor man også i en travl hverdag må prioritere.

Så måske siger hun nej fordi det er svært at give den ene frem for den anden, tanke om tid eller ja økonomi, men det kræver så meget mere end man tænker over smiley

• #13   3. okt Der er mange steder man kan få lov at ride. Måske skal du finde en lånepony, eller en stald med flere heste hvor du kan hjælpe til med ridning og træning? Så får du erfaring, og hvis du samtidig kunne finde et lille fritidsjob, kan du jo selv spare op til din kommende hest engang smiley

• #14   3. okt Som barn fik jeg at vide, at jeg først måtte få min egen hest når: Jeg var gammel nok, selv kunne passer den, og selv havde råd => Min konfirmation smiley

Efter min konfirmation købte jeg så min pony for mine konfirmationspenge, og noget af min opsparing.
    Jeg var så heldig, at mine forældre gerne ville betale cirka halvdelen af opstaldningen, og hjalp økonomisk ved dyrlægeregninger, smed mm.
    Ellers tjente jeg lidt penge til opstaldning osv. ved at gå med aviser.
    Pasningen stod jeg primært selv for - ved ferie og sygdom aftalte jeg typisk pasning osv. med mine veninder i stalden smiley
    Da jeg kom tilskade med ryggen og ikke længere kunne klare udmugningen selv, var min mor så sød at forbarme sig over mig, så hun mugede ud for mig, så jeg kun selv skulle lukke ind, finde foder, strigle/hygge og træne pony.

Som de andre siger: Start med at finde ud af hvorfor hun siger nej.
    Hvis det er økonomien, så prøv at find et job, så du kan hjælpe med at betale de månedlige udgifter som opstaldning, foder, smed osv.

Undersøg evt. forskellige opstaldningssteder: Kan du selv komme derud? Hvad koster det? Hvad er med i prisen? Er der andre i stalden, der kan hjælpe dig evt. ved sygdom osv?

Hvis hun er "bange" for at hun hele tiden skal køre dig frem og tilbage, og hjælpe dig, eller at du er derude alene, så undersøg som jeg skriver ovenover, om du selv kan komme til stalden ved at cykle, gå eller tage bussen, og om der er nogen derude der kan hjælpe dig.
    Min mor kan fx. ikke lide, at jeg er i stalden alene når det er mørkt. Så giver det hende tryghed at vide at en af mine veninder, staldejer eller de andre opstaldere var derude smiley

HVIS du får lov til at købe en pony, så husk at tænk over hvad du har råd til. Måske er det ikke realistisk at købe drømmeponyen til 100.000,-, så måske du bliver nødt til at gå lidt på kompromis med nogle "krav" til ponyen. Find ud af hvad der er vigtigst for dig, og vær åbensindet smiley

Alternativt kunne det måske være en idé, at starte med en lånepony?

• #15   3. okt jeg fik først hest da jeg selv kunne købe den

og jeg tænker uden at kende jeres økonomi er det er nok den vej du kommer til at gå.
    for det er mega dyrt at have hest. ja man kan få en billig hest, men det er alt det ved siden af som er dyrt.

Så du bør nok gå i gang med at finde ud af at få skrabet penge sammen.
    så kan du jo gøre hvad du har lyst til. når man selv har pengene ja så kan man jo gøre hvad man har lyst til. som at have hest

Og jeg kender det godt. Da jeg var i den alder ville jeg også gøre alt for at få egen hest. Især fordi de andre i klasse måtte låne heste, og ikke engang dette måtte jeg.
    Men da jeg så var 15-16 år gik det sjove lidt af hestesporten. Men det kom retur da jeg var 20, og på dette tidspunkt gik jeg på arbejde - så jeg fik lagt penge tilside og fik min første hest.

• #16   3. okt Jeg er 27 år. Jeg har redet siden jeg var 6. Rideskoler, parter, maange parter... Jeg købte først min egen hest sidste år, da jeg var 26.
    Jeg har ikke haft råd før nu, trods jeg er uddannet og har et arbejde på 37 timer om ugen.
    Det er dyrt at bo selv og have hest.

• #17   3. okt Det er meget dyrt og meget tidskrævende at have egen hest. Din mor siger nok ikke nej for at være på tværs, men fordi hest sluger enormt meget tid og i den grad penge..

Det er de månedlige udgifter på hesten der koster. Opstaldning, smed, foder, forsikring, bund, dyrlæge, det hele. Især når hesten er syg søndag kl. 18, det koster! Og så er der jo ormekur, vaccination og tænder.. Udstyr er ikke regnet med, det kommer ved siden af, samt undervisning og sadelmager etc. Kan se du er fra Nordsjælland. Det er generelt dyrt at have hest på sjælland og den del af sjælland er slet ikke billig..

Frem og tilbage til stalden og tungt staldarbejde i pisse dårligt og rasende koldt vejr. Jeg har regnet ud at jeg kommer til at bruge ca. 4000 om måneden for det hele (minus udstyr og undervisning) og det kan jeg fordi jeg kommer til at stå et billigt sted med meget staldarbejde og intet ridehus. Det er ikke altid særlig sjovt. Jeg er iøvrigt 29 og har først økonomi til at have hest nu og det kan jeg kun fordi jeg bor sammen med min kæreste, så mine leveomkostninger er halveret og han gerne vil hjælpe til hesten, hvis jeg virkelig har brug for det.

• #18   5. okt Din mor siger nej af en grund.
    Det er dyrt og tidskrævende at have hest. Har du selv arbejde så du kan betale? Og i så fald, har du så også tid til at have hest?

Mine forældre sagde også altid nej, og jeg måtte også nøjes med at have part. I dag er jeg 25 og jeg har ikke råd til egen hest. Skulle jeg have råd, ville jeg skulle arbejde en del timer ved siden af studie, og så vil jeg ikke have tid til hest.

Du skriver du har haft mange parter. Af hvilken årsag, hvis jeg må spørge?
    Jeg har altid været heldig at finde parter, jeg kunne have 90% som min egen hest. Bare uden alle udgifterne. Senest har jeg part på samme hest på tredje år, hvor jeg har den ~20 dage om måneden for 300 kr.

• #19   6. okt Jeg købte min første hest da jeg var ca 12-13 år smiley

Jeg havde over længere tid spurgt om jeg ikke måtte købe hest og fik et "nej" hver gang. Men jeg spurgte med jævne mellemrum over et års tid og eftersom vi boede på en gård og kunne have hesten hjemme og de kunne se at min interesse vedblev sagde de tilsidst ja.

Jeg havde fritidsjob og kunne selv betale for indkøb af hest og udstyret fik jeg sparet op til stille og roligt. Jeg ønskede mig også div. nødvendige ting til hesten til både fødselsdag og jul smiley

Det var synd kun at have en hest, når nu det er et flokdyr, så min mor og store søster valgte at købe en hest som de var fælles om, lidt tid efter jeg havde anskaffet hest.

Jeg klarede selv alt arbejde med hesten; muge ud, bestille smed, dyrlæge og self. fodre og lukke på fold hver eneste dag. Der skal også renses vand trug jævnligt og foldhegnet skal holdes fri for div. grene og græs.

Jeg betalte ikke selv alt til hesten. Mine forældre var så flinke at de betalte for grovfoder og strøelse samt vand og strøm.

Efterhånden som jeg blev ældre begyndte jeg selv at betale for ovenstående ting. (undtagen vand og strøm)

Jeg havde hest i over 10 år og elskede min tid med hestene smiley

Vær beredt på at det er hårdt arbejde! Sådan så jeg det nu egentlig ikke, for jeg elskede at have hest, med alt hvad det indebar. Men det kræver meget tid og arbejde og derfor er det SÅ vigtigt at lysten virkelig er der.

Vær villig til at klare tingene selv men self. med støtte fra dine forældre.

Pøj pøj med at få lov til at købe hest smiley

• #20   6. okt Hej trådstarter. smiley

Det lyder måske hårdt for dig det de andre skriver men er enig.

Din mor siger nej af en grund: økonomi, tid eller en anden grund du bliver nød til og respektere at din mor siger nej.

Som de andre siger man kan sagtens finde en billig hest men det er alt det bagefter der er dyrt den skal have foder, strøelse i boksen uanset om det så er spåner, træpiller eller hø hvad det så end er så koster det hele hvis den skal stå på boks et sted og du er forpligtet til den hver eneste dag hvis din mor ikke kan eller har lyst til og hjælpe dig og så kommer der også smed ved siden af og nogen skal have hver 8 uge mens andre kan gå længere er den kuldskær skal den have et dækken? Hvad hvis dens udstyr går i stykker har du/i råd til nyt? Hvad med det årlige sadeltjek til sadelmager og hvad hvis der skal laves dyre ændringer i sadlen fordi hesten har fået flere muskler og har ændret krop (mener man plejer og sige 1 gang i året) og hvad med når den skal have tjekket tænder 1 gang årligt (mener jeg også man siger 1 gang årligt) og hvad hvis som de andre siger at hesten kommer til skade en søndag aften som ikke kan vente til den første hverdag så koster det som tegl sådan en søndag aften og hvad med forsikring på hesten skal den have det? Det koster også.

Det er ikke billigt og have hest og man skal være klar over hvad økonomien er og om økonomien kan bære en hest og er du klar til det ansvar og stå selv og selv sørge for smed osv. Hvis din mor ikke vil hjælpe med dette og tage ud til den i susende regn, blæst og kulde hvis din mor ikke vil køre dig?

Jeg er 26 år nu blev først ejer af min helt egen hest for 6 måneder siden som jeg desværre næste lige har måtte aflive men der blev jeg først ejer af min egen hest fordi der var min økonomi først til det og har ingen støtte fra familien udover min mor i forbindelse med hest så derfor er det så vigtigt økonomien er der til hest og hvis det er fordi din mor ikke har økonomi til og give dig en hest må du respektere at din mor siger nej.

Sit dig ned snak stille og roligt med din mor og be hende på en pæn måde om og forklare dig hvorfor det er hun siger nej og respektere grunden for er sikker på hun ikke mener det ondt fordi hun siger nej.

Begynd stille og roligt og spare op så du har pengene til hest når du bliver ældre

Dette opslag er ikke for og være ond og beklager hvis det lyder meget hårdt for dig.

• #21   7. okt Hej! Kan virkelig sætte mig ind i din situation. Jeg har redet i 9 år, hvor jeg har stilt mine forældre det samme spørgsmål. Men jeg ved også at det tager ekstrem meget tid. Man skal være sikker på at man har tid til hesten så den ikke bare skal stå og glo 5 dage om ugen. Så er det næste at det self også KAN være ret så dyrt. Du kan sagtens finde et billigt opstaldningssted og vælge billige alternativer til andre ting osv. Men det koster altså stadigvæk lidt. Men for at få hende overtalt (hvis I har de andre ting på plads) så prøv at lave et budget og vis hende hvor meget det ville koste mm. Sig også at du selv kan sørge for at komme derud med offentlig fx. Og virkelig vis at du er klar. Du kan jo også få dug en lånehest i første omgang, så du kan se hvordan det er. Held og lykke!

Kommentér på:
Egen hest?

x