{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
485 visninger | Oprettet:

Ridebukser med siliconegrip - eller hvad? {{forumTopicSubject}}

Jeg skal ud og have mig et par nye ridebukser. Og har overvejet nogle med grip. MEN. Min ryg, lænd og nakke er meget hypermobil og jeg frygter lidt at blive "låst" for meget i sadlen, da jeg nemt rykker ryggen ud af led (vi taler 3-8 hold i ryggen pr gang).

Desuden tænker jeg om man mister noget af den frihed til at arbejde korrekt med sit sæde, kan man f.eks. trække lænden an, når man sidder så fast? Og drive med sædet?

Jeg frygter desuden at man får tendens til at blive lidt "doven" fordi man ikke tvinges til at bruge sine muskler korrekt og derved får dem trænet op, når man får sit sæde "forærende".

Hører meget gerne erfaringer - gode og dårlige - med grip. Især hvis du som jeg har udfordringer med ryggen smiley


Kommentarer på:  Ridebukser med siliconegrip - eller hvad?
  • #1   28. okt 2019 Jeg har et par Pikeur bukser med grip - det er ubetinget de bedste bukser jeg nogensinde har haft.

    Jeg føler mig på ingen måde "låst", men bukserne "klistre" heller ikke, jeg ved ikke hvordan det er med andre mærker, men Pikeur får min anbefaling.

    Lige et link til et par Pikeur, hvor du kan se grippen smiley

    https://www.winthersrideudstyr.dk/maerker/pikeur/pikeur-alise-full-grip-ridebukser


  • #2   28. okt 2019 Du kan ikke generalisere.

    Det afhænger af numse versus sadel overflade versus stof og grip.

    For et par år siden var jeg ude at kigge på hest.
    Så vil man gerne være fin.
    Jeg havde mine yndlingsbukser på.
    Løbebuks lignende kunststof med stimler af grip.
    Normalt var de fantastiske!

    Denne hest havde noget syntetisk ruskind lignende på en stor del af sædet.
    Grippen kunne ikke binde på det, og resten af stoffet var jo glat som bare pokker.
    Så, da jeg satte i trav gled jeg af.
    Max pinligt...

    Jeg har både bukser med grip og syntetisk læder.
    Så stor er forskellen ikke - men, hvilke buks der er bedst afhænger godt nok af, hvad jeg rider på.

    Når jeg ordner sadel, plejer jeg at rense alt med lædersæbe.
    Og så vente 1-2 døgn før jeg giver læderfedt, så jeg ikke binder fugt i læderet.
    Jeg har et par bukser fra hooks, som jeg er glade for resten af måneden, men lige der er der balance træning...

    Sorry.
    Det er ikke så nemt, at du kan generalisere og sige grip versus kunstskind.

    Du må prøve dig lidt frem.

    Bortset fra det.
    Du kan ikke luksere en ryg.
    Slå den person fra mig, som har bildt dig det ind.
    Men folk der er hypermobile som os to, har generelt ekstra godt af stærke muskler og træning der ikke tillader led at komme i yderstillinger.
    Ridning uden helt korrekt holdning og muskler nok giver bare ømme kernemuskler.
    Gode ridebukser er godt for alle - men vi to kan måske bedre mærke dumt muskelbrug.
    Anyway. Du kan ikke gå af led i ryggen.


  • #3   28. okt 2019 Du finder ikke nogle ridebukser med grip hvor grippen er den samme. Noget grip låser dig fast og andet har du lige så meget frihed i som med skind, så du skal ud og mærke og føle dog frem. Spørg gerne dem i butikken. Udover at grippen ikke skal låse dig fast, så skal det stadig være en grip som holder godt i længden!

  • #4   28. okt 2019 Jeg er selv hypermobil og jeg bryder mig ikke om grip. Jeg rider faktisk i thights uden noget, ud over microfiber ved knæene, men jeg rider så heller ikke i sadel, jeg rider på en ride-on pad i ruskind og der er grip altså jammerligt.
    Så for mig hedder den ruskind eller thights og jeg har ikke problemer med at overstrække, kun hvis han laver en hurtig bevægelse hvor jeg måske er på nippet til at falde af, men lige får kæmpet mig op alligevel. Dér går min krop også fra hinanden nærmest. Haha. Men ellers så har jeg ikke problemer.


  • #5   28. okt 2019 Jeg foretrækker klart grip. Føler ikke at jeg hverken får noget decideret forærende, eller at jeg ikke kan bruge min krop ordentligt. Der er forskel på grip og selvom jeg ikke føler at man glider på samme måde som man kan med skind, så er det altså ikke fordi røven er limet i sadlen og så sidder du ligesom bare dér. Jeg har stadig skindbukser jeg bruger, men jeg bruger klart mine grip bukser mere.

    Jeg har også rygproblemer og det vigtigste for mig er, at have bukser på der er høje i taljen og støtter lænden.


  • #6   28. okt 2019 Tak for Jeres superfine svar, nu har jeg lidt at gå efter og spekulere over smiley Synes egentlig det fungerer fint med dem jeg har i dag, men pt skridter jeg også bare en sjælden gang i ½ time pga min ryg. Men skal lidt mere seriøst i gang.



  • #7   28. okt 2019 Doktor Who: Nu tror jeg mere på hvad min læge siger, hvad andre eksperter og behandlere siger og hvad min krop fortæller mig smiley

    Jeg har HMS primært fra nakke og til lænd og jo - min ryg går af led. Konstant. hvis jeg vender mig i sengen, nyser, strækker mig ect ect. Jeg kan mærke præcis hvor den går af led og min læge konstateret dette hver gang jeg får sat den på plads. Jeg får ligeledes et væld af følgesymptomer alt efter hvor holdene sidder (migræne, hovedpine, nakkestivhed, svimmelhed, kvalme, smerter i skulderen, hævede fingre, smerter i knæ, hælspore-agtige smerter osv osv).

    Jeg har kæmpet med det i 20 år, de 12 af dem har været med viden om hvad der er galt, hvilket har givet en større forståelse for det. Jeg har Fibromyalgi oven i, menstruel migræne og en mistanke om ME, så det er ikke nemt at få tilrettelagt og udført træning. Men jeg kæmper stadig for at få det bedre. Hver dag smiley


  • #8   28. okt 2019 Jeg ønsker dig alt godt fremover.
    Men, når du siger "gå af led" så tror jeg at der er en misforståelse imellem os to ift sprognuancer.

    Ja.
    Jeg har set rygsøjleled være tæt på at gå af led.
    Men, kun efter større traumer.
    Men, kun på halsniveau og de har alle skullet gå med stiv halskrave for at beskytte rygmarven.

    Der er ting, som kan forklares med udtryk, der minder om at gå af led.
    Fx når glideled "sætter sig" og det er heldigvis slet, slet ikke det samme.
    Men, argh, nørdssprog! Der sker anatomisk set forskellige ting - og jeg satser på, at du og jeg mener helt forskellige ting.
    Og det er jo så også ok.
    Nørdssprog uden tolkesamtale - er ikke klar kommunikation.


  • #9   28. okt 2019 Doktor Who - det tror jeg du har helt ret i smiley Fik nok ikke forklaret det helt anatomisk korrekt, da det jo ikke var det indlægget handlede om smiley

    Men ja, jeg har det der vel i fagsprog kaldes for "hold i ryggen" som jeg også beskriver det som i indlægget. Men "ledskred" bruges også meget i flæng, derfor bruger jeg begge termer. Men det er en pludselig opstået "låsning" i ryggen som giver kraftige spændinger omkring leddet og ofte medfører at der kommer flere. Nogle kan jeg selv manipulere på plads med øvelser, stræk eller afspænding, nogle "sidder dybere" og skal have hjælp. Et helvede, men efter 20 år med problemet er det hverdag og jeg finder flere og flere tricks til at afhjælpe smiley

    Men tak - og lige over


  • #10   28. okt 2019 Jeg er også hypermobil, jeg købte i foråret et par bomulds ridebukser fra Horze med grib, det er super gode, da gribben ikke er klistret, men det slides til gengæld nemt af og er allerede slidt af i sæde og inderlår (Jeg rider kun 2-3 gange om ugen og har skiftet mellem de 3 par, så de holder ikke længe) Der ud over købte jeg to par tights med grib, det ene par er enormt lækre at have på, men jeg bruger dem kun til tur eller hygge, da de sidder for godt fast i sadlen til at jeg kan ride dressur, det samme med det sidste par, de klistrer endnu mere, havde dem på i går og måtte droppe at ride seriøst, og da jeg skulle hoppe af, sad mit ben fast på sadelklappen, så jeg var lige ved at falde af, så dem brug et jeg også kun til tur frem over.

  • #11   28. okt 2019
    Grip er meget forskelligt. Jeg undgår fx altid grip der kun er lavet med prikker, fordi den grip ikke er særligt effektiv. Men det kan så være fint nok til de der føler sig låst af nogen med meget silikone effekt.

    Men undvære grip vil jeg ikke - det er bare langt mere behagelige og er super i dressur.


Kommentér på:
Ridebukser med siliconegrip - eller hvad?

Annonce