{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
361 visninger | Oprettet:

Mlp
Mlp
Følger: 13 Emner: 1 Svar: 1

Hvor meget jord? {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Søger lidt erfaring med hvor meget jord man skal op og have, for at 2 ponyer ikke tramper græsset helt op i løbet af vinteren?

Grunden til at jeg spørger er, at vi overtager snart vores eget sted, så ponyerne kan komme hjem og gå.

Men kan ikke helt finde ud af, om jeg skal satse på, at de kan gå på græsfolde hele året, eller om de vil trampe alt græsset op i løbet af vinteren.

Hvis det sidste er tilfældet, ville jeg nemlig anlægge en jordfold til vinter brug, og så stripgræsse dem på resten af vores jord om sommeren.

Der er tale om 2 2'er ponyer..

Kommentarer på:  Hvor meget jord?
  • #1   5. nov Det kommer helt an på hvilken jordbund du har, og hvor meget det regner og fryser.

Har du våd lavt liggende stiv lerjord, skal du have virkelig meget jord, da hver skridt hestens tager, når det ikke fryser, vil ødelægge græsset der hvor den træder. Altså kan 2 ponyer, hurtigt omdanne en græsmark til en mudderfold.

Har du derimod højt sandjord, så vil hestene næppe ødelægge ret meget af, bare de har en fold at normalt størrelse.

Mine 3 heste går på de samme folde vinter og sommer, og jeg har altid tørre, græsbelagte folde året rundt, også i meget våde perioder. Men som barn vi vildmosen, skal jeg da love for, vi havde knæhøjt mudder.

• Mlp
    Mlp Tilmeldt:
    nov 2019

Følger: 13 Emner: 1 Svar: 1
    #2   5. nov Jeg ved ikke med sikkerhed endnu hvilken type jord der er tale om, da vi ikke har overtaget det endnu.
    Men i følge "dingeo", så skulle jorden bestå af smeltevandssand og grus, hvilket giver okay mening, når man tænker på, at grunden ligger i vestjylland.
    I følge "dingeo" skulle grunden også ligge knap 30 m over havet..

• #3   5. nov Jordtype, vejr og afdræningsforhold er vigtigt.
    Derudover er jeg lidt i tvivl om du tænker på en stor fold, hvor de kan gå hele året eller en mindre vinterfold med et græsdække, som får fred om sommeren.
    Vi har fem heste og ponyer gående på en lille hektar nu. Da jorden er temmelig sandet og veldrænet, så er det stadig en fin græsfold, trods masser af regn og det vil den blive ved med at være. Om sommeren får folden fred, når hestene lukkes ind på et andet stykke af nogenlunde samme størrelse.
    Samme nummer med samme antal heste og samme areal overhovedet ikke ville være gået på et mere leret stykke

• #4   5. nov Den jordtype burde ikke give de store problemer, med mindre stykket er beliggende i en lavning 30 meter over havets overflade.....

• #5   5. nov Jeg har to store heste hos mig. Jeg har desværre lær jord smiley jeg har ej heller mere jord end 8000kvm hvor 7000kvm er sommerfolde og 1000kvm er vinterfolde. Jeg har løsdrift. Jeg har græs til 2 måneder om sommeren hvor jeg ikke skal supplere med wrap. Det første år(vinter) jeg boede her havde jeg kun en vinterfold på ca 500kvm og tod derfor i brug den ene del af sommer folden.. Den blev fuldstændig pløret op og jeg måtte lægge den om smiley

Mvh TT

• #6   6. nov Sand/grus jord er nok det mest fantastiske at bruge som vinterfold - det er meget nemmere for vandet at løbe fra ifht tyk lerjord.
    Det problem man så kan have er om sommeren, hvor tørke vil have hurtigere effekt på sandjord, hvor lerjorden holder længere på vandet.

Nu ved jeg ikke hvad det er for nogle typer ponier du har - men er det easykeepere, så er det rent faktisk en fordel at de går på folden hele året, og er “hård” ved folden.

Jeg har selv 3 store legesyge heste på tyk lerjord - deres vinterfold er på 6000 kvm/1 tdl - og når vi når til april tror jeg aldrig på at der kommer græs på den igen. Det ligner noget total optrådt mudder. Men hen over sommeren så kommer folden sig, og selvom der altid naturligt kommer meget ukrudt, så har jeg en brakpudser som jeg kører med 2-3 gange i løbet af sommeren, og så kommer græsset fint tilbage. Ukrudt er ikke kun af det onde - mine heste elsker fx de lyslilla blomster på tidsler, hvor der er mange gode vit/min i - så lidt tidsler satser jeg på at de skal have at gnave i - og når blomsterne er ædt, så kan jeg slå dem.

Om sommeren kommer de så på 10.000 kvm/knap 1 ha fold - og her må den ene gå på vandrespor, fordi han er en easykeeper og bliver bollefed ellers. De to slanke får så resten/hovedparten af folden.

I år har jeg fået læskur på sommerfolden også, og min plan er, at de skal gå på den så tit så muligt her vinteren, så jeg ikke står med en overflod af græs i maj, og skal bøvle med indgræsning ect. Jeg vil hellere fodre dem med grovfoder ved siden af magert græs, end at lade dem æde sig tykke hvert forår.
    Og ja det betyder at områder bliver trådt op ved fx led og læskur, og græsset holdt nede - men som sagt ser jeg det som en fordel ifht fedme.

Mine 3 vallakker er nogle store legebørn, så de er mega hårde ved jorden, når de fræser rundt og stejler og bukker. De går ude kl 07-18 om vinteren.

Mvh Charlotte

• #7   6. nov Du kan starte med at slå op i Lov om hold af heste. Og så bruge det som minimum.

• #8   6. nov Minimum er 800kvm (20x40) pr hest optil de fire første heste. Efter det er der et mindre kvm pr hest (husker pt ikke hvor meget)

Mvh TT

Kommentér på:
Hvor meget jord?

x