{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
533 visninger | Oprettet:

Jer med børn der rider {{forumTopicSubject}}

Jeg har en søn på 10 som netop er startet på eneundervisning. Han startede med at ride på nogle små ponyer vi selv havde, men kørte lidt sur i det, da alt hvad de kunne skulle han lære dem selv, og han skulle jo også lære samtidig. Så han kom på rideskole, hvilket han har været super glad for. Nu er han så kommet til at få eneundervisning, samtidig med at han stadig går på hold. Han udvikler sig rigtig hurtigt og er nok det man vil kalde et "naturtalent". Jeg er dog bange for at komme til at pace ham i min begejstring over hans udvikling, men samtidig så tror jeg også han har brug for at der "sker noget" så han ikke kommer til at kede sig i ridningen.

Vi har søgt lånepony et stykke tid til ham, men ikke fundet noget endnu. Det er åbenbart svært at finde. Jeg har jo selv denne her kat. 1, men.. han er umiddelbart ikke nogen børnepony, stor og stærk, egenrådig og kan blive en smule "mean" hvis han ikke synes rytteren er selvsikker nok. Så jeg er tøvende med at lade ham ride ham ret meget. Men det er dog gået fint de gange vi har gjort det og han har både skridtet og travet på ham - dog i longe.

Hvad tænker I vil være det smarteste at satse på i forhold til hans videre ridning? Stadig søge lånepony, selvom det nærmest virker umuligt, eller prøve at arbejde noget mere med den vi har? Eller en helt tredje mulighed?

Kommentarer på:  Jer med børn der rider
  • #1   8. nov hmmm arbejde med den i har samtidig med ene undervisning på rideskole

måske

ene undervisning på den i har hver anden gang

• #2   8. nov Ina, den er ikke rigtig egnet til hans enetime, da den er alt for levende og svær at ride for ham. Han kan ikke ride den uden longe - endnu.

Tænker bare at hvis man fortsatte med at arbejde med ham og den vi har, så ville der måske være risiko for at han kørte sur i det igen, da den er som den er... ville jeg være lidt ked af. Men jo, man kan selvf. give det et forsigtigt forsøg.

• #3   8. nov nu ved jeg ikke om jeg bare er blevet miljøskadet men jeg har måtte tage de heste der var

og så måtte jeg også tilpasse mig hesten

selfølig skrue niveauet ned så dyret ikke havde mulighed for "at tage røven på mig" og lavere end hvad jeg kunne med min egen

men har kunne nå fra et niveau til et andet med den hest jeg så var på

• #4   8. nov Ina det er jo egentlig også det vi har gjort indtil videre og derfor han kørte sur i det. Han vil ikke bare tulle rundt i longe men videre i sin ridning smiley

• #5   8. nov Har I midler til at smide den pony I har nu i ridning i en måneds tid eller to så den får slebet kanterne til? smiley

• #6   8. nov Han er egentlig en ret velredet pony som snildt går L/M øvelser, men hans personlighed er jo som den er. Han er bare ikke god til børn eller uerfarne uden godt med hjælp. Synes jo bare det kunne være skønt med en rigtig god børnepony til ham, når han ikke er ældre..

• #7   8. nov Er din søn bange for ponyen?

• Doktor Who
    Doktor Who Online Tilmeldt:
    aug 2016

Følger: 23 Følgere: 17 Emner: 14 Svar: 2.684
    #8   8. nov Nu er jeg dum.

Er det muligt at købe en anden pony?
    Evt bytte af den, som man har for en mildere og mindre pony?

Ellers - mere undervisning?
    Hvad med en halvpart?

• #9   8. nov Nu har jeg en dreng på 13 år, som startede som 10 års. Jeg vil sige det allervigtigste har været at have en pony, som var sød og rar, og som kunne det grundlæggende.
    Vi var så heldige at få lov at låne sådan en skøn pony. Det var en lille 2'er pony.
    Han voksede desværre fra den. For et år siden lånte han så en 3 års 1'er pony, som han med en masse hjælp selv har tilredet...
    nu har han for nyligt så fået en stor hest, fordi den første pony desværre blev syg og aflivet..
    Han har stadig den unge pony, men hesten har styr på alt grundlæggende og kan alle la øvelser.

Han viste sig lidt som din søn at være dygtig, men han gik lidt i stå da han mistede den stabile ride pony. Men han har lært mega meget af at tilride efterfølgende.

Pointen er at skal han blive til noget med sin ridning, skal han have en god pony. Der passer ham i størrelsen, den skal kunne grundridningen og gerne de fleste pony øvelser.

Men har han det godt med hygge ridning, så en pony der passer ham i størrelsen, som har grundridning i orden, der er øvelserne ikke så vigtige endnu.

Jeg var heldig at få lov at låne, men ellers havde jeg bestemt sparet op. Man kan få en god ældre, godt redet pony for 20.000-25.000. Man kan være heldig.
    En pony der kan alle øvelser er selvfølgelig dyrere.

• #10   8. nov Udover har jeg en dreng på 8, som elsker at tulle rundt på hesteryg. Han ønsker ikke stævne ridning som ham den store, så han får bare lov at ride rundt på min gamle hest, som han selv kan skridte og trave rundt på. Men når det kommer til galoppen, så kan han ikke lære det på hende, pga manglende balance hos hesten.
    Så skal vi i stedet ud og finde en egnet pony til ham.

• #11   8. nov Der er en gruppe på Facebook der hedder "under 10.000" . Der er en del børne-ponyer til salg pt.
    Måske du kunne låne en dér eller noget.

• #12   8. nov Tillykke med dit naturtalent. Det er så fedt når børnene deler vores interesse smiley

Udlån af en god lærepony kan være næsten umuligt at finde. Derimod findes der masser der gerne vil have deres unge ponyer redet op. Men det er jo ikke der, I er.
    Vi gjorde det, da min datter, som 9-årig, gerne ville ride noget mere, at vi købte en kat. 3 pony til hende. Det var egentlig uden ambitioner om ret meget andet end gode oplevelser, og budgettet var efter min mening sat meget realistisk. Jeg ville give op til 30000 for en pony som tålmodigt gad at slæbe hende rundt i alle tre gangarter og tage et lille spring. Den måtte være op til 25 år og skulle være så flink at hun kunne håndtere den alene. (Ikke at hun fik lov til det uden opsyn).
    Det viste sig at være ret svært at finde den rette pony som opfyldte de enkle kriterier, og nåede da at se en 30 stykker inden vi fandt den rette. Det var så en 9års som havde gået som elevpony, men ikke trivedes med det. De faldt i hak med det samme og der var ingen unoder at se. Den var nu kun 122cm, men hellere lidt til den lille side end for stor til at være tryg ved. Vi gav ca, det halve af vores budget for ham.
    Hun havde nogle supergode år med ham, og nåede faktisk at ride både DM i ponydressur og Danmarks Cup i ponyspring på ham. Ikke at det var nogen superpony, men når tingene klapper kan man være heldig at finde en skøn pony til en fin pris smiley

• #13   8. nov Denne gruppe

profilbillede
  • #14   8. nov #7, nej, men han har set hvordan han kan være og har en sund respekt.
    #8, salg er ikke på tale lige pt. Mere undervisning kunne evt. være en løsning... men det er jo stadig få gange om ugen, i forhold til at have en lånepony, man rider stort set hver dag.
    #9, min har så gjort det lidt i omvendt rækkefølge smiley ... han startede med at tilride og grundride de små ponyer vi havde og er nu træt af det og vil videre.
    #12, vi ville ønske at vi kunne købe, men det er der ikke penge til lige pt. Vi skal nok hen i sommer/efterår 20 før det bliver relevant. Derfor vi håbede at kunne finde en lånepony, vi kunne låne indtil da og så evt. købe.

• #15   8. nov Fortsæt som det er nu.
    Det handler også om at lære sine børn at nogengange så er tingene lidt nedren i en periode. Naturtalent eller ej så må man lære at tage sig til takke.

Du siger der muligvis er råd til en pony i 2020 eller 2021.
    Jamen så er det jo en perfekt mulighed for at lære drengen at man må holde fast i det man vil når tingene ikke lige er som man drømmer om. Og kæmper man nok for det, så når man videre på et tidspunkt.
    Der er 1000 vis der glædeligt havde taget sig til takke med det du tilbyder din dreng. Fordi deres alternativ er ingen ridning overhovedet. smiley

• #16   8. nov #15, ja du har helt ret, jeg ved også godt at det er lidt et luksusproblem smiley Jeg snakkede lidt med underviseren i dag og hun synes vi skal prøve at tage vildbassen med til en enetime om en 14 dages tid, når jeg lige har fået redet ham godt igennem. Så kan han komme i longe hvis det er nødvendigt og ellers så tager de det bare som det kommer. Så det tænker jeg at vi lige prøver smiley

• #17   8. nov Godt i fandt en læsning sammen med ridelæreren smiley

• #18   8. nov Jeg har en fb veninde der låner sin 2'er pony ud, jeg har ingen anelse om hvad den kan. Der står den kræver en rutineret rytter, men jeg ved ikke hvad det betyder. den står i Nordjylland , jeg vil gerne sende en privat besked med link hvis det er smiley jeg går ud fra den kan diverse øvelser, da hun har haft den i en del år og er en dygtig rytter. ellers håber jeg det kommer til at gå med din smiley

• #19   8. nov Så længe han ikke er bange for ponyen, så ville jeg da endelig bare lade ham ride på den og lære af den. Det kan godt være den ikke er den "perfekte børnepony", men derfor kan den jo sagtens lære sønnike en masse, især når den faktisk er ret velredet.
    Her vil han jo lære at bare fordi pony kan, så betyder det ikke at han får tingene foræret. Hold ham i longen til at starte med, hvis det gør jer begge mere tryg. En god underviser ville ikke have noget i mod at undervise en enetime i en longe, så få du bare pakket pony i en trailer og få den med ud. Så længe han bare har en sund tilgang til den og ikke er bange for den, så lad ham da endelig smiley

• #20   9. nov Hvad vil han gerne?
    Det er en svær balancegang med ungerne - det er interessen og lysten, der skal drive værket, men samtidig er det også OK at blive udfordret og opleve, at man skal arbejde for at opnå resultater - og det indebærer frustrationer, netop fordi man vil opleve, at man ikke kan det, man gerne vil kunne. Sådan er det, når man skal lære noget, hvad end det er brodering, matematik eller ridning.

Men det er så vanskeligt at finde den balancegang, og det er komplet individuelt fra barn til barn, hvor den er og hvor meget der skal presses (og hvordan). Nogle vil bare gerne hygge sig med hestene og har ikke et udpræget ønske om at dygtiggøre sig (og det er ganske i orden, blot at dyrke en hobby helt og aldeles for fornøjelsen) og andre vil netop gerne blive dygtige. Ved dem, der egentligt gerne bare vil hygge sig, kan man sagtens (såfremt man er en dygtig underviser) alligevel udvikle dem, især når man finder ud af hvad det præcis er, de er glade for ved ridningen eller hesteomgangen. Så kan man understøtte dette, selvom det måske ikke handler om hverken spring eller dressur. Overgeneraliseret kan man sige, at motivationen for disse børn er en umiddelbar fornøjelse i selve øjeblikket. Altså er det væsentlige for sådanne børn selve nuet, uden at der nødvendigvis skeles til fremtiden. Udfordringen kan for denne gruppe være at oparbejde motivation for at lære nogle af de mere krævende ride- og hesteomgangs-færdigheder, fordi de er rimelig lystdrevede.

I den anden ende af skalaen er de børn, der er drevet af ønsket om at opnå resultater med ridningen /hesteomgangen (som kan være alt fra dressur til horsemanship). Der er det ønsket om at kunne præstere godt, der driver værket og børnenes motivation er dermed fremtidsrettet - de ønsker at opnå noget. Det er naturligvis en gruppe, der kan nå langt, med hvad end de kaster sig over, såfremt de understøttes godt og rigtigt (og det gælder jo for den sags skyld også den anden type børn, det er blot på en helt anden måde). Men faren for denne gruppe er, at øjeblikkets fornøjelse let kan glemmes, fordi de hele tiden tænker fremad. Og hvis ikke underviseren formår at understøtte de gode oplevelser i selve øjeblikket, uden at det (altid) handler om, hvad det kan føre til, kan fornøjelsen ved ridningen helt forsvinde. Bl.a. af den årsag, at man altid kan blive dygtigere. Derudover kan nederlag til stævner eller bare i undervisningen ramme sådanne børn uhensigtsmæssigt hårdt.

De to typer er selvfølgelig groft generaliseret. Mennesker er (heldigvis) mere komplekse end som så. Men mange børn vil man kunne genkende noget af det i, og derfor er det en god idé at forholde sig til de enkeltes motivation som underviser (og forælder, for den sags skyld).

Og så var det iøvrigt lidt af et sidespring i forhold til dit spørgsmål. Men på den anden side, synes jeg, at det er enormt vanskeligt at svare på, uden at kende lige præcis din dreng. Hvad motiverer ham? Hvorfor kan han godt lide at ride? Har han nogle fremtidsønsker, eller vil han bare gerne hygge sig? Kan han lide udfordringen ved at ride 1´eren, eller bliver det bare surt og frustrerende? Vil han gerne ride mere, end han gør nu?
    Selvom han er et naturtalent, kan det jo være, at han ikke er drevet af præstation, men påtager sig det, fordi han kan mærke begejstringen for hans dygtighed fra de voksne omkring ham. Du lyder som et reflekteret menneske, så det er virkelig ikke for at sige, at du ikke har tænkt over det - men blot, at det er svært at svare på, hvad der er den oplagte løsning lige for jer. smiley

Kommentér på:
Jer med børn der rider

x