{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
891 visninger | Oprettet:

Kronisk diarre {{forumTopicSubject}}

Jeg har virkelig brug for din hjælp. Jeg har forsøgt rigtig meget!

Jeg har haft min hest i et år nu, og han har haft tynd mave on/off lige siden jeg fik ham. Vi har behandlet ham med mavesårs medicin ad flere omgange.
Han får pt. hver dag ca 3 kg Pavo ease and excel foder, 1 mål ysy-blanding, 1/2 liter fibrebeet, 10-12kg wrap, 4kg hø og går på fold 3 timer om dagen.

Vi har tidligere forsøgt med ERS cubes, probiotikum, darm fit, medigest uden særlig god virkning..

Hvad har I af gode erfaringer?? Nogen som har haft god virkning af transplantation af tarmbakterier fra en sund hest til den anden?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kronisk diarre
  • #1   11. nov 2019 Er han gastroskoperet inden han er behandlet for mavesår?

    Har du forsøgt at skifte alt wrap ud med hø? Det gjorde underværker for min en ene. Skiftede wrap ud med hø og pludselig var der hele pøller i boksen i stedet for noget der til forveksling kunne være kommet fra en ko smiley


  • #2   11. nov 2019 Nej det blev han ikke..
    Jeg har ikke forsøgt med udskiftning endnu, da jeg er bekymret for at han ikke vil spise nok hø. Han er ret tynd smiley Men måske jeg skulle overveje det alligevel..
    Har forsøgt med halv hø halv wrap, men uden den store forskel.


  • #3   11. nov 2019 Helt væk med wrappet så smiley Vores ovennævnte var også hammer svær at holde huld på og var direkte undervægtig i vinterhalvåret. Hun er SÅ flot nu, selvom hun runder 20 næste år.

    Din hest kan ikke holde vægten oppe hvis den har problemer med dårlig mave. Den får ikke brugt næringsstofferne før de ryger ud i den anden ende, og jeg tør næsten vædde på, at din hest ikke tåler den gæring der er i wrappet, og det derfor sætter hans tarmflora ud af balance. smiley


  • #4   11. nov 2019 der er en del heste som ikke kan tåle wrap

    så det er en rigtig god ting at prøve at fjerne alt wrap i en periode
    sørg for at finde noget godt hø til ham, så skal han nok også spise det


  • #5   11. nov 2019 Du kan evt. supplere med en kur til udrensning af toksiner når du fjerner wrappet, for lige at give din hest et ekstra boost til at få rettet op på tarmfloraen. Jeg har haft god effekt ved en 10 dages kur med Nordic Horse Nordic Active Coal + smiley Kuren kan dog ikke stå alene hvis problemet stammer fra wrappet, idet problemet så bare vil komme tilbage smiley

  • #6   11. nov 2019 Vi har rigtig gode erfaringer med transplantation. Vi har en hest der, som din, on/off havde tynd mave og rigtig mange omgange kolik. Den har fået transplantation, og skiftet wrap ud med hø som andre nævner, og ikke for meget græs om sommeren. Lorten har været rigtig fin i lang tid nu;)

  • #7   11. nov 2019 Tak for jeres svar smiley

  • Syrpa
    Syrpa Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 19 Følgere: 33 Svar: 789
    #8   11. nov 2019 Jeg syntes denne er god er gået helt ned i dosis nu så jeg giver det forebyggende og det giver flotte faste hestepærer smiley
    https://www.nordichorse.dk/products/nordic-healthy-digestion


  • #9   12. nov 2019 Tag først at få fundet ud af, hvad den rent faktisk fejler, for det kan være langt værre end "bare" tynd mave.. Vores forrige havde det også, og vi var alle "husrådene" igennem, også dem, dyrlægen anbefalede.. Det endte alligevel med en indlæggelse på dyrehospital, og en efterfølgende aflivning, grundet kronisk tarmbetændelse..

  • #10   12. nov 2019
    prøv først at fjerne wrap.
    min får dårlig mave af wrap. bare en håndfuld er nok til at udløse det. så for at tjekke om det er wrappen, så skal det helt væk!
    nogle heste kan tilsynladene ikke tåle den gæring, som wrap gennemgår. uanset hvor god kvalitet det end er.

    har du fået lavet en udvidet ormeprøve? orm kan også give dårlig mave.

    held og lykke med din hest smiley


  • #11   13. nov 2019 Hej Rikke.
    Jeg har ikke læst kommentarerne igennem, kun skimtet.

    Hvis vi tager udgangspunkt i din nuværende fodring, ville jeg;
    Skifte wrap ud med tørt hø, eller wraphø der er tørt. Jo tørre jo bedre, fibrene vil hjælpe med at samle ''vand'' op i tarmen.

    Pavo er et ok foder, men den høje tildeling på 3kg indeholder faktisk meget sukker og stivelse. På trods af at det er et sukker-stivelses-reduceret foder. Når hesten får mere sukker og stivelse, end den kan fordøje i tyndtarmen, føres det videre med til bagtarmen. Her er der mikro organismer, og gavnlige bakterier der egentlig sagtens kan nedbryde sukkeret og stivelsen, men under fordøjelsen af disse, vil ph-værdien ændres. Når ph værdien er ændres dræbes de gode mikroorganismer og bakterier, når de er væk, forringes hesten optagelse af de gode fibre, men optagelse af vitaminer, mineraler mv kan også være påvirket.

    Jeg vil i dit tilfælde, skære ned på pavoen, og give en højere andel struktur (selvom at du giver fibrebeet)
    Tildel en højere mængde fibrebeet, eller se de alternativer der ellers kunne være (fibre nuggets, care4life,)

    Nu ved jeg ikke hvor du køber foder, og hvad du har adgang til men fx equsana har mange ''iceland'' produkter med højt fiberindhold og vitaminer/mineraler tilsat i. Horselux, dangro, lexa, har også produkter med lav udfodring og højt fibreindhold.

    Evt hø-cobs, E-cobs, metafiber, fiberpellets, grønt eller lucerne piller. Eller timothe. Vitamin/mineral.

    Ysy er fint, ølgær(rent 100%) er også fint.
    Kieselgur. Balancer.

    Mulighederne er mange.
    Hos foderhandlen som jeg er indehaver af, har jeg ofte set lign problematikker. Jeg laver uvildige foderplaner, tilpasset kundens ønske af produkter og hestens problematikker til en god pris.


  • #12   13. nov 2019 Hvis hesten er blevet dianotiseret med kronisk diarre af en dyrlæge, så er der ingen af alverdens foderskift eller mirakelmidler, der vil helbrede den. Du skriver du har forsøgt rigtigt meget... Og det synes jeg bare ikke er i orden. Vi har altså ikke heste for at lave forsøg med dem.

    Hvis det ikke er en dyrlæge, der har stillet diagnosen, så synes jeg du skal starte med at få en dyrlæge ind i sagen. Det bør vel altid være første step. Eller en ny, hvis tidligere, som har forsøgt med mavesårsmedicin ikke kommer videre end det. For når du skriver mavesårsmedicin, så går jeg ud fra, det er noget du har fået udleveret af en dyrlæge. Hvis det bare er det der gastrolar, eller hvad det hedder, fra Blue Hors eller et andet lignende fabrikat, så er det ikke medicin.

    Du skriver ikke noget om, om den går på halm eller spåner. Har den adgang til halm?

    Og hvor gammel er den? Har du fået den udredt for PPID/Cushing?


  • #13   20. nov 2019 Tak for jeres indput.. Hesten får nu i forsøg ikke wrap, men kun hø smiley
    Hesten har fået lavet udvidet ormeprøve, men uden noget der.

    Ann C: Hesten står på halm. Medicin er udleveret af dyrlæge. Hesten er 10 år.


Kommentér på:
Kronisk diarre

Annonce