{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.495 visninger | Oprettet:

Når man kommunikerer med en “ikke heste person” giver det sjovt resultat {{forumTopicSubject}}

Jeg havde en helt fornøjelig oplevelse her til aften, hvor jeg fik lært lidt om at kommunikere smiley

Jeg var for første gang i over 2 år over i min lokale rideklub med Caspian her til aften.

Så som Caspian nu er, så blev det med store øjne og en hel del fnyseri, at vi indtog ridehallen.
Jeg startede med at trække ham rundt, og nede i enden af hallen er der en port ind til elevstalden som stod lukket. Uden for denne port havde nogle placeret en opstagningsskammel på hovslaget, som i Caspian øjne var “en løve” smiley Så jeg går sammen med Caspian hen og sætter “løven” på plads henne ved porten.
Da jeg går derfra åbnes porten, og en “pony parts rytter far” stikker hovedet ud, tager “løven” og placerer den på hovslaget - for så at feje snulder inde fra stalden af ud i ridehuset..... smiley
Herefter lukker han porten....og ja Caspian og jeg går så tilbage, kigger med store øjne igen på “løven på hovslaget”, for at jeg så igen stiller “løven” tilbage på plads ved porten smiley

Jeg går nu ned i den anden ende af ridehuset, hvor der også er en opstigningsskammel, samt et område med barrier og stole til folk. Afsted vi skridter - og “ruuutttssscch” op går porten ind til elevstalden og ud kommer ponyfar med barn og pony....han flytter igen “løven” ud på hovslaget smiley Nu er fordelen jo så, at der nede ved “løven” står en rideskolepony med nerver af stål - så jeg cirkler lykkeligt omkring pony og forbi “løven” gentagne gange ind til Caspian aksepterer “løver på hovslaget” uden at spænde alt for meget op. smiley

Herefter går ponyfar ned vedbarrieren i den anden ende af ridehallen og sætter sig på en stol - ohhh veee ohhh rædsel for Caspian, som nu kan snorke og snøfte ved synet af en “far på stol” som tydeligt ikke aner hvad en hest som snorker og snøfter, samt rejser sit hoved helt op i vejret betyder smiley

Da Caspian får et pjosk af den anden verden, da ponyfar tillader sig at tage det ene ben over kors - så bliver jeg nødt til at involvere ponyfar i, at min hest er ved at skide en sprældemand smiley
Så jeg siger pædagoisk højt - “rolllllig Caspian, det er bare et menneske” efterfulgt af “er du sød at sige hej til hesten” smiley
Ponyfar aner tydeligvis ikke, at jeg er i gang med at tale til ham.....og Caspian begynder at sætte i bakgear, så jeg siger igen og noget højere “ er du sød at sige hej min hest er bange for dig”......hvorefter ponyfar vinker til os smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley

Et vink er da tydeligvis et form for “hej”, men kæft hvor var Caspian ved at skvatte bagover af “mand på stol flagre med armen” smiley

Jeg fik nu sagt meget højt “tal til hesten” - så ponyfar sagde pænt “hejsa”....hvorefter søde Caspian straks reagerede som en god hest, og valsede over til manden, for nu var det jo en talende mand og derved ikke farligt smiley

Jeg fik en god snak med ponyfar om hestes Intelligence eller mangel på samme, mens Caspian stod og fedtede sig ind på manden og fik lidt nus.
Så jeg tror både ponyfar og jeg har lært noget om kommunikation i dag smiley

Mvh Charlotte


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når man kommunikerer med en “ikke heste person” giver det sjovt resultat
  • #1   23. nov 2019 Ha ha, åh hvor herligt smiley :D

    Minder mig om min søde bedre halvdel, som absolut heller ikke har en bjælde forstand på heste - og han var virkelig ekspert i at agere "farlig, snigende puma" overfor min varmblodsvallak, da han var ridehest smiley Ikke om han fattede, hvorfor han skulle sige lyde inden han kom snigende rundt om hjørnet - og han undrede sig også over hvorfor jeg en dag strøg på snuden, da den "farlige, snigende puma" en dag pludselig valgte at løbe om kap med hunden bag ved os i det høje græs - "hvorfor blev den bange for os? Fjollede hr. hest" ...... smiley Det ér da heller ikke nemt at forstå det der " heste-kommunikation" altså smiley


  • #2   24. nov 2019 Haha, sikke en vidunderlig sød og sjov historie. smiley
    Og så bliver jeg nødt til at sige, at du simpelthen er en fantastisk skribent. Det er en sjælden gave at kunne male et så let og levende billede af små hverdagssituationer, som er så læseværdige. Jeg nyder det hver gang, at du kommer med et lille indblik i disse øjeblikke med hestene. Tak for det.


  • #3   24. nov 2019 Tak Mette M for den store ros smiley Det er virkelig dejligt at høre smiley

    Mvh Charlotte


  • #6   27. nov 2019 Så fik man dagens griner allerede kl. 07.44 smiley

    Fædre er skønne! De prøver og prøver - og alligevel bliver den bare aldrig helt lige i skabet smiley Man skal dog passe på at de er laaaaangt væk før man kan skraldgrine, ellers er der fare for at de sårbare væsener ALDRIG nærmer sig en hest igen smiley

    Min egen far - som officielt absolut intet gider have med heste at gøre (og uofficielt gerne springer til når "børnebørnene" en meget sjælden gang skal passes smiley ) - præsterede for mange år siden at få mig til at grine - meget, længe og jeg kunne IKKE vente til han var langt væk smiley

    Jeg havde fået ham lokket til at tjekke min hoppe en dag - ikke noget nyt i det, han havde før tjekket hende. Det nye var at denne gang gik hun på sommergræs sammen med - hold nu fast - 5 andre heste smiley

    Da jeg mente at nu måtte fatter og hest vist have mødtes den dag - ringede jeg og spurgte om alt var vel. DET var det ihvertfald! Han kunne dog ikke finde min hest da han var kommet ned til folden (panikken væltede frem i min hjerne smiley ) MEN - så kom han heldigvis i tanke om jeg havde sagt der skulle være 6 heste. TJEK - 6 heste på folden - alt var godt igen smiley Så skulle han jo finde det rette kræ og kigge til - igen kom kære fader lidt i problemer, for det er bare sååååå meget nemmere at kende Trine´s hest når den står i sin boks - med navn på smiley HELDIGVIS kom han i tanke om at den jo havde et hul i halsen - og så var det jo bare at rende rundt indtil han fandt den smiley (eller han KUNNE have kigget efter den eneste lysebrune hest på folden blandt 1 rød, 1 skimmel, 1 knapstupper, 1 mørkebrun næsten sort og 1 føl smiley )


  • #7   27. nov 2019 Da jeg havde haft min hoppe et år, tilbød min mor at vi kunne køre ud i en rideudstyrsbutik og købe en "gave". Min mor ville også give en gave, det skulle selvfølgelig være noget med refleks, fordi min mor er så nervøs og bekymret over, at jeg har sådan et stort og farligt dyr. :b
    Hun får fat i en ekspedient og fortæller, at hun gerne vil købe noget refleksudstyr til mig, men hun ved ikke hvad, og vil gerne se hvad de har. Okay, ekspedienten tager os med ovenpå og begynder at kigge lageret igennem.
    Ekspedient: "Vi har en refleksgrime, et refleksdækken, refleks til tøjlerne, refleks til benene, refleks til halen, refleksklokker, ......"
    Mor: "De der klokker, hvad er det for noget? Er det sådan så man kan høre når hesten kommer gående?"


    En aften ved aftenbordet omkring samme tidspunkt som ovenstående, sad vi og konverserede. Det var i den tid, hvor jeg også var i gang med at tilride min hoppe. Min far ville gerne være venlig og føre en samtale med mig, men ved ikke så meget om heste. Han har dog fået med, at hun var af en race, der har to ekstra gangarter end de gængse.
    Far: "Hvordan går det med hesten, Sofie? Kan du ride på den nu?"
    Mig: "Det går meget godt. Ja det kan jeg godt"
    Far: "Hvad med de der...... multe og pjalte.... har du lært den det?"
    6-7 år senere hedder tølt og pas stadig multe og pjalte i fars mund! smiley


  • #8   28. nov 2019 Åh det er så herligt med alle de historier! smiley

    Jeg var selv engang ude at trække en tur med en ældre islænderhoppe, som var gået på pension, og på gåturen møder vi en mand, der bare lige ville sige hej til hesten. Det får han selvfølgelig lov til for hun er en sød og venlig hest.
    Han spørger så: "Nå, er I bare lige ude og voltigere en tur?" mens han virkede stolt over sit "hesteterm", hvortil jeg, meget forvirret over, hvor han så mig springe rundt oppe på hesten, svarede at vi da bare var ude på en gåtur.
    Jeg tror, vi begge var lige forvirrede over situationen og først bagefter gik det op for mig, at han nok bare havde prøvet at snakke fagsprog, uden rigtig at forstå hvad ordene betød. smiley


Kommentér på:
Når man kommunikerer med en “ikke heste person” giver det sjovt resultat

Annonce