{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
500 visninger | Oprettet:

Skifte foder ift. drægtighed {{forumTopicSubject}}

Hej med jer

Jeg har jo min hoppe, som er 195 dage ifolet, altså næsten 6,5 måneder henne. Jeg skal snart købe foder til hende igen, og umiddelbart tænker jeg ikke, at nuværende foder er egnet til en hoppe, der snart skal sættes op i fodermængde grundet følle..

Men jeg ved simpelthen ikke lige, hvad jeg skal ty til nu. Hun skal have noget godt - så langt har jeg tænkt. smiley
Men skal man ikke skifte til noget, der er til hopper ifol? Har I noget I har fodret jeres hoppe ifol med, som I kan anbefale?

Kommentarer på:  Skifte foder ift. drægtighed
  • #1   26. nov 3 måneder før fodring satte jeg Dollys mængde af vitaminer/mineraler op. Andet gjorde jeg ikke. Jeg havde fået lavet en foderplan. Dolly havde nok i hendes hø til at hende og følle kunne blive store af det smiley
    Dolly fik wrap en kort tid efter følle kom til verden og det fik hende til at tage på, til trods for at følle var enorm og voksede i en fart. Det havde jeg slet ikke forventet smiley
    Hvor meget ekstra hoppen har brug for tænker jeg også kommer an på om ens hyp er nøjsom smiley

• #2   26. nov Min er nøjsom - men jeg vil gerne være sikker på, at hun ikke kommer til at mangle. smiley
    Jeg er selv ude i om jeg skal skifte til St. Hippolyt EquiLac. Jeg hører også godt om Pavo Podo et-eller-andet.

Pt. bliver hun fodret med et Hercules-foder, som hun selv er meget glad for, men jeg vil gerne skifte. Jeg synes bare det er meget at skifte nu, for så at skifte igen ved 8. drægtighedsmåned, så jeg tænker at skifte direkte over, og så give lavere udfodring indtil 8. drægtighedsmåned.

• #3   26. nov Det letteste er at finde et følfoder som du tænker føllet skal over på når den selv skal have foder, da den i starten stjæler lidt ved hoppen.
    Følfoder anbefales også til drægtige hopper smiley
    Jeg brugte selv Brogården Suregrow og var enormt glad for det.

• #4   26. nov Jeg tror, at følle skal have Fohlengold fra Hippolyt, men jeg er også tilbøjelig til at vælge "Pavo Podo"-varianterne. Altså Lac, Start og Grow. smiley

• #5   26. nov Kan anbefale horeslux grow smiley

• #6   26. nov Til drægtige hopper? smiley Det er bare fordi når det hedder grow, så tænker jeg jo føl-foder smiley

• #7   26. nov Jeg kender en DV avler, som udelukkende kører Horselux Grow til alle hestene. Drægtige, plage, føl og følhopper (:

• #8   26. nov Jeg må lige få kigget på Horselux Grow så! smiley

• #9   26. nov Amigo kørte på det fra 6 mdr. til 3 års alderen. Godt foder. Kan dog ikke bruge Horselux længere, da han ikke kan tåle lucerne, som er i nærmest alle deres produkter. Men vi var glade for Horselux Grow ^_^

• #10   26. nov Prøv at skriv til Ingemann herinde. Hun er ved at købe hjem til Jamaica, som et meget nænsom. Måske hun kan anbefale noget smiley vi starter med det fra midt januar cirka.

• #11   26. nov Hmmm - jeg synes det er nogle høje udfodringsmængder... smiley

• #12   26. nov

profilbillede
  • #13   26. nov Horselux grow er velegnet til føl, plage og drægtige hopper. Jeg vil også anbefale dette foder.

• #14   26. nov Evt. Sammen med horselux easy, som er lav på korn,Sukker m.m. Til nøjsom pony vil jeg bruge halv dosis grow og lidt mere end halv dosis af easy for at det er tilpasset drægtig hest. Det er jo ik bare alle vitaminer/mineraler hoppen skal have mere af fordi hun er drægtig. Fx e-vitamin, da mangel på dette kan give misdannelser. Drægtighedsfoder er derfor anderledes sammensat. Men lige på en nøjsom pony, vil jeg ikke give fuld ration drægtighedsfoder, da overvægt giver komplikationer ved foling, derfor prioritere jeg, som jeg gør.

• #15   26. nov Og iøvrigt ville jeg bare skifte foder nu, det gør ingenting du er ude i lidt god tid.

• #16   26. nov Min hoppe er også nøjsom. Jeg spurte dyrlægen om det hun fik, var nok. Den vinter hun var drægtig, fik hun kun vitaminer og en håndfuld sort havre, da hun ellers ikke ville æde vitaminerne og så ellers kun hø. Dyrlægen kiggede vitaminerne efter i sømmen og sagde go for mængden. Hoppen er og var til den gode side og havde ikke behov for mere. Om sommeren, som hun skulle fole, var der adgang til vitamin balje og så ellers kun græs. Det blev der et meget fint føl ud af.

• #17   26. nov Den nye fra brogaarden anbefales også til nøjsomme heste:
    https://brogaarden.eu/collections/hestefoder/products/optimal-suregrow-15-kg smiley

• #18   26. nov Jeg har gode erfaringer med både Suregrow og Horselux Grow til hopper før og efter foling samt til føllet når det begynder at spise smiley Det var eneste tidspunkt på stutteriet hvor hoppene fik andet end korn og vit/min..

Mvh TT

• #19   26. nov Jeg ville kontakte Brogaarden. Mine heste har aldrig fungeret særligt godt på Horselux, fik mat pels og en hoppe fik konsekvent pigmentpletter (som gik væk når vi skiftede foder).

Equsana laver også godt foder og kan sikkert også hjælpe dig smiley

• #20   26. nov Jeg ville nu, skifte over på et godt følfoder, så får du ikke et foder skifte tæt på føling, jeg ved godt at mange ikke skifter før 8. måned, men selv har jeg gjort det ved 6.
    På den måde er jeg helt sikker på at hoppe og føl får hvad de skal have for de bedste betingelser.

Hvilket følfoder man vælger, det er en smagssag, men hvis jeg var dig så ville jeg vælge noget med organisk bundet vit./Min. og helt klart GMO fri.

• #21   26. nov Jeg vil være opmærksom på at der er et øget behov for proteiner mv, omkring de 8 mdr, og endnu mere når føllet er kommet til verdenen.
    Jeg ville nok også bruge et følfoder, evt en mindre mængde nu, sammen med vitaminer og mineraler. Har hørt godt om horselux, men har sandelig set nydelige hopper og føl på pavo.

• #22   26. nov Personligt er jeg mest til at fortsætte på alm foder og tilsætte lidt ekstra protein og vitaminer.

Har testet flere slags foder til drægtige og føl/plage, men enten er hopperne blevet for tykke eller også er afkommene vokset alt for voldsomt. Har testet suregrow, balance, dangro junior, spillers gro n win. Pavo vil jeg end ikke overveje efter at have haft det i foderprogrammet. Hippolyt er doseringen for høj til mine trivelige typer.

Det jeg endte med at være mest tilfreds med, hvis det skal være færdig løsning, var halv mængde grow suppleret med salvimin.

• #23   27. nov Tre måneder før skift til Pavo Podo lac. Dette holder huld på hoppen under malkning og sætter gang i mælken. Vores ser rigtig fint ud på dette foder og får det frem til føllets fravænnes.

• #24   27. nov Jeg valgte at bruge Aveve Optimal Cup, da det stadig var lav udfordring og min hoppe er ikke meget for at spise en masse krybbefoder. Så det fungerede rigtig fint, så kunne jeg selv tilsætte noget ekstra med flere FE, som hun gad æde smiley

• #25   28. nov Jeg har selv en hoppe med termin i start januar og en i april. De får begge All round pillets fra danish agro og de står så flot på fodret, når de er drægtige skal de ha dobbelt op for at de er 100% dækket ind både til dem selv og følle smiley

• #26   28. nov Min købte jeg som 2-års, og hun fik Horselux Grow indtil hun blev 3, og er siden da fortsat på Horselux Easy smiley

Prøvede at ifole min i år - efter 3 forsøg med inseminering og samlet 15.000 kr. fattigere desværre intet føl - og var hun blevet drægtig, var hun kommet på Horselux Grow fra omkring 8. drægtighedsmåned, og følle ville være kommet på det når den skulle have foder smiley

Equsana vil jeg ikke anbefale, vi har kun dårlige oplevelser med det på flere forskellige heste, der fik knopper i huden der kløede helt vildt, og fik en mat og nærmest fedtet-lignende pels (forskellige Equsana foderprodukter til de forskellige heste), og det forsvandt da vi skiftede væk fra Equsana.

Jeg kan godt lide Horselux da det er dansk foder, og så koster det ikke en halv bondegård, og jeg synes også mængderne er rimelige smiley

Nu kan jeg læse du bruger Hercules lige nu.
    Ejeren til min part bruger Hercules til alle sine heste, også drægtige. Hun fik i år et fint føl, og hoppen havde gennem drægtigheden fået Hercules Allround Pellets og Fiberpiller, og hun har set fin ud - er en nøjsom hest (trods hun er OX araber smiley ), så det er også en mulighed, hvis du overvejer at blive på Hercules (og ellers kan du nok få lagt en foderplan med Hercules foder hvor du køber foderet smiley )

• #27   28. nov Jeg ved ikke om det er en tilfældighed, men kender flere der har brugt horslux hvor hopperne uforklarlig ikke er kommet i fol. Gad vide om der kan være en sammenhæng ??

• #28   28. nov Helena det tror jeg ikke du skal regne med - der er utroligt mange faktorer der kan spille ind.

Kender avlere der udelukkende fodrer med Horselux til hopper, føl, plage og ungheste, og de venter da altid en 6-7 føl om året smiley

Min fodres på Horselux og blev ikke drægtig, korrekt, men i hele perioden vi forsøgte med insemineringer, var hun faktisk kun på vitaminbolcher der dækkede hende ind (og selvfølgelig græs og godt hø/wrap).
    1. gang stod hun med væske i livmoderen ved 13. dages scanningen.
    2. gang stod hun desværre igen med lidt væske i livmoderen ved 13. dages scanning, trods dyrlægen havde været obs. på dette.
    3. gang samme som ovenstående, og så var hoppen i en dårlig brunst.

Jeg har ikke råd til at fortsætte forsøgene på at få føl, og her senere på året finder vi så ud af, at der er andre der har haft vanskeligheder med gældende hingst, trods flere også får drægtige hopper ved denne hingst uden problemer, og hingstens sædkvalitet er god (min dyrlæge tjekkede sæden ved hver forsendelse) smiley

Så nej, jeg tror simpelthen ikke man kan "skyde skylden" på Horselux smiley

Der er bare nogle heste, der ikke passer sammen, ligesom man ser hos mennesker smiley

• #29   28. nov Det var nu heller ikke for at "skyde" skylden på fodret, mere om noget der skulle være obs på. Ellers har det vist bare generelt været et trælst år at lave føl i

• #30   28. nov Det har været et træls år for drægtighed ja, rigtig mange - også "garvede" avlshopper der har fået flere føl (min er 1. gangs) - er gået om nogle gange i år.
    Ved flere har haft mærkelige brunster, deriblandt min egen, hvilket også har noget at skulle have sagt - jeg tror bestemt foder betyder meget for drægtighed, men jeg tror ikke på at noget foder kan "forhindre" hopper i at blive drægtige (med dette mener jeg gøre det meget besværligt) smiley

• #31   28. nov Ja hvor Rocky kommer fra, har de også haft problemer med drægtighed i år.. Meget underligt..

Mvh TT

• #32   28. nov En masse gode bud på foder, tak skal I have! smiley Jeg vil undersøge det hele. ??
    Jeg vil dog rigtig gerne have et med lav udfordring (synes alt over 1 kg dagligt er meget), men kan se det kan blive noget besværligt med et til drægtige hopper. Hun skal selvfølgelig også være dækket ind....??

• #33   28. nov Ift. Drægtighed havde vi svært ved det sidste år, hvor hun gik i stod med hingsten 2,5 måned uden at komme ifol. I år havde vi svært ved at få hende i brunst, men pludselig - uden brunsttegn overhovedet - var hun drægtig. smiley Men igen, hun har gået i stod, og det har vist lidt bedre "odds" for gevinst, tror jeg..

• #34   28. nov Jamen i 2018 kom hun jo også ret sent af sted, så det havde nok betydning der tænker jeg smiley

Mvh TT

• #35   28. nov Nej, i 2018 kom hun afsted i juni, det synes jeg ikke er sent ift. så mange andre. smiley Der er jo mange, der først får føl juni-juli. smiley

• #36   28. nov Du får svært ved at finde et produkt til drægtige og diegivende hopper, der er med ekstremt lav udfodring - de skal jo æde for 2 i og for sig smiley

Nu ved jeg ikke hvad din vejer, men omkring en 400 kg er vel ikke helt forkert tænker jeg umiddelbart.

Så skal hun have følgende af nogle af de forskellige fodertyper der er til drægtige hopper:
    Horselux Grow - 1300 g (9.-11. måned) og 1400 g (de første 4 måneder efter foling)

Pavo Podo Lac - 1360 g (9.-11. måned) og 2200 g (1.-4. måned efter foling) - alternativt 680 g Pavo Podo Lac + 80 g Pavo PodoCare sammen med fuld adgang til græs (1.-4. måned efter foling)

St. Hippolyt EquiLac - 1400 g (8.-9. måned), 1600 g (9.-11. måned), 1600-2000 g (1.-3. måned efter foling) og 1400-1600 g (4. måned efter foling frem til fravænning)

Brogaarden Optimal 1 Growth Balancer - 600 g + 500 g lucerne (9.-11. måned) og 1100 g + 500-750 g lucerne (1.-4. måned efter foling)

• #37   28. nov Tak skal du have. Mja, det er heller ikke fordi jeg ville have ekstremt lav udfodring, men jeg regnede ud med Equilac skal hun vist have 1700 gram dagligt. Det synes jeg er meget, når hun pt. kun får 500 gram foder dagligt smiley Men hun skal selvfølgelig have nok - og nemlig ja, der skal jo snart spises for to. smiley

• #38   4. dec Jeg brugte meget, meget lang tid på at undersøge og undersøge. Hold nu op, hvor synes jeg det er svært at tage den "endelige beslutning" omkring foderet! Jeg synes at alt, jeg kiggede på, var fyldt med sukker og stivelse - eller i hvert fald blev til rigtig meget stivelse og sukker grundet udfodringsmængden.
    Jeg endte med at købe en sæk med 25 kg Gemüse-Kräuter fra St. hippolyt - altså, en vitamin/mineral-blanding. Dertil skal hun have en håndfuld - måske to - lucerne. Det bliver nok Dengie Alfa A Oil eller Alfa A med urter, da jeg ved hun vil spise dem.

• #40   4. dec Det synes jeg lyder lidt voldsomt - hvorfra har du det? smiley

Kommentér på:
Skifte foder ift. drægtighed

x