{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.077 visninger | Oprettet:

For gammel pony til at tage med på efterskole??? {{forumTopicSubject}}

Hej alle.
Jeg står i et virkeligt stort dilemma. Jeg skal på efterskole til sommer og jeg havde regnet med at tage min gamle pony med. Jeg er dog i tvivl om hun er for gammel. smiley

Jeg fik hende fordi hun skulle på pension fra de høje springklasser, men hun virker stadig meget frisk. Jeg har haft hende i 3 år nu og hun er 23 år.
Når hun springer, er til stævner eller galoppere i skoven virker hun som en på 6 år. Men hun er begyndt at blive meget stiv i kroppen og jeg kan godt mærke at hun er blevet lidt gammel. Så jeg er bange for at det ikke bliver så sjovt for hende at være med på efterskole. Jeg kommer jo til at ride hende lidt hårdere end herhjemme.

Det er hende og jeg på billedet smiley

Derfor spørger jeg jer:
Er det en dårlig ide at tage hende med og burde jeg finde en lånehest/pony istedet? smiley

Jeg ser 2 muligheder:
1) Jeg tager hende med og sender hende hjem hvis det er for hårdt for hende, og derefter finder en lånehest/pony.
2) Jeg finder en lånehest/pony og lader hende blive hjemme og så bliver hun passet af parten det år jeg ikke er der.

Jeg håber i kan hjælpe mig i denne situation, da jeg er ved at rive håret af mig selv i fortvivlelse. Jeg vil jo kun min elskede pony det bedste! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  For gammel pony til at tage med på efterskole???
  • #1   29. nov 2019 Glem fødselsdagene.

    Hvad havde du gjort, hvis en 13 årig hest var stiv i kroppen??
    Du havde stoppet op.
    Tænkt over årsagen.
    Prøvet at gøre noget ved årsagen - og indrettet dit brug af hesten til de evner og begrænsninger den hest har.

    Gamle heste optager ikke næring helt så effektivt. Så man skal være mere omhyggelig med deres foder.
    De har måske lidt slidgigt. Har man slidgigt, er det rareste at holde sig i gang, være i bevægelse hver dag. For en hest betyder det, at den gerne skal rides hver dag, men ikke hårdere end den er i form til, og man skal gerne skynde sig langsomt med at øge belastningen.
    Du og jeg får også lidt med kroppen når vi er 60+ men alt afhængig af hvordan vi indretter os behøves vi ikke mærke voldsomt meget til det.

    Alt afhængig af forholdene på rideskolen kan det være rigtig godt for en gammel pony - men hvis du gerne vil øge belastning / intensivitet hurtigt, efterskolen forudsætter mange timer på boks så er det måske bedre at lade hende blive hjemme.


  • #2   29. nov 2019 Der er jo lidt tid endnu, så der er også tid til at få redet lidt mere form i hende. Og selvom du er på efterskole, kan du jo stadig mærke efter, hvad din hest har brug for. Jeg ville ikke have nogen betænkeligheder ved at tage min på 23 år med smiley

  • #3   29. nov 2019 Som de andre siger. Du kan jo evt kigge på noget tilskud til hendes led osv. Hvis jeg skulle på efterskole nu, havde jeg også taget min på 22 med, da han er ligesom din. Frisk som en 6årig, når vi skal lave noget.

  • #4   29. nov 2019 En stiv hest skal holdes igang, efter den form, den nu er i. Min gamle Holstener på 23 år går i løsdrift, da hun også er stiv, så hun kan holde led og muskler i bevægelse. Hvis hun kom i boks og ikke kunne bevæge sig, ville det være dyrplageri i min verden. Så ta du bare gammelhyp med og nyd det. Du skal selvf ta hensyn og mærke efter/ holde øje med om hesten trives og har det godt. Som Doktor Who skriver, så find noget tilskud til leddene, så du smøre dem, samtidig med at du bruge hesten. Skulle det mod forventning ikke fungere, så send hesten hjem igen og find en lånehest i stedet

  • #5   29. nov 2019 Hun ser dejlig ud smiley

    Hvis hun ellers er sund og rask, så tag hende da med smiley
    Du skal jo bare tilpasse ridningen til hendes behov og præmisser. Det skal du jo alligevel, efterskole eller ej.


  • Tilde H
    Tilde H Tilmeldt:
    maj 2019

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 14
    #10   5. dec 2019 Jeg ville mene at det lyder som om hun ikke ville kunne klarer presset og siden du siger hun er blevet stiv i kroppen ville jeg nok købe en massagestrigle med magnetkugler på og give hende en tur over hele kroppen med den 1-2 gange i ugen så hun for en rar massage der kan hjælpe til at afstresse, hurtigere restituere og gøre så musklerne ikke blive spændte, hvis hun har problemer med at hun spænder i musklerne efter træning ville jeg nok give hende noget magnesium efter træning da hestens muskler derfor ikke bliver ømme:)
    Mvh Tilde


Kommentér på:
For gammel pony til at tage med på efterskole???

Annonce