{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.051 visninger | Oprettet:

Sara A
Sara A
Følger: 30 Emner: 5 Svar: 10

Pris til parter. For dyrt? {{forumTopicSubject}}

Hej.
Det sidste stykke tid har jeg kigget rundt på nettet efter heste der søger part. Men jeg har lagt mærke til at nogen tager ondsvagt meget for det? Er det fair at tage 1000kr om måneden for en skovturspart max en gang om ugen? smiley

Kommentarer på:  Pris til parter. For dyrt?
  • #1   1. dec Tænker det kommer rigtig meget an på hvor i landet man bor.

Jeg har normalt taget 500kr for part på min pony, men så havde man hende til gengæld også alle ugens dage, så længe hun fik en enkelt fridag i ugen

• #2   1. dec Udbud og efterspørgsel - forlanger man for meget for for lidt i det pågældende område, så er der næppe nogle som byder ind på parten.
    Er prisen spot on for området/parten, ja så skal der nok komme en og betale for parten.

Mvh
    Charlotte

• #3   1. dec Det kommer selvfølgelig an på så meget, men på min gamle rideskole kostede det 1250 kr. Månedligt for 3 dage om ugen (man skulle også betale et mindre beløb for at være medlem) så det er jo en del billigere end hvad du siger, men har aldrig selv haft privat part.

• #4   1. dec Synes mange tager en høj pris for part, men hvis folk er villige til at betale det, så må prisen jo være okay smiley

• #5   1. dec Jeg har sat 800kr for 2-3 dage om ugen/eller gratis hvis man i stedet vil lave stald arbejde. Det er dog svært at få en part i mit område medmindre det er skovturs part, og det er ikke det jeg søger... Jeg har sat min pris ud fra hvad rideskoler tager for to dage, og her er der større fleksibilitet.. Samt at jeg kører til stævner osv. smiley

Mvh TT

• #6   1. dec Mange tager høj pris for en part - så er det jo op til de der søger en part, at bestemme om det er en pris de er villige til at betale.

Den gang jeg havde part har jeg ikke givet en rød reje. Jeg blev kørt til betalt undervisning, måtte springe, ride tur, what ever jeg ønskede. Det eneste jeg lavede for dem var at når det var vinter, trak jeg ind og fodrede min part samt ejers anden hest.
    Jeg vil ikke betale for at ride andres heste. Men derfor har jeg jo også min egen nu smiley

Hvis jeg nogensinde skulle have part til Hope, hvilket er usandsynligt, ville det blive 5-600 kr for 2-3 dage om ugen max. Men jeg er heller ikke interesseret i at dele min pony med andre. Men bliver min rideangst værre, bliver det nok næste skridt.

• #7   1. dec Jeg må indrømme, at jeg har sprunget en del, ellers interessante annoncer over, af den ene grund, at jeg fandt prisen alt for høj.
    Jeg ser også flere og flere, af de der 2 dage om ugen kun med skovtur, for 1000 kr........

• #8   1. dec man skal jo huske at tænke på at hesten koster det samme i sko, foder, opstaldning, dyrlæge, forsikringer etc. uanset om man bruger den til skovtur eller andre ting.
    En hest er bare ikke billig i drift så hvis man vil have glæde af andres heste så er det kun fair at man betaler for nogle af de udgifter der er ved at holde hest.

• #9   1. dec min part giver 300kr om mdr, og hun rider 3-4 gange om ugen ;).
    og så betaler hun 250kr hver 3 mdr til tilskud til massør.

• #10   1. dec Jeg har før haft parts annoncer uden held. Selvom det var 4 km uden for landsstævne ridecenter by. Prisen var 500 kr pr mrd, hvor man kunne ride alle dage, eller til 50 kr pr gang. De senere år var det håbløst, at finde part. Senere fik jeg heste, hvor det var gratis, mod uddannelse af hesten. Hvis jeg ville låne hesten ud og betale for dyr opstaldning, så måske. Jeg syntes folks holdning til det, at få part på en hest, har taget en beregnende drejning. Hvis ikke de får penge for det eller anden betaling, ja så er der ingen der gider, med mindre jeg ville hente og bringe. Står hesten ikke i dere egen baghave, ja så gider de ikke. Og der var ikke tale om dygtige ryttere, kun nogen der red på hobbyplan, som, måske havde for høje tanker om egne evner, hvad ved jeg?
    Taler vi nordsjælland, ja så koster opstaldning jo rask væk 4000 kr pr mrd, hvis der skal være faciliteter, så er 1000 kr jo en lille del af udgiften. Meeen for en gang om ugen?? smiley

• #11   1. dec Jeg har set på en rideskole, hvor en part for 3 dage om ugen, koster 2300, det er dog med noget undervisning.
    Men der er osse andet arbejde der følger med.

Men man vælger jo selv, om man vil ha part, eller ej.
    Så synes man det er for dyrt, så finder man noget andet.
    Men ja, 1000 er meget for en skovtur, men nogen må jo hoppe på det, siden prisen ka fastholdes.

Hope, det er alligevel dobbeltmoralsk, at du ikke vil betale for part, men andre ska betale for din part.

• #12   1. dec 1000 kr for at ride skovtur en gang om ugen. Det er edderdyttemig dyrt!

Skulle jeg give så mange penge for en part så skulle der være ridehus og mulighed for andet end skovture.

• #13   1. dec Jeg har ikke rigtig en kommentar til generelle partpriser... men at tro at skovtur ikke er noget man vil betale for, tror jeg er forkert. Der findes altså mennesker som nyder at ride i skoven/naturen og som faktisk ikke gider at ride på ridebane. Hvis det var sådan fat at ingen ville betale for skovture, så tror jeg heller ikke diverse turridningssteder ville overleve. Når man kigger timepriser på det, så ser man at man ikke får mange skovture for 1000 kr/mnd.

• #14   1. dec Der er mange jeg synes tager alt for meget for hvad de tilbyder. Men de annoncer kan man jo bare springe over..

• #15   1. dec Jeg synes også at mange tager en hæftig pris for part, en ting er at det er dyrt at have hest, men hvis man får part udelukkende som tilskud til at have hesten, så skal man ikke have hest!
    Jeg synes at man gør hinanden en tjeneste ejer får det at hesten bliver passet/rørt de dage man ikke selv har tid og part rytter får lov at ride, selvom vedkommende måske ikke har råd til egen hest.
    Noget for noget, win win.

Så kan man sige at der er slid på sko, udstyr og risiko for skader, men det er heller ikke godt for udstyr ikke at blive brugt og hesten kan lige så vel komme til skade på folden.

Der hvor jeg har part, er aftalen at man giver 100 kr. om måneden pr. dag om ugen man rider, så 1 dag om ugen 100 kr om måneden. osv.
    Jeg har så den aftale at hvis jeg modtager undervisning min. en gang om måneden er parten gratis. Jeg har ind til nu redet 2 dage om ugen, men får fremover en dag mere på og har jeg tid og lyst er jeg altid velkommen til at ride, hun har 3 heste så der er stort set altid en man kan tage en tur på. smiley

• #16   1. dec Fik ikke lige skrevet at jeg også ser flere der vil have det hele til ingen penge og sådan fungerer det bare heller ikke..

• #17   1. dec Min part giver 350kr. for 1 dag om ugen, der er så adgang til 2 ridehuse, en stor udendørsbane og skovkort samt undervisning parten frit kan benytte. Så har parten hende som sin egen de perioder hvor jeg er på skole. Parten skal ikke lave noget staldarbejde overhovedet.

• #18   2. dec Jeg valgte at lade en kommende part vælge, vil de gøre stald arbejdet og have gratis (som jeg har gjort i alle år) eller vil de betale for det og ikke lave andet end at tørre seletøjet af efter sig. smiley

Mvh TT

• #19   2. dec Jeg betaler 1200 kr om måneden ca for min part. 600 kr for parten hvor jeg faktisk selv bestemmer hvor meget jeg vil ride fra uge til uge. mellem 450 - 600 for undervisning. Jeg muger på de dage jeg har ham og fejer efter mig. Ellers ingen staldarbejde. Der er ridehus og ridebane på stedet. Lækre tur muligheder, og søde mennesker og piger på min egen alder at ride med.

Det ligger i Tune tæt på karlslunde hvor jeg bor, og er i Københavnsområdet.
    Når jeg ser priserne på de andre parter der udbydes er jeg meget glad og taknemlig for den part jeg har nu. Ville aldrig give 1000 kr for en skovturspart, medmindre hesten stod klods op af dyrehaven, og jeg skulle købe skovkort dertil.

• #20   2. dec Siden jeg mistede gamle hest har jeg kun haft gratis parter (har dog egen hest igen nu). Den ene var fuldpart, da hun havde tre heste. Men det var heste der skulle genoptrænes. Den anden var en hest jeg skulle tilride, så også en fuldpart.

For en god hest med mulighed for at lave hvad man selv har lyst til, om det er skovtur, jordtræning, hyggedressur, konkurrencer mm. synes jeg godt man kan give nogle penge for. Indenfor rimelighedhedens grænser.
    Jeg synes det er fjollet at sige, at en skovturshest som part er mindre værd end fx en konkurrence hest. Det kommer helt an på, hvem man er. Jeg ville langt hellere have en skovturspart. Men det kræver også, at de rette faciliteter er tilstede og at hesten er egnet til det, som man “sælger” den til. Fx hvis jeg skulle betale for en skovturspart, så forventer jeg at der er fornuftig skov at ride i tæt ved og at hesten kan finde ud af fx at gå alene og ikke spooke over alt. Ligesom hvis det er en konkurrence dressurhest, så ville jeg forvente mulighed for at træne dressur i alt slags vejr = ridehus og mulighed for undervisning og stævner.

• #21   2. dec Synes generelt priserne i hesteverdenen har mistet jordforbindelsen... 1 stk. skadet hest, tvivlsom fremtid som ridedyr, pris. 35.000 kr. Eller hvad med en adfærdsvanskelig hoppe, på grønt pas, 25.000 kr.

Eller også kan du få "lov" at låne en næsten færdig tilredet hest, som du _skal_ starte stævner på og videreuddanne til M smiley Låner afholder selvfølgelig alle udgifter - ejer får hesten hjem fiks og færdig efter et par år, og Gud nåde og trøste dig hvis den ikke er nået langt nok eller du ikke har passet den præcis efter foreskrifterne.

Det er fandme da smart - hvis nogen hopper på den smiley

Jeg vil så vende den om og sige at der godt nok også er langt mellem de gode parter. Havde en der blev her i godt 3 år, tog det sure med det søde og var villig til at lære. Siden dengang har det godt nok været op ad bakke. Så snart parterne bare skal sætte sig lidt ind i noget nyt, lave noget eller ikke lige får lov at ræse ud til det første det bedste stævne, så gider de ikke alligevel. Jo havde en pige som rigtig gerne ville, men Fønne var desværre for svær for hende.
    Da vi havde stutteri betalte parten ingenting - da de hjalp med alle de andre heste også. Nu er prisen ca. 500 kr. for 3-4 dage om ugen eller evt. mere hvis de vil.

• #22   2. dec Åh ja. Der er godt nok meget "skidt" til salg for en formue lige i øjeblikket.

• #23   2. dec En tommelfingerregel er, at man betaler en brøk ad de faste udgifter svarende til hvor stor en brøk af tiden man har hesten.

Har man fx 2 dage om ugen, betaler man 2/7.
    Udgifter til halkort, undervisning og skovkort kommer normalt oveni.

....
    Men, jeg tror at nogle ejere skal realitersteste deres syn på hesten.
    Det er ikke guld.
    Og, det kan ikke sammenlignes at være part med at have ejerskabet.
    Som part har man ikke ansvaret (og det argumenterer nogle heste ejere for, at det må da være lækkert.)
    Men ansvar og indflydelse går hånd i hånd.
    Som part har man minimalt at skulle have sagt. Måske lytter ejer til dine tanker, måske ikke.
    Men man kan sagtens komme ud til sin part, og opdage den er solgt, ejer ikke har samme syn på nødvendighed af dyrlæge som dig, osv.
    Derfor er den økonomiske betalingsvillighed lavere...

...
    Men, udbud og efterspørgsel.
    Sætter ejer parten for dyrt, så finder man ikke en rytter.
    Hvis man som rytter ikke synes pris og vilkår stemmer overens, så kig videre.

• #24   2. dec mine parter skal kun betale smed en går uden og en med 2 sko ! me seriøse parter er svære at finde.... de har dem som deres egne og må det hele og lidt til....

• #25   2. dec Enig - det kommer an på hvor i landet.
    Og måske også hvorfor der søges part?

Jeg har altid redet som gratis part. Kun én hest har jeg betalt for. Der betalte jeg 300 kr. om måneden, og havde den alle dage jeg gad, undtagen torsdag-søndag hver anden uge. Jeg måtte med den hvad jeg havde lyst til. Dette inkluderende stævner, arrangementer og lignende, som jeg så selv betalte for og sørgede for kørsel til.

Min nuværende part betaler jeg ikke for, og ham må jeg også gøre med, mere eller mindre som jeg ønsker smiley
    Her hjælper jeg bare til med fodringer, og så kører jeg ejers datter og hendes pony til springtræning engang imellem.

• #26   2. dec
    Tja, udbud og efterspørgsel, hænger tingene ikke sammen så finder man hurtigt ud af det.

Skulle jeg nogensinde være part igen, kom jeg aldrig til at give penge for noget medmindre det var en hest jeg kunne lære noget af og hvor stedet var i orden, dvs. en hest der gik minimum LA.
    Jeg gad ikke betale penge for en hest, som jeg uddannede og gjorde bedre. Eller en hest der stod et sted med dårlige faciliteter.

Men jeg tror så heller aldrig jeg ville få part, for efter at have egen hest ville jeg nok være ret træt af at en anden holdte jeg som jeg ikke var enig i.

• #27   2. dec Jeg har da fået henvendelser fra forældre til småpiger på 9-11 årige om de kunne få part på en af mine, som er store heste. Når jeg så skrev, at der altid skulle være en forældre med, som havde forstand på heste, ja så faldt interessen sjovt nok til = 0, da jeg ikke kunne være der hver gang.
    Hvis jeg ønskede at være, næsten, gratis barnepige hver dag, 7 dage om ugen, så tror de forkert. Eller tror, at selvom deres døtre er erfarne med rideskole ponzer, at de så kan håndtere store heste på offentlige veje, ja så ved jeg ikke hvad deres forstand fejler.. Jeg syntes ihvertfald det er uansvarligt. smiley smiley smiley

• #28   2. dec Har selv lige smidt annonce op. Kan godt se andre tager ved med priser. Har valgt det ikke koster noget, men vedkommende skal selv betale, hvis han/hun vil kunne ride i nærliggende rideklub. Mest fordi det er svært at finde én, når man ikke bor ved større byer.

• Sara A
    Sara A Tilmeldt:
    jan 2018

#29   2. dec Tusinde tak for jeres respons. Jeg ville bare lige være 100% sikker på at jeg ikke var helt dum for at mene nogen mennesker altså tog meget for part på deres enten urutinerede, eller skadet heste.

• #30   2. dec Hvis jeg skulle have en part til min hest, så ville jeg nok ikke tage noget for det. Det er nok mest fordi at jeg ser det som at det er parten der hjælper mig, så jeg kan få nogle dage fri - hvor parten så kan hjælpe med de nødvendige ting.

Hvis man har en hest som man ikke selv rider, så synes jeg f.eks. At det er okay at parten er med til at betale for smed - men ellers så synes jeg at folk tager alt for meget for det.

Jeg ser det som en hjælp - ikke noget man skal tage penge for smiley

• #31   3. dec #30 jeg har desværre ikke mødt ret mange parter som rent faktisk var en hjælp, uden at jeg skulle bruge tid på dem. Jeg er sikkert også ret pernittengryn med hvordan man rider og håndterer min hest. Men det er jo netop for at parten, med tiden kan blive en hjælp. Her bliver der brugt tid på at undervisning, hjælp osv. Så parten har mulighed for at lære en masse, og jeg kan med tiden få en stabil hjælp, som evt. også kan blive involveret i andre ting som f.eks. træningsheste og kurser, hvilket igen er lærerigt. Ergo jeg bruger tid og kræfter på en person der måske bare forsvinder igen efter kort tid, derfor en minimums pris.

• #32   3. dec Da jeg hade part til min, tog jeg ikke noget for det, dels fordi det var en hjælp for mig, fordi jeg ikke behøvede i stalden de dage hun havde ham og dels fordi han stod skadet da vi stødte på hinanden.
    Derfor kunne hun kun gå ture og strigle/hygge om ham, han var lidt strid når man gik med ham, fordi han var sulten, så han hev ned efter græs når han så sit snit til det og hun var en meget spinkel pige som bar fløj med når han gjorde det, da hun begyndte at ride ham gjorde han det samme, men hun gav ikke op!
    Skulle han være blevet rask og kunne rides igen, havde jeg stadig ikke ville tage noget for det, igen fordi jeg ikke behøvede i stalden når hun var der.

• #33   3. dec Det ville så heller ikke være gratis at ride på min hest. Jo, det kunne være en hjælp til af aflaste lidt, men det er så sandelig også en hjælp den anden vej rundt. Parten får mulighed for at ride uden at stå med alle udgifterne til egen hest og det er ejers udstyr der slides på. Og der ville også være staldarbejde. Men altså, jeg har heller ikke egen hest før næste år.

Jeg er part indtil da. Og jeg giver 400kr om måneden for 3 dage om ugen. Hesten er pt. i genoptræning og har været det i et års tid grundet aktiv spat, så jeg kan ikke andet end at skridte ture indtil hun er rengående igen. Prisen er det samme som den hele tiden har været. Jeg ordner boks hver gang jeg er der og to dage om ugen har jeg wraptjans til hele stalden. Sidste år havde jeg vandtjans oveni (vi har ikke kopper) og har jeg mulighed for det, så tager jeg hesten ind til smed, hvis ejer ikke selv kan være der.

Da hun var i ridning, betalte jeg min egen undervisning oveni og de stævner jeg havde planlagt inden hun fik spat stod jeg også selv for. At det ikke blev til noget, er så bare ærgerligt. Jeg har været part på samme hest i 4 år smiley

• Sara A
    Sara A Tilmeldt:
    jan 2018

#34   4. dec Folkens, selvfølgelig forventer jeg ikke det er gratis at ride andre folks heste og have part på dem. Mange har det sådan at det skal være gratis MRN jeg forstår enlig godt st man tager penge for det. Men selvfølgelig skal man lige tænke på om hvad man tilbyder er prisen værd. Jeg ved ikke hvordan det føles at stå som ejer og skal have part til hesten. Men jeg ville ikke selv ride 2-3 gange om måneden og betale 1000kr hver månede for en skridttur i skoven på en skadet hest jeg dårligt nok kender:)

• #35   5. dec Det er i hvert fald mere end jeg ville give. 1000,- for en part synes jeg er ok, hvis mulighederne er tilsvarende - og det synes jeg ikke skovtur én gang om ugen er.

Nu har jeg selv heste og har derfor ikke part længere, men jeg har parter på hestene.
    Parten på min store hest er gratis mod udmugning, hvilket startede ud fordi jeg havde brug for hjælp i stalden i forbindelse med en skade - jeg havde ikke råd til at betale for hjælpen, så jeg tilbød part i stedet. Nu er min skade heldigvis helet, men er blevet så glad for parten at den fortsætter på samme vilkår. Til gengæld lærer min hest rigtig meget af hendes part, for hun er rigtig god til at bygge selvtilliden op hos min hest. Hun rider 3 gange om ugen og har frihed til at ride tur, dressur og spring som det passer hende - kravene er, at der er en person over 18 til stede når hun springer, og at det er frihed under ansvar.

Min ponys part har 3-4 dage om ugen for 400,- om måneden. Hun har samme vilkår som ovenstående part, men forskellen her er, at ponyen er en super duper lærepony som er lige til at gå til, mens hesten i ovenstående eksempel er mere besværlig og kræver en ret speciel rytter. Her er samtidig krav om undervisning.

Vores 3. pony har en part 1-2 gange om ugen for 200,- + undervisning. Super lærepony, tidligere stævnepony.

Priserne havde været højere hvis vi havde haft ridehus, fordi der så var bedre forhold om vinteren. Samtidig ville priserne være højere hvis der ikke var hjælp i stalden.

Da jeg lagde partannonce op på ponyen i eksempel nr. 2 var det til 4-5 gange ugentligt for 500,- om ugen. Havde ALLE detaljer med omkring forventninger og muligheder, og der var så meget rift om parten at vi knapt kunne følge med og måtte fravælge en del.

• #36   5. dec Vi har part til vores, efter den udregning Dr Who også kom med: 2 dage ugentligt - vi har så valgt at hestene altid har en dag fri - af 6 dage, her har jeg så lagt smed og opstaldning sammen, som fast udgift (foder udstyr osv er på min regning) det er 700 kr, for en velredet islænder, der tølter fantastisk, der er ridehus, mulighed for undervisning, og en fantastisk skov med uendelige (føles det) rideruter smiley

Dette ud fra at vi gerne ville have hjælp til hver anden weekend, hvor hestens ejer er hos sin far. De dage - hver 2. fredag, lørdag, søndag - er så gratis.

Så de har 2 dage i den ene uge og 4-5 i den anden smiley

Hesten er lige skadet pt (eller det ved vi ikke, den er en smule halt, så det skal undersøges) så mens den står stille, betaler de ikke, men vil gerne hjælpe til med trækketure osv.

Så jeg synes vi har lavet det meget fair, vi får penge for de dage, hvor vi jo selv kunne ride, mens vi “giver” de dage der er en hjælp, gratis. Heldigvis er det fantastiske mennesker, som også gerne bruger dagene på at longere, løsgøre og ellers holder meget af hesten smiley

Men jeg må også sige at en skovturshest skal være lige så velredet og næsten mere trænet end en “sandkassehest” (kærligt ment) da de skal også kunne tåle hunde, mennesker, dyr, børn, cyklister, trækvogne, barnevogne, paraplyer osv osv osv, så “bare” en skovturshest, findes ikke i mine begreber, det er dyrt at lave en fin skovturshest. Dog må jeg sige at 1000 kr for en dag - det er dælme dyrt

• #37   5. dec Det kommer vel an på hvad man tilbyder tænker jeg.
    Hvis der er kort til skov og indendørs ridehus på stedet, så tænker jeg ikke det er unfair at tage 800 pr måned for 2 gange om ugen.
    Men har du 20 min til skov og udendørs bane, eller ingen bane på gården så er det en anden snak. Og så handler det vel også om hesten, hvad den må og kan og rytteren ligeså.
    Det er dyrt at have hest og den stilles til rådighed med udstyr og alting til parten, de skal jo ikke sørge for alle de andre ting typisk (smed, dyrlæge osv) andet end at ride hesten.
    Men igen, kommer an på hvor, hvem, hvad og hvorfor smiley

• #38   i går kl. 16:22 Vi har to parter hos os, og det koster dem ik noget. Det er gårdejerens heste, og da hun ik selv har tid osv, kommer der to søde piger og rider og passer som det var deres egne.
    Hun vil ik ha penge for det, for det hjælper hende i hverdagen at de blir passet og redet smiley
    Vi er kun 3 i stalden. Min hest og så gårdejerens hest og pony, som er glade for at få opmærksomhed smiley
    De skal intet staldarbejde lave og kan bare komme og gå som de vil.
    Vi har en ridebane der er lidt mindre end 20x40 men altid tør.
    Hvis man vil ride tur er der ca 600 m på landevej og så er man inde på små veje. Ca 20 min kørsel til lækkert ridehus og strand.
    De har været her et par mdr så tænker de måske vil ha undervisning på et tidspunk, men ik noget krav

• #39   1 time siden Til næste år kommer jeg til at lede efter en rytter igen til min pony, her skal der betales det hele for at have hende.
    Det hedder sig enten udlån på sjælland eller hjemme hos os smiley

Kommentér på:
Pris til parter. For dyrt?

x