{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gode råd til læsning af hest
  • #1   3. jan 2020 Du tager hestene, først den der er mest eftertragtet. Sætter et langt træktov i grimen, tager nogle stykker gulerødder i lommen samt en hel gulerod pr hest. Du går med hesten op ad rampen med en tanke om at "den går da selvfølgelig lige ind sammen med mig" imens du holder guleroden i hånden.. Så går i begge ind, får en til at lukke bommen, giver guleroden og binder hest nr 1. Og gør det samme med hest nr 2 smiley

    Hvis en af hestene ikke går direkte op sammen med dig, så læg et spor af gulerødder (stk) og spar den hele gulerod til bommen er lukket.. Du kan evt lokke med den store, og lade de få et lille haps hvis de er ret langt inde.. Ikke kæmp med hesten eller forsøg at holde den tilbage hvis den vil ud før bommen er lukket.. smiley

    Mvh TT


  • #2   3. jan 2020 Super TT - bortset fra at de skal flyttes hver for sig, da de skal to forskellige steder hen smiley Puh det bliver en hård dag at skulle skille dem ad.
    Men det vil jeg huske imorgen!


  • #3   3. jan 2020 Så vidt muligt, så hav en hjælper. Helst en, der er vant til at læsse heste. Eller, i det mindste en, der er vant til heste.
    Hvis man er lidt usikker, så er man mindre usikker når man er sammen med en ven end når man er alene.
    Og så er det jo bare rart, hvis man har en hjælper.

    Tindurs råd om "selvfølgelig går den med" kropssprog er godt.
    Hvis dit kropssprog siger, "denne hest vil jo ikke følge med" vil en klog og samarbejdsvillig hest tænke "vi skal noget. Ikke op i trailer. Okey, jeg adlyder og gør noget andet end op i trailer".


    En lommefuld gulerødder?
    Mere!
    Jeg kan godt lide at have et æble. Bid i æble eller gulerod, så trækker saft op og det dufter bedre.

    Nogle heste reagerer godt på et longereb bag numsen.
    Det behøves der ikke at være meget magt over.

    Og begynd læsning i rigtig god tid.
    Jo bedre tid, des hurtigere går dyr op...


  • #4   3. jan 2020 Tak Doktor - vi bliver 4 imorgen, hvor at 2 udover mig er vant til heste - og den sidste et enormt roligt gemyt.
    Vi påtænker at starte allerede ved 8 tiden - da der går en del timer med at køre frem og tilbage i det at vi skal køre 2 gange. Hele lørdagen er sat af til det - så jeg satser på at det burde gå. Det er den der med at hvis man går til hesten som om at man har 10 minutter, så tager det hele dagen. Går man til den som om at man har hele dagen, tager det 10 minutter. Så dét er det motto jeg går efter smiley smiley


  • #5   3. jan 2020 Din adfærd smitter hesten. Er du rolig, så er hesten rolig. Er du usikker, blir hesten usikker, det er måske farligt, det den skal og så vil den ikke. Så rolig omgang og hold nerverne i ro, så skal det nok gå.
    Du skal se, det hele er overstået længe inden middag. smiley Alt efter afstand selvf. smiley


  • #6   3. jan 2020 Da jeg skulle flytte min hest var det kun 2. Gang hun kørte i trailer. Jeg havde et fyldt hønet inde i traileren og tog det stille og roligt. Vi regnede med at det ville tage lang tid og læsse hende, men tog maks 10 min, da vi tog det i hendes tempo og lod hende snuse og stå på rampen.

  • #7   4. jan 2020 Lad evt være med at fodre hesten inden læsning så den få maden i trailer. Giv dig tid og lok med gulerødder.


  • #8   4. jan 2020 Da jeg skulle flytte min pony til sjælland havde han ikke været i trailer i enormt mange år. Han var en enormt cool og rolig pony dog, som gerne ville på nye eventyr.

    Det tog 5 minutter at læsse ham. Jeg lokkede med en spand mad som han fik i traileren mens den blev lukket bag ham. Han stod helt roligt i traileren undtagen da jeg var inde og tjekke til ham og åbnede døren - så ville han gerne med ud. Så snart døren var lukket var han helt stille igen.
    Han blev kørt fra Jylland til Sjælland.

    Et halvt års tid senere skulle jeg flytte opstaldningssted, der gik han også bare pænt med i traileren.

    Mit eneste råd er derfor at være helt rolig og afslappet. Joey havde ikke været gennem trailertræning, men han stolede generelt på, at jeg ikke ledte ham i farlige situationer. Vi havde tid til at det kunne tage en halv dag at få ham ind, så at vide at vi havde al tid i hele verden hjalp nok også.


  • #9   4. jan 2020 Læsning uden press, med positiv forstærkning (godbidder) hjælper med at fjerne stress og sørge for at man aldrig får en ubehagelig læsnings situation for hesten. Lad være med at have for travlt, sæt gerne mindst en time af til det for en sikkerheds skyld. lad være med at prøve at holde hesten inde hvis den går ud igen. Hav en spand med lækkerier med til at belønne ekstra meget når hesten står pænt derinde. Få en til at lukke traileren for dig så du kan stå foran i traileren og rose hestens imens.
    Det er mine råd som jeg har mange års god erfaring med. Der er mange tilgange til trailerlæsning, vælg med omhu og vær vedholdende når du har valgt. giv ikke op efter 10 minutter hvis ikke det virker med det samme.


  • #10   9. jan 2020 Hvordan gik det med læsningen?

  • #11   12. jan 2020 Det... gik.

    Lotte fulgte bare med mig derop, hun overvejede det ikke engang. Hende kørt ned på plads, hjem og så skulle Hope ellers læsses.

    Det startede vi med omkring 12 tiden agtig - vi kørte først ved 14 tiden.
    Hun var som sådan ikke ræd for det, gik hen, stillede forbenene på rampen, og ville ikke op. Så gik vi ned, gik en runde, lokkede til et bagben var på rampen, ned igen, en runde osv. Det endte med at det bare var mig og min fætter, ingen andre havde vidst ro til at se på.
    Det blev prøvet med skillevæg og uden skillevæg - ingen forskel.

    Til sidst lykkes det faktisk for os at hun selv fulgte med helt op i traileren. Fik godbidder, og ville derefter ud. Jeg var sikker på at det havde løst sig, havde jeg fået en time mere. Meen tredje gang vi præsterede dette så var min far åbenbart dukket op, og han besluttede sig så for at i det øjeblik Hope var helt oppe i traileren at smække rampen op og lukke. Så tog han sig af bagbommen derefter.
    Lad os bare sige at jeg ikke var tilfreds med det. Men inde var hesten, vi kørte.

    Sidenhen er Hope jo så halvt om halvt blevet ræd eller gal på mig, for nu kan jeg ihvertfald ingenting med hende længere.


  • #12   12. jan 2020 Det er altid nemt at være bagklog, men du skulle ikke have lukket Hope ud af traileren igen før hun havde fået spist noget lækkert og hygget der inde sammen med dig en stund.. Afslutningen på turen er simpelthen SÅ utrolig vigtig da det er det sidste de husker fra traileren.. smiley
    Håber hun snart bliver god igen smiley

    Mvh TT


  • #13   12. jan 2020 Det er som sagt rigtig nemt at være bagklog, og som sagt er jeg heller ikke tilfreds med hvad der skete. Jeg frygter allerede når hun skal flyttes igen engang. Men nu er det desværre sådan her det blev. smiley

  • #14   12. jan 2020 Det der med, at hesten bliver fornærmet, det kender jeg godt. Jeg byttede engang min ene hoppe. Handlen gik, af forskellige grunde, som er en laaang histore, tilbage og nøj hun var fornærmet på mig i lang tid efter.
    Men det går, heldigvis, over igen.


Kommentér på:
Gode råd til læsning af hest

Annonce