{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.094 visninger | Oprettet:

Dårlig samvittighed.. Wrap.. Har I? Eller ikke? {{forumTopicSubject}}

Ja nu kan der snart ikke være flere der ikke ved konsekvenserne af hvad der sker i mavesækken hvis hestene ikke får hø/wrap hver 4 time.
Jeg fodrer jo ad libitum (primært) men i en del uger her for lidt siden, så var jeg uden hønet på høhækken, så hestene smed en masse wrap ud over det hele.. smiley Det blev alt for dyrt, så jeg begyndte at potionere ud i høhækken.. Dette gjorde så at de som regel havde nået at spise alt op næste morgen (og der lå stadig spild wrap omkring høhækken) så de har gået uden at have noget hele tiden, og jeg ved faktisk ikke hvor længe de har gået uden..
Det gav mig ekstremt dårlig samvittighed.. Jeg kunne næsten ikke være i mig selv.. Og syntes hestene så ud til at de troede de skulle dø af sult smiley jeg lagde dog ud wrap ud fra hvor meget de plejer at bruge + lidt ekstra.. Men de var stadig uden, pga manglende hønet..
Ville I få dårlig samvittighed?
Og Jer der ikke giver ad libitum.. Får I ikke dårlig samvittighed? smiley er I ikke bange for konsekvensen?
Billede bare for hyggen smiley

Mvh TT


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dårlig samvittighed.. Wrap.. Har I? Eller ikke?
  • #1   4. jan 2020 Nej, jeg har ikke dårlig samvittighed og nej, jeg er ikke bange for konsekvenserne. Jeg har ikke mulighed for, at rende og give hø til mine heste hver 4. time. Jeg har et job at passe og min den ene har slet ikke godt af at få ad libitum. Hun er sgu fed nok i forvejen smiley pt er hun på slankekur og til sommer hedder den mundkurv på ud. Mine får en god bunke på folden når de kommer ud ved en 11 tiden og når de kommer ind igen omkring kl 21. Så må de æde græs for resten. Jeg har ingen syge heste overhovedet.

  • #2   4. jan 2020 Nu er jeg jo efterhånden en halvgammel kone , der har været i hesteverdenen i laaang tid.
    Helt tilbage til den gang hvor en hest fik morgenmad og aftensmad. De fik hele roer og kerne, hø, halm og frøgræs og de overlevede....

    Så nej, jeg vil ikke have dårlig samvittighed. Tænker også at staldejer, vil blive lidt træt af mig, hvis jeg kom farende hver 4 time.....

    Min hest får 6 måltider om dagen, 3 med krybefoder og 3 med wrap. Fordelt fra kl7 - kl 21


  • #3   5. jan 2020
    Ja Karin de overlevede - men der er ingen der ved om hestene rendte rundt med mavesår i masse vis smiley

    Havde jeg en der ikke tålte ad libitum fandt jeg grovfoder med analyse på lavt FE og lavt sukker, puttede det i net blandet rundt med halm, evt. med ekstra små masker og tildelte det så det passede i løbet af døgnet.

    Min er 50 kg for tyk, eller noget i den stil - og det lever jeg med, fordi jeg ikke vil gå på kompromis med ad libitum grovfoder i forhold til hendes tidligere mavesår.
    Jeg har det dårilgt hvis jeg har vurderet forkert og hun har stået uden grovfoder i boksen - fx hvis de ikke er kommet ud og jeg troede de gjorde. Nok fordi jeg ved, hvordan en mavesårs hest har det.


  • #4   5. jan 2020 Vi ruller 1 hel balle wrap ud til dem ad gangen, og så får de lov at rydde op inden de får den næste. Men når vi får dem hjem laver vi en høhæk ordning så de kan tage af en hel balle, men så de ikke kan sprede det ud over det hele. Det andet giver bare alt for meget spild.

    Og nej, jeg ville ikke få dårlig samvittighed. Så længe der er spildwrap har de ikke været ved at dø, så synes bare du skal tage det roligt, pog evt. se om du kan finde en mere passende løsning.


  • #5   5. jan 2020 Hvis der ligger wrap på jorden er de jo ikke uden - så må de da spise fra gulvet, det gør vores. De får hø så der er til natten med kun minimal rest på gulvet, og typisk har de losset det meste ud af høhækken i løbet af en time eller to, og så spuser de det fra gulvet.

  • #6   5. jan 2020 Min hest får afmålt wrap på minimumsgrænsen og halm ad libitum. Han er/var godt overvægtig og fik en gaffelbåndsskade. Så jeg var nødt til at begrænse indtaget. Pt går han alene på sygefold og får derfor wrap to gange i døgnet. Normalt har han gået på fællesfold med halm ad libitum.

    Pga irritation ved spænding af gjorden fik jeg ham undersøgt for mavesår og der var ikke en gang arvæv fra mavesår.

    Så nej, jeg har absolut ikke dårlig samvittighed over at begrænse indtaget af wrap.

    I boksen har jeg net på kassen, da han ellers spræder wrappen og så ikke vil spise det. Men på folden ligger det frit i kassen


  • #7   5. jan 2020 Michelle - Det var ikke meget tilbage.. Så Rocky ville ikke spise det, Mullepigen er heldigvis ikke så fin på den, så hun støvsuger lidt smiley
    Sandra - Græs lægger jo også en hinde i mavesækken, så der ville jeg ej heller have været bekymret.. smiley
    Gemstone - Der er net på nu så intet problem smiley

    Mvh TT


  • #9   5. jan 2020 Nej.
    Ro på!

    Perfektion er fint, men sjældent muligt.

    Hvis de har travlt med at sprede wrap, så er du jo nødt til enten at acceptere et stort spild - eller afprøve forskellige metoder.

    I dit sted havde jeg gjort det samme.
    Og gentaget det. Læg en portion ud indtil dem ad gangen indtil du har et nyt hønet hjemme eller en ny slowfeeder eller hvad der nu skal til at lave en permanent løsning.

    Øget risiko er ikke det samme som at ting sker.
    Og vi gør hele tiden ting så godt vi kan, med de midler vi har.


  • #10   5. jan 2020 Lisette - mine skal altid have wrap i maven før morgenmad, for hvis ikke optager de ikke næringsstofferne i foderet ligeså godt.. Det lærte jeg på stutteriet.. De fik altid spise lidt wrap før foderet kom..
    Jeg har dog ingen forskning på det, men det giver mening..

    Mvh TT


  • #11   5. jan 2020 Nej jeg har ikke dårlig samvittighed over at mine heste ikke har ad lib/hver 4 times grovfoder - alt i mit hestehold og reelt i mit liv er en afvejning af fordele/ulemper.

    De får grovfoder x 3 og krybbefoder x 3 fordelt over dagen - det er det niveau, som kan passe ind i mit liv med fuldtidsjob.

    De går på nedgravede græsfolde, så risikoen for skade er nok mere for kolik pga sand/jord, end mavesår pga mangel på konstant grovfoder.

    Så nej ingen dårlig samvittighed her smiley

    Mvh Charlotte


  • #12   5. jan 2020 Jeg stod i selvpas i løsdrift starten af sidste år, mine heste blev fodret ad libitum med wrap i to hønet og to høkasser, men nogen gange formåede de alligevel at tømme alt inden jeg kom i stalden igen. Jeg havde den grummeste dårlige samvittighed, især fordi wrappen altså var alt der var at æde på folden og det endte med at jeg kørte derud morgen-middag-aften for at sikre mig at de havde wrap..... Det blev noget af et projekt at have hest der skulle fodres ad libitum på den måde...

    Nu har jeg flyttet hestene til en anden løsdrift, og her fungere det bare skide godt. Der bliver kørt en balle wrap ud om ugen, så de løber ikke tør nu! Og dét har godt nok givet mig meget ro....


  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 208
    #13   5. jan 2020 Det korte svar: Nej.

    De får afmålt wrap, netop af helbredsmæssige årsager; nogen gange har alle ædt op i løbet af natten, andre gange er der en der har efterladt noget, men de har altid halm.

    Udenfor får de 2 gange i slowfeeder, og her gælder samme opskrift.

    #Team Tindur: Hvorfor tænker du, det skulle give mening, at rækkefølgen om morgenen skulle påvirke optagelsen...?
    Det giver derimod mening, at en god tarmbalance har betydning - men den opretholdes jo altså ikke bare ved, at de får lidt wrap til "forret", det handler om fornuftig management døgnet rundt.


  • #14   5. jan 2020 Dorthe - Nu får mine wrap ad libitum, så jeg står ikke med det problem, men det er noget med at når man får noget i maven på en mave der flydelaget ikke er dækket, så ryger det hurtigere igennem.. (opløses for hurtigt og så får ikke kroppen optaget næringsstofferne) Men jeg tror dette kun gælder for foder der ikke indeholder lucerne (ting der ikke binder flydelaget/dækker det) så hvis man feks giver et musli fuldfoder med lucerne/snittet græs i så har det en betydning kontra pillefoder. smiley

    Mvh TT


  • #16   5. jan 2020 Jeg kender følelsen, selvom vi også giver ad lib. Nogen gange sker det jo, at hestene spiser lidt mere den dag/nat. Jeg kan mærke på vores at de bliver mere sure hvis der ikke har været mad nogle timer, men samtidig er der også nogle gange hvor de mener der ikke er mere mad, men hvor der rent faktisk err noget tilbage som ikke fejler noget. Vi tvinger dem derfor tit til at spise stort set helt op inden de får nyt.

    Her forleden nat, der gav jeg min et net i boksen med 6 kg, da jeg ikke ville åbne ny balle for et få et par ekstra kg i. De sidste mange dage har han nemlig kun spist 4 kg inde. Om morgenen da jeg kom var det tomt (som i at der nok var 500g tilbage han ikke gad have) og han var lidt sur på mig og slugte sit krybbefoder (han plejer at efterlade noget til senere). Da han kom ud gik han over til wrappen med det samme, men stod der maks 5 min., så så sulten har han nok ikke været smiley De næste par dage har jeg givet ham 10kg pga dårlig samvittighed, men han har kun spist halvdelen.

    Vi har et stort wrapskur ude på folden som kan indeholde 12 skriver wrap (så ca 100-130 kg) til tre heste. Vi plejer at vide ca hvor længe de er om det, og igår vidste vi, at de skulle have nyt i starten af dagen. Igår lukkede min veninde dem ud kl 10 (så senere end de plejer og de havde alle wrap i boksen) og så kom jeg kl 14 og kunne fylde op med min veninde. Hun havde ikke set dem ved wrappen hele dagen, men de går altså på græs, så de er ikke helt uden mad + der var faktisk omkring 500g wrap tilbage. De var SÅ sultne og to af dem stod ved wrappen de næste mange timer. Min egen stod der kun en halv time og så ham ikke dernede før lige inden det blev mørkt. Han kom på boks kl 22 og har i nat (til kl 9) kun spist 3kg wrap.

    Så selvom man forsøger at give ad lib, kan de også nogle gange stå uden noget, ligesom du har erfaret. Jeg tror dog sjældent vores kommer til at stå over 4 timer uden og desuden har vi stadig græs, selvom der ikke er meget værdi i det.


  • #17   5. jan 2020 Nej ingen dårlig samvittighed her.

    Det er ikke muligt at give mine hø adlibitum, altså med mindre jeg vil have en syg 150kg overvægtig hest. To af mine æder til der ikke er mere, de har været sultet før jeg fik dem, og er ret besat af mad.

    De kan æde 5 kg hø i timen, også kan i selv gange op.

    Så de får 10 kg hver fordelt over 2-3 gange i døgnet også halm for resten.

    Basse får 15 kg så han bliver taget ud af flokken i 3 timer hver aften, hvor han får mad og hø (han får også 3 gange så meget krybbefoder som de 2 store) også for han hø sammen med de 2 andre til natten, når jeg lukker ham ud igen.

    Men mine går så i løsdrift med adgang til store græsfolde døgnet rundt. Så de har altid noget at gå og små pillle i.


  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 208
    #18   5. jan 2020 "det er noget med at når man får noget i maven på en mave der flydelaget ikke er dækket, så ryger det hurtigere igennem.. "

    #TT - sorry, men det er altså noget vrøvl - optagelse sker ikke i mavesækken, men i tarmen.


  • #19   5. jan 2020 Ja, det ryger hurtigere igennem.. Du læser ikke men forstår hvad du selv ønsker..

    Mvh TT


  • #20   5. jan 2020 Vores får begrænset wrap, afmålt altså, da det er blevet analyseret og de bliver alt for fede hvis de får, så de har til alle nattens timer. I starten blandede vi halm i, men det gider de ikke æde, så det ligger spredt ud i boksen. Nu får de ikke halm.
    Jeg har ikke dårlig samvittighed over at de står lidt tid uden noget at spise. Om natten skifter de imellem at sove og at spise, så der er de gode til at rationere det. Når de kommer ind står de 5 timer før de skal have natmad, og jeg ved ikke hvor hurtige de er til at spise deres wrap i de 5 timer. Men de virker ikke sultne når de bliver lagt i seng. De får wrap ud på folden i løbet af dagen, også afmålt (efter næringsstoffer og vit. sammensætning løbet af en dag osv) og kan også gå og nippe til lidt græs derude. De virker heller ikke sultne når de kommer ind.
    Det er en svær balance og hestene tilpasser sig også individuelt. Har vores heste ikke noget at spise, stiller de sig bare til at sove. Har været i nogle stalde hvor de flejner hvis man kommer derud og de har spist op.


  • #21   5. jan 2020 Vores heste får heller ikke bare ad libithum, da de er meget nøjsomme og bliver alt for overvægtige hvis de har adgang til wrap 24/7. Dog stræber vi også efter at de ikke skal gå for længe uden noget som helst, så den mængde de får, vil vi gerne have skal holde så lang tid som muligt. Derfor giver vi alt wrap i net, - både i deres faste foderstation, og i net der hænger rundt omkring på folden. Eller også bliver det spredt i små bunker rundt på hele folden, så de skal bruge tid på at gå og "lede" efter det.
    Så selvom de ikke har ad libithum, gør vi vores bedste for at tyggetiden er lang nok til at de ikke går tomme i flere timer, før de får nyt ud smiley


  • #22   5. jan 2020 Jeg har ikke dårlig samvittighed over at mine ikke har strå ad libitum.
    Jeg ville derimod have det virkelig skidt, hvis jeg bare fodrede løs og endte med en forfangen hest. Og det ser jeg desværre mange der gør i "ad-libitums" navn.

    Og så tror jeg faktisk stress og dårlig håndtering oftere er årsag til mavesår end nogle timer uden strå. Det er i hvert fald mine tanker, når jeg ser hvilke heste der får mavesår.

    Mine får wrap i net når de kommer ud og igen når de kommer ind. Det passer fint med de to jeg har nu. Tidligere blev wrappen i boksen fordelt så de fik eftermiddag og sent aften, men det er ikke nødvendigt i øjeblikket.



  • #24   5. jan 2020 Lisette - Jeg har da aldrig skrevet noget ift dit management at der er fare for mavesår.. Har hestene lidt græs, så er der da ingen fare..

    Mvh TT


  • #25   5. jan 2020 Vores får tildelt hø/wrap 3 x dagligt.
    Har et stk nøjsom haflinger, som ikke tåler ad libitum - og småmaskede net gør ham tosset, så det har vi droppet. De får pillefoder og roepiller morgen og aften - grovfoder på folden, når de bliver lukket ud. Grovfoder, når de kommer ind igen - og så grovfoder + foder sent på aftenen (22-23 tiden). Så de går utvivlsomt nogle timer uden noget at gumle på. Ville gerne kunne tildele oftere i mindre portioner - men det tillader tiden udover et fuldtidsjob ikke. På folden er der lidt græs at pille i. Dårlig samvittighed? Måske lidt. Men vi gør det så godt vi kan - og det lader da heldigvis til at hestene trives smiley


  • #26   5. jan 2020 mine to har hellere ikke godt af for meget hø/wrap. jo hvis de skal være tromletykke smiley smiley
    engang åd de to en balle med 300 kg wrap på 2 dage. De bliver nemlig bare ved med at spise hvis de får lov.

    så de bliver foderet 3 gange om dagen, får hø når de kommer ind og igen til natten.
    de har masser af halm i boksen, så de har altid noget at spise
    på fold står der stort set altid en balle frøgræs (kun om sommeren dropper jeg den) og ellers er der græs på folden
    så de har altid noget at spise - bare på en kontroleret måde


  • #27   5. jan 2020 Det sundeste er at hestene altid har adgang til grovfoder. Deres mave indeholder mavesyre, og det er dét de får mavesår af, hvis det ikke bliver neutraliseret.

    Deres spyt er alkalisk (base), så det er vigtigt de har noget at tygge på så ofte som muligt. Det er også derfor det er sundest at give dem foder over flere gange om dagen. Heste på slankekure, har også godt af at have adgang til hø mest muligt. Det er et spørgsmål om at få lavet analyse på høet, og finde noget der ikke indeholder en masse sukker osv.

    Jeg forstår godt din bekymring Tindur - men omvendt så lyder det som om du er god til at give dem nok. Der hvor jeg havde Blika stående, gav vi dem hø morgen og aften. Vi gav dem den mængde de kunne nå at spise i løbet af de timer. Støvsugede de det hele, så gav vi dem lidt mere, var der rester tilbage, så gav vi måske lidt mindre eller vurderede at mængden var tilpas. Vi havde ikke overvægtige heste på trods af at vi gav dem en masse. Tværtimod trivedes de super godt med det.


  • #28   5. jan 2020 Nej, det har jeg ikke på nuværende tidspunkt og vil heller ikke have det når min egen hest kommer.

    Vi giver wrap to gange i døgnet fordelt i traktordæk på folden når de kommer ud om morgenen og så om aftenen i bokse (løsdriften får i dæk morgen og aften) og så har de halmbure, hvor vi smider halm ud til at gå og pille i resten af dagen. Vi har i perioder haft givet mere wrap om morgenen, når det har været ekstra koldt og det er op til den enkelte hesteejer at bestemme hvor meget wrap ens hest skal have, da der kan købes ekstra wrap til nat.


  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 208
    #29   5. jan 2020 #TT: Jeg læser skam hvad du skriver, men hvis du med "forstå" mener "være enig" i dine teorier, så har du helt ret i, at jeg ikke ønsker at "forstå" dem... smiley



  • #30   5. jan 2020 Afhængigt at mængden af wrap givet, så ville jeg ikke have dårlig samvittighed. Altså har man f.eks udfordret med 10kilo wrap pr hest, så har de haft rigeligt at spise - men er der kun udfordret med 2-3 kilo pr hest, ja så er det for lidt.
    Mine heste får wrap i høboks, der er givet til de kommer ind fra fold (omkring kl 17) også igen til natten (kl 22), om morgen passer det med at de har spist det meste af wrappen med en smugle tilbage i høkasserne.
    Jeg har ikke afvejet wrappen, men et skud er at de får omkring 8-9kilo wrap i løbet af dagen.


  • #31   5. jan 2020 Jeg kan faktisk godt have lidt dårlig samvittighed, men jeg tror simpelthen at det er inde i mit hoved der er et problem smiley

    Jeg har islændere, de går i løsdrift, på sandfold her om vinteren. Bunden i løsdriften er træpillesmuld, så de har kun det stråfoder jeg giver dem, og ellers intet.
    Omkring kl 10 om formiddagen får de 4 kg pr hest i slowfeedernet. Det er de færdige med at spise omkring kl 16-17 stykker alt efter vejret (de står og æder mere når det regner) kl Ca 19 får de høcobs med deres vitaminer osv som de spiser op i løbet af et kvarter. Kl 22 får de så igen 4 kg pr hest i slowfeedernet

    I forvejen er det faktisk svært at nå 3 fodringer når man har job, familie, faktisk også skal ordne andet ved hestene og når man også skal nå at sove

    MEN mine heste virker ikke overdrevne sultne når vi kommer med stråfoder, hvis de tror vi laver noget mere spændende, så går de ikke straks igang med at spise, de har ingen tegn på mavesår, og virker bare tilpasse
    De er stadig en smule til den gode side selvom de får motion

    Sidste år prøvede jeg at give dem halm så de havde noget at tygge i, men det blev hurtig spist (analyse viste så at pga vejret var der meget mere sukker i halmen end i mit stråfoder ?? og så går hele ideen bare af det

    Så nu har jeg besluttet at så længe det her virker og de er glade, så ligger jeg den dårlige samvittighed på hylden
    Sukker og overvægt kan jo bare give nogle andre trælse sygdomme end mavesår, så det er lige med at prøve at finde midten


  • #32   5. jan 2020 Dorthe - Nej ikke være enig.. Det behøver du slettes ikke.. Men du skal jo læse det der står.. Og ikke det du selv forestiller dig.. Når der ikke er strå i tarmene foderet kan blandes med, så bliver der meget adskilt a'la en klump strå og en klump foder hvor foderet ryger hurtigere ud end hvis det lå blandet med strå.. Strå tager længere tid at fordøje end foder, så hvis en hest om morgenen eller efter den kommer ind(på tom mave) , først får krybbefoder, så ligger det ikke ligeså længe i tarmen som hvis det lå sammen med strå...

    Mvh TT


  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 208
    #33   5. jan 2020 Nu tillader jeg mig lige at citere:

    "når man får noget i maven på en mave der flydelaget ikke er dækket, så ryger det hurtigere igennem.. (opløses for hurtigt og så får ikke kroppen optaget næringsstofferne)
    Men jeg tror dette kun gælder for foder der ikke indeholder lucerne (ting der ikke binder flydelaget/dækker det) så hvis man feks giver et musli fuldfoder med lucerne/snittet græs i så har det en betydning kontra pillefoder."


    Uanset hvor flyvske mine forestillinger måtte være, så er der altså ikke noget i det ovenstående postulat, der involverer fordøjelsesprocessen i tarmen, men hvis det er den du hele tiden har haft i tankerne, så giver det da mere mening - selv for en fakta-facist som mig... smiley


  • #36   6. jan 2020 Lisette - Du må undskylde men jeg har altså ikke fået med mig hvad du foreslår.. Hvor foreslår du hvad? Hvilken #?

    Dorthe - Ja undskyld jeg ikke har fået formuleret mig godt nok fra start af smiley smiley

    Mvh TT


  • #37   6. jan 2020 Jo, jeg ville få dårlig samvittighed hvis hestene ikke altid havde stråfoder. Dvs et par timer af og til, jaja, det går nok. Hestene skal jo også kunne rides. Så havde nok ikke fået dårlig samvittighed i din situation, med et enkeltstående tilfælde.
    Men jo, da jeg havde hest på steder hvor jeg ikke selv måtte disponere over deres indtag af stråfoder, så havde jeg dårlig samvittighed. Det er bare næsten umuligt, at finde et sted hvor det er muligt, medmindre man selv køber ekstra hø og hesten går alene, da de fleste hesteejere ikke vil give deres egne ad libitum.

    Også lidt pudsigt, det er sgu altid de heste som sultes allermest, som er fedest. Kan ikke forklare hvorfor, måske er det bare en overlevelsesstrategi for hesten? Har været vidne til heste, som kun fik 1,5 kg wrap i døgnet på jordfold (0,5+0,5+0,5kg) og hestene tabte sig ikke et eneste gram, over en meget lang periode (islændere, hvis det har noget at sige). Og det har ikke blot været enkeltstående tilfælde, men de fleste heste, som har været samme steder som mine. Synes, at det er en mærkelig tendens, som jeg selv ikke kan forstå, men det får mig da til at tænke, at der er meget mere bag vægttab end bare så lidt foder som muligt.


  • Ditte H
    Ditte H Tilmeldt:
    jan 2020

    Følger: 1 Svar: 17
    #39   6. jan 2020 Det er svært at undgå dårlig samvittighed, når man er den heldige ejer af heste (EMS/fedme/insulinresistens/forfangenhed), der ikke tåler ad libitum wrap og har fået tudet ørerne fulde af at heste ikke tåler at stå uden wrap/hø i mere end 4-5 timer. Især bliver jeg "træt" når enkelte af dem, der er så heldige at deres heste kan tåle/administrere det hårdnakket påstår, at ALLE heste kan tåle det og selv lærer at administrere det, når de opdager, at der altid er foder til rådighed.
    Men det hjalp på samvittigheden, da jeg for nogle måneder siden læste dette: https://ecir.groups.io/g/main/topic/how_can_i_balance_the_need_to/34060177?p=Created,,,20,1,0,0::recentpostdate%2Fsticky,,,20,2,640,34060177 . (3. og 7. indlæg)


  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 208
    #40   6. jan 2020 @Ditte H: Der er jo en udbredt tendens til at gribe til hurtige konklusioner og udråbe egne, såvel teorier som praktiske erfaringer, til endegyldige sandheder, som alle andre bare skal følge...

    Virkeligheden er bare noget mere nuanceret - heste er lige så forskellige som mennesker, og lur mig, om ikke der også blandt prædikanterne for fri wrap til alle, findes enkelte der tager på ved at gå forbi køleskabet, og bander over veninden/kæresten/kollegaen, der bare kan spise hvadsomhelst, og stadig er en streg i luften? smiley

    Har gennem mange år haft 2 easykeepers og nu også en EMS diagnosticeret pony, så jeg er way over dårlig samvittighed - de står aldrig uden noget at tygge på, men det behøver dæleme ikke være hø eller wrap hele tiden... smiley


  • Ditte H
    Ditte H Tilmeldt:
    jan 2020

    Følger: 1 Svar: 17
    #41   7. jan 2020 Jeg synes, det er bekymrende, at påstanden om øget risiko (eller nærmere garanti for iflg nogle) for mavesår, når hesten står uden stråfoder i mere end 4-5 timer er så udbredt, hvis dyrlægen som jeg linker til har ret i, at der slet ikke er beviser for den teori. Og heller ikke hvis det drejer sig om 6-8 timer. Som mette b skriver er der mange, der fodrer sig til en forfangenhed i ad libitums navn. Min egen, der ikke engang fik ad libitum blev forfangen som 3 års, og jeg ville da ønske, at dyrlægen, der anbefalede sko allerede før hun blev 2 pga flade, tynde såler og ømtåethed i stedet havde anbefalet vægttab.

  • #42   7. jan 2020 Jeg ville få dårlig samvittighed, ja. smiley
    Min hoppe får ad libitum uden begrænsning. De har en stor rundballe wrap på folden, og 2-3 andre "stationer", fordi der er mange heste på folden pt. Så snart en rundballe er ved at være spist, kører staldejer en ny ud. De står aldrig uden, for resterne fra rundballen, inden den er færdigspist, spredes ud så de har tørt leje at stå i.
    I stalden får hun og alle de andre heste en kæmpe bunke hver, og der er mange rester, når de lukkes ud morgenen efter. smiley Der er knapt med græs på folden. Min hoppe har tabt sig rigtig meget af at komme på ad libitum stråfoder uden begrænsning.

    Nå - men dengang jeg havde hende opstaldet i Sønderjylland, fik de ikke ad libitum grovfoder (det var ikke tanken), der blev lagt hø eller wrapbunker på folden og i skuret efter antallet af heste. Cirka ½ plade pr. hest morgen og ½ plade pr. hest aften - det var bigballer. Der var altid rester og hestene lavede en bund af wrap i skuret. Til gengæld havde de omkring 5 hektar græsfold, som de selvfølgelig ikke fik spist ned i løbet af året. Derfor havde jeg ikke dårlig samvittighed over, at de ikke fik ad libitum stråfoder. Det vigtige for mig er, at der er noget at tygge på, lige meget om det er græs eller grovfoder.
    Hvis det er som hos dig, hvor der ikke rigtigt er noget græs tilgængeligt, så kan jeg godt forstå, at det er nødvendigt, at hestene har grovfoder hele tiden. Jeg ville heller ikke på nuværende opstaldningssted gå med til det, hvis hestene ikke havde ad libitum på folden, for der er virkelig ikke noget at tygge på ellers. Måske 2 cm græs, men det kan de jo ikke leve af. smiley


  • #43   9. jan 2020 Jeg giver ikke ad libitum. Jeg har ikke dårlig samvittighed.

    Jeg har nøjsomme heste (som i; min DV stod på et tidspunkt - inden jeg blev klogere - opstaldet et sted, hvor de om sommeren gik på græsfold. Det blev jo gnavet ned hurtigt, som i HELT ned, men de måtte ikke få hø på folden "fordi det var besværligt". Det eneste hun fik derudover var vitaminer. Alligevel var hun flæskefed trods motion 45-90 minutter 5-6 dage om uden).

    Jeg ville have dårligere samvittighed hvis jeg lader mine heste æde så meget de kan, og det resulterer i forfangenhed. Man står kun med en forfangen hest én gang, så får man altså sat tingene lidt i perspektiv.

    I stedet får de hø på folden fordelt over et par gange i løbet af dagen og har hø i slowfeeder til hele natten i boksene. Og så får de tilbudt hø under opsadling.

    Selv min pony, der i september blev diagnoseret med talrige blødende mavesår i polyrus (færdigbehandlet oktober) fungerer med dette uden tilbagefald.
    (og nej, mavesåret er ikke opstået her. Hun blev diagnoseret et år efter vi overtog hende, og dyrlægen mente ud fra mængden og graden af hendes mavesår at de var mindst omkring 10 år gamle)


  • #44   9. jan 2020 Nej, jeg giver ikke ad libitum - og nej, jeg har ikke dårlig samvittighed smiley

    Men jeg har dårlig samvittighed over, at jeg ikke har forhindret min mand i at fordoble mængden af tildelt wrap på folden (HAN synes nemlig at det er synd, at de ikke har noget til hele dagen), hvilket har resultateret i, at den lille vallak er blevet alt, alt for tyk. Han kan ikke længere passe sin sadel - eller være i sit transportdækken for den sags skyld - så nu har manden lovet, at det er slut med al den ekstra wrap.


  • #45   13. jan 2020 jeg får altid dårlig samvittighed når jeg kan se hestene ikke har hø/wrap - jo jeg har stående på folden - men med det vejr vi har nu med regn regn og mere regn - så har jeg også hø/wrap i stalden og når jeg så kommer i stalden og ser de mangler tænker jeg ofte - hvor længe har de stået uden - trods de stadig har på folden - så ja dårlig samvittighed har jeg

  • #46   14. jan 2020 Tænkte lige på opslaget igen da jeg forleden fik super dårlig samvittighed. "Vores" (3) heste har spist mellem 3 og 4 skiver wrap i døgnet i en længere periode. Forleden åbnede vi en ny wrap og skiverne var noget sværere at håndterer, da de gik fra hinanden, så vi fik kun plads til 8 skiver i wrapskuret frem for 12 som vi plejer. Det var onsdag kl 14 ca. Så de burde have til fredag midt på dagen. Men fredag midt på dagen var der helt tomt, og vi regnede os frem til, at de nok havde stået uden i 12 timer (første døgn havde de nemlig spist 2 skiver mere end beregnet - og vi gav dem 2 skiver til). Min hest var meget irriterende og sulten den dag, havde så ondt af ham. Vi har nedbidt græs, men næringen er begrænset og det må også være begrænset, hvor meget det hjælper på mavesyre. Siden den dag, har det passet med 4 skiver i døgnet. De spiser faktisk samme kg som jeg ville mene de skulle hvis de ikke fik ad lib. Vi har to ca. 500 kg og en 750/800 kg hest. Så det er ca. 2 kg pr. 100 kg. hest, såfremt de hver spiser antal kg der passer til deres vægt, men da vi også har haft dem i boks i en periode over jul/nytår, ved vi, at de ca. spiser til deres vægt.

Kommentér på:
Dårlig samvittighed.. Wrap.. Har I? Eller ikke?

Annonce