{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Finde sadel - hvordan gjorde I?
  • #1   7. jan 2020 En god og dygtig sadelmager smiley så du sikker på du kan få en der kan tilpasset din hest

  • #2   7. jan 2020 Fat i en sadelmager der laver opmåling, og så kommer med forslag til sadler der passer dig og vigtigt naturligvis også hesten.
    Min sadelmager målte, lod mig prøve en enkelt (det var desværre den eneste der lige passede) og ellers skrev hun mærker, størrelser og modeller på en liste til mig - og så gik jeg i krig smiley
    God jagt!


  • #3   7. jan 2020 Hvad er dine krav? Engelsk (spring eller dressur?) eller western, eller måske en tursadal? Bom eller bomløs?

  • #4   8. jan 2020 Sadelmageren fik mine ønsker og kom med nogle ideer.
    Jeg prøvede en af hendes, som ikke virkede.
    Så havde hun et par sadelmærker forbi, hvor jeg lånte en sadel med fra.
    Jeg var solgt og sku bare ha den sadel, selv om det kostede det dobbelte af, hvad jeg havde regnet med.
    Og den passede heldigvis, da jeg fik ny hest.


  • #5   8. jan 2020
    Havde 4 sadelmagere ude med noget tids mellemrum, med 4 forskellige meninger og egentligt alle ret ubrugelige. Så nu er den nået til; følg mavefornemmelsen og det du ved om sadeler i forvejen.

    Men jeg ville nok starte, hvis man er helt grøn med en sadelmager alligevel - evt. to hvis man vil have en second opinon.


  • #6   8. jan 2020 En sadel skal passe til både hest og rytter.

    Som jeg forstår dig, har du ikke købt hest endnu.
    Så lige nu kan du dagdrømme om, hvad du som rytter gerne vil, og hvad du har af krav til en sadel og hvad, der passer til dig.


    Når du finder hesten, kan du nok grine. For måske "kommer du til" at købe en hest, der er meget velegnet til noget andet og dine muligheder former så, hvad du kan og vil.

    Realistisk set ville jeg vente med sadeljagt for alvor, til hesten er købt.


    ...
    Jeg købte hesten af en privat, hesten var opstaldet på et western center.
    Ejeren af stedet og de andre opsraldere lod mig prøve de forskellige sadelmodeller, som de havde og jeg ville egentlig have købt en arbejdssadel.
    Men "kom til" at købe en brugt sadel, der var på stedet. Dels var det billigere, dels opfyldt den også mine behov, dels slap jeg for 2 ugers levering, dels sad jeg udmærket i den sadel jeg fandt, dels vejede den 10 kg mindre. What's not to like??


  • #7   8. jan 2020 Jeg tænker en ret "standard" sadel - med bom og kombineret spring/dressur. smiley

    Jeg har købt hesten - den er bare ikke tilredet, så jeg står ikke og mangler sadel lige nu smiley

    Tak for jeres bud! Det kan være, jeg skal alliere mig med eb sadelmager - eller to.


  • #9   8. jan 2020 Fik en sadelmager ud smiley meget enkelt og vi fandt en sadel som både passede mig og hesten

  • #10   8. jan 2020 Jeg plejer at stoppe hesten i traileren og køre hen hos sadelmageren. Så måler han på hesten og ser om han har noget der kan bruges - og så ser jeg om jeg kan bruge noget af det. Hvis jeg kan, så tilpasser han, jeg betaler - og vupti har jeg en sadel. Har han ikke noget jeg kan lide/kan bruge, så snakker vi om, hvad jeg skal kigge efter, og så må jeg jo igang med at lede smiley

    Jeg går ikke så meget op i, hvad der er moderne for tiden - jeg kigger på min pengepung, og så finder jeg det bedst mulige til prisen smiley


  • #11   8. jan 2020 Jeg fik min sadelmager Kit ud, hvor hun kiggede på min hest og tog nogle mål. Så fandt hun en masse forskellige sadler jeg skulle prøve.

    Synes du burde få en sadelmager ud, så du er 100% sikker på den passer til din hest.


  • #12   9. jan 2020 Jeg roder aldrig med sadler uden at have sadelmageren indover. Jeg kan da godt se, om min sadel ligger i bagvægt, falder forover eller glider frem, men jeg kan ikke se alt det andet.

    Med en hest med kroniske rygudfordringer, hvor forkert sadel har gjort skade (og dette var fordi jeg var nødsaget til at finde ny sadelmager akut da min gik på barsel og den nye ikke var 5 potter p*s værd i sit arbejde), så sørger man for at have fagfolk indover.


  • #14   9. jan 2020 Når jeg har købt ny hest, så har jeg fået en sadelmager ud og tjekke, om min gamle sadel kunne bruges eller tilpasses. Kunne den ikke det, så foreslog sadelmageren nogle sadelmærker, som jeg så skulle finde. Jeg søgte og fandt nogle stykker på nettet og lånte sadlerne med hjem til sadelmagerens næste besøg. Der afgjorde vedkommende så, hvilken sadel der bedst passede til hest og rytter. De andre sadler blev så returneret til sælgerne. Når nu det er en unghest du har med at gøre, så skal du forvente, at den ændrer form op til flere gange, så den sadel du starter ud med er ikke nødvendigvis den sadel, som passer den, når aller muskler er sat. Det er vigtigt, at du løbende får sadelmageren til at tjekke. God fornøjelse smiley

  • #15   9. jan 2020 #13 ja det er jeg klar over - deraf mit super uheldige besøg af sådan en.

    Jeg har til gengæld kun været tilfreds med den sadelmager jeg bruger nu - og har brugt de sidste par år.


  • #16   10. jan 2020 Jeg er skiftet til en bomløs af god kvalitet, fordi jeg ikke orkede at blive ved med sadelmagere der foreslog mærker som alligevel ikke duede eller som jeg ikke befandt mig ordentlig i.

    Da jeg havde varmblod var det intet problem. Udvalget af sadler der kunne passe var rimelig stort, så det var muligt at finde noget jeg kunne holde ud at sidde i. Men efter skifte til pony/islænder er udvalget begrænset og så er nyere sadler med så meget støtte at jeg bliver fuldstændig ødelagt af at sidde i dem.

    Ift at det er en utilreden hest ville jeg starte i en pad eller bomløs og først få en bomsadel når hesten var lidt igang. Kender mange som har måttet skifte sadel adskillige gange fordi hesten udviklede sig anderledes end forventet.




  • #17   10. jan 2020 Få en sadelmager ud, når den er klar - gerne en, der har lidt forskelligt med, I begge kan prøve (hesten og dig) smiley Så kan man altid vurdere bagefter, om man vil købe en sadel af sadelmageren, eller om man vil finde en selv på nettet og så få sadelmageren ud til en tilpasning, når den er købt.

    Jeg gjorde som ovenstående ^^ og fandt så sadlen brugt på nettet. Så kom Charlotte Knigge og tilpassede den på stedet, og vupti, så har man hest være kørende siden smiley Det tog 4 forskellige sadelmagere og lige så mange sadler, men Charlotte var den eneste, hvor det bare har virket total ukompliceret smiley Så hende holder vi godt fast i! Og at de kan tilpasse på stedet er guld - så skal man ikke køre eller sende den frem og tilbage og vente imens smiley


  • #18   11. jan 2020 Tusind tak for jeres dejlige svar! Jeg har håb så smiley

  • #19   13. jan 2020 jeg bruger ikke sadelmager længere, det gik helt galt for mig selvom hun var indover 3 gange. Jeg spurgte tidligere ejer, hvilket sadel hun brugte til min hests søster og mor, den samme sadel købte jeg brugt til min, og så var problemerne væk. (hun fik skæv skulder). Så jeg måtte sælge de to fine sadler med stort tab. Jeg har også købt gennem sadelmager og forhandler til min islænder, og den hænger bare, den passer på ingen måde min hest. Så slut med sadelmager, jeg prøver andres sadler og prøver at ride i dem og hvis hårene sidder glat uden at kruse og jeg kan se at puderne passer, så der er bæring i hele anlægsfladen, sadlen ligger i ligevægt så er det gode tegn for mig

  • #20   13. jan 2020 Jeg kan godt lide de sadelmagere hvor man får lov til at ride i sadlerne mens sadelmageren er der. Først gennemgåes hesten og sadelmageren finder en 4-5 sadler frem der passer på hesten, og så rider man lidt i dem. Det giver en super fornemmelse for hvordan man sidder og hesten får også mulighed for at “vælge”. De gange jeg har prøvet det, har det været helt tydeligt for mig hvilken af sadlerne min hest befandt sig bedst med. Sådan et besøg tager selvfølgelig lidt længere tid og koster lidt mere (men bliver som regel fraregnet prisen på sadlen hvis man ender med at købe) men for mig har det betydet at jeg er endt med at købe den rigtige sadel for både mig og hesten første gang smiley

  • #21   14. jan 2020 Sikke en jungle, det er... Jeg må prøve et par sadler hos folk jeg kender og så tage mig god tid til at finde en, der simpelthen dur smiley
    Er der nogle bestemte sadelmagere, I kan anbefale? Gerne nogle på fyn! smiley


Kommentér på:
Finde sadel - hvordan gjorde I?

Annonce