{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.245 visninger | Oprettet:

dækkenhelvede¡!!!!!!!!!!!! {{forumTopicSubject}}

som mange af jer ved, er jeg meget imod dækken, men men men regn regn regn har gjort at jeg nu kraftigt overvejer dækken, på mine ponyer - de har fri adgang til stråfoder, men alligevel opdager jeg i dag at min ene hoppe har tabt sig - og jeg bliver bekymret - hun er altid kraftig om sommeren - og tynd om vinteren - hun ryster ikke og fryser ikke - men et regndækken kan vel ikke skade - eller ødelægge hendes pels?

hun går i løsdrift og kan så gå som det passer hende - men hun gider ikke stå i stald - er det helt hen i vejret at give regndækken på mine ponyer? den lille har god pels og har også tabt sig - men ikke bekymrende - men overvejer stadig dækken på hende også når det virkelig regner - hit me med råd


Kommentarer på:  dækkenhelvede¡!!!!!!!!!!!!
  • #1   13. jan 2020 Jeg ville smide regndækken med med alt det regn vi har /får så det kan være de og ikke fugtige hele tiden smiley

  • #2   13. jan 2020 Jeg har smidt regndækken på Natash, selvom hun står i boks om natten. Kom i torsdags ud til hende og hun hundefrøs. Hellere at hun fik dækken på, end at jeg kom ud til en syg pony.

  • #3   13. jan 2020 Har de adgang til et overdækket skur eller lignende?

    Jeg mener, at have læst noget relativ god evidens for at pelsen trykkes flad af dækkener, dvs hesten kan ikke rejse hårene effektivt og har derfor sværere ved at styre hvor meget pelsen isolerer.
    Det er plausibelt, at dyret har sværere ved at få pelsen til at isolere maksimalt - men om heste taber mere eller mindre varme med et dækken uden isolering, er der mange antagelser om - men det er jo ikke det samme som viden.

    Jeg havde nok undgået dækken, hvis det var muligt at øge grovfoder eller give mere energitæt grovfoder.

    Men, jeg gider ikke dækken, hvis jeg kan undgå det - og stoler generelt på, at hvis rammerne er i orden, så kan hesten selv.
    ...
    Hvis der er adgang til ly er det optimalt og nok grovfoder, for så kan dyret jo søge læ ved behov og danne varme.


  • #4   13. jan 2020
    Det kan du sagtens smiley

    Man skal bare huske med dækkener, at regndækken kun er et transportabelt læskur så og sige. Det giver kun læ, ikke varme. Derfor kan det godt være at det for nogen ikke er nok - men det lyder som det kunne fungere for din, fordi den jo ikke fryser. Men alternativt så er det fx 100-150 gram,

    Når hesten så har vinterpels, så vær opmærksom på den, på de lunere dage om den sveder.

    En helt anden ting er så, at min erfaring med regndækken og heldagsregn og blæst er dårlig. Det er lidt som hvis du render rundt i regntøj en heldag og det pisser ned, regntøjet bliver klamt og træls - du bliver ikke direkte våd, men det bliver "klamt" imod huden.
    Så jeg foretrækker et overgangsdækken fordi min erfaring er, at de lettere holder vand ude. Ligesom min egen erfaring også er at uanset hvor god pasform, så hjælper det også gevaldigt med en hals på dækkenet - for at undgå regn kommer ind ved skulderen.


  • #5   13. jan 2020
    Doktor Who - Så vidt jeg ved, så er det med manglende isolering bare noget folk har opfundet, jeg har aldrig læst noget på det.

    Desværre, så er der en del heste der ikke kan finde ud af og gå i læ - og ender med at stå ude og fryse, fordi de netop ikke går i læ. Ligesom nogle heste fryser, uanset hvor meget grovfoder du putter i hovedet på dem. Og ligesom nogle heste taber sig, selvom man forsøger med godt foder og andet - så hjælper et dækken bare.


  • #6   13. jan 2020 Den med ikke at gå i læ kan fx have at gøre med sure, højere rangerende heste ved indgangen, at skuret er elendig indrettet set med hesteøjne, osv.

    Vi mennesker er ikke klogere, end vi kan misforstå en hests behov...

    ...
    Der er heste der behøver dækken.
    Jeg foretrækker bare at justere rammerne, så hesten kan selv igen.
    Så tror jeg, at de fleste kan igen.


  • #7   13. jan 2020 når det nu er endt med to ponyer som taber sig, så ville jeg nok smide et regndækken på dem
    hvis de kunne holde deres vægt så var det noget andet
    men de bør ikke tabe sig når de har adgang til hø

    og det er da også noget hø at ende med en syg pony


  • #8   13. jan 2020 who - jeg har en pony på 141 og en på lige god 100 cm - og min store er førehoppen og også hende der har tabt sig - læskur nej - men løsdrift - de har fri adgang - men hun gider ikke gå ind - og jo hun kan og den bette også - og regndækken skal hun kun have på når det virkelig står ned i stænger og jeg har 2 så jeg kan bytte rundt - alternativ er jeg simpelthen lukker dem inde i løsdriften - hvilket jeg er meget mere imod end dækken - de har grovfoder adlibitum - hø og får alm foder morgen og aften - alligevel har hun tabt sig.

    det med dækken har jeg kun hørt hvis de har kæmpe pels som min havde for 3 år siden - fra dyrlægen - men da var det ikke regndækken jeg ville lægge på - men vinterdækken - det blev jeg frarådet af dyrlægen - men det var vinterdækken og ikke regndækken!


  • #9   13. jan 2020 Alternativt er et regndækken med flecce så der lidt varme i det men ikke meget plus dækkenet ikke bliver klamt som et normalt regndækken

  • #10   13. jan 2020 til den lille har jeg regn med fleece - til den store har jeg kun regn - men har et fleece jeg kan ligge inden under og så holde øje med de ikke bliver svedige og klamme

    tak de får regndækken på i morgen -


  • #11   13. jan 2020 jeg gider ikke syge eller tynde heste - og de bliver tjekket hverdag og ofte (jeg har dem hjemme)

  • #12   13. jan 2020 jeg ville nok købe et dækken med fleece til den store. Det der med at ligge tæpper under tæpper er ikke specielt godt. Det kan komme til at ligge og trykke forkert og blive skubbet rundt. smiley Men jeg ville også smide et eller andet på nu. Synes det har regnet lidt for meget de seneste dage smiley

  • #13   13. jan 2020 Fleecedækner under dækner, er noget lort.
    Hvis det glider ned, "sætter det sig fast" og ka lave grimme mankesår.
    Jeg har selv prøvet det, da jeg ikke var klogere og har siden set det nogle gange.
    Så hellere 50-100g og nylonfor.


  • #14   13. jan 2020
    Lad være med at ligge et fleecetæppe under - det glider rundt, glider tilbage, ligger dårligt og duer bare ikke. Det er en elendig løsning.

    Det samme er regndækken med fleece ofte - hesten bliver elektrisk, pelsen bliver ru og fleecen i dækkenet bliver fyldt med hår.

    Et regn med fleecefoer eller fleecetæppe under, svare ca. til en 100 g fyld.


  • #15   14. jan 2020 Ja jeg er også meget imod dækken.. Og jeg ville nok heller ændre fodringen fra hø til wrap da hø hurtigere mister næringsstofferne end wrap.. Har du altid fodret med hø? Og det kan jo være at 2019 høsten indeholder mindre næringsstoffer end de tidligere år i det hø du giver,(hvis du vel og mærke altid har givet hø) og så er det jo meget naturligt at hun taber sig.. smiley
    Pøj pøj med hende uanset hvad du vælger smiley

    Mvh TT


  • #16   14. jan 2020 Jeg er som dig, Littlejohn, imod dækken, men jeg opdagede, at min nu gamle hoppe ikke kunne holde huld, selvom hun satte en fin tyk pels. Hun frøs ikke, men tabte sig selvom hun fik nok, at æde. Også fri wrap og siden hø. Hun bruger uforholdsmessigt meget energi på, at holde sig varm. Så nu går hun altså med dækken. Starter med regndækken i september/ oktober og øger efter behov. Pt "kun" med 200 g. Jeg har både 300 og 400 g, hvis det bliver koldere. Jeg chekker hende morgen og aften om hun er varm nok eller våd og det er hun ikke. Chekker også ca hver 3. dag om jeg kan mærke riben, så jeg kan opdage vægttab i ordenlig tid.
    Jeg orker ikke, at foder en tynd og utrivelig hest op om vinteren. Det er en næsten håbløs opgave og er dyrere end, at holde hesten med dækken i stedet. Selvom det er sk... irriterende og et værre mas.
    Ang tæpper under regndækken. Det er prøvet og jeg gør det aldrig mere. Hvordan det lykkes hesten, at smide tæppet, er mig en gåde. Men det lykkedes at smyge det af uden, at regndækkenet smuttede med af. Det var et tæppe med mavestropper og halerem. Mystisk smiley smiley
    Jeg fandt det ikke før om sommeren, fuldstændigt hullet og total ødelagt. Om mus havde holdt fest i det, er jo svært , at spå om. Det røg i lodret arkivet.


  • #18   14. jan 2020 Jeg har dårlige erfaringer med regndækken og heldagsregn. Syntes det bliver klamt indeni.
    I stedet har jeg dækken med 50 g foer som ikke giver ret meget varme, men det bliver ikke klamt på samme måde. Alternativt en fleeceliner til at klipse i et regndækken. Den ligger bedre end et fleecetæppe og er med nylon ved bringen, så de kan glide.



  • #19   14. jan 2020 lidt sjovt for jeg har tidligere spurgt på regndækner med fleecefor, og det kunne overholdet ikke anbefales...

    jeg ligger altså fleecedækken under regndæknet. Og har ingen problemer med det
    kender da også en del som bruger det fast. det er nemmere at vaske et fleece end et rigtig dækken.


  • #20   14. jan 2020 Drop at proppe fleecedækken indenunder. Det duer ikke og glider rundt. Drop generelt dækkener med fleece, da de gør, at man nemt får givet hesten stød :S

  • #22   14. jan 2020 jeg har altid kombineret wrap og hø - Enghøj - og det får de også nu - jeg har netop købt 2 baller hjem jeg vil have i løsdriften - og så får de begge regndækken på og så må jeg holde øje - hun har brugt mega meget energi de sidste par dage på at holde varmen, tror jeg - så nu prøver jeg med dækken og wrap og hø - og ellers må jeg have dem på stald om natten - trods min kæmpe modstand på dette

  • #23   14. jan 2020 jeg har nu aldrig haft problemer med fleece under regndækken - jo det er prøvet før - for en del år siden hvor hun stod selv - men jeg starter med regn så må jeg se hvad tiden viser

  • #24   14. jan 2020 True story Lisette smiley

  • #25   14. jan 2020 jeg har aldrig fået eller givet stød via fleece dækken - de har begge fået alm regndækken på

  • #26   16. jan 2020 jeg har ikke fået lagt dækner på - for hestene er gennemvåde - pt. står de på stald - så de kan tørre - og vi har ikke haft regn i dag - heldigvis - men gennemvåde heste - begge 2 - så kære GUD, må vi bede om mere tørrevejr - så jeg kan få lagt dækken på mine ponyer.

  • #28   16. jan 2020 Nanna - billedet er fra i sommers - og hun har tabt sig meget - de blev begge tørret med føntørrer og har nu fået dækken på - NØØØJ jeg er ikke populær ??

    profilbillede
  • #29   16. jan 2020 Jeg ser også helst at hestene går uden dækken, om muligt, dog kan det være nødvendigt, men jeg er ikke fan af regndækner, så jeg bruger dækken med 50 g. fyld, det er lidt nok til at man god kan ligge på og tage af efter behov.
    Og med det vejr vi har, så ville jeg nu gerne tilbyde en tør pels så de ikke udvikler regneksem mv.


  • #30   17. jan 2020 min den store havde regnksem forrige sommer - det ved jeg ikke ud i igen, og de har ligget ned og sovet i dag på folden efter de fik dækken på - de tjekkes her kl 9 når lyset er fremme - og dækkener kommer af for en stund - det er kun PGA det møgvejr vi har

  • #32   17. jan 2020 Dejligt at de har ligget og sovet, det kan godt tyde på at de var utilpas inden de fik dækner på

  • #33   17. jan 2020 godt de fik dem på

  • #34   17. jan 2020 Lisette - min grund er at heste ikke er født til at have dækken på og har aldrig haft det før nu - jo den lille har - PGA hun var fyldt med lus da jeg købte hende - og jeg kunne kun få brugt med den ved at klippe hende ?? den store kun fleece hvis vi skal i byen og ikke skal møge sig til - men set nu - så er jeg glad for jeg gav dem på

  • jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 2 Svar: 132
    #35   21. jan 2020 Hvis din pony har fri adgang til at gå under tag, så fortsæt uden dækken. Hvis den bliver for tynd om vinteren, kan det være fordi den bliver skuppet fra foderet af de andre heste. Det er i hvert fald et fodringsspørgsmål.

  • #36   21. jan 2020 Jens
    Det er altså ikke helt rigtigt. Hvis min den gamle ikke har dækken på, så bliver hun tynd og jeg kan ikke gi SÅ meget kryppefoder, det kan hun ikke æde sig igennem. Om jeg så gav 10 kg ville hun tabe sig. Hun har fri adgang til hø døgnet rundt. Hun går sammen med en anden hoppe og det er den gamle, der bestemmer. Desuden står jeg vagt når hun får kryppefoder, så den anden ikke æder det, da den anden har en Labrador appetit.
    Hun sætter fin tyk pels, men bruger for meget energi på, at holde varmen. Energi hun tager fra sit huld. Og det imødegår jeg ved, at gi hende dækken på og nu går det fint med, at hun holder sit huld.
    Så i mit tilfælde kan jeg ikke foder mig ud af et vinterdækken. Det er forsøgt og med det resultat jeg stod med en radmager krikke, som kostede mig spidsen af en jetjager, at foder op igen. Og helt ærligt, så ser det forfærdeligt ud, når man, som jeg har heste til, at gå ud til offentlig vej. Mine dyr skal ikke ligne en dyreværnssag, pga mangel på et vinterdækken til 400-500 kr.
    Besværligt? Ja. Dyrt? Måske. Men kryppefoder kan også være dyrt, hvis man skal fodre en mager hest op igen.


  • #37   22. jan 2020 Jens - hun er den største af mine - der går kun 2 her - den store koldblods (som taber sig) og min miniature på ca 1 meter og hun kan ikke nå op i den stores krybbe - de har fri adgang til hø og de har læskur i form af løsdriften - så det er ikke helt sandt hvad du skriver - beklager!

  • jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 2 Svar: 132
    #38   22. jan 2020 Tak for svar fra flere. Så må jeg skære det ud i pap. E n hest der bliver tynd kommer let til at fryse, ja. Men en velfodret hest bliver ikke tynd af at fryse. En tynd hest er enten syg eller får for lidt foder. Prøv med mere foder før dyrlægen. Øg fodermængden (her skriver jeg om piller) så længe hesten æder op. Hvis foderet er dig for dyrt, skal du slet ikke have hest! Det billigste foder er umalet byg, som jeg med fine resultater har brugt sammen med fri adgang til græsinsilage i mange år. Byggen har de foderenheder (kalorier) en tynd hest mangler. Og endelig - til LittleJohn. Hvad skulle jeg have ud af at forsøge at lyve for jer? Den slags udtryk burde slet ikke forekomme her! Jeg har en del erfaringer, jeg forsøger at dele ud af.

  • #39   22. jan 2020 Jens
    Så du vil påstå jeg skal gi min hest mere i kryppen? Nu får hun 2 kg sort havre, 2 kg byg og 1,2 kg købefoder, der ikke inderholder korn, fordelt på 2 måltider + vitaminer/ mineraler. ( Uafhængig foder konsulent har fortalt mig, at det er i overkanten af korn ) Dertil alt det hø hun kan tygge sig igennem, hvilket, i gennemsnit er 10-12 kg i døgnet. Hun kan altså ikke æde mere, end hun får nu. Der er, tråds alt, bund i min hest.

    Og nej, jeg påstår ikke du lyver. Jeg skriver bare, at jeg ikke kan foder mig ud af en vinter tynd hest uden dækken. Jeg har haft heste i over 25 år og også været modstander af dækken, men har måttet indse, at alle heste ikke er ens og at de er lige så forskellige af udseende, som at fodre på.
    Den anden hoppe jeg har, er en tyk tønde, der kun får en håndfuld foder, ellers vil hun ikke æde vitaminerne og ellers kun hø. Så de er lige så forskellige i farve som af størrelse og mængden af foder de får.
    Hvis vi taler foder enheder, FE får hun 1,6 fra sort havre ( valgt pga den er go til pels/ hove og fordøjelse ) 2 fra byg ( valgt pga høj FE ) og 1,08 fra købe foder ( valgt pga det ikke indeholder korn ) hvilket er 4,68 og hvis vi antager at der er 0,5 FE i høet pr kg ( det kan jo svinge en del fra slet til slet og fra år til år. Det hø hun får er fra første slet ) Så får hun ca 5 FE fra hø alene. Det er altså næsten 10 FE ialt. Så hun får faktisk dobbelt af hvad hun ifølge alle skemaer, skal ha. Hun er foldbums og laver intet ud over at gå i løsdrift. Så jeg ved ikke lige hvad jeg ellers skal gi for at undgå et vinter dækken. smiley


  • jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 2 Svar: 132
    #41   22. jan 2020 Så kan vi debattere videre. Efter din beskrivelse har du nok ret i det med dækkenet. Men din hest er jo ikke tynd uden grund. Hvad kan der så være galt. Jeg tør næsten ikke spørge, om den er testet for involdsorm? Den fejler noget, din hest.

  • #42   22. jan 2020 Lisette
    Jeg føler mig egentlig ikke truffet. Bare mest nysgerrig på, om der er forslag til foder, når hun får så rigeligt i forevejen.


  • #43   22. jan 2020 Jens
    Ja der er styr på alt og hun fejler intet ud over at være 23 år. Men de sidste 6 år har hun måttet ha dækken på. Jeg har haft hende i 9 år og i starten valgte jeg IKKE, at gi dækken på da jeg er/ var modstander af det. Hun blev tynd og grim, af det. Derfor måtte jeg bide i det sure æble og gi hende dækken på.


  • #44   22. jan 2020 Jens; her er der lavet ormetest - så det er udelukket - foder er via foderplan udarbejdet af dyrlægen her - hø adlibitum - speciel foder - da der er noget hun ikke kan tåle af foder - vitaminer og mineraler afmålt - har også 2 hektar med "vintergræs" hvor missede jeg fejlen?

    men ikke alle heste er ens - aldrig har jeg måtte tage regndækken på mine heste - aldrig har hun tabt sig så meget som denne gang - og jeg har nu haft hende i 6 år

    samme sted alle 6 år ???? og samme pony i 2 år (her stod 3 heste sidste år - ponyer)


  • jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 2 Svar: 132
    #45   23. jan 2020 Du har et problem, hvis løsning er for viderekommende. Din hest bliver tynd om vinteren. Er den også tynd om sommeren? Hesten har den fejl, at den ikke udnytter sit foder fuldt ud. Da jeg ikke er dyrlæge, kan jeg ikke give et bud på grunden hertil. -Forsøg at fylde nogle endnu flere kalorier på den. Men ikke mere end at den æder op hver gang.

  • #46   24. jan 2020 Jens; hun får alt hvad hun kan spise - hun har fået dækken på og er igen begyndt at tage på

  • #47   24. jan 2020 Nu er det jo ikke ukendt fænomen, at ældre heste kan have svært ved at holde huld.

    Det kan skyldes SÅ mange årsager :
    - faldet ned i rangorden, og får ikke adgang til mad
    - dårlig tandstatus
    - aldersbetinget dårlig næringsoptag i tarmen
    - aldersbetingede sygdomme
    - “udfyld selv”

    Men desuden må man jo også se på alt det som kan ændre tingene selv for yngre heste :
    - vejret, min erfaring er at det er værre med regnvejr og blæst end frost og stille vejr
    - næringsindholdet i grovfoder kan varierer år for år
    - “udfyld selv”

    Summasummarum er, at der kan være tusind årsager, og det vigtigste er at udelukke sygdomme.
    Når sygdomme er udelukket, ja så kan man justerer på alt muligt andet - lægge dækken, fodre med fx MaxiRice, have på boks om natte. Ect.

    Jeg tænker lige i trådstarter tilfælde lyder det til, at ponierne havde det godt med at få dækken på, da de så ligger sig ned og hviler på fold. Hvis de så også begynder at holde huld/tage lidt på, så er det bare super.

    Og så må vi håbe, at vi ikke fremover skal have “vådeste måned siden dmi begyndte at måle i 1874” hver måned.

    Mvh Charlotte


  • #48   24. jan 2020 Charlotte.
    Ja jeg er også tilbøjelig til, at gi det våde vejer skylden. I kulde kan heste sagtens klare sig, da pelsen isolere. Men når det bare står ned i stænger, dag ind og dag ud, ja så når de ikke, at tørre før det regner igen. Jeg kan forestille mig, at de skal bruge mere energi på, at tørre indefra. Men det er kun en teori jeg har. Det er ikke noget jeg ved noget om. Jeg ved dog, at når det blæser og regner, ja så fryser jeg selv lettere, end når det er vindstille og 5 graders frost. De dage der har været 8-10 graders varme, har der på min vejer app stået: Føles som 4 grader. Så chill faktoren har sikkert også noget, at sige i dette spil.



  • jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 2 Svar: 132
    #49   24. jan 2020 Hej LittleJohn. Så fik vi alligevel løst problemet. Tillykke med det.

  • #50   24. jan 2020 det er altså helt normalt at nogle heste bruger mere energi om vinteren på at holde varmen
    derfor bruger man dækner på de heste, så de kan bruge engergien på noget andet

    og det kommer fra flere dyrlæger



  • #51   24. jan 2020 sygdomme er udelukket - ud over dem jeg ved og skal fodre mig ud af - begge heste tager på igen - og ja vejret - det har jo stået med i stænger i mange dage og hestene var gennemvåde - med dækken på kan de holde sig tørre - og det har hjulpet - trods jeg er modstander af dækkener - men nu bliver de brugt når der sker som nu

Kommentér på:
dækkenhelvede¡!!!!!!!!!!!!

Annonce