{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.579 visninger | Oprettet:

Ondt i hofter i forbindelse med ridning {{forumTopicSubject}}

Hej i kloge mennesker.

Jeg har part på en skøn hoppe, har redet hende i ca. 14 måneder.

Det sidste halve år har jeg haft en del bøvl med ømme hofter og ondt i den ene side af lænden. Jeg har ikke tænkt over at det var ridningen der gør det, men nu har jeg ikke redet i halvanden uge, pga. sygdom.
I dag var jeg så ude og ride, da jeg kommer hjem ligger jeg så mærke til at jeg er øm i hofterne og den ene side af lænden igen.
Som bekendt tænker man ikke over smerte når den ikke er der, så det slog mig i dag, at jeg ikke har haft ondt mens jeg ikke har redet.

Er der nogen der har prøvet lignende og hvad har i gjort for at bedre det?

Lige noget ekstra info:
Jeg kommer ikke til at stoppe med at ride!
Jeg har en sygdom som gør motion/aktivitet er begrænset, samtidig er jeg hypermobil.

Hold venligst en pæn tone.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ondt i hofter i forbindelse med ridning
  • #1   16. jan 2020 Jeg havde samme problem. Sadelskift gjorde underværker, mærker kun smerterne nu, hvis jeg udelukkende skridter 45-60 minutter. Ellers har jeg aldrig smerter i hofterne af ridning mere.

    Faktisk havde jeg tydeligere smerter på den ene hest fremfor den anden, selvom sadlen var den samme.


  • #2   16. jan 2020 Det giver god mening, jeg synes heller ikke at Jeg sidder optimalt med den rette støtte i sadlen, men da det jo er en part, kan jeg ikke rigtig gøre noget der.

    Det giver god nok mening at der er forskel fra hest til hest, trods samme sadel, den vil jo altid ligge lidt anderledes, da ikke to heste er ens smiley
    Men tusind tak for input, det giver super mening og noget jeg vil have i tankerne når jeg selv skal have hest smiley


  • #4   16. jan 2020 Hm.
    Jeg er også hypermobil, du er ikke den eneste.
    Styrketræning, svømning og ridning er jo sportsgrene, der anbefales til folk som os.
    Vi har brug for muskler, ellers går det galt.

    Hvis man har en sadel, der ikke passer, er det nemmere at blive øm. Gælder for heste, også for mennesker.

    Hvad siger din underviser?
    Det er lettere at blive øm, hvis man har en akavet opstilling og derfor bruger sine muskler på en suboptimal måde.
    Hvis du tænker "jeg sidder fint", så er jeg overrasket, de fleste af os sidder skævt, trækker benene op, rider i stolesæde osv.
    Hvis du ikke har en underviser, så find gerne en.

    Hvad med din grundform? Hvis muskler og udholdenhed ikke er så god, bliver musklerne lettere trætte. Trætte muskler aflaster man ofte ved at ændre stilling.
    Så er vi tilbage til, at en let tosset opstilling, gør det nemmere at blive øm.
    Yoga skulle være skide godt til at styrke kernemuskulatur, og dermed potentielt også en korrekt opstilling.

    ...
    Holde op? Hvad er det for en fæl ide?! Enhver der kommer med sådanne udsagn må man slå! Med baseball kølle, på knæskallerne!
    Spøg til side. Men, rid du bare videre.


  • #5   16. jan 2020 Morkaren: jeg går jævnligt til fys, og får behandling af div. skævheder osv.
    Så en god idé, det hjælper mig bare ikke nok.

    Dok. Who: Helt korrekt hvad der anbefales, derfor holder jeg meget godt fast i min ridning, da jeg ikke kan udførte de andre smiley
    Uh ja! Den husker jeg til næste gang min mand siger at jeg ikke må ride, så skal han få med baseball battet ??:)

    Jeg har underviser på og vi arbejder meget med min opstilling og mit sæde, så der er klart noget der, måske det er derfor? -hmm fik lige en åbenbaring, tror jeg, jeg er jo igang med at rette på mit sæde og opstilling, mon ikke det er det der rumsterer?!? Håber det så bare er en periode!

    Tusind tak for jeres inputs, det har i hvert fald sat nogle tanker i gang!


  • #7   16. jan 2020 Jeps.

    Hvis han virkelig tror at du skal opgive noget godt, uden at sætte sig ind i, hvad det er.
    Så er pædagoiske tiltag på plads.


  • #8   16. jan 2020 Thomine, tak for øvelses forslagene smiley

    Who: Han kan ikke lide heste og gad godt at jeg ville droppe at have hest/ride, men han ved også at det ikke kommer til at ske, han siger det også mest i sjov smiley


  • #9   16. jan 2020 Maria hvad er det for en hest du rider ?
    Men første tanke er at hesten er ret bred, og du derfor skal ha en sadel der løfter dig op.
    Den rigtig sadel kan i hvert fald gøre en kæmpe forskel


  • #10   16. jan 2020 Jeg døjede også rigtig meget med ondt i mine hofter i flere år.

    Men så fik jeg er magnet armbånd på, og derefter skal der virkelig meget til, før jeg får ondt, hvorfor det arm virker ved jeg ikke. Men det gør det.

    Jeg har prøvet at tage det af, og glemte så alt om det armbånd og mine hofteproblemer, da der var gået et par år, siden jeg fik armbåndet på.

    Men da jeg havde gået nok 14 uden, begyndte jeg at få ondt i hofter og led, der gik så yderligere nogle dage, med at jeg undrede mig over, hvorfor jeg pludselig fik ondt, det plejer jeg jo ikke at have. Indtil jeg kom i tanke om armbåndet.

    Fandt det og fik det på igen og smerterne forsvandt, og de er ikke kommet igen, for jeg har ikke taget armbåndet af siden.


  • #11   16. jan 2020 Elkjær: Det er en oldenborg, det er ikke fordi hun er for bred, for problemet er først opstået efter jeg begyndte at rette på min opstilling og sæde.

    Dorthe: jeg har magnet smykker og det gør ingen forskel, går med dem dagligt, men tak for din erfaring! smiley


  • #12   16. jan 2020 For to år siden oplevede et tiltagende ubehag i mine hofter efter ridning... og efter fysisk udfoldelse i det hele taget, og med tiden gjorde det også ondt i knæ, ryg, fingre, ja alle mulige led.

    Det viste sig, at jeg havde en gigtinfektion. Det har ikke noget med slidgigt eller noget at gøre. Det kan komme af en infektion, f.eks. maveinfektion, hvor immunforsvaret får et knæk.

    Diagnose blev stillet via blodprøve. Gigtmedicin i en uge, og jeg har ikke mærket til det siden.


  • #13   17. jan 2020 Det lyder da ikke sjovt Ann! Godt det ikke var værre!


  • #16   17. jan 2020 Jo, man kan sagtens få ondt af at rette på opstillingen - man kommer til jo til at bruge kroppen i en ny position, hvor muskler/sener/ledbånd belastes eller strækkes anderledes. Og hvis man i forvejen har lidt "bøvl" med de dele, så rammes man ekstra hårdt. Det giver rigtig god mening for mig smiley

    Men - derfor tænker jeg alligevel, at det kunne være godt for dig at få kigget på sadlen. Hvis du ellers er glad for parten, og regner med at fortsætte på den i en rum tid, så kunne det måske betale sig for dig at kigge på en sadel, der opfylder dine behov? Hvis det ikke skal være en fin og fancy sadel, men godt må være en brugt (og måske endda meget brugt), så kan man godt være heldig at gøre en god handel smiley


  • #18   17. jan 2020 Maria E
    Præcis. Min pointe er, at det kan være meget banalt. Man skal huske at starte det rigtige sted, og passe på man ikke maler fanden på væggen.

    Det kan også være en øm sene, vi har nogle ret store sener, der er hæftet fast på hofterne, og som løber langs ydersiden af låret og hæftet fast på knæet i den anden ende. Hvis de af en eller anden grund er blevet lidt overbelastet, kan det godt gøre ondt. Men det plejer at hjælpe at skrue lidt ned for belastningen en kort tid. Og det kan sagtens gøre ondt 14 dage til en måned.

    Når min krop værker, hvad den somme tider gør, når man bruger den, så konsulterer jeg min læge. Selvfølgelig føler man sig dum, når man bliver sendt hjem med beskeden om, at det er en øm muskel eller seneskedehindebetændelse. Men hvis det nu havde været noget galt, var man også kommet det rigtige sted hen. Jeg kan ikke bruge folks konspirationsteorier eller ammestuehistorier til noget smiley



  • #19   17. jan 2020 Lulle det er godt nok træls for dig!

    Så galt gå det næppe for mig, 7-9-13 Jeg tænker netop at det er fordi vi er ved at ændre min opstilling, så jeg er mere i balance på hesten.

    Mimre, jeg ved ikke hvor længe jeg har parten, ind til jeg selv får hest regner jeg med, hvornår det så bliver.
    Men jeg har ikke råd til at købe og tilpasse sadel til en hest som ikke er min. Sadlen støtter mig ikke som jeg har behov for, men jeg kan bruge den.

    Lisette, jeg vil påstå at man godt kan få ondt af at skulle lære at bruge kroppen anderledes end man er vant til, Der er mange ting der spiller ind især når man er skæv og hypermobil.
    Men det er ikke sikkert at du ville have et problem med det i din krop, da vi jo alle er forskellige, med forskellige skavanker.


  • #20   17. jan 2020 Ann, jeg ved ikke om jeg misforstår dig, hvis jeg gør så på forhånd undskyld, men jeg mener ikke at jeg nogen steder skriver at jeg er bange for at det er noget alvorligt, tvært i mod tænker jeg netop at det er fordi jeg er ved at rette på min opstilling, og noget jeg vil snakke med min underviser om.

    Jeg har tidligere været ved læge som sagde at det ikke var hofterne, men lænden og har siden gået til fysioterapeut.


  • #21   17. jan 2020 Hvorvidt det er sadlen, er jeg meget i tvivl om, for jeg har redet i den sadel i 8 måneder uden problemer, det er først efter vi i undervisningen har taget fat i opstilling, så tror det er der jeg ender, må se om ikke det bliver bedre når det hele sidder på rygraden smiley

  • #22   17. jan 2020 Hvis du er ved at rette opstillingen, så kan det være årsagen.
    Så bruger du jo muskler på en ny måde, og sikkert anderledes end resten af døgnet.

    For nogle kan styrketræning, svømning, yoga og andet medfører at du hurtigere styrker de rette muskler.
    (spørg mig ikke om specifikke øvelser. Det har jeg ikke nok forstand på. (


  • #23   17. jan 2020 Jeg tror at din teori er rigtig - godt at du startede tråden, så du fik en anden vinkel på problemet, og fik en åbenbaring smiley
    Pøj-pøj med det!

    Jeg er i øvrigt lidt samme sted. Jeg har en svag venstreside, og har i de senere år vænnet mig til at trække mit venstre ben lidt op. Sidste år fik jeg ny underviser, som har lidt erfaring med dét som har givet mig den svage side - og hun har i løbet af det seneste år hjulpet mig med at fokusere lidt anderledes. Og nu har vi efterhånden fået så mange ting på plads, at jeg har fået et helt nyt forhold til mit venstre ben - tænk, det fungerer (af og til) når jeg beder om det smiley - jeg lover dig for, at det har gjort ondt i både muskler, sener og ledbånd. Og nogengange har jeg været ved at tude over det, men jeg ved at min underviser er inde på det rigtige, så jeg kiler på, og nu er ømheden ved at være et overstået kapitel.. sådan da.


  • #24   17. jan 2020 Det var super at jeg lige ville høre jer ad her inde for man får tit lige vendt tingene rundt og ideer der sætter tanker igang.

    Fedt at du er ved at være der hvor det fungerer, jeg glæder mig også til det sidder bedre fast, men kan allerede mærke stor forskel på det halve år.


  • #25   18. jan 2020 Jeg har ikke læst de sidste indlæg, men som du selv er inde på, så skal din krop vænne sig til din nye opstilling, så ikke underligt at du nu har lidt ondt.. Men hvis det fortsætter så få en behandling, kik på hvordan du kan komme mere væk fra hesten og prøv dig frem smiley

    Mvh TT


Kommentér på:
Ondt i hofter i forbindelse med ridning

Annonce