{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
683 visninger | Oprettet:

Varm hov, ingen årsag? Hjælp! {{forumTopicSubject}}

Kære hestegalleri-brugere

Jeg er en frustreret pony-ejer der er gået død i at finde årsagen til min ponys varme hov.

Hun blev d. 4 nov. 2019 "erklæret" forfangen (samme eftermiddag havde hun smed), da hun havde puls i begge forben og var øm for tryg med visiter-tang. Hun var lidt stivbenet med ikke "sav-buk" stilling. Hun kom straks i behandling og skånede ikke forbenene på noget tidspunkt. Self. boksro og køling af ben og hvad man nu ellers kan gøre.

Hun blev rengående og rask igen på ca. en måned.

Genoptræning startet op, meget stille og roligt.
Så fik hun smed igen og har været on/off varm i den ene forhov lige siden. Ingen tegn på halthed.

For at udelukke hovbens drejning og hovbens rotation blev der 2 mdr. efter hendes forfangenheds diagnose taget røntgen billeder. De viser ingen rotation/drejning. På billederne er der intet der indikere til at hun skulle have været forfangen.

Billederne viser også fint smedarbejde, så det kan heller ikke være det der resulterer i varm/varme hove.

Hun har i efteråret 2019 fået taget blodprøve for Chusing, dette har hun gudskelov heller ikke.

Men jeg er nu en meget frustreret ejer, der ikke kan se hvad hun skulle blive varm i hoven for?

Hun går på jordfold uden et eneste græs-strå, er langt fra overvægtig. Hun får hø og frøgræs.

Er der nogen derude der har prøvet noget lignende? eller har en ide til hvad det kan skyldes? (Ps. dyrlæge har været på hele vejen igennem smiley )

Kommentarer på:  Varm hov, ingen årsag? Hjælp!
  • #2   23. jan Tak Anja. smiley

• #3   23. jan jeg har prøvet et tilfælde hvor hesten blev halt, og virkelig dårlig.. dyrlægen sagde forfangen, så jordfold osv osv, og medicin.. hesten blev bedre, og så lidt dårligt igen, osv... indtil smeden kom og fik kigget hoven igen, KÆMPE hovbyld... dyrlægen sagde forfangenhed, som viste sig og være en hovbyld

• #4   23. jan Hej dolly

Det lyder som et forvirrende forløb også. smiley Tusind tak for din tid, jeg prøver at høre min smed ad. smiley

• #5   23. jan det stod på et par måneder.. på et tidspunkt troede vi der var kommet en lille hovbyld ud i kronranden, og det var også ligesom det hjalp lidt.. men alligevel, mente dyrlægen forfangen.. men jeg skal da godt nok love for en hovbyld der til sidst blev skabt frem..

• #6   24. jan Jeg har lige observeret at vores ene rideskolehest stod med en varm baghov. Ingen halthed eller nogen som helst andre symptomer, to dage efter er varmen aftaget en smule og der er stadig ikke noget at se på hesten. Den skal have smed idag, så nu er jeg spændt på om smeden kan se noget vi ikke kan.

• #7   24. jan Hej dolly

Det lyder som noget af en hovbyld. smiley Håber det kan være det, for forfangenhed giver ingen mening med dette sygdomsforløb. Hun har ikke fået lavet foderskifte eller andet der kan udløse forfangenhed. Hun kommer sågar kun på græs 2 timer om dagen om sommeren, og så jordfold for resten. ??

Stald hampensholm

Måske det her “mosede” vejr bare giver anledning til dårlig hovkvalitet/bløde Hove. Jeg er lettere forvirret ihvertfald.... tusind tak for din tid smiley Skriv gerne hvis smeden finder ud af noget.

• #8   24. jan Kan hun have tynde såler? Det kan godt give lidt varme og "forsigtig" gang.

• #9   24. jan jeg har prøvet at min den ene også var halt på et tidspunkt
    det viste sig at hun havde slidt hoven for langt ned. det var der så pga for meget regn og så var der meget grus i jorden på folden, så det gjore at de var slidt helt ned.
    her havde hun også varme hove
    men det var smeden som kiggede på hende og sagde det

hvis det var det så burde din smed havde opdaget det

men tænker også en hovbyld. de kan være nogle drilske nogen at finde

• #10   25. jan Tak for din tid Karin, ja det kan hun vel godt have. Kan man se sådan noget på et røntgen billede? smiley

Anja, hmm.... syntes også jeg har læst at mudder kan give anledning til dårlig hovkvalitet. Tusind tak for din tid.

• #11   26. jan Mudder kan give anledning til sur stråle, whiteline disease, og andre hovsygdomme som gør hoven skrøbelig. Man kan skylle hoven med lidt klorhexidin en gang om ugen for at forbygge lidt.

• #12   26. jan Jeg ved ikke om man kan se tynde såler på røntgen, men tænker at din smed kan mærke det.
    Sålerne kan blive extra slidte af al det mudder smiley

• #13   27. jan Stald hampensholm, tak for tippet. Hun har haft White Line disease før, så jeg køber noget klorhexidin og skyller lidt med.

Karin, tak. Ja måske det “bare” kan være det. Er begyndt at tildele hende hoof support. Der går længe før man kan se virkningen, men håber jeg kan forebygge evt. dårlig hovkvalitet på sigt.

Varmen er dog aftaget i højre forhov. Ingen varm hov hele weekenden, så jeg håber det er slut nu????:D Passer hende efter alle kunstens regler og tøver aldrig med at ringe efter dyrlæge, så forstår ikke at hun sku fejle noget så mærkeligt som en varm hov uden nogen symptomer på puls/hovbyld... smiley Forfangenhed er også bare mærkeligt når hun har fået det samme af spise de sidste 5-6 år. Samme hø fra samme Mark, samme foder med lavt sukker/stivelses indhold (foder i små doser).... argh de heste kan give anledning til hovedpine nogen gange ??

Kommentér på:
Varm hov, ingen årsag? Hjælp!

x