{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.110 visninger | Oprettet:

Hovedtøj/transe. {{forumTopicSubject}}

Hej kære HG læser.

Jeg har brugt for jeres skarpe hoveder.
Jeg skal guide min søde kæreste i alt det her hovedtøj helved ????

Han har snakket meget og Rambo micklim transe.
Og får at vide at det er en hår transse. Og der for bakkede han fra den igen.

Nu vil jeg så høre jer. Hvad er jeres erfaringer, er det et hårdt hovedtøj, er den anatomiske Rigtig?
Der er nogle kopi modeller vor der er alm bid stropper(der sider på samme måde som alla ander) er der forskel?

Hvad kan i anbefale til en super sød 5års fjordhest der gerne vil ha en roligt hovedtøj, (meget gerne med link eller foto) ??

Håber i kan hjælpe mig/os. ??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hovedtøj/transe.
  • #1   1. mar 2020 Trensen er ikke hård, men den har latterligt få justeringsmuligheder og passer derfor langt fra alle hovedformer.

  • #2   1. mar 2020 Ok, hørte Nemo en sige at det var letter og få heste bag lod, hvis hesten hade en micklim transe på end de alm hovedtøj. Grund det pras og tryk den giver hesten. Passer det? ??

  • #3   1. mar 2020 Ikke alene. Hvis trensen passer optimalt, er den lavet til at trykke på færre nerver end en klassisk engelsk trense, når den "bare" er på. Hvordan presset ved brug af tøjlen ligger, kommer lige så meget an på biddet og den samlede optømning. Biddet afgør (som udgangspunkt) hvor presset ligger. Fx vil et klassisk trensebid have primært pres på hestens lader (i munden) mens bid som fx pelham og gag-bid er lavet til at lægge pres i nakken også, når der tages i tøjlen. Ved bid med stang (som pelham, kandar m.fl.) ligger der ligeledes en kæde under hestens kæbe, der lægger et pres. Kæden er der egentlig for at lave en begrænsning på hvor stort presset i nakken kan laves, da det stopper biddet fra at blive vredet helt om.

    Selvfølgelig findes der trenser, hvor man fx kan kombinere biddet med næsebånd og på den måde lægges også pres over næsen når der tages i biddet. Bruger du klipsen i Micklem trensen der samler bid og næserem, lægges der muligvis noget pres på næsen når du tager i biddet, det ville jeg skulle kigge nærmere på for at give et 100% sikkert svar. Undlader du disse klips, ligger presset ved brug ikke anderledes end på en klassisk trense.

    Men det er lige umiddelbart - pga tilpasningsmulighederne især - ikke en trense jeg er videre begejstret over.


  • #4   1. mar 2020 Anatomisk er det godt hvis det passer hesten. Jeg synes ikke kvalitet passer til prisen. Bl.a. passer stropperne til at fæstne ikke når man har lukket spænderne på min trense . Haft billigere trenser med lige så god læderkvalitet.

  • #5   1. mar 2020 Jeg har haft en Micklemtrense. Har en meget sensitiv hoppe og efter jeg lagde Micklemtrensen på fik jeg mere ro fortil, men kvaliteten på læderet er ikke ret god.
    Nu har jeg Schockemöhle Equitus Beta. Efter min mening meget bedre kvalitet på læder og så er den pænere smiley
    https://www.lundemoellen.dk/shop/schockemohle-trense-equitus-50528p.html

    Den findes også uden bling:
    https://www.lundemoellen.dk/shop/schockemohle-trense-equitus-50573p.html


  • #7   2. mar 2020 Da Fjordheste ofte har korte, brede hoveder og meget "indmad" indeni munden, kan det faktisk godt være svært at finde en helt almindelig kombineret trense, som passer godt - medmindre man kan kombinere størrelsen selv, da de ofte bruger full i bredden (pande- og næsebånd) men kun cob i længden.
    Der er flere og flere fjordhesteryttere, som går tilbage til de lidt mere gammeldags hannoveranske trenser, fordi de ligger bedre på Fjordhestene.


  • #8   2. mar 2020 Selvfølgelig skal transen tilpasses ?? vores fjordhest synes jeg ikke er så bøvlet og finde str til. Det er mere og de ligger ordligt. Pt har vi et Barfod hovedtøj (der er nok lidt stave fejl)
    Men i det at bidet sider i de remme som næse båndet også skal side i. Så bliver det for stor hvis man sætter viden i næsebånde som man skal. (Jo mindre str)
    Men... I de alm hovedtøj skøjter det en del rundt om det er cob eller full. Det er som om at kindstykkern køre op i han øje så han går med det ?? og det dur ikke.
    Derfor tænkte jeg/vi at den for som mikclim har vil være go. (Det kan for min skyld også være de billigere efterligne). For at undgå at de kommer op i hans øje ?? foto at heste kan ses i min profil. (Han er den eneste fjordhest jeg har på min profil).

    Men hvis det eneste negative der er om det type transe som micklim er, er at det er en dårlig kvalitet, og at den kan ligge bøvlet på en fjordhest. Så er det minder end jeg forventede ?? i må enlig rattet mig. Har kun selv brugt de hele alm engelsk og kryds transer.


  • #10   2. mar 2020 Ok tak lisette S ??

  • #12   2. mar 2020 Kort sagt: nej, Micklem er ikke en hård trense.
    Den kan ikke få hestens hoved bag lod - det kan en rytter der ikke rider ordentligt til gengæld gøre med enhver trense.

    Ift. nerverne i hestens kranie, så ja, så er den lavet for at minimere trykket på de store kranienerver og også tænderne - dette forudsat at den tilpasses korrekt.

    Jeg har selv Micklem til mon hoppe - hun gik sikkert lige så godt på en anden trense, men den passer hende godt, og hun trives fint på den, så jeg fortsætter med at bruge den - og jeg synes til gengæld at det er en udemærket kvalitet, måske ikke helt ift. prisen, men jeg vil hellere have en Micklem end en SD, dem synes jeg virkelig er paptrenser ift. prisen!

    Det jeg godt kan lide ved Micklem trensen er, at der ikke er så mange remme overalt, og så synes jeg den virker til at fordele et tryk ganske pænt - men som nævnt længere oppe, så kan en almindelig trense korrekt tilpasset også være lige så fin.
    Jeg er dog fan af at der ikke er så mange remme, og så synes jeg selv den fungerer godt.

    Micklem er ikke en vidunder trense, men det er altså heller ikke en hård trense, der får hesten til at gøre bestemte ting.

    Idéen i trensen er god, men jeg tror at uanset hvad, kan du ikke lave en trense med næsebånd, hvor den ikke i en vis grad vil ramme nerverne i hestens kranie, da der simpelthen er så mange.


    profilbillede
  • #13   3. mar 2020 Cecilie tak det var en super go forklaring

Kommentér på:
Hovedtøj/transe.

Annonce