{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
498 visninger | Oprettet:

Hestemanager? {{forumTopicSubject}}

Er nogen her på HG uddannet/under uddannelse ti hestemanager?

Jeg overvejer det lidt og vil gerne høre hvad i har at sige.

Jeg har været på Vilvorde i 2 dages brobygning for ca. 4 år siden. Jeg har også været i erhvervspraktik på min rideskole for 6 år siden.
Derefter tog jeg et IB diplom som jeg måske kan få merit for?

Fik du merit?
Er uddannelsen meget fysisk og fysisk krævende eller mere boglig?
Hvad var din oplevelse med det?

Kommentarer på:  Hestemanager?
  • #1   6. mar Jeg kender en der har droppet ud af uddannelsen, fordi det var umuligt, at finde praktikplads. Det kræver godkendelse at være praktiksted og der er særlige krav, bla skal de betale en højere løn til praktikanten, end de skal for en anden, der udføre samme arbejde. Mange staldpiger/ drenge gør rigtig meget arbejde for meget lidt i løn og fordi der ofte er bolig og gratis opstaldning af 1 hest med i lønnen. Derved bliver lønnen næsten kun lommepenge. Set med staldens øjne: Hvorfor betale mere for noget man kan få billigere?
    Ikke, at jeg syntes det er ok, men så længe nogen er villige til, at arbejde næsten gratis, så vil der ikke være mange praktiksteder til den uddannelse.

Så efter min mening, så start kun på uddannelsen hvis du har en praktikaftale på forhånd. Men det skal selvf ikke afholde dig fra, at starte, hvis det er det du vil. Held og lykke.

• #2   6. mar enig med Sunshine. se om ikke du kan finde en elevplads først. smiley

Jeg har grundforløbet men det var noget nær umuligt at finde plads. De eneste fra min klasse der er kommet videre var dem der tog zoo delen og som fik elevplads i udlandet. den ene helt i USA.

er i tvivl om en enkelt hestemanager kom videre, og det var kun fordi hun havde kontakter i forvejen. smiley

• #4   7. mar Jeg har taget den gamle del af uddannelsen da den hed dyrepasser med hest som speciale, hvis du er villig til at flytte for det kan du godt få praktik/læreplads! Hvis ikke så er det meget svært ja!(:

Merit fik jeg ikke, undersøgte det heller ikke (:

Fysisk krævende? Hmm altså ja det er hårdt arbejde i praktik perioderne, skolen kommer det nok meget an på hvor man er, alt efter hvilke krav der bliver stolt!(:
    Det er forskelligt fra skole til skole hvad de forlanger (:

• #5   7. mar Tusind tak for svarene smiley

• #6   7. mar Jeg er heller ikke uddannet, men har weekendarbejde på landbrugsskolen i beder. Som køre grundforløb med hestemanager, de skal med i weekenderne og har også malkekursus med dem. De siger det er svært med praktikplads. derudover har jeg arbejdet sammen med en jeg var ufaglært. mit umiddelbare indtryk er at det ikke er fagligt højt nok og en ufaglært kan passe samme job som en hestemanager, hvis man bare har sund fornuft og interessere sig for andet en bare ridning. der er nok også forskel på elever, men med de foredrag og kurser jeg havde været til havde jeg bedre viden end personen. Men hvis man vil det nok tænker jeg det er fint, jeg kender også en som er uddannet som arbejder ved ask som også taget en masse kurser om mønstring og bedømmelse og sikkert også andre ting. held og lykke med det smiley

• #7   9. mar Jeg går på grundforløbet til dyrepasser.

En af mine lærere har netop i dag udtalt at der faktisk ofte er mangel på hestemanager elever. Det er den linje som har flest steder som er godkendt til elever og umiddelbart dér det kan være lettest at få en elevplads.
    (jeg ved dog ikke hvordan jobmulighederne er bagefter, det kan skolen nok svare på).

Der er 56 godkendte virksomheder til hestemanager elever. Til sammenligning er der 23 virksomheder som kan have elever med speciale i forsøgsdyr (de har dog ofte mange elever i hver virksomhed, hvor hestesteder ofte har max 1-2), 20 dyrehandlere, 29 zoologiske haver.

Kontakt vejledningen på skolen og hør dem ad, søg ind på grundforløbet, hvis du er dygtig og vil det nok, så skal det nok lykkes! Du behøver ikke at have en elevplads for at begynde på grundforløbet, du kan søge om en kvoteplads, hvor de vælger dem som de vurderer har størst sandsynlighed for at få en elevplads og gennemføre hele uddannelsen. Her vil du nok have gode chancer hvis du vil hestemanager vejen, da du har større chance for en elevplads end én der vil i en zoologisk have for eksempel.
    Det er overhovedet ikke umuligt smiley

Grundforløbet og hovedforløb 1 er det samme på alle dyrepasser linjer, så her vil du lære en masse om biologi, fodring og pasning af mange forskellige dyr, og på grundforløbet deltage i pasning af skolens dyr. Du vil ikke have så meget med heste at gøre her, men kan tilmelde dig et særligt hestehold i nogle af staldtimerne, og vælge hest som valgfag. (i hvertfald på Vilvorde.)

Det er mit indtryk at du på hovedforløbene vil have meget teori og komme til at ride meget (men hæng mig ikke op på det), og modtage meget undervisning, da man bl.a. skal kunne ride et LA program til den afsluttende eksamen.

Når det så er sagt, er hestemanager meget fysisk krævende. Det er forskelligt fra sted til sted om man kommer til at ride, men primært vil jobbet bestå i fodring, lukke heste ud og ind fra fold og en hel masse udmugning! Så man skal være indstillet på at gå rigtig mange kilometer og foretage mange tunge løft. På skolen bliver man undervist i hvordan man bedst muligt passer på sig selv.

Du er velkommen til at skrive hvis du har flere spørgsmål til uddannelsen smiley

• #8   9. mar Tanja og Galina
    At din lære siger der er gode muligheder for elevplads, skal h#n jo sige, da det er det h#n lever af. Skolen lever af elever og hvis det rygtes, at der ikke er elevpladser til alle, så falder elevtallet og uddannelsen skrottes, hvilket igen betyder færre penge til skolen. Så h#n må frem med statistik, der viser noget andet, end det vi andre oplever og høre fra håbefulde praktikanter, der ikke kan finde praktikplads.

• #9   9. mar Sunshine - hun sagde det i forbindelse med, at hun underviste i lovgivning om forsøgsdyr. Så det havde skam intet at gøre med at prøve at "sælge" noget, eller at hun skal sige noget. De lægger på ingen måde skjul på, hvor det er sværest at få elevpladser.
    Hvis det forholdte sig sådan, at lærerne havde økonomisk interesse i det og gerne ville have så mange elever ind som muligt, ville de jo sige "bare kom, der er masser af elevpladser". Sådan forholder det sig absolut ikke.

Ingen siger at det nødvendigvis er nemt. Det er der ikke noget der er. Men det handler om hvor der er flest muligheder når man sammenligner de 4 linjer der er.

Tallene som jeg har skrevet i mit indlæg kan findes på www.praktikpladsen.dk smiley

• #10   10. mar Tak for det meget detaljerede svar, Sunshine smiley

• #11   10. mar Tanja og Galina
    Fordi der er 56 godkendte praktiksteder, er det ikke ensbetydende med, at der er parktikpladser til 56 praktikanter hvert år. Hvor mange er i ikke i din klasse? Der er flere steder i landet med Hestemanager. Så 56 elever er der hurtigt. Så der er rift om pladserne. Selvom en elev består 1 del, er det jo ikke sikkert de er dygtige nok til praktikstedet. Hvorfor skal de vælge en middelmådig elev, hvis de kan få en dygtig?
    Hende jeg kendte var en go rytter. Hun red ikke på højt plan, men hvis hun havde gjort det, var chancen for praktikplads nok større. Hvorfor vælge en go rytter hvis de kan få en dygtig? Uddannelsen består af flere dele og fordi der er 56 steder så skal der stadig være nogen færdige, før de kan tage/ have plads til en ny elev.
    Så det hænger stadig ikke sammen med antal elever og antal praktikmuligheder.

Kommentér på:
Hestemanager?

x