{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
297 visninger | Oprettet:

Gaffelbåndsskade {{forumTopicSubject}}

Hvad har folk af erfaring med gaffelbåndsskader (på forbenene)? Hvor længe har det taget, og hvordan har forløbet været?

Min hest har desværre pådraget sig en (med høj sandsynlighed) gaffelbåndsskade på venstre forben. Dyrlægen siger det kan tage alt fra 3 til 10 måneder - han var der i fredags, og kommer så igen i slutningen af april, hvor han scanner igen, og mener at ville kunne sige mere om hvordan forløbet bliver. Jeg har min hest på sygefold og boks, og går 20-30 minutter om dagen ad lige vej med hård bund indtil videre, også efter dyrlægens anbefalinger.

Kommentarer på:  Gaffelbåndsskade
  • #1   22. mar Min hest er kommet sig over en gaffelbåndsskade ?? men forløbet har ikke været særlig sjovt.

Vi skulle skridte i 6 uger fra første scanning til anden scanning. Ved anden scanning var der klart forbedring, så vi skulle bare skridte yderligere 4 uger og så måtte vi starte genoptræning. Efter 7 ud af 8 ugers genoptræning blev han halt igen ??

Jeg havde nok været for hurtig til at smide ham i flokken igen.

Jeg ville ikke forserer noget, så jeg valgte at skridte 10 uger igen.

Det er nu 10 uger siden jeg startede genoptræning anden gang og det ser ud til at det fungerer fint nu ??

Vi sprang for første gang i sidste uge ??

• #2   22. mar Ok, så for dig har det taget ca et halvt år?
    Dejligt at høre han er blevet ok igen!

• #3   22. mar Pinot fik som 6 års en gaffelbåndsskade på en af de udvendige gaffelbåndsgrene på et forben - han fjollede rundt på folden, og stod lige pludselig på 3 ben smiley
    Så han fik med det samme bedst mulig behandling - is på hver 3 time, og boksro de første par dage - han blev selfølgelig skadet en lørdag for,iddag, og efter aftale med dyrlægen kunne de se på ham tirsdag, så længe han stod stille og blev kølet ned.

Han havde får en lille skade - fik noget binyrebarkhormoncreme at smøre på i 10 dage, og noget fodertilskud Ekyflex.
    Og så begyndte han at stå med BOT gamacher minimum 14 timer dagligt.
    Han blev kontrolscannet efter 7 uger, hvor skaden ikke længere kunne ses - man skal bare huske at nyt væv på scanningen ser fin ud, men endnu ikke er blevet styrket til at kunne rides på.
    Han kom på sygefold 3 x 3 meter - han fik en ny fold hver dag - det var sommer og der var græs, så Ollebollen tog det fredeligt.
    Sygefold 3 x 3 meter den første måneds tid, og så øge størrelsen til 6 x 3 i et par uger, og så videre ind til han gik på en alm størrelse fold - men ene.

Jeg startede med at trække ture ligeud og hård bund 3 x 10 min dagligt, efter en måned begyndte jeg at gå ture lige ud på hård bund 1/2 time, og så hele tiden øge tiden hver dag i nd til 2 timer dagligt.
    Herefter begyndte jeg hver anden dag at skridte lige ud på hård bund 1/2 time, og næste dag trække i 1-1,5 time, og så lidt fridage hist og pist.
    Efter 5 måneder begyndte jeg at genoptræne ved at ligge små travintervaller ind - stadigvæk hård bund lige ud - øge med et interval hver 3 dag.
    Efter 7 måneder begyndte jeg at galoppere lidt lige ud og hård bund - og jeg begyndte så hver anden dag at ride i ridehal, kun trav og kun lige ud, skråt igennem i starten i 1/2 time - brugte en 20 x 60 m hal.
    Efter 9 måneder begyndte jeg med lidt schenkelvigning i dressuren - var meget på vagt for sideførendebevægelse, da gaffelbåndsgrene støtter mod at vrikke om. Men eller trav og galop ridehal, og med 20 meter volter. Og stadigvæk ride tur hård bund lige ud mindst en gang ugentligt.
    Efter 12 måneder var han klar til stævne på MB niveau - og siden er han blevet A-hest i dressur uden gener fra sin gaffelbåndsskade.

Så endelig give det rigtig lang tid med at genoptræne - regn med at bruge hele sommeren og tidlig efteråret på at ride lige ud på hård bund, og brug vinteren på lige så stille at introducerer blød bund ridning.

Jeg er 100% dressurrytter, så jeg har uden problemer stoppet med at springe på ham - han kan hoppe lidt løsspring og eller gå over cavalettis.

Så tid tid og atter tid så kan du formentligt godt få hesten igennem, hvis skaden ikke er al for stor - det vigtigste er at undgå at skaden bryder op igen, da man så får ekstra arvæv og større skadet område, og det er det som er vigtigt at undgå.
    En tommelfingerregel er, at det tager 6-9 måneder før en forbens gaffelbåndsskade er helet, og er klar til at blive genoptrænet. En bagbensskade er meget mere alvorlig og tager mellem 12-18 måneder for at hele, før genoptræningen kan gå i gang.

Mvh Charlotte

• #4   22. mar Han blev halt ca 2 uger inden han blev tilset af en dyrlæge første gang og tre uger til han blev scannet så det har ca taget 10 måneder fra han blev halt til han igen kunne rides på "fuld styrke" jeg tager stadig hensyn

Kommentér på:
Gaffelbåndsskade

x