{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hesteshow var en dårlig ide
  • #1   29. mar 2020 Så vidt jeg ved var størstedelen af de besøgende nu ikke fra Herning smiley

  • #2   29. mar 2020 Tvivler ærlig talt på at det er derfor.. Jeg kender en håndfuld mennesker der var afsted, ikke én var fra Herning

  • #3   29. mar 2020 Tror nu ikke man kan sige mange smittede i Herning = hingstekåring i Herning. Er ret sikker på størstedelen af deltagerne ved hingstekåring kommer andetsteds fra. Det kan også være Herning-folket har været meget på skiferie. Ingen ved det.

  • #5   29. mar 2020 Det fremgår ikke af artiklen, om de smittede i det hele taget har været til messen. Elendigt journalistarbejde!

    Der er mange arrangementer, der er blevet aflyst som konsekvens af Fyrstinde Mette Frederiksen's corona-show (eller magtparade), og det er der nogle arrangører, der har tabt rigtigt mange penge på. Det er klart de skal have sat det her arrangement i et dårligt lys nu, hvor det blev gennemført og uden tab.


  • #6   29. mar 2020 Uanset hvad, så var det jo en elendig idé, der blev truffet af nogle, der faktisk ikke havde forstand på, hvad de traf beslutninger om. Jeg synes virkeligt, det var en dårlig idé at fortsætte, når regeringen direkte anbefalede noget andet. Jeg har stor respekt for de virksomheder, der valgte at pakke standene sammen og køre hjem.

    Vi VED, at isolering af syge er vigtigt, vi VED, at man skal undgå at færdes for mange samme sted, og idet man kan være rask smittebære + at der var ryttere fra hele verden, så må det kunne have været en kæmpe kilde til smitte.

    Om det er skyld i tallene i Herning ved man vel ikke med sikkerhed, men smittekæderne er jo enorme, og folk har jo færdes der - uanset så er det ift. de anbefalinger, der efterfølgende er kommet, enormt ærgerligt, at de nåede at afholde det.

    Det er så nemt at sige pyt, når man selv er sund og rask - men beslutninger som den, der blev truffet om at videreføre stævnet påvirker mange. Det er folks arbejder, det er sygdomme/indlagte på hospitalerne med andre sygdomme, det er folk, der er særligt i risikogruppe pga. alder/andre sygdomme/lign., det er hele samfundet, der belastes både med sygdom, økonomi m.v. Tallene er ikke til at tage fejl af - det er virkeligt ikke for sjov.

    Jeg tog ikke afsted, og smed min billet "i skraldespanden"... netop pga. de anbefalinger, der kom fra regeringen. Jeg har ikke ét sekund fortrudt min beslutning smiley

    Vi skal passe på hinanden smiley PÅ AFSTAND smiley


  • #7   29. mar 2020 nu behøver de lokale jo ikke at komme til showet
    tænker at dem som udstiller bor/sover/handler rundt om i byen
    ellers ville byen jo hellere give opbakning til det show hvis der ikke er noget i posen til dem

    og tror bare at der var lidt mere i posen end bare penge/foretning


  • #8   29. mar 2020 Mange bor i den ene af hallerne Anja smiley Der står der campingvogne.

    Desuden skriver de at mange af smittetilfældende er kommet indenfor den seneste uge. Hingstekåringen er afsluttet for 3 uger siden, inkubationstiden er op til 2 uger, dvs. at alle skulle være smittet i slutningen af inkubationstiden, hvis det skulle være hingstekåringen der skulle være skyld i det - så nej, jeg tror stadigvæk ikke det har noget med hinanden at gøre.


  • #10   29. mar 2020 Det kan hverken påvises eller udelukkes at der var corona smittede til hingstekåring, så det ved ingen og heller ikke journalist musse en flyvende fis om.

    Men det er selvfølgelig det aller nemmeste at give det skylden, det er klart smiley


  • #11   29. mar 2020 Hej folkens.

    Som ung læge arbejdede jeg 1/2 år i Herning.
    Når der var store arrangementer i Jyske Boxen var det attraktivt at have nattevagt.
    For der skete INTET!

    Alle de sædvanlige disko tøzer og Brian popsmart gutter var på arbejde i Boxen, passede garderobe osv.
    Så - til gengæld skete der ingen alkohol forgiftninger, ingen fik overdosering af amfetamin og alt det andet man ellers står med en fredag aften i en moderne akutafdelingen.
    For The Usual Suspects var jo alle på arbejde...
    Det er lokale, der udfører en broderparten af det manuelle arbejde ved disse giga arrengementer. Det kræver MANGE mandskabstimer.

    ...
    Selvfølgelig har mange lokale været involveret i Hingstekåringen!
    Hvem tror I passer garderoben, gør rent regelmæssigt på toiletterne, sætter boder op og så videre??
    Bornholmere??!

    Ja, gæsterne er langt fra kun lokale. Men lur mig om ikke der også var rigeligt med lokale.

    Det er fornægtelse af værste skuffe at påstå Hingstekåringen ikke har bidraget til Smittespredning!
    Jeg er skuffet!

    ...
    Ja. Man aflyste ikke Hingstekåringen, butikkerne og alt hvad dertil hørte.
    That's life. Det er fortid.
    Det kan ikke ændres uden en tidsmaskine.
    Men stå dog ved, hvad der er gjort! Stå dog ved, hvad man har bidraget til - man kan ikke lære af fortiden, hvis man fortrænger!

    Åbn øjnene.
    Alt, hvad vi gør - eller ikke gør, har en konsekvens.
    Åbn øjnene op og lær af hvad der sker!
    Det er eneste chance for at gøre tingene bedre i fremtiden!


  • #12   30. mar 2020 Så ku det jo ligeså godt være for campingmessen, der var der inden.
    For det er osse lidt for længe siden, til det passer med smitteperioden.

    Måske har mange fra Herning været i Alperne..

    Hvor blir man da træt!!! smiley smiley
    Så længe der ikke er besviser for, at Hingstekåring blev et epicenter for Corona, ku man så ikke lukke? smiley smiley


  • #13   30. mar 2020 Der er nogle andre regler for aflysning af arrangementer og refundering når det er bestemt ved lov. Det var kun en anbefaling dengang, og for at være helt ærlig så kan jeg godt forstå at de kørte det videre i de sidste 2,5 døgn. Det ville være enomt dyrt at aflyse, og alle de udenlandske ryttere og udstillere var ankommet mange dage forinden. Jo, ganske vidst kommer de fleste lørdag, men der var stadig mennesker udefra torsdag og fredag. Det er en svær situation. Men der var heller ikke mange som blev hjemme, det er jo i og for sig selvforskyldt.
    Da anbefalingen kom ud var der flere koncertsteder som ønskede et forbud da de så netop ville blive ramt (og reddet) af nogle andre regler som ville gøre det billigere at rykke eller aflyse shows. Jeg kender ikke de præcise regler, men tænker at det er det samme for hingstekåringen da det vidst gælder alle live events, inkl. sportsbegivenheder.

    .. og så synes jeg det er lidt strengt at skyde skylden på hingstekåringen 3 uger efter eventet har fundet sted, når der meget længe, hvis ikke hele tiden, er informeret om at inkubationstiden er op til 14 dage og ikke 21. Folk kan selvfølgelig have bragt smitten videre, men så er det bare ret interessant at der ikke har været (signifikante) smittedeni 1. bølge, men først i 2. Det undrer mig *meget*...


  • #14   30. mar 2020 Frida N.
    Hvad mener du med bølger?
    Indrømmet, jeg følger relativt godt med, men bølger?

    De næste måneder er første Corona epidemi, målet er at undgå, det går for hurtigt.
    Og generelt, kig på den officielle hjemmeside - coronasmitte.dk
    Kig på kurven over antallet af syge.
    Man forventer, at antallet af syge stiger eksponentielt. Dvs antallet af syge fordobles med et antal dages mellemrum.
    Men - de her lock down tiltag ser ud til at virke, for gjorde man intet er det vistnok 2-3 dages mellemrum, der er T2, altså fordoblingshastigheden.
    Men nu flader kurven ud, i Danmark er vi nede på at fordobling sker hver 5-6 dag. God opbremsning.

    (Men, matematisk set slører det billedet, at kun folk, der er syge nok til indlæggelse bliver testet.
    Og der går 2-3 uger fra smitte, til man evt får brug for indlæggelse.)
    ...

    Så, garderobevagten I Herning er rask igen, men det er venner og venners venner, der er syge nu.

    ...
    Jeg forstår godt argumenter for ikke at aflyse.
    (Hvorfor pokker gjorde man det ikke til et påbud, suk.)
    Men - det ville klæde hestefolket at sige "ja, hingstekåringen og alt hvad dertil hørte blev ikke aflyst. Vi var mange der deltog. Lad os lære af konsekvenserne og se hvordan vi kan gøre ting klogere en anden gang."
    For hingstekåringen har bidraget til Smittespredningning, ligesom andre store arrengementer, som ikke blev aflyst.


  • #15   30. mar 2020 Helt ærligt, hvad kan vi bruge det til? Ikke andet end, at blive klogere af og ta ved lære.
    Næste års Hingstekåring vil være på en anden måde end i år. Vi vil alle ha lært det med håndvask, sprit og afstand er vigtig for, at undgå smitte. Det ses jo tydeligt allerede, at dem, der plejer, at være syge af influenza ikke er det i år, netop pga håndvask og sprit. Men Corona er ikke "bare" influenza, som mange gik og sagde... og hvad? Skal vi være syge af det, så bliver vi det alligevel. Håndsprit eller ej. Og det er jo kun de gamle og syge der dør af det, så hvor slemt kan det være?
    Nu har piben, heldigvis, fået en anden lyd.
    Vi har lært, at afstand til fremmede, vi ikke bor sammen med, skal vi holde på 2 m afstand. Vi har lært, at håndvask og i mangel af håndvask, så er håndsprit en mulighed.
    At vi har mange, at være taknemlige for, arbejder med det vi ikke selv vil arbejde med. At de passer vores syge og ældre familiemedlemmer. At der er vare på hylderne i vores butikker. Så stor tak til dem, der er i sundhedssystemet og i ældresektoren. Dem, der passer på de psykisk syge og mentalt handicappede. Vi kender alle nogen, som de passer. STOR tak for deres indsats. Det bliver i høj grad deres indsats, der knækker kurven i positiv retning.


  • #16   30. mar 2020 nu er det sådan at der går ca1-2 uger fra man bliver smittet til det bryder ud
    og i starten er man jo kun lettere syg
    og så er det at det går den ene eller anden vej

    så jo det kan godt passe med dem som har været til showet - på eller anden måde, med at der nu er gået 3 uger

    hvad man kan lærer af det
    at man ind imellem må sætte sin egne interesser til side
    der kommer jo et show igen næste år

    nu har jeg godt nok aldrig været deroppe. Men selvom at jeg havde så ville jeg ikke have turet gøre det i år. det har jeg mit liv for kært
    og ville da hellere ikke syntes at det var sjovt at være skyldig i at nogen jeg kender bliver hammer syg og evt ender med at død, bare fordi man syntes det var nødvendigt at skulle trodse anbefaleringerne.

    campingmessen blev den ikke aflyst? så da noget med en messe som valgte at lukke

    ja det er s.. ikke sjovt alt dette corona
    og man skal virkelig tænke sig om

    så lige i dag var selv raske mennesker ned til 25 år ligge i respiator på syghusene
    hvis nok i det midtjyske
    så det rammer bare alle smiley smiley

    så hold afstand og ellers bliv hjemme - og vær på hestegalleri smiley smiley smiley



  • #17   30. mar 2020 Det havde allerede været i gang i flere dage, inden det blev anbefalet at aflyse, så lad os nu sige at det VAR blevet aflyst halvvejs igennem, så kunne man i realiteten stadig havde endt med smittede, hvis der var corona smittede afsted og jeg har svært ved at tro på at folk ikke ville have ondt i røven alligevel. Nej, Campingmesse blev afholdt. Dette var også inden det blev anbefalet at aflyse, så der kan også have været corona smittede der, men det kan vi igen ikke vide noget som helst om.

  • Frederik B
    Frederik B Tilmeldt:
    mar 2020

    Følger: 12 Svar: 1
    #18   30. mar 2020 Det er altid let at være bagklog - det gælder for alle smiley
    https://jmkiil.dk/


  • #19   31. mar 2020 https://nyheder.tv2.dk/lokalt/2020-03-31-virolog-peger-paa-hesteevent-som-aarsag-til-mange-smittede-arrangoer-afviser

    nu bliver der sat en undersøgelse i gang om hvor vidt det var hesteshowet som er skyld i de mange indlagte i Herning
    men med 55000 mennesker så lyder det ikke underligt ifølge en specilist i virus


  • #20   31. mar 2020 Hverken jeg eller mine veninder har været syge med corona. Jeg tror dog allerede at jeg har haft det tilbage i januar, før det stak af smiley

  • #21   31. mar 2020 Jeg har heller ikke været syg.

    Udover tilbage i januar, for mit vedkommende også. Der var jeg også ret sløj. Dog uden feber, men jeg er normalt heller ikke et feber menneske.


  • #22   1. apr 2020 Sydkorea har testet bredt.
    30-50% af dem, der testede positivt har aldrig haft symptomer.

    Så, ikke bare smitter covid19 et par dage før man får symptomer.
    En del af de ramte, har ingen symptomer.

    Så, vi skal alle sammen opføre os somom vi selv er smittefarlige.
    (For - vi behøves ikke at have symptomer for at kunne smitte.)
    Som en bivirkning, er årets influenza epidemi brat sluttet - fordi der er så mange der er gode til at holde hygiejne reglerne, at influenzaen er forsvundet for i år...

    Nu går man i gang med at teste antistoffer på personale.
    For at få en ide om, hvor mange der har været ramt.
    Det bliver spændende


  • Karen H
    Karen H Tilmeldt:
    mar 2020

    Følger: 6 Følgere: 5 Svar: 35
    #23   1. apr 2020 I december og januar var jeg voldsomt syg med alle (ved jeg nu) coronasymptomer. Inden havde jeg været på arbejde i udlandet og derfor i lufthavnen ved Amsterdam, stået meget meget tæt med mange mennesker. Jeg kan huske stor kø ved kuffertaflevering, stor kø ved security osv.

    Så jeg kan også have bragt smitte hjem, hvis det var corona. Jeg sad endda i kø og hostede (i papir godt nok) sammen med 20 andre i venteværelse ved nytår.

    Måske kan man derfor også pege fingre af mig? Jeg vidste det bare ikke, ligesom mange mennesker i Herning ikke på det tidspunkt vidste at det var vigtigt ikke at smittesprede. Da det kom frem, ville man alligevel skulle have haft aktivitet til at rydde op osv.

    Jeg var måske heldig at vi lige var flyttet og jeg har hjemmekontor, så min familie og jeg isolerede os nærmest frivilligt fordi vi flyttede og havde jeg corona, havde den svære betingelser hos os smiley

    Min pointe? Lad nu være med at pege fingre, hverken af dem der blev hjemme, eller dem der tog afsted ELLER dem der afholdt arrangementet, det kan vi ikke bruge til noget.

    Det der er vigtigt er om vi har lært noget? Jeg har selv lært at tænke mere over hvor jeg bevæger mig hen og hvad jeg gør som syg, og så undgå/holde afstand til andre syge. Jeg stiller mig nu gerne i kø længere væk fra en hoster, end jeg plejer, har sprit i lommen (heldige mig) og så har jeg lært at man kan spule bagdelen, når folk hamstrer toiletpapir smiley smiley

    Det er hvertfald mine tanker, de er hverken bedre eller værre end andres, de er blot mine smiley


  • #24   1. apr 2020 Om messen er årsagen til at Herning har mange smittede er ikke til at vide - men der er uden tvivl nogen som er blevet smittet som følge af at hingstekåringen. Jeg nægter ganske enkelt at tro at der ikke har været raske smittebærer tilstede blandt de 55.000 mennesker som har været tilstede.
    Jeg mener stadig man burde have lukket messen og afholdt konkurrencerene og resten af kåringen uden publikum da man frarådet at samle mere end 1000 mennesker. Ja messen var på dag 2, men man kunne have forhindret alle om lørdagen samt søndagen i at øge smittekæderne. Denne mening har jeg haft fra begyndelsen af.


  • #25   1. apr 2020 Jeg kan slet ikke forstå at man taler om bagklogskab eller "man vidste jo ikke bedre." Statsministerens opfordring var så tydelig, at selv et barn burde kunne forstå den.

    Her kan udskriften fra pressemødet d. 6 læses, hvis man har brug for at få det genopfrisket: http://www.statsministeriet.dk/_p_14913.html

    Et citat derfra: "Statsministeren: Altså, lad mig sige det på den måde, at det er en opfordring, som vi forventer bliver efterlevet. Og det vil sige, at meldingen fra myndighederne er, at man skal aflyse arrangementerne, hvis det er med mere end 1.000 deltagere."


Kommentér på:
Hesteshow var en dårlig ide

Annonce