{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
479 visninger | Oprettet:

Vægt/højde for kat 1,2,3 pony? {{forumTopicSubject}}

Hej fooolk.
Det sidste stykke tid har jeg haft et par spørgsmål om vægt, og højde for ponyryttere. Jeg vil lige skrive mine spørgsmål og så kan i lige svare på dem smiley (jeg ønsker ikke kritik eller noget da dette er spørgsmål af ren nyskerrighed)

1. Hvad synes du selv er maks vægt og højde for en SPINKEL pony på 130 og hvad synes du er maks vægt og højde for en KRAFTIG/STÆRKERE pony på 130.

2. Hvis en pige på 155 vejer 55kg og sætter sig op på en stærk større 3’er pony ville det så være acceptabelt?

3. Hvad er maks vægt og højde for en SPINKEL 1’er pony i følge dig? Hvad er maks vægt og højde for en KRAFTIG/STÆRK 1’er pony for dig?

Nu spørger jeg af ren nyskerrighed fordi jeg i hele min ridetid bare er blevet sat på elevheste som ridelæren synes jeg ikke er for stor til men jeg vil gerne vide hvad folk faktisk synes,
(Jeg ønsker ikke at se folk diskutere i kommentarfeltet, bare skriv din egen personlige mening)

Kommentarer på:  Vægt/højde for kat 1,2,3 pony?
  • #1   6. maj Hm.
    Det er sjove spørgsmål.

Der er folk, der slår hinanden i hovedet med 15/20/25/30% reglen.
    Problemet er, at de studier jeg har set om emnet, har været elendige.
    Metodeafsnittet kan fx være:
    Fx en dyrlæge studerende besøger et stutteri for svensk varmblod. Der er to berider elever, der tilrider unghestene.
    Den dyrlæge studerende kigger på om der er en sammenhæng mellem rytters vægt ift hestens vægt versus om hestene bevæger sig mere eller mindre ubesværet under rytter.
    Det, som ikke kommenteres på er fx udstyr, kvalitet af beriderelevs ridefærdighefer mv.
    Der er to (!) rytter. 10 ungheste. Man kan sgu da ikke generalisere på så lidt materiale?! Så er der lavet en håndfuld studier, der er tilsvarende dårlig metode.
    Konklusion: Skal vi ikke bare stå ved, at vi ved det mindre skråsikkert end vi lader somom?

Jeg bruger grundreglen at:
    Læg en sadel på hestens ryg, der passer til hesten.
    Er sadlen for lille til rytter (og der er ikke andre sadler, der passer), så er rytter nok for stor.

Jeg er meget imod en fast vægtgrænse, opgjort i %.
    Er hesten bygget til at trække, kan det godt være at rytter kun vejer 15% af de 1000 kg en massiv koldblodig vejer. Hesten er avlet til at trække. Det går ikke.
    Er hesten avlet til at bære, så er det jo en anden andel af egen vægt man kan acceptere.
    ...
    Benlængde må meget gerne være, så fodsåler er på højde med underside af maven. Kan du ikke nå ned om hesten, eller dingler fødder 20 cm under, passer I ikke helt sammen.
    Det var højden.

...
    Men bemærk - jeg tænker i proportioner, ikke kilo og cm.

• #2   6. maj Jeg er meget enig med Doktor Who.
    Der findes ikke nogen gennemgribende studier, der viser noget fornuftigt om vægt og belastning. Udvalget af heste og ryttere har været 5 - 10 styk og det er efter min bedste overbevisning ikke stort nok til, at gi et entydigt billed.
    Gi en hest en forkert tilpasset sadel til en normalvægtig rytter og man vil se større skade, end hos en overvægtig med korrekt tilpasset sadel.
    Det handler meget mere om balance og evne til, at sidde korrekt, end om vægt. En uerfaren normalvægtig, kan skade mere end en overvægtig med rette balance og evne til, at ride korrekt.
    Brug din sunde fornuft. Kan dine ben krydses under hestens mave, så er du helt sikkert for høj til hesten. Når dine ben kun lige under sadelklapperne, ja så er du for lille.....når det drejer sig om højden.
    Når det drejer sig om vægt kan fornuften også bruges. Hvordan ser Hest / rytter ud sammen? ser det harmonisk ud med en kraftig rytter på en spinkel hest / pony? Vær selvkritisk uden, at være fanatisk.
    Personligt mener jeg der meget heksejagt på overvægtige ryttere. Selvf skal en person på 100 kg ikke ride en Shetter eller lidt højere pony. Igen, skal man bruge sin fornuft og være selvkritisk. Ikke fanatisk.
    Og inden nogen spekulere på om jeg selv er overvægtig, så ja, men jeg rider ikke selv, selvom jeg har 2 heste, da den ene af dem er for spinkel til mig og den anden kan ikke rides. Jeg har aldrig redet nogen af de 2. Når det så er skrevet, så er det ikke der min interesse ligger.

• #3   6. maj Jeg tænker, at en ting er om hesten er stærk nok, men det handler også om, hvordan den er bygget - har den en kort ryg fx. er det måske svært at finde en sadel, der passer til en stor bagdel.
    Tænker også rytterens egen styrke og holdning har en stor betydning for hestens evne til at bære rytteren, men også rytterens bygning - laaaaaange ben til en spinkel 3'er fungerer typisk ikke særligt godt ift. signalgivning mm. :b
    En ret personlig holdning jeg har, er også at at en forholdvis lille rytter med korte ben, ikke virker særligt harmonisk på en kæmpe varmblods. Proportioner i ved smiley
    Jeg er selv meget spinkel, men langbenet med en kort ryg- i teorien kan jeg være indenfor vægtgrænsen på 15-20% på mange forskellige ponyer og heste, men det virker ikke særligt harmonisk på de små ponyer, fordi jeg har så lange ben, omvendt virker det heller ikke særligt harmonisk på heste omkring 170 og op, hvis de samtidigt har lidt fylde eller har en lang ryg, fordi min ryg er kort og min krop er så spinkel smiley

Så summa sumarum: Hvis både hesten og rytteren har styrken til det, rytterens bagdel kan være i sadlen der passer hesten, og rytterens ben ikke kan bruges som plov, når de rider har jeg ikke et kæmpe problem med at overskride de 15-20%. Men alting med måde - vi taler ikke 40kg ekstra fx. smiley

• #4   9. maj Hold kæft hvor rart at se at ikke alle mennesker i denne verden har tabt sutten fuldstændig. (Indsæt amen emoji her).

Jeg er enig med de 3 velformulerede svar for oven smiley

• #5   10. maj Nu skal jeg ikke lege hellig eller noget, for der er en del ryttere, som er for store til deres ponyer. Jeg rider en lille kat 2 på ca. 131 cm. Hun vejer ca. 300 kg og jeg vejer 50 kg inkl. sadel (ca.) Det giver en procent på 20%. Jeg ved, at det er på grænsen til at veje for meget, og derfor har jeg rådført mig med flere forskellige dyrlæger og fagpersoner som eks. Tina Lund, Andreas Künnemann osv. INGEN af dem har sagt, at jeg er for stor/ vejer for meget. Derudover har jeg snakket med flere lokale dyrlæger samt professionelle dyrlæger som har meget erfaring indenfor rygskader m.v. Jeg har spurgt dem direkte af, om der er nogle problemer i, at jeg rider hende. Alle har sagt, at det er okay og ikke skadeligt for hende. (Ville ALDRIG tilgive mig selv, hvis der skete hende noget...)
    -
    Min pony - Flower, er desuden rigtig muskuløs og har en fin overlinje som gør, at hun har en fin balance, selvom jeg har lange ben til hende. Hun bliver selvfølgelig heller ikke overbelastet og redet i høje klasser. Vi hyggerider på LC-LB niveau og det er passende for os. Vi skal ikke ud og springe højere til stævner eller træninger.
    -
    Dog er det ofte, at jeg ser ALT for store (både vægt og længde) ride på små shetlandsponyer. Det synes jeg er synd og ikke okay - selvom det måske kun er engang imellem.
    -
    Jeg har selv en instagram, hvor jeg ofte får kommentarer "Du er da alt for stor" m.m. Ofte ser disse "for store ryttere" dette svar, og tror derved at det er okay, at de rider deres shetlænder. Det synes jeg ikke er okay, men jeg kan selvfølgelig ikke bestemme hvad de skal gøre...
    -
    Det er svært at sige i forhold til vægt og højde, da det hele handler om balance, harmoni og rytme. Nok kan man være for lang, men hvis ponyen ikke har problemer med balancen, så ser jeg altså ingen problemer i det smiley
    -
    Billedet er af mig og min pony i 2018.

profilbillede
Kommentér på:
Vægt/højde for kat 1,2,3 pony?

x