{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
631 visninger | Oprettet:

lille hesteflok og meget forskellige behov {{forumTopicSubject}}

Nå, nu er græsset så småt kommet i gang, og efter 4 dage på døgngræs, ligner 2 ud af 3 heste højdrægtige flodheste. Vitterligt som om de skal til at eksplodere.
Det duer jo ikke.

Udfordringerne er flere
1. hest nr. 3 kan tåle fuld skrald på FE. Han bliver fodret 2 gange om dagen med St. Hippolyt Solo Müsli. De 2 andre får kun vitaminer og glucogard.

2. hest nr. 3 er en gadedreng uden lige, og at putte mundkurv på de 2 andre, ville være synd, for så mister de muligheden for at forsvare sig mod konstante nap og diverse andre finurligheder. Deres eneste våben bliver spark, og jeg vil ikke være med til at fremme skader.

3. hest nr. 2 og hest nr. 3 er fra 2017, og bliver ikke motioneret, andet end selvmotion på folden.

4. Jeg har lige knapt 7 hektar græs, heraf 3 hektar hegnet til fold. Jeg kvier mig ved at bruge store summer på grovfoder, når jeg har et pluk-selv-lager i det omfang og tænker samtidig at det bliver meget tidsomkostningsfuldt at skulle have hest 3 ind flere gange om dagen til konsumering af grovfoder. De 2 andre kan på ingen måde tåle at have samme adgang til grovfoder, som hest 3 skal have, for at holde huld, så det vil kræve at hest 3 hentes ind til separate fodringstider.

Muligheder:
1. Lader dem blive på græs sammen.
Hest 1 er ridehest, og bliver motioneret 3-4 gange om ugen. Det vil være muligt at sætte hans motionsniveau en smule op.
Følge den tykke 2017’er nøje, for fedtkam og puls. Tænker lidt at det er at spille hasard?
Går begejstringen og den manglende mådehold fløjten, når det bliver hverdag?

2. Dele dem op, så hest 1 og hest 2 går sammen, på fold med sparsomt græs og hest 3 går på græsfold ved siden af.
Jeg kan ikke rigtig bære tanken om at lade en legesyg knapt 3-års gå alene.

3. Dele dem op, så hest 1 og hest 2 skiftes på sparsomt græs og hhv. dag- eller nat-græsser på græsmarken med hest 3.
Men så går hhv. hest 1 og hest 2 alene i et halvt døgns tid, og synes lige at have læst at heste spiser det hele på den halve tid, hvis de bliver deltidsgræsset.
Desuden er hest nr. 2 jo også kun en ”baby” på knapt 3, og det er jo også synd for ham, hvis han skal gå alene.

4. Annoncerer med sommergræs til en legesyg hest, der kan tåle græs, så den kan gå sammen med hest 3 og så lade hest 1 og hest 2 gå sammen, på begrænset græs.
Jeg er bekymret for skader på hest 3 ved denne løsning, da han kan være røvirriterende, for at sige det på godt gammelt dansk.
Desuden har jeg ved de sidste 2 gødningsprøver haft et ormetryk på 0. Selvom en ny hest kommer med en helt frisk gødningsprøve og er behandlet, kan det vel stadig rykke ved min ormefrie status, og er det det værd?

Hvilke andre muligheder har jeg overset?

Det nemmeste ville selvfølgelig være at justere mit hestehold, så det består af heste med samme behov, men det kommer så ikke til at ske. Hest 3 er min drømmehest og hest 1 har været min kammerat gennem 17 år.

Hvad gør i andre, der har heste med forskellige behov?

Var hest 3 ikke så hørehæmmet, når det kommer til at de andre siger nej tak, lad være, NEJ TAK og STOOOOP, så ville mundkurv være mit ”pest over kolera”-valg, men han hører/ser tilsyneladende meget meget dårligt i de situationer, hvor det ikke passer ind i hans festlige sind.

Kommentarer på:  lille hesteflok og meget forskellige behov
  • #1   12. maj Hvis du ikke vil have opstaldning til sommergræs, har du så råd til at købe eller låne en fjerde hest?
    Succeskravet er bare, at den skal være altædende.

Ellers, hvad med at forpagte jord ud eller slå hø/lave wrap selv?

Eller, hvad med kødkvæg?
    Jeg holder selv meget af kvæg og de koster jo ikke mere at købe, end selskabsheste gør. Men smager en del bedre bagefter...

• #2   12. maj Dr WHO
    Jeg får åbenbart ikke forklaret mig ordentligt. Undskyld.

Mit dilemma går ikke på mængden af jord. Vi slår slet på de knapt 4 hektar, der ikke er hegnet.

Mit dilemma går på at jeg har 2 heste der er “Easy-keepers” og 1 hest med et højt aktivitetsniveau, som skal have væsentlig flere FE.
    Det er ikke et problem om vinteren, for der kan han få fri wrap i boksen om natten.
    Her om sommeren går de sammen på døgnfold, så der har han ikke lige 10 timer hvor ham kan spise det de andre ikke må

• #3   12. maj Kan godt se du har vendt og drejet situationenen så jeg selv blev så forvirret smiley smiley men jeg gav fortabt og tænkte den bedste løsning her og nu, så havde jeg rykket turbo henning ud på sommergræs med ligesindede og gerne lidt variation i ungheste til voksen alderen. Så får han afløb for hans natur som at prøve grænser af og lære at indordne sig, mens han kan æde alt den græs han kan. Alt i mens så med de to andre, så ville jeg lave vandresystem med en græsfold i midten, så der kan slåes græs af. Lidt ala det som Charlotte gør med sine tre heste, hvoraf ollebolle er easy keeper.
    Du vil få motioneret de to easy keeper meget bedre og måske du kan lave flytbar med det inderste hegn, hvis de skal have lidt stribe græs.
    Udsigten for fremtiden hvad du gør fremtidigt med turbo Henning Ved jeg ikke. Evt lade en opstalder med ligesindede komme ind som også kan æde alt det græs den kan og så må du komme ned i ormetrykket, hvis dette sker.
    Det hvad jeg ville gøre, vil jeg tro smiley

• #4   12. maj Easy keepers og ædemaskiner er svære at passe med succes under samme vilkår.
    Vil du ikke dele op i 1+2, så anskaf en ekstra hyp - eller andre dyr, som kan tåle samme fodermængder, som den der går alene.
    Vil du ikke have fremmede heste ind, så køb en du kan beholde, fx en pensionist.

• #5   12. maj Hmm ja det er da lidt af et dilemma. Mener det er Chalotte m, der blandt andet har Pinot,herinde der har delt op så easy keeperen går på vandrefold ved siden af de to andre der godt må få græs, også har de lærskur lige opad hinanden hvis ikke jeg tager fejl. Så kan de stadig gnubbe sammen, men kan godt se at det måske ikke er nok for ham der gerne vil tumle lege smiley

• jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

Følger: 2 Svar: 83
    #7   12. maj Løsningen er for dig stribegræsning. Du bruger sikkert elhegn i forvejen. Så køber du Jern- eller plastpæle og en rulle hegn. Du indretter en mindre indhegning til de 2, der risikerer at blive for fede og ved siden af lader du den kalorietrængende gå på resten af arealet eller noget af dette. Så bevarer du fællesskabet for dine heste. Og du kan løbende flytte hegnene efter behov.

• #8   12. maj slå græsset på et stykke af fold,og lav afgræsningsstribe på resten
    så er det samme og du kan styre hvor meget græs de skal/må få.

Og har vildbassen brug for mere mad, så tag ham ind og giv ham et måltid i forbindelse med at du rider

• #9   12. maj Jeps jeg har Pinot som buler ud af ingenting, og så Caspian og Freiherr som endelig bare gerne må æde løs.

Jeg er jo blevet total fan af vandrespor med en inderfold med græs, så alle kan følge hinanden rundt smiley

Så hvis jeg var dig ville jeg tænke i at lave vandrespor/-foldforhold de tykke - og så lade den slanke gå på fold med græs fx 8-10 timer dagligt alene, og så gå resten af tiden med de tykke - så skal de nok få leget alle sammen smiley

Jeg har delt mit læskur op, således at Pinot har 1/3 og de to andre har 2/3 del skur - de er meget glade for at kunne sove og hvile sammen.

Jeg har brugt alle tre til at græsse vandresporet godt ned her i foråret, og nu går de så opdelt. Pinot vil gerne løbe, gnuffe og hænge ud med de to andre - men han er ikke så legesyg som Caspian og Freiherr, så det passer Pinot godt nok ikke at blive udsat for “forstår ikke et nej Caspian” smiley Freiherr er 3 år, så han må afffinde sig med den legesyge 12 årige Caspian smiley

Der laves fræserløbeture langs hegnet, der gnuffes over hegnet og ja de hænger ud sammen, fordi de kan følges ad.
    Når sommeren kommer og krudtet i græssettager af, så kan jeg lukke Pinot ind til de to andre uden problemer mht fedme.

Jeg prøver lige at sætte lidt billeder ind - lige pt er inderfolden delt ind i tre fold som forsøg, da jeg ønsker at kunne gøde foldene løbende. Og min vinterfold er blevet sået om, så den kan jeg ikke bruge i løbet af sommeren som buffer. Men ellers plejer det bare at være en stor fold i inderfolden.

Mvh Charlotte

profilbillede
  • #10   12. maj

profilbillede
  • #11   12. maj

profilbillede
  • #12   12. maj

profilbillede
  • #13   12. maj

profilbillede
  • #14   12. maj Ak suk, det er bare super svært at have heste med forskellige behov.
    Super måde,at du kan løse dit hestehold, Charlotte smiley
    Jeg har også to med to meget forskellige fodringsbehov.
    Jeg har simpelthen valgt at de går sammen på jordfold/nedbidt fold sammen nogle timer dag og aften og resten af tiden går de på hver deres folde, henholdsvis græs og på jordfold med hø. De står sidde om side, så de har hinanden.
    Jeg tør simpelthen ikke andet her i foråret/sommeren.
    Hvis de gik sammen på jordfold ville jeg alligevel skulle tage dem for sig og fodre da den nøjsomme ville æde den gamles mad.
    I vinterhalvåret kan de græsse sammen/gå på fold sammen og supplementfodres hver for sig.
    Det er altid et dillema, men jeg tør simpelthen sætte min nøjsomme på græs. Hun har tendens til at blive rigtig tyk de forkerte steder. Jeg må jo indrømme at jeg går på kompromis ifht deres sociale behov. Når det så er sagt, så synes jeg de trives fint og de har boet sammen i mange år efterhånden. Den nøjsomme har langt større socialt behov og jeg har da også overvejet en 3. hest som kunne gå sammen med hende. Men en hest mere ville betyde at der går tid og ressourcer fra de andre og lur mig om man så ikke bare med tre forskellige behov smiley

Håber du finder en god løsning.

• #15   12. maj Jeg ville lukke den der tåler græs fra på græs om dagen også ind til de andre om natten. Jeg ville ikke gamble med to nøjsomme på græs.

• #16   12. maj Miss Soffy
    Turbo Henning smiley
    Det er rimelig rammende.
    Han skal i hænder, meget, så jeg er ikke rigtig på at sende ham ud. Så bliver det mere spiseligt for mig at tilbyde sommergræsning her.
    Jeg er bare så bange for at han kommer til skade. Han har virkelig haft klippekort til dyrlægen og det er ved at gå sammen med 2 sindige vallakker.
    Havde det kun været min ridehest der var en easy keeper, så ville jeg faktisk ikke have det så skidt med at lave et spor til ham og lade ham gå alene. Han er 17 år og deltager ikke i de andres leg.
    Det er fordi turbo Henning ikke engang er fyldt 3. Det ville skære mig i hjertet at lade ham gå alene.

• #17   12. maj DR who
    Jeg skal helt sikkert ikke have flere heste.
    Da jeg flyttede herud, ville jeg bygge 2 bokse. En til min ridehest + en til en selskabshest.
    Alle sagde at jeg ville fortryde, hvis ikke jeg lavede en ekstra boks. Verdens dårligste råd. For nu står der skisme 3 heste, og jeg har stadig kun en røv smiley
    Og andre dyr er vi ikke interesseret i at holde. Desuden tænker jeg faktisk at turbo Henning ville jage en skræk i en flok får

• #18   12. maj Maria r
    Jeg har svært ved at tro at det er nok for ham. Han hænger altid enten hen over ryggen på den ene eller hiver den anden i halen
    Det er også bare fordi han er så ung, at jeg synes det er helt forkert.

• #19   12. maj Lisette
    Jeg har tænkt tanken om de skal på stald, men sommermånederne er mit frirum, hvor vi pga døgnfold har mulighed for at komme lidt væk fra gården, så jeg ville helst undgå det.

• #20   12. maj Hæhæ.
    To bokse er da også beskedent!

Hm.
    Jeg havde nok løst det med lidt kvæg / lam / lignende.
    Men, hver sin smag. Og jeg ville elske ekstra godt kød...

• #21   12. maj Jens c
    Som jeg har svaret nogle af de andre, har jeg et etisk dilemma ved at lade en meget selskabelig knapt 3-års gå alene.

• #22   12. maj DR who
    Ja jeg er meget beskeden smiley eller bevidst om egne manglende evne til at begrænse mig smiley
    Vi spiser plantebaseret, så for os ville de bare være en ekstra arbejdsbyrde. Jeg ved ikke engang hvor gammel sådan en ko bliver, før den dør af alderdom

• #23   12. maj Anja
    Han bliver allerede fodret 2 gange om dagen. Han trives rigtig fint, men har et væsentligt større aktivitetsniveau og derfor også et større energiforbrug

• #24   12. maj Køer bliver lige så gamle som heste, er midt lige så kloge, men lidt mere tykpandede og sindige i deres charme og reaktion.
    "Er det farligt? Løbe? Nææ, de kan smage min pandebrask, hvis de er dumme nok! Og så kan jeg kigge! Uhh, det var bare en fremmed hund. Detder flap på hovedet, kan jeg sutte på det?"
    (Indsæt hund, der ser tvivlende ud, og stor kalv der prøver at nå hundeøre. Kvæg har sgu charme. Skifter du mening, har jeg to frysere...)

• #25   12. maj Charlotte
    Jeg mangler en caspian smiley
    Jeg købte hest 2 som selskab til hest 3. Det er egentlig dens eneste berettigelse på matriklen. Set i bagklogskabets klare lys skulle jeg nok være gået efter en anden race, men jeg talte med flere forinden der sagde at fjordheste sagtens kunne gå på græs. Det fungerede også super fint sidste år, men om han er blevet voksen eller hvad der er sket ved jeg ikke, men han har virkelig ændret græsningsstrategi

Du ville ikke have skrubler ved at lade freiherr gå alene?

• #26   12. maj Jowwww hvis Freiherr skulle gå alene i et par måneder, så ville jeg have skrupler.

Men hvis han skulle gå alene fx 6-8 timer dagligt på græs, så ville jeg gøre det uden at blinke smiley Han slår skam også plæneklipperen til, og forsvinder ind i græshimlen - men så i løbet af eftermiddagen/aften trækker ham og Caspian ned ved læskuret og leger.

Jeg tænker også, at deter en god måde at lærer dem at være (næsten) alene - jeg rider jo også Caspian, så Freiherr står alene nogle gange i 3-5 timer hvis jeg kører i skoven eller til undervisningen, og det giver ingen problemer smiley

Mvh Charlotte

• #27   12. maj Turbo Henning kom så lidt af den video du lagde op for nogle måneder siden smiley Mors havefræser kan du kalde ham smiley
    Forstår godt du gerne vil have ham i hænder, men min pointe var lidt at han kom ud i et par måneder og blev lidt mere voksen i at begå sig i flok og typisk når en ny hest skal ind i en ny flok, så lægger den paraderne og den er mere bly viol, for ikke at skabe splid i en flok. Chancen for skader vil jeg tro sker på hjemmefronten da han er i sit es lige nu, end at han kom ud i et par måneder og du havde fundet på en løsning derhjemme. Evt med en ligesindede derhjemme som ankom samtidig med ham, så chancen blev mindre mhs til skader
    Den seneste hoppe som lige er kommet hos os, var noget oppe og køre, oppe med paraderne som en hys hoppe på knap 6 år. Hun fik sin egen lille fold, så hopperne kunne vænne sig til hianden, hilse over hegnet, udveksle lyde og kropssprog.
    En uge efter, fik de lov at græsse ti min i snor ved siden af hinanden uden bøvl og derefter lukket på fold med lidt mere græs. Der har ingen problemer med at slåes overhovedet, min hoppe er leder og hun laver ikke en skid, for hun har en politibetjent i den anden hoppe, som holder den nye på afstand med tilbagelagte ører og et ansigt der siger “skrid”. Nu efter 14 dage, så følger den nye hoppe min hest, hun finder ro hos hende og de deler gerne hø og græs sammen. smiley Fra at være den tanke jeg tænkte, da jeg så den nye hoppe “det der kan blive et problem med slåeskamp”, så er det igen endt, at den nye er sådan en bly viol og flytter sig for det mindste vink.
    Tanken var at du har de par måneder til at få lavet folden og arbejde mere med fjorddrengen, så det hele er klart til at turbo Henning kommer hjem, så har du hele vinteren til at have ham i hænder, klargøre ham til næste år med tilridning eller næste år igen.
    Men det er et kæmpe dilemma du står i og som jeg sagde at jeg gav fortabt da jeg læste din tråd, for du har vendt og drejet mange tanker så det er mit umiddelbare bud på din situation her og nu. smiley

• #28   13. maj Jeg ville klart gøre som Charlotte har gjort, lave sti rundt om græs fold, lade turbo Henning, (ja han har åbentbart fået nyt navn nu, og den hænger ved smiley ) gå på græs selv 6-10 timer, med de andre på sporet og så luk dem sammen resten af døgnet, det vil jeg overhovedet ikke betænke med ved, på den måde får han mere græs, de andre kan undgå fedme og sygdomme og så bliver han også trænet i at være lidt alene, det vil du takke dig selv for senere.
    Måske de ro "tykke" kan komme en time eller to på græs inden de alle bliver lukket sammen.

• #29   13. maj MaleneTilde
    Ja, det er mega besværligt. Og som skrevet til Charlotte, blev hest nr. 2 købt som selskab for hest 3. Jævnaldrende og klar til at brænde krudt af.
    Han har bare ikke rigtig sin berettigelse her, når han ikke kan udfylde sin rolle..... Han er ikke købt som primær ridehest, så denne tråd har virkelig givet mig noget at tænke over. Spørgsmålet er om han skal sælges, og jeg så skal have en pensionær ind, der kan tåle græs.....
    Jeg har heller ingen problemer med at have dem sammen i vinterhalvåret, og sidste sommer fungerede græsning ret fint for hest 2.
    Jeg har lige været ude og morgenfodre dem, og de 2 unge "slåsser" på livet løs og har en fest sammen. Øj jeg synes det er svært.

• #31   14. maj Hvad med at lade den som kan tåle græs gå alene om dagen, og så kan de to andre komme over til den når du kommer hjem fra arbejde et par timer, så den også har det sociale med de to andre og har mulighed for at nusse og klø

• #33   16. maj Sikke en masse helt vildt gode svar, hvor må det være fedt at lave et emne med så god repsons!

Jeg tænker ikke jeg opfinder den dybe tallerken, når jeg konkludere følgende:
    Løsningen på at opnå korrekt huld er, at sørge for de nøjsomme får færre FE, og Turbo Henning (genialt soffy) får mere/nok. ...Men det ved du jo godt, du ved bare ikke hvordan! Og nu bliver jeg nok lidt irriterende, for mit svar er: Du kan ikke have de 3 heste til at gå sammen med de samme mængder FE tilgængeligt, når deres behov er så forskelligt.

Jeg ville personligt aldrig lade nøjsomme heste gå på ad libitum højt lækkert græs i døgndrift - slet ikke nu. Det er under 8 grader om natten stadig (on/off) og det stresser græsset om morgenen fordi fruktanlageret er utilgængeligt om natten pga. kulden.
    = forfange heste, eller heste der får gæringskolik.

Jeg ville lave en jordfold til dem, hvor jeg kunne lukke de nøjsomme ud, så de kun fik græs fra f.eks. kl. 9-17 hver dag. Og så ville jeg lave en hø/halmblanding de kunne få på jordfolden til aften.

Ellers er stribegræsning og vandrefolde/motionsfolde virkelig genialt, som andre også nævner. Du fodrer jo din Turbo Henning, så jeg tænker at det ekstra motion han får, kun vil gavne hele hans fysiologi som hest, og ikke gøre ham slankere - tværtimod sikkert smiley

Du kan også samgræsse med nogle drøvtykkere (får, kvæg) det mindsker i øvrigt ormespredning en hel del også, men du havde vist skrevet det ikke var muligt.

Jeg ville ikke være betænkelig ved at lade en hest gå alene på fold i halvdelen af døgnet, så længe den går ved siden af de andre. Det er selvfølgelig ikke optimalt, men at du får 2 stk. smælderfede heste i risikozone for alverdens sygdomme (jaja, nu sætter jeg det på spidsen) er bestemt heller ikke optimalt.

Jo mere stok/stængel der er på græsset, jo flere fibre er der i det og jo bedre er det til de nøjsomme heste. Så hvis du har rigeligt med jord, ville jeg lade nogle af markerne stå uberørt, og tage et slæt på dem når græsset er blevet højt, lade græsset gro nogle uger efter slæt, og så bruge det til afgræsning.

Dit hestehold lyder i øvrigt fantastisk, pøj pøj med det!

• #34   16. maj ja det er super at der er så mange der gerne vil hjælpe.
    Og jeg har godt nok gået og tygget på de mange gode forslag.
    Havde Turbo Henning ikke kun været 3 år, men var en voksen hest, så havde jeg heller ikke skrevet her, for så havde løsningen for mig været meget enkel = Del dem op.
    Men det lyder på flere af jer, som om at selvom han kun er 3, så er det ikke verdens undergang at gå alene om dagen.... Så jeg har virkelig gået og tænkt om jeg er for pyller.

Så har jeg jo tænkt meget på den lille gule.... eftersom han kun er købt som selskab til TurboHenning, så har han ikke rigtig en berettigelse her på gården, hvis jeg splitter dem ad.
    Og alligevel endte jeg med at slå bunden ud af min sparegris i fredags og købe en ny sadel til ham.... smiley Så mon ikke det er min mavefornemmelse der siger at han måske nok skal være her, legekammerat eller ej....

De har græsset på foldende hele vinteren, så der er ikke knæhøjt græs. Græsset er lavfruktanblanding og det er ikke gødet.
    Jeg har delt min jord op i slet og i fold. Jeg vil ikke slå slet på afgræsset jord. Men jeg brakpudser foldene løbende hen over sommeren.
    Men løsningen bliver nok at lave en sommervandrefold, så jeg tror jeg opretter et inspirationsemne. For det giver mig også lidt udfordringer.

Jeg er helt enig med miss sophie i at det sikkert ville være godt for TurboHenning at komme ud fra matriklen, men det er ikke en mulighed.

• #35   16. maj Du skal nok få det til at fungerer smiley

Også selvom du ikke kan låne dampbarnet Caspian smiley

Det meste af året vil flokken kunne fungerer sammen - så det er reelt lige her et par måneder, hvor græsset er mest FE holdigt, at du har et mindre problem. smiley

Og jeg tror du vil blive SÅ glad for vandrefold konceptet, når du ser hvor meget fornøjelse hesten har af at gå på det - du har jo jord nok til at kunne dele spor op så du altid har noget mudderfri smiley

Prøv evt at gå ind FB i gruppen med Vandrefold - man behøver ikke at alverdens mest forkromede løsning eller gå all in med træstammer og sten smidt ud på sporet - men gode løsninger til hvad er smart at lave osv.

Forresten så bruger jeg Pinot’s vandrespor som opvarmning eller bakketræningsspor - det tager mig 5 min at skridte en runde - så to runder rundt, så er hesten klar til at gå på ridebanen smiley Og jeg risikerer ikke at have alverdens traktorer, campingvogn og ooohhhveeeeohhhhrædsel cyklister op i nakken, hvis jeg går ud på offentlig vej og skridter varm smiley

Mvh Charlotte

Kommentér på:
lille hesteflok og meget forskellige behov

x