{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
798 visninger | Oprettet:

Fugtig våd wrap og lidt vidt “mug” {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Jeg er lidt sippet med wrap men da jeg åbnede mine ene wrapballe igår (en y) var den lidt våd og lidt hvidt “mug” på ligner dog sukkerspor da den dufter fint den lugter ikke. En fra min gård tjekkede den og personen mente den sagtens kunne bruges hvad ville i mene når jeg åbner en hår der maks 10 dage så er den væk ??

Kommentarer på:  Fugtig våd wrap og lidt vidt “mug”
  • Franciska D
    Franciska D Tilmeldt:
    jun 2014

Følger: 1 Svar: 50
    #1   21. jun Jeg havde bare pillet det dårlige fra og brugt resten smiley

• #2   21. jun Der er to muligheder.

1) Det er mug. Så er der mycelium tråde dybt inde bagved, det hvide er kun "frugter".
    Dermed er det nytteløs at fjerne det yderste, da du kun fjerner "frugter" og mycelium bagved gør stadig skade.
    Giv det til køer eller smid det ud.
    2) Det er ikke mug og er stadig velegnet til hestefoder.

Hvis du ikke kan skelne på udseende, så brug lugten.
    Her fra debatfora kan vi ikke se med, og vi kan slet ikke læne os op ad lugtesans.
    Så stol ikke på os, men stol på din egen næse.

• #3   21. jun Doktor W: Det dufter ligesom det plejer ganske fint og personen i min stald har haft heste i evigheder som sagde det sagtens kunne bruges men ville lige høre herinde ??

• #4   21. jun Jeg havde som nævnt spurgt min næse.

• #5   21. jun Hvordan ser det ud det hvide??

• #6   21. jun Maja sådan meget fint tyndt hvis “strøg” det lugter ikke dårligt eller lign smiley

• #7   21. jun

profilbillede
  • #8   21. jun

profilbillede
  • #9   21. jun

profilbillede
  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 58
    #10   21. jun Den der med sukker-udtræk i wrap har jeg aldrig helt købt - det ligner for mig overfladisk mug.
    Til gengæld har jeg heller aldrig bekendt mig til "ved den mindste smule mug, skal hele ballen ud"-skolen - som skrevet andetsteds, den bedste indikator er næsen, hvis det ikke lugter muggent, så er det næppe muggent.

Så jeg havde fjernet det øverste, og "lugt-testet" det øvrige - er det OK, ville jeg i øvrigt ryste ballen mest muligt op, for at undgå at det brænder sammen.
    Og uanset om der er mug på ved åbning eller ej, kan det lynhurtigt komme på denne årstid med både varme og fugt - de svampesporer, der udvikler sig til mug under de rigtige betingelser, er jo stort set altid til stede i græsset....

• #11   21. jun
    Sukkerudtræk findes ikke. Det er noget opfundet af landmænd, for at slippe for at tage wrap retur. Det er mug.

Når det så er sagt, så kan jeg godt selv finde på at pille det dårlige fra og bruge resten, hvis det er muligt at gøre det. Går det igennem det hele, så gider jeg ikke bruge det.

• #12   21. jun Jeg ville så absolut også betragte det som mug.

Og så er jeg ret sippet - jeg ville kasserer det især pga temperaturerne pt, hvor sådan noget mug nemt kan vokse meget kraftigt.

I det hele taget kasserer jeg “glad og gerne” wrap - jeg har nemlig en gang lavet den der med “aggghhhh det er da rigelig våd wrap, mennnn mon ikke det går” og det kostede så en dyrlægeregning på 3000 kr smiley
    Så er jeg i tvivl, så “spilder” jeg gerne for 300 kr wrap, for ikke at risikerer problemer med hest og doc dyr.
    Og slet ingen tvivl, når det er en wrap jeg lige har åbnet, så må det være en bytter hos den som har solgt mig det.

Mvh Charlotte

• #13   21. jun Charlotte M : jeg ville også foretrække at kassere da jeg ikke ønsker der ske noget med mine. Jeg har garanti på så er det dårligt kommer det retur og jeg får en ny ved næste leverance gratis smiley

• #14   21. jun Det er mug for det har jeg haft i mange af mine baller ??

• #15   21. jun Da jeg startede med at bruge wrap fortalte ham, jeg får leveret af at hvis der er hvid belægning på skal jeg kassere dem, da de er så er uegnede til heste.

• #16   22. jun der har været ret mange dårlig høst for tiden. så det er nok mug smiley
    hvis din hest ikke har allergi så vil jeg nok bare lige tag det væk det hvide men man kan som regl godt lugte hvis det er muggen wrappen

• #17   22. jun Det er mug. Man kan se, der er sparet på wrapfolien, da der er trængt regnvand ind. Det kan også ske, hvis man har stukket flænerne i ballen.

Der er jeg også typen, der tager det væk, der er mug på. Får de ellers nok foder, så sorterer de det fra de ikke gider æde. Hvis ikke den giver sig til at hoste af det, så sker der heller ikke en hel masse ved det.

• #18   22. jun Forstår j3gdig ret at det er ny høst, altså fra i år?
    Har den ligget længe nok inden den er åbnet?

Jeg er typen som ikke tager chancen, jeg først, fjerner det synlige, hellere for meget end for lidt, og så splitter jeg ballen ad for at se om der er en årsag til mug, fx. et dødt dyr el. lign. er der det, så ryger hele ballen ud, er der ikke og ballen ellers ser fin ud, så vil jeg godt turde at tilbyde hestene det, Men med et alternativ, så de har et valg. Spiser de det, så tør jeg godt lade dem få det, undgår de det, så ryger det ud.

Men lige præcis derfor vil jeg ikke fodre med wrap, det er så usikkert om der er noget i ballen som er fordærvet, hvilket fordærver hele ballen, uden man nødvendigvis kan se det.

Ikke alle ved hvordan en god wrap balle skal lugte, så det kan være svært at vurdere om den er god eller dårlig.

• #19   22. jun Jeg har en hoppe der lider af lidt hoste men kun på boks, netop derfor hun står i løsdrift nu og jeg tør ikke risikere hvis det kommer til at påvirke det smiley

• #20   22. jun Maria E: jeg vil tro det er fra sidste år men jeg er ikke sikker købte det i maj mdr og jeg køber det igennem min udlejer så bestiller det til os i stalden smiley

• #21   23. jun Jeg ville ikke turde give det, hvis hun har bare tendens til hoste/astma/bronkitis...
    Så er det nok fra sidste år, men ja, som skrevet, så ville jeg kassere den

• #22   23. jun Hvis vi opdager det bruger det da det er sukkerarter i wrappen men er det så Sort og lugter grimt får køerne ballen vent med at smide ud så spørger jeg i morgen

• Anne K K
    Anne K K Tilmeldt:
    feb 2013

Følger: 1 Svar: 3
    #23   26. jun Hej. I har alle helt eller delvist ret i det i skriver. Næsen er nummer et! Er du stadig i tvivt, så send den retur, eller gør en amme ko glad , ved at give den væk. Det er langt billigere en risikere noget med din hest.
    Sukker udtræk er skam sandt, men , det optræder ikke så tit. Det kræver en græs med højt sukker indhold, og de rigtige omstændigheder. Typisk ses det på rundballer, alene fordi de på enderne har kombinationen af de rigtige forhold for sukker udtræk. Først sukker holdigt græs, ofte taget lidt tidligt i sæsonen. Dernæst er der en glat overflade,og ofte hårdere presset end minibig.
    Sku jeg råde dig , med 10 dage om at bruge en balle wrap, så køb rigtig tørt hø! Bruger du wrap pga allergi, så find eng/kær hø. Der ser vi ikke de problemer i samme omfang som ved de"moderne græsser " som er sået på marken.
    Er du fra midt, øst Jylland så prøv min leverandør. Du sender bare en sms til ham 23808334

• #24   26. jun Jeg er sart og ville ikke bruge noget jeg var i tvivl om.
    Noget andet - kan køer godt tåle dårlig wrap? Hvad er det der gør at de tåler det frem for heste? Er nysgerrig, for kender slet intet til køer udover at jeg har lært at de har 4 maver og er drøvtygger.

• Anne K K
    Anne K K Tilmeldt:
    feb 2013

Følger: 1 Svar: 3
    #25   26. jun Hej. Ja det kan køer. Men er ikke noget man giver malkekøer, da mug ,sporer og lign kan påvirke mælkens kvalitet. Amme køer /kødkvæg er for det første mere hårdføre, og grundet de 4maver og drøvtygger funktionen, kan de omsætte foder af kvalitet der ikke er heste egnet. Man kan ikk direkte sige de neutraliserer det dårlige, men mavernes funktion og bakterier gør forskellen ift fx hesten. Dog skal man jo aldrig give køer rådden wrap. Plus, høj drægtige køer bør ikke få foder med mug osv.

Kommentér på:
Fugtig våd wrap og lidt vidt “mug”

x