{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
325 visninger | Oprettet:

Foderskift til Omega-3 Senior Care {{forumTopicSubject}}

Hej i kloge mennesker smiley

Min forhandler havde kun 1 sæk Dangro Amequ Omega-3 Senior tilbage, så nu skal jeg skifte til det nye, Senior Care.
Jeg kan ikke gennemskue hvordan jeg skal gøre det, da der er stor forskel på den anbefalede mængde af de to produkter.
Jeg vil ikke gå fra 1 kg. Senior til 500 g. Senior Care på én gang, men mine matematiske evner rækker ikke til at planlægge en flydende overgang xD

Jeg håber, at der sidder nogen derude der kan guide mig smiley

Kh.

Kommentarer på:  Foderskift til Omega-3 Senior Care
  • #1   24. jun Først giver du 2/3 af dosis af gammel produkt + 1/3 af dosis af nyt produkt en halv uges tid - eller længere, hvis du har nok af det gamle..
    Så giver du 1/3 dosis af gammel produkt + 2/3 af nyt indtil det gamle er brugt op.

Det var et kilo af det gamle til halv kilo af det nye, ikk?

Dvs ca 650 g gammel + 160 g nyt.
    Så ca 350 g gammelt + 350 g nyt indtil det gamle er brugt op.

...
    Du kan også finde på andre brøker, fx 3/4 gammel + 1/4 nyt. Så halv af hvert. Så 1/4 gammelt, til det er brugt op + 3/4 nyt.

• #2   24. jun Du skal ikke være så bange for at skifte kraftfoder, som for at skifte grovfoder. Og i princippet ændrer du din fodring hver gang du tager hul af en ny balle wrap. Mikroorganismerne i stortarmen kan vænne sig til nyt kraftfoder på et par dage, til nyt grovfoder på et par uger. Bør give stof til eftertanke.

Hvis du kun fodrer ½-1 kg kraftfoder, udgør det formentlig under 60 % af samlet foderration (inkl. grovfoder) så det har ingen betydning.

• Gråsten
    Gråsten Tilmeldt:
    jun 2020

Følger: 13 Emner: 1 Svar: 1
    #3   24. jun Tusind tak! smiley
    Så pakker jeg bare mine bekymringer væk og går i gang med at pakke foder til en simpel flydende overgang smiley

• #4   24. jun Ja, det kan du roligt gøre. Mine krikker har i hvert fald aldrig gjort væsen af, at de lige har fået kalvemusli en dag eller tre, hvis jeg ikke havde mere hestemusli. 1 til 1 kg, det betyder ingenting.

Men skifter jeg et kilo ts wrap/hø ud med et kilo ts græsensilage, så er det ikke ligegyldigt, det tør jeg sgu ikke eksperimentere med smiley

• #5   24. jun Jeg kørte min hest fra saracen til amequ active care på en måned, hvor jeg hver uge skiftede 100g foder. Altså, satte saracen 100g ned og amequ 100g op. Havde ingen problemer med systemet på ham, så du kan sagtens lave en flydende overgang uden at bekymre dig smiley Jeg gik meget forsigtigt frem, men tror egentlig godt at jeg kunne have gjort det hurtigere.

At herren så viste sig ikke at gide amequ foderet, jo mere han blev sat op, er så noget andet, så han ryger tilbage på saracen til efteråret smiley

• #6   5. jul Ann C det ikke rigtigt det du skriver. Heste kan reagere meget på skift af kraftfoder, hvide kraftfoertyperne er forskellige. Det er oftest stivelse- og strukturindholdet der her er afgørende.
    Jeg fodrer selv med Dangro og deres produkter er ret strømlinede ift struktur og stivelsesmængde (sådan da). Doktor Who giver dig en rigtig god opskrift på hvordan man bør gøre det, jeg er fuldstændig enig med Doktor Who, ville selv gøre det på samme måde smiley

• #7   5. jul Nymark Hestekonsulent
    Du laver ikke et stort fodeeskift ved at skifte et halvt kilo af en slags foder ud med et kilo af noget andet, når de sidste 10 kg TS af foderrationen forbliver som før.

Du skal op i en højere kraftfoderandel, hvis det skal have betydning. 5-10 pct kraftfoder fylder ingenting, det er jo nærmest bare en håndfuld hestebolcher, og dem er der ingen, der tager med i foderplanen.

Kommentér på:
Foderskift til Omega-3 Senior Care

x