{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
711 visninger | Oprettet:

Angående beskadiget trailer ? {{forumTopicSubject}}

Hejsa

Jeg vil lige hører jer herinde hvad der evt. mon kommer til og ske i denne situation .

Vores opstalder lånte idag vores heste trailer, og de kom desværre ud for en ulykke hvor traileren hoppede af deres bil, og den røg i en grøft efterfølgende.

Trailerens tag/hætte har rykket sig løs i den ene side. og ruden er røget ud foran, plus den plade træværk ved ruden er knækket øverst, så ja en ordentlig omgang har traileren fået .

Indtil videre ser det ud til ponyen er sluppet uden men, men der bliver holdt godt øje med den.

Vi har ingen forsikring tegner på vores trailer.

Men er der noget på opstalderens bil forsikring der dækker der eller?

Det er et familie medlem til opstalderen der kørte traileren, og han vil kontakte hans forsikring imorgen og hører hvad reglerne er. Da ingen af os ved hvordan vi står, og hvad reglerne egentlig er nu om dage.

Dog mener de godt at de selv kan lave traileren igen hvis det viser sig der ikke er noget som dækker - det ved jeg nu ikke om hvor forsvarligt det vil være når den er så smadret. Men jeg har heller ikke forstand på hvornår sådan en trailer betegnes total skadet smiley

Kommentarer på:  Angående beskadiget trailer ?
  • #1   30. jul så vidt jeg ved så dækker bilens ansvarsforsikring for traileren

• #2   30. jul Øv, sikke en omgang...

Nogle bilforsikringer dækker også påhæng (altså hele vogntoget, dermed også trailer) - så dette skal føreren af bilen undersøge...
    Det lyder umiddelbart som noget af en omgang, og jeg synes du skal tænke over, om du vil have de skal lave din trailer - for kan de også gøre det ordentligt? (Nu ved jeg jo ikke hvad de laver til dagligt :))
    Jeg ville måske overveje at få traileren vurderet med skader af en der har forstand på det, og så tage den derfra, om det kan svare sig at de/du begynder at få den repareret.

En anden gang - så er kasko på en hestetrailer faktisk slet ikke så dyrt. Det kan godt svare sig.

Men ja. Øv for dig smiley og godt ponyen er nogenlunde ok ... Har desværre hørt om en ulykke hvor noget lignende skete, og der klarede ponyen det ikke.

• #3   30. jul Anja: okay vi må vente og hører hvad bil ejers forsikring siger til det imorgen så. Og krydse fingre for at den gør smiley

Lea: ja det var en kæmpe forskrækkelse for opstalder og fører af bilen, heldigvis var der en kran vogn der kørte forbi som hurtigt fik traileren op af grøften så de ku få ponyen ud, og 5-10 andre mennesker der hjalp dem...

Opstalder er stadigvæk dybt rystet og chokeret smiley det er så synd de skulle have sådan en oplevelse smiley

Vi har nok os været naive, men vi købte traileren for 2 år siden ny-synet for 8500 kr, så vi tænkte at der ikke var grund til og forsikre den når den kostede så lidt.... og det sidste år har det kun været udlejning den er blevet brugt til, og ikke os selv der har skulle bruge den... men ja puha det sætter lige pludselig tingene i perspektiv ...

Jeg er heller ik vild med tanken om at min x og fører af bilen vil reparere den, uden og få den yderligere undersøgt.. men ja de har mere forstand på sådan noget end mig.. synes bare jeg har hørt at når hætten ryger af plus noget af træ pladen er knækket foran, så tegner det ikke godt... men ved det ikke...

Tro mig vi har os alle tænkt tanken
    Om hvor galt det kunne ha gået... og hvis den var kørt over i modsatte side og ikke i grøften osv... puha...

• #4   30. jul Det forstår man da godt smiley
    Jeg ville nok overveje om man ville gøre så meget ved sådan en "billig" trailer.. Men det jo selvfølgelig helt op til jer, og ikke min sag.
    Men ja - hold da op de virker til at være "sluppet med forskrækkelsen". Ved dem jeg kendte sprang traileren af, kørte over modsatte vejbane og ramte et træ. Ponyen brækkede næseryggen og måtte aflives. Det var så mega trist. Så jeg tjekker altid 3 gange, om traileren er spændt rigtigt på. smiley

• #5   30. jul Sikke en forfærdelig omgang! smiley

Men her vil jeg så sige at det er 100% førerens ansvar at traileren er koblet rigtigt på og det er hans bilforsikring der dækker vogntoget.

Intet af dette skal koste dig en krone, det er du nødt til at holde fast ved, ja det er tragisk og et uheld, men der er jo rent faktisk en at holde ansvarlig, nemlig den der har koblet traileren på.
    Hvis jeg var dig ville jeg kræve at der kommer en taksator på, da traileren kan være beskadiget i rammen, hvilket man ikke nødvendigvis kan se med det blotte øje eller der kan være sket skade i de bærende dele, umiddelbart ville jeg ikke selv køre med en trailer der har været igennem sådan en omgang, uden at være tjekket grundigt efter og repareret af fagfolk, det er simpelthen for farligt!

Hold fast i at den skal takseres og erstattes.

Og så lige en note, når man udlejer en trailer er det altid en god idé at have forsikring på, lige meget hvor billig den har været, så er man bedre sikret smiley og det er ikke så dyrt

• #6   30. jul Lea:
    Åhhh puha, nej hvor forfærdeligt for den lille pony smiley så uhyggeligt smiley

Opstalder ringede os til dyrlægen, da ponyen da den kom herhjem, efter de have fået fat i en anden som kunne transportere den, stressede en hel del, og pustede, for og hører om der var noget der skulle tjekkes op på... men dyrlægen sagde at så længe ponyen spiste og drak, og tissede og os gerne af med afføring var der ingen grund til yderligere tjek... ponyen havde ingen sår efter påkørslen... og opstalder vil så få en behandler ud om et par dage for og tjekke den igennem ... så ja huha...

Maria:

Det har vi os siddet og snakket om i aften, at hold kæft det er åndsvagt vi ikke har haft den forsikret, det koster jo ingenting til forhold hvor meget det dækker smiley
    Det blev vi meget overrasket over faktisk ...

Nej jeg er heller ikke vild med tanken om at de bare vil reparere den... jeg synes det er voldsomt meget der er sket med den smiley

Så jeg håber du får ret i at førerens bilforsikring på en eller anden måde dækker den, så den bliver tjekket af en fagkyndig og vurderet udefra dens skader...

Og nej der er et par stykker der har lånt den de andre uger uden uheld , så det er virkelig mærkeligt hvad der er sket... smiley det finder vi desværre aldrig ud af... om den er blevet sat korrekt på eller, den er kørt med et godt stykke vej hen og hente ponyen fra os, og så er det først på vej tilbage igen det sker ... så simpelthen så uheldigt smiley

Men umiddelbart kan de ikke se der er fejl eller noget på låse mekanismen , så mystisk smiley

• #7   30. jul Jeg vil mene (har ikke tjekket det) at bilens forsikring, kun dækker de skader traileren laver på andet.
    Hvis bilens trailer dækkede alt, var der jo ingen grund til kasko findes.
    Jeg har kasko på min, så uanset hvad, næsten, er jeg dækket.

Men jeg tror altså den hænger på dem selv, og self ikke dig.
    Om du selv tør lade dem lave den, ved du bedst.
    Men så ska det være nogen der har go forstand på det.
    Du sku jo gerne ku køre trygt med hesten efter.
    En kasko havde ellers betalt det.

• #8   31. jul #6 og 7 Det er netop derfor jeg mener at TS ikke skal takke ja til at de selv laver den, det er ikke sikkert at køre med en fx. skæv trailer, eller hvad hvis bunden er gået i stykker, prøv en gang at tænk hvor forfærdeligt det vil være for næste hest/fører at komme ud for en ulykke fordi traileren ikke er tjekket og godkendt af en fagperson og hvem hænger så på dén skade, fører, dig eller dem der har sagt at den er ok?

• #9   31. jul Du kan også kontakte dit eget forsikrings selskab og høre hvordan du er stillet, selvom det ikke er dig selv der har kørt.
    Men en trailer til 8500 kr tror jeg den bliver totalskadet, efter det du beskriver af skader. Der kan ikke laves ret meget for 8500 kr. Bodex plade er dyrt i den rigtige tykkelse og en ny top koster også. Ruden er måske plexiglas og koster ikke mange basøre, men hvad hvis traileren er slået skæv, eller den er revnet i bunden? Eller rampen er?
    Så et eller andet sted er det måske bedre du ber om et kontant beløb på de 8500 kr og så finder en anden trailer?
    Jeg ville ikke lade hvem som helst reparere min trailer, for hvis er ansvaret, hvis der er noget juks, der blir lavet og noget ligende sker?

• #10   31. jul jeg ville, som Sunshine, slet ikke forsøge at fikse den trailer igen. Jeg ville bede om de mønter, traileren har kostet, også ellers ud og finde en ny trailer. smiley

• #11   31. jul Det er et uheld og hvis ingen forsikring dækker ville jeg vælge at sige at det er et held at der ikke skete noget alvorligt med nogle mennesker og dyr og så afskrive traileren.
    Ved du med sikkerhed at det er fordi den ikke var spændt ordentlig på? Eller kan det være traileren som var slidt/defekt?
    Jeg synes man hører om flere og flere ulykker med hestetrailere - det er frygteligt smiley

• #12   31. jul Min x og opstalders far og kæreste har lavet den her i aften, og der er sat ny liste på hele vejen rundt på traileren, og så har de sat taget på igen og brugt popnitter (staves?) til og samle det hele med, og der hvor der var en lille revne i træet foran er der sat 2 små metal plader på hver sin ende, og sat sammen med skruer, ruden ved jeg ikke lige hvordan de vil fikse ...

Mht selve låsen/ "bommen" hvor låsen sidder på, er den 1 år gammel, vi havde den til service for 1 år siden hvor alt blev gået igennem, så den der foran til og sætte på traileren osv, kostede 1800 kr, så den skulle ikke ret gerne være defekt ... og der er heller ikke noget idag da de prøvede og sætte den på bilen igen, så mærkeligt hvad der er sket...

Forsikringen dækkede ikke traileren, derfor har de været ude og købe materialer til selv og kan lave den, men nej jeg vil heller ikke selv være tryg ved og sætte en hest derind i igen, det må jeg nok ærlig indrømme ...

Det var noget andet hvis de f.eks tog den til en sagkyndig og fik den gennemgået efter de selv har forsøgt og lave den og så få en proffessionel mening , men det lyder det ikke til min x vil... han er bare "glad" for de hjælper med og lave den...

Men ja jeg havde helt klart os været tryggest ved og få pengene i hånden og så evt spæde de sidste penge til , for jeg kan da se man kan få ok heste trailere til 10-12000 kr som er helt fine til vores forbrug...

• #13   31. jul Der er jo ingen der tvinger dig til, at godkende deres reparation. Du er i din gode ret til, at afvise det. Det kan da heller ikke være kønt med de matalplader oven på Bodexpladen?
    Og hvem siger du kan få den synet igen med det arbejde der er gjort?
    Forlang et syn efter deres rep, så du ved at det er i orden, hvis du vil godkende det.
    Jeg syntes du skal tale med dit eget forsikringsselskab og høre hvordan du er stillet.
    Du kan kun få, at vide du må nøjes med det de tilbyder, som det mindste.

• #14   31. jul Snushine:
    Heldigvis har jeg ingen hest og kan køre med ...
    Men jeg vil da os være ked af og låne den ud og vide den lige har været ude for et uheld og er lappet sammen igen smiley

Ja jeg synes os den skal en tur igennem syn når de er færdige med den, så er man da i hvert fald (forhåbentlig) sikker på at alt er som det skal være smiley

• #15   31. jul Puuhaa, den rep. smiley
    Når nu de har været igang, ville jeg stille krav om, at en mekaniker/trailercenter tjekker den, om der ikke er skævhed og svagheder.
    Og ellers vil jeg ikke godkende det, det er altså din egen hest der ska derind
    Et Syn er ikke nok, for der tjekker de bare om det makaniske virker, dvs. de vil aldrig finde en pilråden bund fx.
    Og har springwiren ikke stoppet traileren?

SUNSHINE. Hendes forsikring vil intet gøre, der er jo derfor der findes kasko til hestetrailere.
    Har du ikke det, er det kun skaderne påhænget laver i fri dressur, der er dækket.
    Og springwiren sku jo stoppe påhæng over 750kg

• #16   1. aug En trailer der er væltet og har fået de skader, ville jeg aldrig køre heste (eller andet) i igen.
    Du aner ikke om hele kassen, stel, aksler, ophæng m.m. er trykket skævt el.l.
    Så låner må betale og du må på jagt efter en ny trailer.

• #17   1. aug Fuldstændig enig med Loannis. Den trailer skal IKKE køre med dyr igen - eller den skal som minimum checkes 100% igennem for revner, skævheder osv. Jeg ville ærligt talt ikke stole på deres reperation med det jeg hører. De må altså hoste op, så du kan få en ny. Det er trods alt føreren - og ikke ejerens ansvar, at traileren er forsvarligt koblet på bilen.

• #18   1. aug Sorte Slyngel
    Jeg ved godt hendes egen forsikrings selskab ikke dækker, men mere om de kan gi noget rådgivning om hvordan hun er stillet og hvad hun selv kan gøre osv.

• #19   1. aug Jeg har sagt det før og siger det igen, det er r*v farligt og uansvarligt at køre med den trailer efter den tur den har haft, uanset om de mener de har repareret den igen, eller ej.

Jeg kan godt fornemme på dig at du har svært ved at stå fast over for dem, hvilket jeg har stor forståelse for! Men det nytter jo ikke noget at fixe de synlige skader, hvis ikke den er sikker at køre med, igen ved de jo ikke om den har skader på rammen eller bærende dele. Tilbyd dem at de kan købe den, hvis de mener den er sikker at køre med og så brug pengene på en anden. (Men sælg den ikke til andre uden at oplyse dens historie!)

Når man klokker i den (uheld eller ej) så må man betale hvad det koster, det skal ikke gå ud over dig.
    Evt. opsøg nogen der kan hjælpe dig juridisk, det lyder lidt til at de vil snørre dig for at slippe for at betale.

• #20   2. aug til syn ser de bare efter at den kan bremse og så ser de på dækkene den kan være rådden i bunden det tjekker de aldrig så et syn er ikke meget værd

• #21   2. aug Jeg kan sagtens forstå jeres gode råd, og heldigvis har jeg ingen hest der skal puttes derind i... men nej jeg har det heller ikke godt med andres skal derind....

Selve den der sikkerheds wire stoppede traileren eller rettere bremsede traileren lige så stille, og desværre stopper traileren halvt ude i rabatten og halvt på vejen, men da dem som har lånt traileren har sat ponyen i højre side og ikke Venstre side (som jeg i hver fald altid har lært man skal), tipper traileren lige så stille ned i en grøft, og ligger sig dig...

Min x og dem som lånte traileren er sikker på at grunden til taget røg af, var fordi at den list der sidder rundt om taget og som forbinder trailer og tag sammen, var fuldstændig tæret af rust, (skræmmende vi (min x) ikke selv har bemærket det)...

Udover det så bliver selve den der man sætter traileren fast på til bilen, skiftet ud, da min x ikke stoler på at den låser korrekt... så den skifter de ud...

Min x vurdere selv at fordi det er gået så stille til at den er væltet , så mener han ikke der er andet end de ting de allerede har lavet der er gået i stykker ....

Så ja... jeg kan sku ikke gøre så meget desværre smiley har taget diskussion flere gange og han gider ikke hører på mig... han mener /siger at så længe de ting der er gået i stykker er repareret er der ikke noget og frygte , og så siger han at de har været nede under traileren og kigge og der er ingen revner eller noget på bunden og se ....

Så ja ...

• #22   3. aug Uanset hvad, så er du jo herre over om traileren benyttes igen. Hvis jeg forstår det ret er det din og du kan dermed skrotte den hvis du ikke mener den er forsvarlig.
    Jeg kan ikke sige dig hvad der er rigtigt i forhold til hvem der har den økonomiske forpligtigelse i den beskrevne sag.
    Men et eller andet sted er det uansvarligt at UDLEJE og i øvrigt LEJE en trailer uden at have styr på formalierne.

• #23   3. aug Der behøver ikke være revner eller andre synlige skader.
    En væltet trailer kan have fået trykket hele kassen, hjulophæng m.m. og er dermed farlig at køre med.
    Hvordan vil du have det, hvis du låner den ud igen? Og hvad hvis skaden sker...?
    Næh, se du at få erststning, få den skrottet og find en ny.

• #24   3. aug Ja undskyld, men han er da en kæmpe ***** der er ikke noget, at diskutere, han har ikke ret og det er ikke ham der sætter dagsordnen for dette, det gør du.
    Og hvis nogen mener traileren var rådden, sku de jo ikke være kørt med den.
    Og ja, det er netop derfor, hesten/største hest skal stå i venstre side.
    Det burde stå på side 1, i bogen "at køre med hest"

Du er havnet i en skod situation og står med en trailer, som du måske selv kommer til, at putte penge i, for at få den tjekket.
    For du har jo ikke lyst til, at nogen hest kommer i den nu.

• #25   i går kl. 06:34 Det er bla derfor jeg ikke udlåner min trailer. Der er altid nogen, der gerne vil låne og helst gratis, men når der så er sprunget en pære, kommet en skramme, så er det, pludselig, noget der var der da de hentede traileren. Det er aldrig noget der er opstået i deres varetægt.
    Jeg kan godt fornemme, at du ikke kan sætte dig igennem over for, sær din ex. Det ER også en, rigtig, træls situation du er havnet i. Men du blir taberen i dette og sætter, både 8500 kr til plus det eftersyn du fik lavet på traileren som, måske har en værdi af ca 2000 kr. Det er 10500 kr du mister på dette og bare fordi du har været flink, at låne din trailer ud.
    At de nu finder fejl på traileren, viser bare hvilke undskyldninger de finder på, for IKKE at erstatte det de har ødelagt, bare for at spare hvad de skulle ha givet for, at leje en trailer på lokal tanken.
    Er det din ex der har lånt traileren? Hvis ikke, så be ham blande sig uden om. At han agere talsmand / reparatør for dem, der lånte traileren, gir ham ingen ret til at blande sig.
    I blir helt bestemt uvenner hvis du ikke akseptere deres reparation. Men du blir taberen af, for dig, både din trailer, men også min 8500 kr.
    Ta slagsmålet og få dine penge, for hvad blir det næste? At du ingen penge kan få fordi traileren er gammel og grim? Men ikke ældre og grimmere, end de gerne ville låne den.

• #26   i går kl. 23:01 Woooow roooo på....
    Hestetraileren er ikke min, men min x kæreste, så jeg mister skam ingen penge på noget...

Grunden til vi låner traileren ud er ren høflighed , og fordi vi ikke selv har noget og bruge den til som det er pt...

• #28   2 timer siden Hvis I alligevel ikke selv skal bruge traileren, og den eneste løsning er, at at nogle amatører skal reparere den, så send den til ophugning! Det lyder ikke til, at den er værd at ofre de penge på så. For den skal som MINIMUM checkes helt igennem af en ordentlig mekaniker, for at se at ramme, bund osv ikke også er smadret. Det ville i hvert fald være dybt uforsvarligt nogensinde at lade heste køre i den igen, medmindre den er fuldstændig gennemgået af en professionel.

Kommentér på:
Angående beskadiget trailer ?

x