{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
837 visninger | Oprettet:

AMT
AMT
Tilmeldt:
20. maj 2007
Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714

enlig forældre, hest, tid, prioritering? {{forumTopicSubject}}

Emnet har været oppe mange gange før, men jeg spørge alligevel.

Hvordan får du som enlig forældre tid til hest, arbejde/uddannelse, daglige pligter og børn, uden at det er på bekostning af din tid med børnene/barnet, og uden at man er tvunget til at få kæreste/barnepige/bedsteforældre til at passe.?

Jeg er ramt af slem angst, og på mandag starter jeg til ridning - rigtig rideskole ridning, på elevhest og på hold.
Jeg håber det kan bruges som terapi, for at få ro og mine tanker på pause, men jeg ved det ikke.

Men det slog mig bare - hvad med tiden, hvis jeg nu skulle blive bidt af det igen, og finder ud af at et liv med hest bare er det eneste rigtige?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  enlig forældre, hest, tid, prioritering?
  • #1   26. aug 2020 Min ene veninde har også været enlig forældre og med hest har det da helt sikkert været svært. Men hun tog bare barnet med i barnevogn og senere i klapvogn. Når far havde samværd kunne hun ride. Ellers var det bare hygge på staldgangen. Barnet var ikke 1,5 år hvor det blev sat på ryggen af hesten mens hun striglede hesten og barnet var næsten ikke til at hale ned af hesten igen. Når smeden var der så sad barnet oven på høballerne og kiggede på. I en alder af 3 år red de ture sammen hvor barnet red på sin Shetter som trækhest. Nu er barnet 6 år og er for 2-3 år siden startet til ridning på rideskole. Og når mor og barn rider sammen, er det på en låne Fjordhest og mor rider på sin.
    Så lad barnet/ børnene få det ind med modermælken og i starten er det selvf ikke ridning, der er i højsædet, men mor og barn hygge sammen med heste.
    Hvor der er vilje er der en vej. smiley


  • #2   26. aug 2020 Jeg har ikke børn.

    Men - vær bevidst om, hvad du bruger tiden på.
    Jeg mener fx at have hørt, at gennemsnitsdanskeren bruger 2+ timer om dagen på at se fjernsyn og andet, som er glemt før man er færdig.

    Hvis du opdager hvad der bruges af tid på forskellige aktiviteter, og finder ud af hvor lav-værdi tids-ædere trives, så er det jo der du skal justere lidt.
    Så kan de fleste danskere nok skrabe et par timer sammen.
    (Siger damen, der næsten aldrig ser tv. Men har en fantastisk ro i sjælen, hvis jeg er alene hjemme og kan snige mig til at tænde op på bålpladsen og sidde og kigge ind i flammerne. Hvad der er spildtid for den ene, er guld værd for den anden.)


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #3   27. aug 2020 Sunshine: det giver rigtig god mening at inddrage børnene, og bruge det som en fælles interesse/oplevelse. Det er klart noget jeg vil tænke over, at min fritids interesse kan bruges som sund kvalitetstid med børnene - hvis interessen er der fra deres side.

    Ikke at jeg skal have en hest lige nu, men tanken slog mig bare. For tænk nu hvis det bare fanger mig 100% som før. smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #4   27. aug 2020 Doktor: ja, man kan ændre sin prioritering på hvad man vælger at bruge sin tid på - men når det ikke skal være på bekostning af tiden med børnene, så kan det være svært.

    Jo, så er vi ude i at man tager i stalden når børnene sover, eller er i skole/institution, hvis uddannelse/arbejde tillader dette.

    Men tænker ikke at en hobby, skal gøre at ens hverdgda bliver stresse de presset, for så er den hobby man har, måske ikke det sundeste valg i længden.


  • #5   27. aug 2020 AMT.
    Du har ret - en aktivitet, der er god for dig, bør ikke give væsentlig pres og stress.
    Men du har 24 timer pr døgn. Vil du vælge noget til, er der noget du må reducere.
    Tøjvask er ikke en mulighed, medmindre du har store børn som kan overtage. Søvn er nok også det samme.

    Så, ja.
    Vær bevidst om, hvad tiden bruges på.
    Det er eneste vej frem, som jeg kender.


  • #6   27. aug 2020 Jeg tror lige, at du skal stoppe lidt op i dit tankemønster - for det du har gang i nu “fodre” angst - du er i gang med “hvad nu hvis....”/ “kontrol/planlægning”.

    Det du skal træne dig i, er at nyde øjeblikket smiley Vær rigtig glad for, at du har fundet en aktivitet, som du har lyst til og overskud til at gøre lige nu og her smiley Det er kanon sejt at nå frem til det når man har angst - og det skal du træne dig i at nyde og glæde dig til.

    Hvad nu hvis....er fremtid og kontrolforsøg over en usikker verden - den vej har du ikke behov for at gå lige nu. Aksepterer at du har “lyst” til at planlægge, til at tænke hvad nu hvis...., men husk dig selv på at du skal lærer at bryde et mønster, som nemt kan gøre dig bekymret og angst for fremtiden. Så aksepter følelsen, og vælg så aktivt at sige, at det vil du ikke bruge tid og kræfter på lige nu.
    Lige nu skal du glæde dig til at komme ud til en hest, sidde på den, mærke bevægelserne, nyde samværet smiley
    Hver gang du tænker “hvad nu hvis....”, så skal du sige okey, men så vil jeg hellere tænke på .....hvor blød en hestemule er, hvor dejligt det er at galopere, hvor skønt det er at høre heste gumle hø osv.

    Så fra mig af får du ikke råd om, hvordan du kan jonglerer børn, hus, arbejde, hest m.m. - til gengæld får du fuld opbakning i at nyde “nuet” - og det er rent faktisk en svær øvelse, når man af personlighed gerne vil styre/kontrollere og nok også ser det halvtomme glas fremfor det halvfyldt smiley

    Mvh Charlotte - som øver sig hver dag i at nyde nuet smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #7   27. aug 2020 Charlotte: virkelig spændende og tankevækkende svar. Det var yderst interessant at læse, og en ret spændende vinkel af det hele.

    Desværre er min angst i en hel anden boldgade, som egentligt ikke kan relatere til planlægning og det at have kontrol over tid.

    Jeg kom egentligt bare til at undre mig, hvordan folk får det hen, fordi at det for mig virker som noget der gør en hverdag meget presset, da det at have en hest, er en fast ting, der skal være tid til, mere eller mindre hver dag smiley

    Men tusinde tak for svaret, det er virkelig spændende at læse.

    Nu skal jeg prøve ridning igen efter 6-7 års fravær, hvor det ikke er blevet til andet end en 1,5 timers strandtur på Fanø.

    Jeg glæder mig sindsigt meget, det er virkelig sådan at jeg har helt sommerfugle i maven, den følelse har jeg ikke haft med heste siden at jeg stoppede smiley


  • #8   27. aug 2020 ... Charlottes svar er ret godt, især fordi en af de gode ting ved hestesport er, at det er en aktivitet, som stimulerer til at man er nærværende.
    At man er til stede i nuet.

    Angst eller ej - de fleste af os er vel mentalt alle andre steder end hvor kroppen er en stor del af tiden.
    Almindelige mennesker har godt af at træne nærvær, i modsætning til overtræning. Folk med angst har også godt af at træne nærvær - det er jo det træk der gør at
    "there is something about the outside of a horse, that is good for the inside of man".


  • #9   31. aug 2020 Den er svær, og kommer generelt an på hvilke prioteter og job man har tænker jeg.

    jeg ville have hesten et sted, hvor jeg ikke skulle komme dagligt, og ride når ungerne var i inst eller skole, men jeg har også mange fridage og korte dage. er ungerne syge feks, er det vigtigt for mig, at vide hesten er passet. smiley



Kommentér på:
enlig forældre, hest, tid, prioritering?

Annonce