{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.357 visninger | Oprettet:

Hest vil hellere være inde end udendørs i ridning {{forumTopicSubject}}


Nogen der har oplevet af deres hest hellere vil gå til ridning i ridehus end på ridebane?

Jeg har 1 stk pony der er modvillig imod at gå frem uden for, sur og kan alverdens kreative spark, buk og andet herligt hvis jeg beder hende om at gå frem på udendørsbanen. Kommer hun endelig frem, er det ikke særligt selvgående, går imod benene, ikke nogen energisk og tung fortil.

Men i ridehus er der ingenting, måske et enkelt bukspring og nærmest ingen modvillighed imod og gå frem. Derimod totalt frisk pony der er selvgående og frisk, gerne vil og kan det hele.
I forgårs udendørs ville vi nærmest ikke kunne ha' gennemført en LD, i dag indendørs ville ponyen uden problemer ha' kunne gået en LA2.

Ponyen har spat og kan derfor være lidt sur/modvillig før hun har fået galoperet og dermed fået gang i kroppen - men kontrasten er meget forskellig inde vs. ude i forhold til hvor udpræget det er.

Der er ingenting på tur, det er ikke en del og det gør ingen foreskel at bunden er den samme inde som ude, samt uanset årstid og anden udendørsbane. Hun har ikke haft nogen dårlige oplevelser på udendørsbane. Ingen foreskel i longering.

Overvejede luftvejsproblemer - men det giver ikke rigtigt mening med bedring i ridehus.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest vil hellere være inde end udendørs i ridning
  • #1   21. okt 2020 Kan det have noget med belysningen at gøre at hun føler det genere eller gør hende usikker på bane i forhold til ridehus? Ved ikke om du rider senere på dagen når i skal på ridebane kontra tur i skoven..

  • #2   21. okt 2020
    Det er på alle tider af døgnet, året rundt - så belysningen/lyset er forskelligt.

    Rider ikke senere på dagen når jeg skal på tur vs. ride dressur udenfor.


  • #3   22. okt 2020 Ja så kan det ikke rigtigt være hendes øjne som generes, det er lidt på dybt vand hvad der gør at hendes adfærd er sådan.
    Bunden har ikke været våd/tung forleden kontra ridehuset igår?


  • #4   22. okt 2020
    På Broholm var adfærden den samme - de har ens bund ude og inde.

    Og sjovt nok, så var bunden i ridehuset i dag faktisk træls fordi den var vandet for meget og derfor smattet nogen steder vs en fin udendørsbane der ikke var gennemblødt den anden dag. Hun går også bedre i ridehus, selvom der er støvet pga. manglende vandet bund.


  • #5   22. okt 2020 Jeg gætter simpelthen på at det handler om at det er mere luft i cirkulation (koldere for kroppen) ved du skriver at det er det samme uanset vejr og årstid, men tænker den vind bare ikke er behagelig for hende.. Ellers kan det måske være at hun inde på banen føler sig fanget og derfor skal passe på alt omkring sig og ikke kan konsentrere sig om opgaven.. Inde i ridehuset er der lukket, ergo intet der kan hoppe frem fra bukser og træer. Når hun er på tur kan hun jo løbe væk.. Bare de to ting der ville give mening for mig smiley

    Mvh TT


  • #6   22. okt 2020 For nogle heste er det nemmere at være i et ridehus, da de så ikke skal forholde sig til så meget. Udsynet er begrænset og det er tydeligt, hvor verden starter og stopper.

    Udenfor er verden uendelig stor, og hvis hesten mener at den skal have styr på det hele, bliver verden bare for stor.

    Min han ser alt, som i alt, og der hvor han bor er der ret fladt, så vi kan se laaangt. Der var sat et vandbortårn op ca 1 km væk - det skulle lige beskues inden at vi var klar til at gå til ridning....


  • #7   22. okt 2020 Jeg tænker, at det også kan være simpelthen noget, der ligger i "indlæringen" i hhv. Ridning på ridebane og ridning i ridehus. Altså, at hun måske (før du fik hende) har lært i ridehuset at "det her, det skal du og det kommer vi ikke udenom!" vs. at hun måske ikke lige så kontant er blevet "lært" at ride på ridebane, og derfor har en indstilling til ridehuset at "det kommer jeg ikke udenom/kan ikke betale sig at kæmpe imod" (selvfølgelig noget mere simpelt inde i hestens hoved), hvorimod hun måske tænker, at det kan betale sig at kæmpe imod på ridebanen?

  • #8   22. okt 2020 Kan du ikke prøve og lave nogle af de sammeøvelser i naturen, som du laver på banen ude og inde og på den måde lære hende at få samme flow på udebanen som i ridehuset? Med andre ord lege det ind i hende, når nu hun er fin nok på tur? ??

  • #9   22. okt 2020 Det kan være bunden, at hun har nemmere ved at fungere i ridehuset, fordi bunden er bedre for hendes spat. samtidig med er det begyndt at blive koldere og det går i ledende. smiley

  • #10   22. okt 2020 Det er iøvrigt først begyndt efter konstateringen af spat. Hun har aldrig været kæmpe energisk på udendørs bane, men ridelig.

    Som nævnt det samme om bunden er ens ude og inde og uanset årstid.


  • #12   22. okt 2020 Tænker lidt det samme som de andre at det er nemmere at fokusere indenfor. men også som Lisette skriver kan det være små ting med udendørs banen, det kan være den hælder lidt, der er hvert fald nogen som praktisere at lave hældninger på udendørs baner i forhold til naturlig dræning. det kan også bare være den bare er lidt skæv. jeg tænker en heste må kunne mærke dette og som måske kan give lidt komplikationer når den har spat, men jeg ved det ikke.

  • #13   22. okt 2020 Broholm har Tip Top baner, man kan ikke holde arrangementer i verdensklasse på baner der ikke er gode nok.. Så mht banen/bunden så er der ikke noget der burde kunne sættes en finger på smiley

    Mvh TT


  • #14   22. okt 2020 Som nævnt var adfærden der også på Broholm som har tre toptunede udendørsbaner med fiberbund.

    Rider ens ude og inde - fokus på at få hende i galop og galoperet et par rundter, det er dog meget svært udendørs uanset årstid. Dvs også i 30 grader.

    Hun er fint ridelig på tur men pga spatten giver det god mening med hårdt vs blødt underlag. Hun kan godt være lidt imod ben på tur Og sur i skridt, men lige så snart hun har været i galop ( og der er ikke noget problem af få hende i galop på tur ) en gang og dermed er peppet op så er det fuld fart frem som hun altid er på tur. Hun er ret ligeglad med om det er åbne strækninger uden buske på.

    Før hun fik konstateret spat kunne hun også være ugidelig og med modstand på udendørsBane - men det kan så være spatten der har luret.


  • #15   23. okt 2020 - hvordan har rytteren det med inde versus ude??

    Hvis rytter tilfældigvis har 3 af de seneste dårlige rideture udenfor, har rytteren måske lettere ved at sige "no shit Sherlock! Jeg mente det jeg gav signal til!" Og klare selvsikre signaler er lettere at adlyde.
    Og hvis rytter derfor hviler mest i sig selv inde, kan det være lettest at blive redet inde?

    Jeg tror på, at mange af hestes mærkeligheder kommer fra mennesket.


  • #16   23. okt 2020 Rytteren er ret ligeglad med inde vs ude - jeg ville sådan set være ret glad for at kunne ride ude i godt vejr uden det skal blive en træls omgang først.

  • #17   23. okt 2020 Så den vil gerne frem på tur så du kan varme den op og derefter hjælper det på spatten?

    Kunne man forestille sig at dens fremdrift på tur overskygger dens startsvanskligheder ift spatten og at den manglende energi på banen er skyld i, at du aldrig når frem til det punkt, hvor den er godt varmet op til at kunne gå ude?

    Eller at det simpelthen er psykisk? Så den forbinder udenfor med av pga spatten men i skoven overskygges av-angsten igen af fremdriften den får her? Så forklarer det også, hvorfor selv det bedste underlag ikke er godt nok ude, hvis den bare går og venter på, at det gør ondt.

    Hvad hvis du varmer op inde og bagefter går ud?


  • #18   23. okt 2020 På tur behøver jeg sådan set ikke varme op, der hopper hun glad i galop promte når der er et stykke græs.

    Det hjælper ikke og varme op inde og gå ud, så falder hun bare tilbage til ikke og vil noget igen.

    På banen når jeg aldrig sådan helt super pony, fordi hun spænder så meget og går så meget imod, så det bliver aldrig helt så godt. Selv når hun begynder og løsne, så spænder den manglende fremaddrift ben.


  • #20   24. okt 2020 Jeg holder stadig ved det jeg skrev ift buske og træer, ridebanen og åbne strækninger samt vind.
    Selvfølgelig er der intet på en mark, der kan hun se på lang afstand, og har mulighed for at komme sig væk. Når en hest får smerter må den netop passe mere på ift rovdyr, det ligger latent i de. Når hun er ude på banen, kan der pludselig hoppe en løve derind og fange hende.. I ridehuset er der lukket, løven kan ikke komme ind.. Jeg har jo haft en hest med kæmpe angst og flugtinstinkt, så dette kender jeg.. Inde i ridehuset.. Hvis der kommer pludselige lyde udenfor, reagerer hun på de? smiley

    Mvh TT


  • #22   24. okt 2020 Jeg var ret sikker på (kan være jeg har misforstået) at Maria havde fået hende udredet smiley

    Mvh TT


  • #24   25. okt 2020
    Udredt yderligere bliver hun ikke. Vi tuller med det vi kan og gør det der fungere :).


Kommentér på:
Hest vil hellere være inde end udendørs i ridning

Annonce