{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.004 visninger | Oprettet:

corona hos heste {{forumTopicSubject}}

Undskyld kom vist til at slette første emne

En tanke der LIGE har slået mig og slet ikke er tænkt igennem eller filteret.

Tror I der sker mutation i andre slags dyr her i DK?

Vil I begynde at beskytte jeres dyr (heste) mere for at undgå der måske kommer en heste covid mutation.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  corona hos heste
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #1   5. nov 2020 Ærligt, så ved jeg snart ikke hvad jeg skal tro og ikke tro om corona ift. Dyr.

    En masse mink aflives pga. En corona mutation - der forklare at de døde dyr ikke smitter. Samtidig udtales der, at pelsen fra de raske, men aflivede mink ikke kan benyttes, fordi at virussen kan sidde i pelsen.

    Åh, syntes efterhånden at alt det her corona hænger mig langt ud af halsen, fordi at tingene i sidste ende - tiltag mm. Ikke giver mening i mit hoved.


  • #2   5. nov 2020 Nope - jeg tager det stille og roligt, og behandler mine heste, katte og høns som vanlig.

    Virus er jo noget som findes over alt - coronavirus kender vi også som forkølelse, mens der altså desværre så findes de 3 alvorlige coronavirus :
    SARS-CoV1
    MERS-CoV
    SARS-CoV2 - som så er den vi slås med nu.

    Når vi har bekæmpet SARS-CoV2, og har fået flokimmunitet formentlig via vaccine, ja så er det helt sikkert, at der vil komme nye epidemier og måske pandemi igen med andre virus.

    Lige i dag har Fødevarestyrelsen informeret om fugleinfluenza, hvor vi med høns ikke længere må have dem fritgående - så der er konstant virus i gang rundt omkring.

    De coronavirus som rammer heste og katte og hunde giver ofte dårlig mave. Men forskellen er nok ifht fx mink, at mine hunde, katte, heste og høns for den sags skyld ikke bliver holdt i små trådbure ved siden af hinanden i tusindvis. Skulle der hoppe etellerandet frem og tilbage, så er chancen for at det bliver spredt frem og tilbage mellem tusindvis af værter, og så lige krydse forbi mennesker og retur igen ikke til stede. Og derved er risikoen for alvorlig mutation utrolig lille.

    Virus er fantastisk spændende at læse om - og jeg kan anbefale at læse Anders Fomsgaards bog “det er bare en virus” fra april 2019. Han er forsker i SSI - og i hans bog beskrives SARS-CoV1 og MERS-CoV, for den SARS-CoV2 vi slås med nu jo slet ikke fandtes i april 2019. Her bliver influenza forudsagt til at blive den næste store pandemi, og at det ville komme indenfor ganske få år....og så fik vi SARS-CoV2.

    Mvh Charlotte



  • #3   6. nov 2020 Altså det er fundet i både mink og grise nu

    Jeg vil nu sikre mig at mine heste er ordenlig forsikret og så lukke stalden ned for udefrakommende, med mindre de kan fremvise en negativ coronatest, som er mindre en 24 timer gammel, hysterisk JA


  • #4   7. nov 2020 Dyrlæger inde fra Facebook-gruppen "spørg hestedyrlæger" har været meget skarpe til at melde ud af den coronavirus, som heste smittes med ikke er den samme coronavirus, som mennesker smittes med. Men det er jo selvfølgelig logisk, at hvis et menneske nyser på en hest, der berøres af et andet menneske, der så bagefter rør sig selv i ansigtet, så kan hestene være et mellemled mellem smitte af menneske - på samme måde som enhver anden overflade.
    Dyrlægerne skriver også, på samme måde som Charlotte, at hestenes coronavirus ofte giver dårlig mave/diarre og ikke luftvejsproblemer som menneskes. Hestenes coronavirus hedder ECoV til info.


  • #5   12. nov 2020 Der er flere heste i verden, også i DK, som allerede har fået Corona-virus. Men den slags hestene får, er ikke noget der kan muteres til mennesker, derfor er der ingen grund til bekymring ift. dette smiley

  • #6   13. nov 2020 Den coronavirus heste kan få, er heller ikke en der foregår i luftvejene, men derimod i mave-tarm.

    Og til jer der skriver, at i ikke stoler på nogen: hav jeres fakta i orden! I skræmmer folk.


  • #7   13. nov 2020 Du burde måske gennemtænke/filtrere dine tanker inden du kaster sådan noget i æteren.

    Opsøg fakta på en seriøs / offentlig side.

    Her blir folk bare mere skræmte, og jeg kender ingen som kvinder inden for hesteverdenen, der ka få en fjer til at blive til fem høns ??


  • #8   13. nov 2020 Richard

    Hvis folk bliver skræmte af mit hurtige spørgsmål, som endda skriver jeg ikke har tænkt over det.
    =Nok ikke undersøgt i det, oooog nok ikke går suuuuper meget op i det alligevel, men bare er nysgerrig.


    Så det dem der har snot i hovedet over ikke at tænke sig om, og ikke selv undersøge når det er dem som bliver ihhh så bange.

    Og dem som burde få taget internettet fra sig, siden de blindt tror på en side som HG, uden kildekritik som du selv henviser man skal bruge.

    Det er sådan man har selv ansvar for egen læring, og om det er sandt eller falsk.


  • #9   13. nov 2020 Og der er kommet 6 svar uden dig

    Kan godt se det er blæst helt op til Ekstrabladet og det nøjes ikke kun med det 5 høns, vi er da på et helt lastbiltræk med dagsgamle kyllinger.


Kommentér på:
corona hos heste

Annonce