{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
717 visninger | Oprettet:

Hvor mange g. Skal min hest have på? {{forumTopicSubject}}

Hej
Min hest skal klippes i weekenden (på samme måde som den på billedet)

Han går nu med 100g i dækken inde og ude, og det tænker jeg bare han skal fortsætte med.

Men hvor mange g. Vil I mene han skal have på i hals inde/ude, havde selv tænkt 0g men ved ikke om det er bedst med 100g, eller om han får det for varmt, hvad vil I gøre?

Kommentarer på:  Hvor mange g. Skal min hest have på?
  • #1   9. nov Smid et dækken på og så mærke under dækkenet, som det blir koldere, om hesten fryser. Jeg bruger selv den metode. Er hesten go lun under dækkenet, behøver den højest sandsynligt ikke flere gram. Høj øje med huld. Taber den sig, skal den måske, ha flere gram på eller mere mad/ hø. Du ved bedst hvad hesten har behov for. Mere i krybben eller mere hø, alt efter om hesten har tendens til, at blive for tyk eller ej.

• #2   9. nov Jeg ville ikke give hals på medmindre det er nødvendigt og slet ikke når han har sådan en pæn man.

Min blev fuldklippet i går og går stadig kun med en regnhals, men det er for at beskytte hende mod mitter så den gik hun også med inden hun blev klippet smiley

• #3   9. nov Hængemulen
    Det er ikke min hest på billedet, det er bare sådan han skal klippes smiley

• #4   9. nov Ahh jamen jeg vil umiddelbart stadig råde dig til at starte uden hals medmindre du ved fra tidligere år at det er nødvendigt smiley
    For mig er hals kun nødvendigt hvis man har en hest som er meget kuldeskær eller som får låsninger i halsen.

Kunne jeg undvære hals på min hest havde jeg gjort det.

• #5   9. nov Jeg har lige fuldklippet Pinot, og han er kommet på fold med 100 grams dækken, og 100 grams hals - og har det rigeligt varmt.

Jeg vipper halsen tilbage, når han kommer på boks, og så er det minimalt det ødelægger manen.

Mvh Charlotte

• #6   9. nov Charlotte M
    Når halsen ligger tilbage ned over dækkenet, glider den så ikke frem eller bliver den hvor den er?
    For har selv overvejet det, for jeg lukker ik selv min hest på fold, så dem der gør det skal ikke stå og tage en hals af og på smiley

• #7   9. nov Der er intet problem med at glide frem, den lægger pænt hen over ryggen om morgen, også selvom Pinot altid ligger ned og sover i løbet af natten smiley

Om foråret kan det ske, at det tager lidt af manen nede ved mankekammen, men ellers oplever jeg ikke problem med manen, når man slår halsen tilbage dagligt smiley

Mvh Charlotte

• #8   9. nov TS: Min har enddu ikke fået hals på og han er fuld klippet, ellers har han 200g på.

Når han har hals på, får han, lige som Charlotte skriver, slået halsen tilbage, når han er i boksen, det fungere fint.

• #9   9. nov
    Du behøver ikke ligge hals på, fordi du klipper den på halsen.
    Det kommer an på hvad der fungere for hesten.

• #10   9. nov Tak for svar allesammen smiley

• #11   9. nov Vær opmærksom på hesten ikke får det for varmt. De skal selvfølgelig ikke fryse, men er man i tvivl kan hestene bedre håndtere at være en lille smule til den kølige side fremfor at have det for varmt.
    Min fuldklippede (pånær ben) jeg i lørdags, og hun fik 50g på med halv hals. Hun skal bestemt ikke have mere på. Hos os var der rigtig pænt vejr i går, der fik hun også en time uden dækken. Jeg mærkede hende jævnligt mens og hun var på intet tidspunkt kold.

• Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 81
    #12   9. nov Nu går mine ikke med dækken, men de halsklippes da de ellers typisk sveder efter at ha' sat vinterpels - og ikke kun ved ridning, men også bare ved almindelig aktivitet på fold - og jeg har aldrig oplevet at de har vist tegn på at fryse efterfølgende.

Min erfaring som fuldklippetogmeddækken-hesteejer stammer vist tilbage fra før hals til dækkener overhovedet blev opfundet, og muligvis derfor har jeg aldrig helt fattet behovet - måske i perioder med reelt vintervejr, men pt. ligger hverken dag- eller nattemperatur bare i nærheden af den kategori...?

• #13   9. nov
    Dorte H - Nogle heste fryser uden en hals, fx min - hun holder bedre varmen med en hals på dækkenet end uden. Og reel vinter er egentligt heller ikke det værste - det er regn og blæst i kombi.

• Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

#14   10. nov @Krikken: Fair nok - det var egentlig også bare min pointe, at det netop ikke er et stated fact, at klippede heste skal have dækken-hals på, som formuleringen af indgangs-spørgsmålet lægger op til... smiley

PS. Mine heste går i øvrigt i løsdrift, så jeg er også med på, at temperaturen ikke alene er afgørende - men jeg oplever stadig ikke, at hverken den eller kombinationen af faktorer indtil nu har nærmet sig "vinterlignende vejr", tvært imod har mine nærmere svedt tran indtil nu...

• #15   11. nov Dorte : Nu er jeg også tilbage fra en tid, hvor det var sjældent at en hest overhovdet fik dækken på, der var kun de fandes tunge New Zealand dækner, som kunne bruges ude smiley

Men heldigvis har der været en udvikling, som har givet os nogle gode dækner, som kan bruges både inde og ude.
    Og på mange af dem er halsen aftagelig - super smart
    Og man kan sætte liner i - super smart
    Og man kan få mange forskellige pasformer - super smart

MEN jeg undre mig dig over at en hest, skal have 400g på når dagtempraturen er mellem 8-10C smiley Hvad fan... skal den så have på når det bliver koldt????

• #16   11. nov Det kommer så meget an på hesten. Min bruger pt. kun 0g hals, som han har på når det blæser og/eller regner, for at holde lidt på varmen, men jeg tager den af de dage vejret er pænt. Han går med 200g dækken lige nu og er ikke klippet, men han sætter ikke rigtigt vinterpels og hvis han fryser, så spænder han.

Det er ikke sikkert at din hest har brug for mere end 0g hals, det er slet ikke sikkert at den har brug for hals.

• #17   11. nov
    Well Karin, så putter man mere på - så simpelt er det smiley

Min har været oppe på 800 gram for nogle vintre siden, den sidste vinter vi havde med meget sne og frost. Men fordi de andre vintre har været milde, har hun ikke været særligt højt oppe.

Pt. er hun klippet x 2 over hele kroppen og oppe på 400 gram med hals. Heste er forskellige, de har forskellige behov - havde det været nabohesten, havde den måske kun behov for 100 gram.

Jeg har kollegaer der stadig render i shorts og sandaler på arbejde, imens jeg render med to par bukser på, tshirt, kittel og 2 jakker. Vi er alle sammen forskellige - det samme er heste.

Vinterlignede vejr er som regel heller ikke det værste som nævnt - det er ofte regn og blæst i kombi i længere tid og evt. mangel på læ/åben fold ( eller en hest der som min ikke kan finde ud af og gå i læ ). Frostvejr i sig selv med sne, er ikke slemt. Det bliver det først hvis det blæser meget og evt. sneer og chillfaktoren derfor bliver høj.

• Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

#18   12. nov @Krikken - jeg tror ikke der er nogen af debatørerne, der ikke er bekendt med begrebet chill factor, eller for den sags skyld hvilke vejrlige faktorer der spiller ind her.

Men jeg mener stadig ikke at ha' oplevet at konstellationen har ramt os i nævneværdig grad dette efterår?

• #19   13. nov Krikken, jeg er helt med på at man bare giver mere på smiley

Men jeg er dog af den overbevisning at der er gået lidt inflation i hvor mange gram hesten skal have på. De fleste vil kunne klare sig med 300-400g, når de er fuldt klippet.
    (jeg ved godt at der er undtagelser begge veje)

Jeg har iøvrigt lige bestilt en vari-layer liner, den glæder jeg mig til at afprøve.
    Den er inddelt i 3 zoner, over ryggen er der 450 g, næste stykke 300g og 200g på siden.
    Så der skulle være mest flyd, der hvor der er størst varme tab.

Kommentér på:
Hvor mange g. Skal min hest have på?

x