{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
489 visninger | Oprettet:

Mink?? {{forumTopicSubject}}

Hejsa, nu ved jeg godt det her ikke har super meget med heste at gøre... men jeg har projekt uge og vi vil gerne lave en fremlæggelse om mink, så hvis i vil bruge 5 min på bare at skrive jeres mening om det hele ift covid-19 osv.
Sp:
Synes du der er ok de bliver aflivet?
Hvad synes du om minkfarme?
Tak! smiley

Kommentarer på:  Mink??
  • #1   16. nov Nok nemmest hvis du smider spørgeskemaet ind!? Der er mange herinde som er super gode til at give god feedback smiley

• #2   16. nov Synes du der er ok de bliver aflivet? Nej, det synes jeg ikke, og slet ikke på den måde det er forgået på. Hvor dyr ikke er blevet ordenlig aflivet og har ligget klemt under andre døde mink. Og i forhold til dem der har ejet minkene er det heller ikke okay, hele familier risikere nu at miste deres hjem, og hvor skal de få deres næste indtægt fra? Hvorfor har det her skulle ske så hurtig
    Hvad synes du om minkfarme? Jeg bryder mig ikke om måden man holder mink på, of forstår ikke hvorfor det er nødvendigt at gå i pels. Men når det er sagt har dyrene det bedre her end i andre lande hvor de risikere at blive pelset levende. Undersøg mere om dette på diverse dyreværnssider

• #3   16. nov Ingen dyr fortjener, at leve deres liv i bur. Når det så er slået fast, så fortjener de heller ikke, som Fødevareministeriet har været forgangs "mand" for, at blive mishandle, mast og brændt levende. At blive spildt/ tabt på vejene. Ligget på jorden med risiko for spredning til vilde dyr, der har ædt af dem. Der tror jeg på, avlerne har aflivet dem humant og også bortskaffet dyrekroppene ordenligt. Man kan være for og imod brug af skind. Men skind holder i mange år og det tøj vi ellers bruger, holder ikke i særlig mange år. For nogens vedkommende kun en sæson, da det så er umoderne. Sååå .. jeg ved ikke rigtig hvad der er mest miljørigtig.

• #4   16. nov Jeg synes lige at vi skal skille tingene ad.

* Skal vi have mink i danmark? Ja, jeg vil hellere have at vi opdrætter mink i Danmark end feks Kina, hvor der ikke er noget der ligner dyrevælfær.
    At en minkpels jakke/frakke kan holde i både 30 -40 -50 år, gør den jo også til en fornuftig invistering. Den kan også syes om undervejs. Så den har noget længere levetid end en nylonjakke.

* Skal mink slagtes uden at det lovmæssige er i orden? Nej, vores grundlov er overtrådt!
    I min verden er det næsten den alvorligste forbrydelse der kan begåes mod vores demokrati og land!

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 42 Emner: 124 Svar: 8.984
    #5   16. nov Hvis minkene var/er en reel trussel for Folke sundheden, så syntes jeg at det er korrekt at aflive de Syge mink.

Men måden det er blevet gjort på, er dybt uacceptabel.

Nej, jeg er ikke i mod mink avl, og ser helst at mink avlen er i DK frem for noget andet land. Det er dybt foruroligende hvordan at avlen vil foregå i andre lande som f. Eks. Kina og Rusland.

• Doktor Who
    Doktor Who Online Tilmeldt:
    aug 2016

Følger: 23 Følgere: 22 Emner: 24 Svar: 3.275
    #6   16. nov Okey.
    For mange år siden, dengang jeg stadig var ung og studerende, var jeg til en side god forelæsning...

Forelæseren fortalte blandt andet, at når man vurderer, hvad der er en god beslutning, så kan man analysere det fx ved at se beslutningen i flere lag.
    Teknisk god - dette er en god motor, den kan accelere hurtigt. Altså, fra ren logisk /naturvidenskabelig vinkel - virker det??
    Juridisk god - overholder man regler og love?
    Etisk /moralsk - hvordan er denne beslutning ift skik, brug og sædvane? Er det en beslutning omgivelser og samfund acceptere??

...
    Okey.
    Teknisk set. Var det ikke i juni eller juli man opdagede at min kan blive smittet af Corona, og man opdagede cluster 5 mutationen?
    Troede man, da man tog beslutningen om at alle mink skulle dø, at cluster 5 kun fandtes i danske mink, eller vidste man godt at den havde spredt sig?
    Vidste man hvordan spredningen skete fra farm til farm? Havde man en plan for håndtering af døde mink, så tonsvis af døde dyr ikke tiltrak vilde dyr, fx måger, ræve, rotter, krager der blev tiltrukket af ligsaft og dødt kød, havde man sikret sig imod bunker af døde dyr lokkede smitte ud til vilde dyr?
    Havde man stærk eller svag forskning, der argumenterede for at cluster 5 var en stor risiko?

Juridisk set - havde man taget stilling til om det var lovligt at kræve alle mink aflivet? Havde man rent regelteknisk en plan for erstatning, var det under ekspropriation regler eller??
    Moralsk set - stod indgrebet mål med gevinsten? Her - at reelt permanent nedlægge et helt erhverv, det er et meget stort indgreb. Meget store indgreb kan retfærdiggøres, hvis gevinsten er meget stor, meget sikker - eller hvis man har meget gode odds for at afværge noget meget farligt.
    Mindstemiddelprincippet. Hvis man kan opnå noget enten ved at gøre noget meget dyrt, besværligt - eller opnå det samme let, billigt og sikkert - så bør man vælge det mindste middel. Bruger man Mindstemiddelprincippet her??

...
    Min holdning.
    Teknisk set.
    Corona hos mink har været kendt siden forsommeren. Cluster 5 mutationen har været kendt siden ca juli. Ifølge Berlingske er det nye, at man har opdaget at cluster 5 er gener på virus overflade. Antistoffer (som man fx lokker kroppen til at danne via vaccination) binder på overfladen - man argumentererede for at ved at nogle af overfladeproteiner var muterede risikerede man væsentlig dårligere effekt af evt vaccine. Men, hey, det er et teoretisk worst case scenario - der er vistnok fundet ca 4.000 forskellige mutationer på globalt plan, cluster 5 er en ud af mange mutationer, og realistisk set skulle det ikke betyde noget.

Hvis man ville stoppe cluster 5, så skulle man have gjort det i SOMMERS, før det spredte sig - cluster 5 findes allerede i USA, Polen osv. Vi KAN ikke udrydde cluster 5 ved at dræbe mink i DK.
    Til gengæld ved man ikke hvordan Corona spreder sig mellem minkfarme. Er det sæsonarbejdere, måger, rotter??? Men, man sender folk ud, der ikke er oplært i at håndtere mink ELLER korrekt brug af beskyttelsesmidler, og smider tusindvis af døde mink i bunker.
    De uoplærte medarbejdere kan helt sikkert ikke undgå at tage smitte med hjem. Hvis det er vilde dyr der spreder smitte, så er kæmpe bunker af døde dyr jo en effektiv måde at tiltrække rotter, ræve, krager, osv.
    Pga hastværk aflives mink uden at tage sig tid til at få leveret containere til at samle døde dyr i. Uden at tage sig tid til at planlægge hvordan man kommer af med de døde dyr. Åbenbart kan forbrændingsanlæg ikke nå at følge med... Sådan noget sjusk stopper ikke smittespredning...
    Juridisk - de manglede både plan for en lovhjemmel og plan for erstatning, beløb, er det propriationsregler, osv.
    Etisk - moralsk - at nedlægge et erhverv er et meget stort indgreb. Et mål, der er umuligt at opnå kan ikke retfærdiggøre dether.
    Især ikke, når deres uforberedte håndtering nok har fremmet spredningen til vilde dyr, som måske har været det som spredte smitte fra farm til farm.
    Jeg tror at regeringen har gjort mere skade end gavn.

...
    Alternativ.
    Hvis man havde testet mink tæt, aflivet alle smittede dyr - så kunne folk måske følge med, pakke dyr i ligsafttætte containere, få aflivede mink brændt løbende - og de raske dyr kunne blive pelset på normal vis - om en måned er kun avlsdyr tilbage og så ville der automatisk være færre mink at holde øje med.
    Cluster 5 kan ikke uddydes, dether kan ikke retfærdiggøres med et mål om at udrydde cluster 5.
    Til gengæld er cluster 5 næppe særligt farlig (Jeg har kun læst i almindelige aviser)
    Regeringen havde jo ikke engang en plan for erstatning, ej heller følte de sig hæmmet af manglende lovhjemmel - hvis problemet var akut kan love vedtages på et par dage, de kunne sagtens have sikret sig det juridiske grundlag før aflivningerne startede.

At avle en mink koster vistnok 250-290 kr pr mink.
    Afhængig af mode varierer prisen på skind, sidste år var horribelt med 200+ kr pr skind. Men de seneste 10 år har priserne vist varieret fra 200-750 kr pr skind.

...
    Nu går jeg i ring.
    Men - det er forkert på så mange måder.

.... Om jeg ville have en minkpels?
    Jatak, men jeg har ikke råd, sparer op til nyt tag.
    At sammenligne en minkkåbe med en almindelig vinterjakke er som at sammenligne en brugt papsadel med en passier sadel.
    En minkpels er ufattelig blød, varm. Jeg er personligt stor fan af uld, læder og lignende - naturmaterialerne er varme, åndbare og hvis du passer dem korrekt meget langtidsholdbare.
    Især mink skulle være meget langtidsholdbar og lækker.
    Min farmor havde en, købt ca 1950, jeg så den i 1990erne, den var mægtig fin.

Danmarks landbrug har høje standarder, også hygiejnisk.
    Jeg er ikke nær så bekymret for mink i DK, som jeg kunne være i fx Polen, Kina eller USA, hvor antibiotika som vækstfremmer er meget mere brugt, i modsætning til dks arbejde for at reducere antibiotika.
    Jeg vil hellere have mink her end i udlandet.

• #7   16. nov Måden, det er foregået på er fuldstændig uacceptabel og forkastelig og overhovedet ikke værdigt for et demokratisk land som Danmark.

Om det -rent sundhedsmæssigt- er rigtigt at aflive dem, kan jeg ikke forholde mig til. Jeg kan blot konstatere at der ikke er tale om en sygdom som ebola med en dødelighed på ca. 90%, men en sygdom, hvor den gennemsnitlige alder for de 5% der dør af covid19 vist er ca. 82 år. Ja, ok. Der er mange der har senfølger efter covid19, men de 10% der overlever ebola er nok heller ikke mange sure sild værd.
    Så jeg synes umiddelbart at reaktionen er stærkt overdrevet.

Især fordi opgaven tydeligvis har været/er en for stor mundfuld for myndighederne.
    Der er blevet tabt coronainficerede minkadavere over længere vejstrækninger. Der er øjensynligt stukket adskillige mink af -måske faldet af en kadaverkørsel.....Kort og godt myndighederne har uforvarende udsat befolkningen for øget smitte.

Hvad jeg mener om minkfarme? Jeg er ikke tilhænger af dem, men i modsætning til så mange andre, så har jeg tidligere arbejdet på en minkfarm og jeg ved simpelthen, at minkavlerne passede næsten bedre på deres mink end på deres børn.
    Motiverne kan selvfølgelig altid diskuteres, men det korte af det lange er at mink, der ikke har det godt ikke får verdens bedste pels.

Kommentér på:
Mink??

x