{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.750 visninger | Oprettet:

Rollkur - hestevelfærd {{forumTopicSubject}}

Hej alle heste mennesker.

Jeg er blevet insprieret til at lave en rapport om hestevelfærd, og jeg har besluttet mig for at skrive om Rollkur og dressur, derfor vil jeg stille nogle spørgsmål længere nede, som jeg håber i vil svare på. Man behøver ikke svare på alle spørgsmålene, kun dem man kan/har lyst til smiley Tak på forehånd



1: Hvordan ville du forklare Rollkur? (hvad er Rollkur).

3: Har du set beviser på Rollkur? Som f.eks Dufour´s Rollkur-video, eller Helgstrands "Blue Tongue" billede, eller andre video/billeder af Rollkur/mishandling?

2: Har du nogensinde set en rytter bruge rollkur på sin hest? (i virkeligheden).

3: Hvordan kan man kendetegne en hest, der bliver mishandlet med Rollkur? (F.eks en hest på stævne banen).

4: Hvor stort procent af ryttere, tror du bruger rollkur-metoden bag lukkede døre?

5: Hvilke fysiske skader kan forekomme på hesten, ved at blive redet med Rollkur-metoden?

6: Hvilke slags adfærdsproblemer tror du Rollkur kan forekomme?

7: Tror du leve-tiden er kortere for en hest, som bliver redet med Rollkur-metoden?

8: Hvor længe tror du en heste kan rides med Rollkur-metoden, før den bryder sammen?

9: Hvad vil du sige er den rigtige måde at ride på?

10: Har du nogensinde hørt om Karl Philippe eller Legrete (fransk)?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Rollkur - hestevelfærd
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #1   22. dec 2020 Hvad er dufours rollkur video?



  • #2   22. dec 2020 Nu ville jeg bare nævne EponaTV på YouTube har et kæmpe lager af forskellige videoer af blandt andet dette.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #3   22. dec 2020 Louise: jeg har aldrig set det, derfor jeg spørger. Da jeg faktisk ikke troede at hun benyttede sig af den metode smiley

  • #4   22. dec 2020 AMT: Nåh, jeg mener Rollkur generelt. Ved ikke hvem der er videoer af smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #5   22. dec 2020 Louise: ja, der ligger mange af de slags videoer, men tænkte helt specifikt dufour smiley

  • #6   22. dec 2020 Hvordan ville du forklare Rollkur? (hvad er Rollkur).
    Rollkur for mig er, hvor hesten med vilje tvinges til at gå med sammenkrøllet nakke og tvinges til at blive redet under lod i mere end blot et øjebliksbillede (her snakker vi 5+ sekunder - i træk).

    Har du set beviser på Rollkur? Som f.eks Dufour´s Rollkur-video, eller Helgstrands "Blue Tongue" billede, eller andre video/billeder af Rollkur/mishandling?
    Jeg har aldrig hørt om noget med Dufour, men tager ekstrem afstand for alt hvad Andreas Helgstrand og hans familie gør, da det ligger mig meget fjernt at tvinge hesten til at gå i en position, som ikke er skabt for den. Dufour har aldrig haft en sag om mishandling - af hvad jeg ved. Det har Helgstand, og den måde han holder hest på, er slet ikke mig smiley

    Har du nogensinde set en rytter bruge rollkur på sin hest? (i virkeligheden).
    Nej, men har set folk der ved et øjeblik får revet i tøjlen (ikke rollkur, men ser sådan ud).

    Hvordan kan man kendetegne en hest, der bliver mishandlet med Rollkur? (F.eks en hest på stævne banen).
    Det er svært at vurdere med mindre man ser dem enten på video eller live. For mig kommer det til udtryk i hestens øjne og dens nakke (de får ofte et hak i nakken, som også kan ses når de ikke bliver redet).

    Hvor stort procent af ryttere, tror du bruger rollkur-metoden bag lukkede døre?
    Hmm, det er svært at sige en procentdel, men jeg tror desværre det er flere end vi lige går og tror. Folk kan opføre sig pænt til stævner, men man ved desværre aldrig hvilke metoder der foregår når de er hjemme og træner.

    Hvilke fysiske skader kan forekomme på hesten, ved at blive redet med Rollkur-metoden?
    Nakke og rygproblemer - måske ikke her og nu skader, men det kommer.

    Hvilke slags adfærdsproblemer tror du Rollkur kan forekomme?
    Jeg tror hestene vil være så skræmt for deres rytter, at de vil gøre alt i verden for, at de gør det korrekt. En slags "tvang job".

    Tror du leve-tiden er kortere for en hest, som bliver redet med Rollkur-metoden?
    Det kommer an på, hvor lang tid (hvor lang en periode), hesten bliver redet rollkur på. Men jeg tror klart, at den er kortere end de heste der går til biddet eller over biddet.

    Hvor længe tror du en heste kan rides med Rollkur-metoden, før den bryder sammen?
    Igen, det er svært at vurdere, når der ikke gives et svar på hvor mange minutter/ sekunder eller rideture, som den rides med rollkur. Men min overbevisning er, at heste ikke viser svaghed, men gør alt for deres rytter, selvom det måske ikke er de bedste træningsmetoder der bruges.

    Hvad vil du sige er den rigtige måde at ride på?
    Hesten over lod - helt klart. Det er forskelligt hvordan man synes der skal rides, og kommer meget an på hvad hesten er vant til. Dog er ingen heste vant til rollkur, og er derfor unaturligt.

    Har du nogensinde hørt om Karl Philippe eller Legrete (fransk)?
    Ja, Karl Philippe har jeg. Han er super dygtig indenfor akademisk ridning og det ser så yndefuldt ud. smiley - dog ikke ensbetydende med, at jeg er enig i alle hans metoder.


  • #7   22. dec 2020 Han hedder vist Philippe Karl smiley

  • #8   22. dec 2020 1: Hvordan ville du forklare Rollkur? (hvad er Rollkur).
    At man rider hestens mule ind til bringen, for at få den til at underkaste rytteren.

    3: Har du set beviser på Rollkur? Som f.eks Dufour´s Rollkur-video, eller Helgstrands "Blue Tongue" billede, eller andre video/billeder af Rollkur/mishandling?
    Aldrig set noget med Dufour, og kun hørt om Helgstrand. Har set gamle videoer af opvarmningsbanen med primært hollandske ryttere bruge det tilbage da det var en træningsmetoder, som var anerkendt blandt ryttere som red udfra hollandske principper. Og som fra start af var meget kritiseret af de klassiske tyske beridere.

    2: Har du nogensinde set en rytter bruge rollkur på sin hest? (i virkeligheden).
    Nej

    3: Hvordan kan man kendetegne en hest, der bliver mishandlet med Rollkur? (F.eks en hest på stævne banen).
    Aner ikke hvad du mener med det.

    4: Hvor stort procent af ryttere, tror du bruger rollkur-metoden bag lukkede døre?
    Aner det ikke.

    5: Hvilke fysiske skader kan forekomme på hesten, ved at blive redet med Rollkur-metoden?
    Skader på tunge, kæbe, nakke og ryg vil jeg gætte mig til. Jeg tror dog de psykiske skader er størst.

    6: Hvilke slags adfærdsproblemer tror du Rollkur kan forekomme?
    Aner det ikke.

    7: Tror du leve-tiden er kortere for en hest, som bliver redet med Rollkur-metoden?
    Nej ikke nødvendigvis, da mange andre former for ridning, især de former som mener de er total modsatte af rollkur er lige så farlige for hestene ifht skader og levealder.

    8: Hvor længe tror du en heste kan rides med Rollkur-metoden, før den bryder sammen?
    Længe

    9: Hvad vil du sige er den rigtige måde at ride på?
    Som jeg selv rider smiley Jeg er klassisk uddannet af en dansk berider med baggrund i træningsskalaen

    10: Har du nogensinde hørt om Karl Philippe eller Legrete (fransk)?
    Det må vist være Phillip Karl, og hans skole om lethed der menes. Så jo det har jeg hørt om. Lyder sympatisk, men da jeg ikke har gået i dybden med det, pga jeg er vældig tilfreds med min berider og hendes tilgang til dressur, så er det kun overfladisk viden ala rollkur, som for mig også kun er overfladisk og aldrig noget jeg er gået i dybden med for at kende til.

    Mvh Charlotte


  • #9   22. dec 2020 Jeg har ikke som sådan noget at tilføje til emnet, men til de der spørger, er det vist denne her video, TS omtaler mht. Dufour (uden at være sikker).
    https://www.facebook.com/1405036894/videos/10224248443144484/


  • #10   22. dec 2020 Jeg så nogle billeder af en hests luftveje, redet med Rollkur og de så meget anstrængte ud. Kraftigt røde, imod fint lyserøde på hesten, der blev reder på normal vis. Mon ikke det er skadeligt på sigt? Jeg er også overbevis om, at en hest får nakkeskader og givetvis også i ryggen af det. Om det skader psykisk, ved jeg jeg ikke, men tror det, da hesten skal arbejde under ekstreme forhold, imod dens naturlige holdning uden, at få tilstrækkeligt ilt til musklerne.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #11   23. dec 2020 Cecilie: husk på at hvis du vil udarbejde en rapport, så gør det på baggrund af fakta og ikke forargelse.

    Nu bliver der f.eks. Linket til et klip af Dufour, hvor man ser 1 sekund af noget der vises meget svagt. - folk reagere, på forargelse og ikke fakta, da man ikke kan bruge 1-2 sekunder til at bedømme en situation, og derved sige helt konkret hvad det er der foregår.

    Denne fejl laver så mange når de ser billeder. De ser et billede, også forarges de, og antager noget uden at kende fakta bag billedet, og uden overhovedet at kende den forudgående situation.


  • #12   23. dec 2020 AMT
    Der kommer ikke til at står noget om Cathrine eller Andreas, eller nogen andre. Lige præcis det spørgsmål var mere for at jeg kunne se hvor opmærksomme folk er ift. hvor udbredt Rollkur/hyperflexion er, selv hos de bedste ryttere. (Håber det er forståeligt).
    Og så vil jeg selvfølgelig ikke forarge nogen. Hvis jeg gjorde det, ville det tage en helt anden retning end hvad der er mening smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #13   23. dec 2020 Cecilie: det handler ikke om hvor vidt du forarger. En rapport skal jo være fakta ikke "følelser".

    Jeg tænker mere ift. De svar du får og derved benytter.

    Jeg følger som sådan ikke med i rollkur, da det ikke er en trænings metode jeg benytter mig af, eller har interesse i, ligeledes hopper jeg også over mange emner da nogle folk har en tendens til at gå op i en spids, så snart at det er dressur der er indblandet.

    Jeg syntes ikke at det gør noget at inddrage ryttere, jeg ved at især hollandske ryttere har benyttet sig meget af denne metode. Så længe at det er fakta man bruger og ikke bare skyder efter ryttere hvor der ligger et utydligt klip, hvor der sker noget i 1-2 sekunder uden at man reelt ved hvad der foregår og hvorfor. smiley


  • #14   23. dec 2020 Nej selvfølgelig skal jeg ikke indblande mine følelser smiley Men lige præcis disse spørgsmål kommer ikke til at stå i rapporten eller noget andet stedd, det er bare for at give mig enn ide om hvordan folk har det med det. Jeg skal først undersøge meget meget mere, inden jeg overhoved skriver den. Mit mål er at få folk til at forstå, hvilke skader det kan forekomme hos hesten, og hvis jeg så begynder at forarge folk så tager det enn helt anden drejning, hvilke det ikke skal. Igjen håper jeg du forstår , jeg er langt fra færdig med at undersøge smiley

Kommentér på:
Rollkur - hestevelfærd

Annonce