{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Hest ømtået trods sko
  • Lisette S
    Lisette S Online Tilmeldt:
    maj 2020

Følger: 1 Følgere: 38 Emner: 5 Svar: 160
    #1   15. jan Ja sagtens. Ømhed opstår ofte fordi sålen under hovbenet er for tynd. Nogle smede rasper sålen og bruger hovkniven omkring og foran strålen, hvilket kan give en tynd sål og øm hest. Det kan også være din hest har en for lang tå og begyndende hovvægsseparation. Ømme hæle, er også en mulighed.
    Sko er kun gavnlige hvis smeden sørger for at resten af hoven er sund og velafbalanceret.

• #2   15. jan Det kunne godt lyde som om at han har tynde såler. Det kan komme af mange ting, en af dem er dårligt smedearbejde, som Lisette beskriver.
    Det kan også skyldes slid, fra det underlag han går på, skapt sand, meget våd fold osv.

Der kan selvfølgelig også være alt muligt andet galt, som man ikke kan sidde og gætte på her bag skærmen smiley

• Lisette S
    maj 2020

#3   15. jan Har du tjekket for puls i benene? Forfangenhed kommer ikke kun af græs.

• #4   15. jan Lisette s

Hvordan og hvad skal det ligge på?

• #5   15. jan han kan også have fået for små sko på

• #6   15. jan Nina

Han har fået en rigtig dygtig smed smiley

• #7   15. jan Til alle

Ved ikke om det gør nogen forskel men han er indfodet på begge forben.

• Lisette S
    maj 2020

#8   15. jan Du mærker nede ved koden, se billedet på linket.

https://hestepraksisnord.dk/2019/06/08/forfangenhed-hos-heste/

• #9   15. jan Du siger at han har forsko på, rigtig mange giver forsko på heste der er omgået, men mange glemmer at hesten faktisk har 4 hove og at dem bag på også kan være ømme.
    Så vil hesten jo gå forsigtigt, og måske skyde vægten frem.
    Men et godt bud er som de andre skriver tynde såler, måske også på baghovene. smiley

• Rasmus J
    Rasmus J Tilmeldt:
    okt 2019

Følger: 12 Svar: 3
    #10   15. jan Tag en snak med din smed.
    Hvis han er øm på trods af sko, kunne sål og pakning være en løsning smiley

Mvh.
    "Rasmus Grøn – Beslagsmed" https://hestesmed.dk

• #11   15. jan Santana har også bøvlet en del med ømhed - han fik først 2 sko på, det hjalp da lidt, men langt fra godt. Smede-arbejdet var/er godt lavet, syntes dyrlægen. Han har siden hen fået 4 sko på og det hjalp gevaldigt. Han er ganske godt gående nu, både på banen og på tur
    Både smedens og dyrlægens vurdering er, at han simpelthen selv slider dem for hårdt - han er en stor, tung hest som slider hovene hurtigere end de vokser smiley
    Men vil klart anbefale dig, at tage en snak med din smed - selvfølgelig skal din hest ikke gå og være ømtået samt det kan give flere problemer end man lige tænker smiley

• #12   15. jan Min smed har også fået stor ros for hans arbejde og har virkelig gjort en forskel med min hest benstilling.

Han har prøvet at klemme ham med en tang men han har ikke givet nogle tegn fra sig at han er øm?

• #13   15. jan kan godt være smeden er dygtig, men alle smede laver fejl

• #14   15. jan og når først en hest er udvokset kan/må man faktisk ikke gøre ret meget ved benstillingen, så får man en halt hest..

• #15   16. jan I disse dage med dagsfrost er der tydelig forskel på mine heste udfra hvad sko/ikke sko de har på.

Pinot har 4 sko - og fræser rundt i alle tre gangarter incl badutspring.

Caspian har forsko på, og er forsigtig men med på lidt leg.

Freiherr er uden sko - og det går altså meget stille, han er meget forsigtig. Vil gerne lege, bare det foregår stående stille.

Jeg tror det våde vejr vi har haft sliber enormt på hovene - det er 4 uger siden hestene har haft smed, og normalt ville de jo skulle have smed om en uges tid - men de ser ud som om de er helt nybeskåret.
    Jeg skal have fat i smeden i næste uge og høre om forsko på Freiherr vil være en ide.

Så det behøver altså ikke nødvendigvis at være dårligt smedearbejde som ligger bag ømtåethed, slet ikke med det vejr og vejrskifte vi har pt.

Mvh Charlotte

• Lisette S
    maj 2020

#16   16. jan Korrekt Charlotte. Det kan være mange forskellige ting, som #10 skriver, så Maria J, snak med din smed. Hvis han er godkendt og uddannet så ville jeg være tryg ved det, men er han ikke, så få en andens vurdering, da det ofte er disse smede der laver de fejl jeg beskriver.

• #17   16. jan Han er uddannet men nu når jeg tænker på det så har han sagt at han slider sine baghove godt nok fine men der er næsten ikke noget at tage af for smeden. Han filer dem bare lidt til.

Jeg har så også lige mærket idag og begge hans baghove var varme mens hans Hove på forben var kolde. Men pulsen fin.

• #18   16. jan Måske du skal snakke med smeden om bagsko? Det kan jo også være, som Charlotte skriver, den meget hårde og ujævne overflade der er lige nu, det er heller ikke sjovt for os at gå på og har man så lidt ømme fusser, så er det jo ikke underligt at han går forsigtigt. smiley

• #19   27. jan Har du overvejet Boots? Min part er også rigtig ømtået, men med boots for forbenene kan jeg mærke en tydelig forskel på tur

For ham gør det ikke en forskel med sko, hvis vi går et sted hvor der kommer sten/hårdt jord/grus som er så tybt at det rammer oppe i hoven. Derfor foretrækker jeg boots over sko

Kommentér på:
Hest ømtået trods sko

x