{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.003 visninger | Oprettet:

Med eller uden elastik? {{forumTopicSubject}}

Jeg skal havde ny gjord til joker da den jeg har ikke fungere optimalt.

Han er meget gjordsur ikke fordi han har kramper men han har haft en del spændinger.

Men hvad er så bedst. Med eller uden elastisk til en følsom hest?

Og læder, neopren eller hvad?

Lige eller anatomisk?

Jeg har haft equisoft fra stubben men solgte den da jeg synes min sadel gled rundt selv om jeg havde spændt den godt.

Lokale nyheder fra Tilst
vores-tilst.dk kan du læse lokale nyheder fra Tilst og omegn. Hold dig opdateret på, hvad der sker i din hjemby Tilst.
Kommentarer på:  Med eller uden elastik?
  • #1   15. jan Jeg har tidligere haft en neoprengjord, men er i forbindelse med at jeg selv skal have en ny gjord blevet anbefalet at købe en i læder.

Jeg ledte selv efter en med stor albuefrihed og som ikke lagde tryk de forkerte steder.

Efter at have set på mangd gjorde har jeg planer om at købe gel-tek gjorden fra Lemiux. Jeg syntes den har noget lækker læder, dejlig blød og man kan mærke trykket bliver fordelt og så har den en god albuefrihed.

Jeg regner dog med at bestille den fra Equiscout, men der er mest information om den på Winthers smiley
    https://www.winthersrideudstyr.dk/lemieux-geltek-anatomic-curve-mono-gjord?c=23425&92=8&132=292&gclid=Cj0KCQiArvX_BRCyARIsAKsnTxPqa4_vjsPfj0ypBBG07xB5mOoOwqUhTFC0I7xpGsRat60f3reIsuoaAgoaEALw_wcB#92=8&132=292

• #2   15. jan Min holdning er, at hvis man skal have elastik i, så skal det sidde midt på gjorden, og meget vigtigt, så skal den passe hesten, så den ikke får gnavesår, hvilket jeg desværre har set ved lædergjord, det var dog en ældre gjord, som ikke passede hesten.
    Jeg har selv en wintec som jeg er enormt glad for, der er elastik på midten og den ligger godt, uden at gnave.

• #3   15. jan Har læst at, hvis der er elastik i fjorden kommer man ofte til at spænde den for meget. Vil man have elastik i skal der være på begge sider

• #4   15. jan #3 Det er også korrekt, men det er derfor at det skal være kraftig elastik på midten, for selvom det er i begge sider kan du stadig nemt spænde for meget, da det jo bare giver sig, det kan du ikke når det sidder midt på. det der er galt med kun at have elastik i den ene side er at det trækker sadlen skævt.

• #5   15. jan Jeg har ikke så meget forstand på de forskellige gjord mærker og heller ikke det ene frem for det andet. Men jeg lærte i sin tid på rideskolen i 70erne, at spænde et hul ad gangen i hver side. Trække i ridehuset, spænde efter, stige op og skridte lidt rundt og så evt ta et hul mere. Der var ingen af de heste, der var sure på gjorden. Det har jeg siden praktiseret og de heste jeg har haft i hænderne har heller ikke været sure på gjorden.

• #6   15. jan Jeg er oplært med samme metode som 'Sunshine' - dog er jeg også opvokset med, at gjorden skal være uden elastik af læder og gerne anatomisk formet. Vi har aldrig haft problemer med gjordsure heste efter de har haft disse gjorde i et stykke tid smiley

• #7   15. jan Jeg har altid haft anatomisk gjorde og har lige prøvet en med elastik men det fungerede sgu ikke rigtig for mig. For synes min sadel gled rundt.

• #8   15. jan Uden elastik, og så find den form der er bedst til din hest smiley

Kig evt. på Mattes gjorde, og så kontakt dansk-rideudstyr, de er rigtig flinke til at guide i valg af den rigtige gjordtype smiley

• #9   15. jan Cecilie

Tusind tak for dit input. Jeg er ikke så meget til lam da jeg synes det bliver ret hurtigt klamt.

• #10   15. jan Ah, ja det er deres jo smiley

Men ellers så ville jeg finde en lækker lædergjord uden elastik i - og så sørg for den er lang nok. Den største fejl folk laver, er at vælge en gjord der er for kort smiley

Jeg har lige købt ny gjord til min pony - hende har jeg købt str. 65 til o.O Det lyder vildt, særligt da jeg ellers har redet med str. 45 førhen, og siden marts str. 50, men det er faktisk først nu jeg synes den er lang nok. Den går til lige under underlaget smiley Jeg glæder mig til selv at ride med den på hende, for da jeg skiftede fra 50 til 60 kunne jeg mærke en KÆMPE forskel på pony! Begge gjorde var egentligt anatomiske, men det var klart at den længere jo passer det bedre, og derfor ligger presset også bedre.

Dette er str. 65 smiley

profilbillede
  • #11   15. jan Her str. 60. Jeg har desværre ikke et godt billede sådan lige umiddelbart af str. 45 og 50 smiley

Men dette er på en max. 1'er, og hun er ikke mega tyk eller bred eller noget i den dur smiley

profilbillede
  • #12   15. jan den bedste gjord jeg nogensinde har haft er den billigste fra Hooks med plys ??

• #13   16. jan Man skal passe på med elastik - jeg har hørt, at man faktisk kan komme til at spænde den hårdere, fordi elastikken nemmere strækkes ud, når du trækker til for at spænde... men generelt skal man vel aldrig spænde en gjord hårdere, end at sadlen sidder fast smiley Min filosofi er, at gjorden ikke skal sørge for, at sadlen ikke glider frem - for glider sadlen, så ligger den ikke, som den skal, og så er det sadlen, der er problemet smiley

Jeg rider selv med en xpand gjord i læder. Der er elastikken meget fast, og gjorden fordeler trykket. Min hest er super godt tilpas i den, og min fys kunne godt se forskel bl.a. på hans brystben, efter vi begyndte at ride med denne smiley Alternativt fås de også med lam, og jeg mener også, de fås i neopren smiley

Skulle min skiftes ud blev det til en RP Prestige gjord // Relax Performance gjord fra Prestige smiley Men pyh 3000 kr. for en gjord er også mange penge, når man i forvejen har en dyr gjord, man er glad for smiley

profilbillede
  • #14   16. jan Jeg har købt en stubben equisoft gjord med lam også når pengene er til det så vil jeg købe en ekstra pad med lam så jeg kan tage den anden af og vaske den.

Så skal der bare lige lidt tilvænning til at det er med elastik

• #15   16. jan Min sadelmager forhørte sig om jeg havde problemer med min gjord, da jeg var hos hende for at købe ny sadel. Jeg var da okey tilfreds, men syntes faktisk at sadlen kunne ligge og rykke sig lidt når jeg red.

Her blev jeg så anbefalet, at jeg skulle have en 10 cm længere gjord end den jeg havde - nemlig så den gik op til sadelunderlaget på begge sider, når gjord var spændt. Så kommer man ikke i kambolage med forbenbevgelserne.
    Og da jeg rider mange sidebevægelser, så skulle jeg have en gjord uden elastik, da elastikken kunne gøre at gjorden ville rykke sig i sidebevægelserne.
    Anatomisk behøvede jeg ikke - så jeg købte en helt alm lige neoprengjord i den anbefalet længde uden elastik.
    Og den fungerer virkelig fint smiley

Mvh Charlotte

• jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

Følger: 2 Svar: 105
    #16   21. jan Spørgsmålet er om du rider så hårdt at din hest kommer til at svede. Hvis den gør det (under gjorden) Skal du ikke bruge elastik. Læg derimod en gjordbeskytter omkring gjorden. Vigtig er det også at spænde gjorden kraftig til. Og under længere ture, at spænde efter. Hvis sadlen sidder og rokker, enten grundet elastikgjord eller for løs gjord kommer skaderne.

• #17   21. jan OMG Jens! Hvis det er nødvendigt at stramme gjorden og spænde efter undervejs, så passer sadlen ikke!!!! Det har intet med gjorden at gøre.

En veltilpasset sadel skal kunne ligge og blive liggende uden at gjorden er stram.

• jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

Følger: 2 Svar: 105
    #18   22. jan Du tager den helt, helt fra den forkerte ende! Køb en ny sadel, der passer i stedet for en ny gjord. Brug aldrig en sadel, der ikke passer! Du risikerer skader på din hest! Nu ved jeg ikke, hvad du mener med at sadlen ikke passer. men ved anskaffelse af sadel skal du prøve den på hesten. Sadlen skal hvile for oven på siderne af hesten. Aldrig på rygraden!! Der skal være luft igennem. Også med rytter på. Også med stram gjord. Sadlen må ikke kunne vippe frem og tilbage. Den skal ligge fast til - også uden rytter. Det har du ret i men, men, men den skal også passe med stram gjord. Endelig virker en gjord med elastik forkert i det, jeg har lært om opsadling.

• #19   30. jan Jeg tyer til Mattes lammeskinds gjorde til mine islændere - de er uden elastik og længere end det man normalt bruger til de små isbamser. God til sensitive heste

Kommentér på:
Med eller uden elastik?

x