{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.146 visninger | Oprettet:

Hvor lang tid vokser hesten? {{forumTopicSubject}}

Hej, jeg har egentlig bare gået og tænkt over, hvor lang tid en hest vokser. Er det forskelligt fra hest til hest, eller hvad? smiley

Her er et billede af min hest. Til venstre er han 5 år og på billedet til højre er han 6 år. Jeg tror ikke han er blevet højere, men lidt mere "robust".


Lokale nyheder fra Hinnerup
Ønsker du også at læse nærlokale nyheder fra Hinnerup og omegn? Så skal du ikke lede længere. Læs mere på www.voresbyhinnerup.dk, hvor du kan få alle lokale nyheder fra Hinnerup og omegn.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor lang tid vokser hesten?
  • #1   20. jan 2021 Min første heste stoppede med at vokse da han var 9 år. Ham jeg har nu da han var 7 år.

  • #2   20. jan 2021 Det er forskelligt men man siger som regel at en hest er færdigmålt som 8 års (så vidt jeg husker) Nogle heste vokser ret hurtigt til den højde de ender på, men så vokser de til i kroppen, altså bliver mere robust, som du har oplevet med din.
    andre vokser længe.
    Vi fik en 4 års pony ind, for mange år siden, han tog 10 cm. over en sommer, ved bare at få korrekt foder og plads til at være hest. så det har helt klart også noget med omgivelser og forhold at gøre.


  • #3   20. jan 2021 min dreng voksede til han var 11, som 9 års passede han cob, som 10 års måtte vi skrifte over til full smiley

  • #4   20. jan 2021 Min store voksede til han var 7-8 år ca.
    Købte ham som 4 års, der var han 149 høj, brugte str. Cob i grime/trense og 135 i dækken. Nu er han knap 11 år og er 152 høj, bruger full/xfull og 145 i dækken.


  • #7   20. jan 2021 De fleste racer udvikler sig både i højde og drøjde til de er 8-10 år
    Jeg har haft hopper der fik føl som 4 års og når de blev målt året efter var de vokset 2-5 cm hhv
    Man siger de lette racer udvikles hurtigere end de tunge men jeg er ikke enig


  • #10   20. jan 2021 Min erfaring er, at når de bliver 3-3,5 år begynder de at ligne en hest, og ikke længere en plag.
    Her fortsætter de med at vokse, lidt i højde men mest i at få bredde.

    Når de er 6-7 år,så har man den højde man kan forvente at få fra dem.

    Og en 8 års er en hest i sin smukkeste alder - voksen, muskuløs og bevidst om sig selv. Så gælder det bare om at holde dem lækre derfra smiley

    Mvh Charlotte


  • Rasmus J
    Rasmus J Tilmeldt:
    okt 2019

    Følger: 12 Emner: 2 Svar: 2
    #11   21. jan 2021 Vækstlinjerne i benene lukker allerede når føllet er tre måneder gammelt, hvis man taler benstillinger og korrigering af disse.

    Venlig hilsen Rasmus Grøn, beslagsmed
    https://hestesmed.dk


  • #13   21. jan 2021 Jeg håber godt nok min tager et par centimeter mere.. smiley
    Billedet er fra juni 2020 og her er han lige rundet 3 år. Jeg synes allerede han lignede en hest der.
    Sidst vi målte var vidst i efteråret, der lå han på lige knap 161cm.


    profilbillede
  • #16   22. jan 2021 Nana E:
    174 hold da op han har taget højde! smiley
    Haha vi bytter bare smiley


  • #17   22. jan 2021 Lisette:
    Det ville være skønt hvis han lander på
    164, men jeg tvivler. smiley

    Jeg har aldrig rigtig set ham i det der “grimme” stadie, hvor de er meget uens.
    Han har set rimelig harmonisk ud i alt den tid jeg har haft ham. Han har bare fået lidt mere fylde... smiley


  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 210
    #18   25. jan 2021 @Lisette S: Min nu 23-årige vallak købte jeg for 20 år siden - da var han netop gået over pony-mål, voksede til han var 7 og endte på ca. 160.
    Så de både fantastiske og realistiske historier findes altså også... smiley

    Han har så aldrig været "skæv", blev tilredet som 3-års og redet efterfølgende uden voksepauser - men voksede altså uanset til han var 7.


  • #20   26. jan 2021 Lisette, jeg forstår ikke hvordan du kan have en holdning til fakta. Nu har flere af os skrevet om vores egne oplevelser, med egne heste, men du holder fast på at det er hearsay, er det fordi du tror vi lyver eller er du så fastlåst i hvad forskning siger, generelt, at du bare ikke tror på andet?
    Jeg undrer mig bare, forskning mv. kan sige nok så meget, men når man har levende beviser, så må man jo komme tvivlen til gode smiley
    Selvfølgelig er det ikke mange der vokser betydeligt efter 4 års alderen, men der er en grund til at både heste og især ponyer først færdigmåles som 7-8 års.


  • #22   28. jan 2021 Ingen siger at den vokser 10 cm så sent. og hvem siger at det skal føjes til nogen statistikker?
    Men tak fordi du ikke tror på folk, når der ikke er videns baseret, dokumenteret evidens.
    Din verden må godt nok være meget begrænset, hvis det kun er ting som er videnskabligt bevist, som du selv har set, der er sandt.
    Jesus!


  • #24   29. jan 2021 Tror jeg giver Lisette ret. Jeg har haft 10 ungheste over 3 og ingen af dem er vokset noget særligt Max. 1 cm

Kommentér på:
Hvor lang tid vokser hesten?

Annonce