{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
797 visninger | Oprettet:

Hvor lang tid vokser hesten? {{forumTopicSubject}}

Hej, jeg har egentlig bare gået og tænkt over, hvor lang tid en hest vokser. Er det forskelligt fra hest til hest, eller hvad? smiley

Her er et billede af min hest. Til venstre er han 5 år og på billedet til højre er han 6 år. Jeg tror ikke han er blevet højere, men lidt mere "robust".

Lokale nyheder fra Hinnerup
Ønsker du også at læse nærlokale nyheder fra Hinnerup og omegn? Så skal du ikke lede længere. Læs mere på www.voresbyhinnerup.dk, hvor du kan få alle lokale nyheder fra Hinnerup og omegn.
Kommentarer på:  Hvor lang tid vokser hesten?
  • #1   20. jan Min første heste stoppede med at vokse da han var 9 år. Ham jeg har nu da han var 7 år.

• #2   20. jan Det er forskelligt men man siger som regel at en hest er færdigmålt som 8 års (så vidt jeg husker) Nogle heste vokser ret hurtigt til den højde de ender på, men så vokser de til i kroppen, altså bliver mere robust, som du har oplevet med din.
    andre vokser længe.
    Vi fik en 4 års pony ind, for mange år siden, han tog 10 cm. over en sommer, ved bare at få korrekt foder og plads til at være hest. så det har helt klart også noget med omgivelser og forhold at gøre.

• #3   20. jan min dreng voksede til han var 11, som 9 års passede han cob, som 10 års måtte vi skrifte over til full smiley

• #4   20. jan Min store voksede til han var 7-8 år ca.
    Købte ham som 4 års, der var han 149 høj, brugte str. Cob i grime/trense og 135 i dækken. Nu er han knap 11 år og er 152 høj, bruger full/xfull og 145 i dækken.

• #5   20. jan Det er forskelligt ligesom med mennesker. Det er ikke unormalt at det først stopper når de er 7+, men det kan også stoppe når de er 5. Det kommer an på ting som race og gener. Jeg har en stor dreng på 6 år, der er 180-182 cm høj. Spurgte min dyrlæge en dag om det er muligt at spå en ca. sluthøjde på ham, hvor hun så svarede at især store heste, der bliver fodret godt på, har tilbøjelighed til at tage en sen vækstspurt. Fik at vide at i realiteten kan han godt blive 7-8+ cm højere, da det bestemt ikke er uset, men mest sandsynligt er det nok at han kun tager 1-2 cm. mere. Dette blev vurderet ud fra helheden af ham, hvordan kans krop sidder sammen osv. Fx. kan man oftest godt se på en unghest at den ikke er færdigudviklet endnu, og især hvis den endnu ikke er redet/trænet på anden vis og derfor ikke har så meget "muskelfylde".

Det at hesten sætter mere muskelmasse i overlinjen kan uanset alder også godt give et par centimeter ekstra, men siden at din kun er 6, er det meget sandsynligt at han naturligt er blevet højere og bredere at se på i takt med at kroppen har udviklet sig smiley

• #6   20. jan Rosa
    Holy moly for en kæmpe.... hvordan er luften deroppe smiley

• #7   20. jan De fleste racer udvikler sig både i højde og drøjde til de er 8-10 år
    Jeg har haft hopper der fik føl som 4 års og når de blev målt året efter var de vokset 2-5 cm hhv
    Man siger de lette racer udvikles hurtigere end de tunge men jeg er ikke enig

• #8   20. jan Nana: Her er altid dejligt køligt oppe under skyerne, siger jeg dig! smiley Det er ret sjovt, jeg er så vant til hans størrelse nu, at jeg synes at det er alle andres heste, der er umådeligt små når jeg ser dem ved siden af smiley Han må dog gerne stoppe det der vokse-halløj nu, så jeg ikke skal ud og købe en ny trailer smiley

• #9   20. jan Vækstlinjerne i benene er færdige omkring 1 års alderen, dernæst fortsætter det opad. Hvirvlerne mellem hals og ryg er de sidste der lukker omkring 7 års alderen. Generelt så har en plag på 18 mdr. allerede opnået mellem 95 og 97 % af sin højde.

• #10   20. jan Min erfaring er, at når de bliver 3-3,5 år begynder de at ligne en hest, og ikke længere en plag.
    Her fortsætter de med at vokse, lidt i højde men mest i at få bredde.

Når de er 6-7 år,så har man den højde man kan forvente at få fra dem.

Og en 8 års er en hest i sin smukkeste alder - voksen, muskuløs og bevidst om sig selv. Så gælder det bare om at holde dem lækre derfra smiley

Mvh Charlotte

• Rasmus J
    Rasmus J Tilmeldt:
    okt 2019

Følger: 12 Svar: 3
    #11   21. jan Vækstlinjerne i benene lukker allerede når føllet er tre måneder gammelt, hvis man taler benstillinger og korrigering af disse.

Venlig hilsen Rasmus Grøn, beslagsmed
    https://hestesmed.dk

• #12   21. jan Aah kodeleddet lukker ved 4-6 mdr. og has/forknæ omkring 12-14 mdr. og så er det slut med at rette benstilling.

• #13   21. jan Jeg håber godt nok min tager et par centimeter mere.. smiley
    Billedet er fra juni 2020 og her er han lige rundet 3 år. Jeg synes allerede han lignede en hest der.
    Sidst vi målte var vidst i efteråret, der lå han på lige knap 161cm.

profilbillede
  • #14   22. jan ISRH, ja måske et par cm. Men jeg må sige at jeg aldrig har oplevet de kæmpe ryk nogen snakker om, efter 3 års alderen. Tror det er fantastiske men ikke realistiske historier. Der er en grund til at man har den væksttabel man har, fordi det er gns. af de heste man har målt. Din ser meget harmonisk ud, så tænker ikke det bliver mere end et par cm smiley

• #15   22. jan ISHR
    ellers bytter vi bare smiley
    Min Freestyler, fra samme årgang, skulle ende deromkring, og er nu omkring 1,74, og han ligner stadig noget der ikke hænger sammen smiley

• #16   22. jan Nana E:
    174 hold da op han har taget højde! smiley
    Haha vi bytter bare smiley

• #17   22. jan Lisette:
    Det ville være skønt hvis han lander på
    164, men jeg tvivler. smiley

Jeg har aldrig rigtig set ham i det der “grimme” stadie, hvor de er meget uens.
    Han har set rimelig harmonisk ud i alt den tid jeg har haft ham. Han har bare fået lidt mere fylde... smiley

• Dorte H
    Dorte H Online Tilmeldt:
    apr 2019

Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 94
    #18   25. jan @Lisette S: Min nu 23-årige vallak købte jeg for 20 år siden - da var han netop gået over pony-mål, voksede til han var 7 og endte på ca. 160.
    Så de både fantastiske og realistiske historier findes altså også... smiley

Han har så aldrig været "skæv", blev tilredet som 3-års og redet efterfølgende uden voksepauser - men voksede altså uanset til han var 7.

• #19   26. jan Dorte H, det kan godt være der er en enkelt eller to der bryder de fysiske love, hvem ved smiley Jeg har bare ikke selv set nogen. En bekendt havde en unghest som var omkring de 148 cm og ejer mente den ville ende på 165 cm og skrev også dette. Da den blev målt af køber var den lidt over 150... og sådan er jeg stødt på mange. Når vækstlinjerne i benene lukker, så er der jo ikke ret meget mere til at give højde, og ryghvirvlerne vokser jo ikke bare 15 cm lige pludselig smiley Så jeg tillader mig at være skeptisk og se det som et udtryk for meget optimistisk tankegang i langt de fleste tilfælde.

• #20   26. jan Lisette, jeg forstår ikke hvordan du kan have en holdning til fakta. Nu har flere af os skrevet om vores egne oplevelser, med egne heste, men du holder fast på at det er hearsay, er det fordi du tror vi lyver eller er du så fastlåst i hvad forskning siger, generelt, at du bare ikke tror på andet?
    Jeg undrer mig bare, forskning mv. kan sige nok så meget, men når man har levende beviser, så må man jo komme tvivlen til gode smiley
    Selvfølgelig er det ikke mange der vokser betydeligt efter 4 års alderen, men der er en grund til at både heste og især ponyer først færdigmåles som 7-8 års.

• #21   28. jan Maria E, så længe det bare er noget der bliver skrevet herinde, har jeg ikke tænkt mig at føje det til en statistik. Der skal mere evidens til end det smiley Der kan være mange fejlkilder og dermed årsager til at man tror hesten er vokset en hel masse, uden at den egentlig er det. Det kan jeg ikke se herfra smiley Derfor forholder jeg mig til det der er evidens på, hvilket også bliver bekræftet af det jeg selv har set. Grunden til at ponyer bliver færdigmålt som 8 års, er at her er man stensikker på at de sidste vækstlinjer i ryggen er lukket. Det betyder ikke at ponyen kan ske at vokse 5, 7 eller 10 cm op til dens 8.ende leveår.

• #22   28. jan Ingen siger at den vokser 10 cm så sent. og hvem siger at det skal føjes til nogen statistikker?
    Men tak fordi du ikke tror på folk, når der ikke er videns baseret, dokumenteret evidens.
    Din verden må godt nok være meget begrænset, hvis det kun er ting som er videnskabligt bevist, som du selv har set, der er sandt.
    Jesus!

• #23   29. jan Du skrev jo selv at du havde en pony der voksede 10 cm på en sommer efter den var fyldt 4... men derudover så har jeg som nævnt hørt andre eksempler og det var derfor jeg skrev som jeg gjorde. Forstår ikke hvorfor du tager det så ilde op. Har ingen steder skrevet at jeg ikke tror på folk, eller at jeg sender det ind til nogen statistik - det er jo ligesom ikke det det handler om.

• #24   29. jan Tror jeg giver Lisette ret. Jeg har haft 10 ungheste over 3 og ingen af dem er vokset noget særligt Max. 1 cm

Kommentér på:
Hvor lang tid vokser hesten?

x