{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
601 visninger | Oprettet:

foder? {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Jeg er helt ny til hesteverdenen og vil gerne lige spørge om hvordan man fodre en hest. Jeg ved godt at det er et dumt spørgsmål, men jeg forstår ikke helt det med wrap og foder.

er det ikke det samme?
hvornår skal du fodre din hest?

er meget forvirret og tænkte at i kunne hjælpe!

Kommentarer på:  foder?
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 42 Emner: 130 Svar: 8.927
    #1   6. mar En hest bør have adgang til hø/wrap (også kaldet grovfoder) heletoden.

Enten fri adgang, eller begrænset af feks hønet, for at begrænse indtaget.

Foder er det der puttes i krybben og gives forskelligt fra sted til sted. Men 2-3 gange i døgnet er aldrig skidt. Hvad hesten bør få af foder afhænger af brug, behov osv - ligesom ved mennesker smiley

• #2   6. mar Wrap er lidt henad hø. Det er stråfoder, som hesten skal have flere kilo af hver dag og helst fri adgang til (efter min mening). Så er der krybbefoder, som giver hestene de vitaminer og mineraler, som de har brug for. Der er en milliard forskellige typer krybbefoder, og ikke to heste har brug for det samme, så det gælder om at prøve sig frem og eventuelt få hjælp af en ekspert.

Jeg håber, at du fik svar smiley

• #3   6. mar Foder - det betyder bare "mad til dyr".

Krybbefoder eller kraftfoder er det man giver i krybben - krybbefoder er beregnet til at supplere hesten op ift hvad den har brug for, og måske ikke kan få via grovfoder alene.

Grovfoder er græs, hø, wrap og lignende.
    Grovfoder er fundamentet for hestens ernæring, det er det den bruger det meste af dagen på og i virkeligheden for de fleste heste alt hvad de har brug for via grovfoder alene.
    Hø er græs, der slås før det sætter kerner, tørres af solen, presses og opbevares tørt.
    Wrap er næsten det samme, man tørre det ikke helt, men hælder en enzym blanding på, pakker det ind i plastik - og så gærer det lidt. Når der åbnes for plastik kommer der luft til og fordi det er fugtig begynder det at producere varme og rådne. Ved at sprede det kan man stoppe varmeproduktion, men ikke at der er åbnet for mug og råd, så wrap holder max 10 dage efter åbningen, når det er koldest om vinteren.
    Frøgræshalm er græs, som får lov til at sætte kerner ligesom korn. Når kernerne modnes omdannes de fordøjelige fibre i strået til ufordøjelig lignin, så frøgræshalm er ikke hø men halm og derfor få fordøjelige fibre - og grovfoder skal især levere fordøjelige fibre til hestens tarm. Men nogen gange kan man ikke skaffe nok godt hø/wrap eller de bliver for fede af godt hø - så er man jo nødt til noget andet.

Heste skal typisk have ca 2 kg hø eller wrap pr døgn pr 100 kg hest, hvis den da ikke får græs.

Køb evt Den Store Foderbog og lær mere.
    Viden er lækkert smiley

• #4   6. mar Wrap er lidt det samme som hø, men der er mange der vælger at fodre med wrap. Hesten skal altid have adgang til stråfoder, og må højest stå 4 timer uden. smiley

• #5   6. mar hø/wrap skal de have mest af. nogle giver adgang til det hele tiden, men det kan være for meget for nogle heste. Vi giver i stedet en portion spredt ud over dagen så de ikke æder konstant. Krybbefoder er ikke noget en hest SKAL have, men de fleste rideheste får det specielt hvis de bliver redet hårdt. Det er lidt af en jungle, men der er lavet en del foder blandinger efter hesten type eller behov (islænder, i hård træning, vedligeholdelse, drægtig osv)

umedbart behøver man kun at fodre en hest hø/wrap og vitaminer dagligt (fx en lille håndfuld vitamin bolcher), men taber ens hest vægt, eller virker træt af dette kan man selvfølgelig supplere med andet foder.

Kommentér på:
foder?

x