{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
617 visninger | Oprettet:

stråfoder {{forumTopicSubject}}

hej GH!

jeg undre mig over om det er sundt for en hest at have adgang til fold 24/7 (har hørt at nogen heste ikke kan tåle så meget græs, men ved ikke om det er sandt)?

Og hvis den nu havde adgang til fold 24/7, hvor meget strårfoder burde den så at have?

Kommentarer på:  stråfoder
  • #1   6. mar Mener det er 2 kg pr 100 kg hest/pony. Som minimum, men det bedste er klart at de kan spise grovfoder da det er sundet for dem. Heste der får for lidt har meget større chance for blandt andet mavesår. Det der er med græs er at det indholder en del sukker, som gør mange heste forfangne. Alle heste er forskellige, nogle mere nøjsomme end andre, jeg vil helst forslå man fodre med godt hø eller wrap alt efter hvad den tåler og så suppler med krybbefoder alt efter hvad pågældende hest har brug for smiley

• #2   6. mar Der behøver ikke at være græs på en fold. Min pony går i løsdrift (det kalder man det, når en hest går på fold hele døgnet og har et skur at søge læ i). Der er græs om sommeren, men om vinteren går de på såkaldt jordfold. Om vinteren får de ubegrænset stråfoder, der bliver fyldt på hele tiden. Om sommeren får de hø to gange om dagen.

Nogle heste, især dem som har været forfangne (en sygdom), kan ikke tåle ubegrænsede mængder græs eller stråfoder, så dem må man måle det af til.

Så generelt set er det bedst at give ubegrænsede mængder stråfoder, men der er selfølgelig heste, som ikke trives med det.

• #3   6. mar Mine går på græs 24/7/365, men pt er der ikke rigtig noget græs af komme efter, rent næringsmæssigt, så de får ca 10 kg hø i døgnet fordelt over 4 gange.

• #4   6. mar Døgnfold / løsdrift handler jo ikke altid om adgang til græs året rundt. Mine 2 heste er i løsdrift året rundt, men det er jo ikke ensbetydende med, at der er græs nok hele året, for det er der ikke. I løbet af efteråret gror græsset ikke mere, både pga. mangel på dagslys, men også pga. mangel på varme, så må jeg gi hø og kryppefoder ved siden af det de stadig kan pille af marken. Mine kan så godt tåle græsset om sommeren. Har man en nøjsom race, som Shetlænder og Islænder osv, de tåler ikke uhindret adgang til en masse mad, da de elleres vil æde sig en pukkel til. Alle heste kan blive forfangne og det kommer som regel i perioder med frost. For, at græsset ikke bliver slået ihjel af frosten, så kommer der sukkerstof / glykol op i strået, der gør, at græsset ikke fryser ned. Når hesten æder det sukkerholdige græs danner det giftstof i hestens blod som gør, at hesten har svært ved, at gå, da det gør ondt. Det kaldes forfangen. Har en hest været forfangen er den tilbøjelig til, at blive det igen. Så det kan lige så vel handle om, at undgå hesten æder for meget sukkerholdig græs, som at passe på, om den ikke får for meget græs. Nedbidt, meget kort græs, så kort, at vi mennesker, næsten, ikke ser det, kan hesten stadig græsse i og da græsset er stresset af hele tiden, at blive bid ned, kan det også danne sukkerstof / glykol.

• #5   6. mar Hvis der er nok græs behøver den ikke få stråfoder ...

• #6   6. mar I løsdrift kan man jo indrette sig på mange måder.

Heste "er skabt" til at småspise løbende, lidt her og lidt der, men også at vandre og hele tiden at være på farten.
    De småspiser hele tiden, men småspiser kun.
    Vilde heste fordeler kalorieindtaget rimelig jævnt over døgnet. Æde, vandre, drikke, vandre, smågræsse, vandre, og social adfærd.

Jeg er ved at indrette vandrefold indspireret løsdrift - ja, der er adgang til græs døgnet rundt på marken.
    Men om forsommeren har de kun adgang til vandresporet. Fordi, ellers får de for meget græs.
    Hos mig er vandresporet 8-10 meter bredt, ca 600-800 meter langt. Løsdriftskur et sted, vandet 50 meter fra skuret, grovfoder (når de har brug for det om vinteren) lægges ud varierende steder langs 200 meter lang langside, bigballer af halm kommer nok ud flere steder, så der er flere steder med læ.
    Der kan lukkes op til græsfolde 5 steder langs vandregangen.
    Store dele af året vil der være åbent til en eller flere folde.
    Om vinteren adgang til alle folde + jeg vil lægge grovfoder ud. Der er meget lidt næring i vintergræs på fold.

Andre har fx jordfold og grovfoder i slowfeeder, så dyrene ikke kan æde for hurtigt.
    Ædetiden er det, som udfylder hovedparten af hestens vågne timer, sammen med at vandre efter vand og andre ressourcer.
    Vandrebeskæftigelsen kan ikke imiteres på jordfolde, men jeg prøver at gøre det med vandrefolde.

Problemet opstår, når heste kan stå stille og æde nonstop døgnet rundt.
    Det gør de på en boks med fyldt høhæk.
    De frodige danske folde stimulere typisk ikke til vandring, men til at mad, vand alt er lige foran snuden.
    At have adgang til at spise meget pr time bliver et problem.
    Nogen prøver at undgå fedme ved at dyrene står på en lille drænet sandfold eller boks, og får grovfoder i 2-3 portioner dgl. Grovfoder er ædt på et par timer, dyret keder sig, bliver rastløs og ved længerevarende faste mellem måltider øges risikoen for mavesår.

Heste trives med at småspise løbende, måltider er for mennesker.

• #7   7. mar Lov om hold af hest siger om grovfoder minimum 0,5 kg TS pr. 100 kg hest.

Tørstofindholdet varierer fra fodermiddel til fodermiddel, og f.eks. i wrap kan det ligge mellem 50-80 %, hvor det i hø og halm ligger på minimum 85 % (for at være lagerfast).

Kommentér på:
stråfoder

x