{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.188 visninger | Oprettet:

Petrine C
Petrine C
Tilmeldt:
25. maj 2020
Følger: 5 Emner: 6 Svar: 6

Bøger siger det ene rideskole noget andet {{forumTopicSubject}}

Hej!

Jeg har en kæmpe interesse for heste og vil gerne vide så meget som muligt så jeg kan forstå dem så godt som muligt. Jeg har bla. læst meget om, hvordan man ridder så det er bedst for hest og rytter.

Jeg har læst, at det er forkert at sparke og hive hesten i munden med biddet. Man skal hellere give et lille tap med pisken, sige lyde som hesten ved betyder 'gå frem' og så ellers bruge ben muskler til at dreje hesten, få den til at gå hurtigere osv.

Dette virker ikke på rideskole hestene ?? og det gør mig ondt når min ridelærer siger "Spark til ham!" "Hårdere med pisken!" "kortere tøjler" "Hiv til!" og "Han er ikke lavet af glas"

Jeg føler bare ikke at man burde skulle så langt ud så hesten skal føle smerte, før de gør, hvad man gerne vil have.

Har jeg ret i det jeg siger? Eller er heste slet ikke så følsomme som jeg har læst? Er jeg helt af sporet, hvad gør jeg evnt. Forkert?

Grunden til at jeg lægger dette op er enlig bare fordi jeg gerne vil vide, hvad I gør, jeres erfaringer af rideskoler og, hvad der er det rigtige, hvad skal jeg gøre? Osv.

Tak for hjælpen på forhånd.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bøger siger det ene rideskole noget andet
  • #1   10. mar 2021 Du har ret, rideskolen har ikke. Problemet med rideskoleheste er bare, at de ofte er "dovne", har smerter og får mange forskellige signaler fra de forskellige ryttere. Hvilket oftest gør, at de bliver det der kaldes "schenkeldøve". Hvilket gør dem svære at få til at gå frem fx.

    Var jeg dig, så fandt jeg enten en anden rideskole, som bekymrede sig lidt mere for hestene eller fandt mig en part hos en privat hesteejer, og fik noget "rigtig" undervisning af en privat underviser - dette er naturligvis lidt "dyrere" end at ride på rideskole, men du lærer også mere smiley


  • #2   10. mar 2021 Nu kan jeg ikke bedømme før jeg har set.

    Men jeg har set små børn ride min pony, og når jeg sagde "tag fat i tøjlen" Så det fordi der ikke er nogen som helst kontakt overhovedet. Jeg kunne lige så godt lade vær med at give dem en tøjle.

    Og når de strigler dyret så rør børsten næsten ikke dyret så der siger jeg i må meget gerne børste hårde "den er ikke lavet af glas" "det går den ikke i stykker af"


  • #3   10. mar 2021 ofte er det man lærer på rideskoler noget værre hø, og det er dårlige vaner man tyr til selv flere år efter når man bliver frustreret på hesten. Evt find en mindre rideskole hvor hestene er bedre trænet (eller msåke bare mindre slidt af dårlig ridning), og hvor de går mere op i hestevelfærd. det kan være svært at finde en part når man ikke er så øvet en rytter.
    rideskoler er gode i starten, når man skal lære det basale - balance og styre med tøjle og ben, men det er nok også dér den gode læring stopper. Det kan være nødvendigt i visse situationer at sparke/hive hårdt for jeres eller andres sikkerheds skyld, men ALDRIG bare fordi hesten ikke lige gider at lytte efter


  • #4   10. mar 2021 Nu mener jeg at have hørt
    Det at sige lyde til hesten ikke er okay i dressur (Det mange år siden).

    (Og min logik siger noget andet men jeg er heller ikke så pædagogisk)

    Så måske rideskolens ide er tegn via kroppen som på sigt skal blive præcise og utydelige


  • #5   10. mar 2021 Du har ret og rideskolen har ikke. Det er som Hippie skriver, elevheste får ofte modsatrettede signaler fra en uerfaren rytter. Hesten skal finde sig i, at tøjlen er et hejseværk, når rytter skal lære letridning. Det gør hesten bliver hård i munden.
    Hvis jeg var dig, så ville jeg prøve, at finde en part på en privathest og så som Hippie foreslår, ene undervisning hos en erfaren rytter. Så lære du, at ride i løbet af kort tid og også hvordan man IKKE rider. En halv time ad gangen er ofte nok i starten, da det er virkelig hårdt og koncentreret. Resten af tiden kan du lære en masse om, hvordan det er, at være omkring hesten. Iagttage den på folden sammen med andre heste, kan man også lære en masse af. Læse bøger om foder og ellers stille andre hestekyndige, spørgsmål. De fleste vil gerne svare på spørgsmål og der findes ingen dumme spørgsmål- kun dumme svar.


  • #6   11. mar 2021 Hippie og Sunshine har ret. De fleste rideskoleheste er meget schenkeldøve, derfor virker det du gør ikke på dem.

    Jeg har hørt om en rideskole på Sjælland, hvor heste velfærd er i højsæde, jeg kan ikke huske hvad den hedder, måske andre kan hjælpe mig?

    Ellers prøv at søg en part på privat hest, måske ejer vil undervise dig eller har en dygtig underviser som du også kan bruge.
    Hold fast i dine metoder de er gode nok!


  • #7   12. mar 2021 jeg har selv haft en rideskole hest som jeg har omskolet til dressurhest, og desværre må jeg sige, at rideskole heste bare finder sig i for meget. Derfor lukker deres sind helt af, og bliver kaldt for "dovne", hvilke dog ikke er rigtigt. Så længe det er en rideskole hest kan det godt være svært at lave om på, desværre ;(

  • #8   12. mar 2021 Rideskole og rideskoleheste har aldrig været min kop te, jeg husker det nemlig præcist, som du beskriver.

    Det var først da jeg fik egen hest og begyndte at gå andre veje at jeg lærte hvor lette signaler man faktisk kan ride en hest for, ja generelt hvor let al omgang med heste kan blive med den rette træning og indstilling.

    Jeg kan klart anbefale dig at kigge på trænere som Arne Koets (den aller bedste i min optik), Christofer Dahlgren, Bent Brenderup, Katrine Thygesen Buur og lignende.

    Ja det er godt nok historisk ridning og akademisk ridekunst, men derfor kan man godt starte almindelige dressurstævner alligevel.
    I disse former for ridning lærer man utroligt meget om ens egen krops signaler og som nævnt før - Hvor let det hele kan føles.

    Ingen træning bør være en kamp.
    Man kommer utroligt langt med at lytte til hesten og rose den for et godt forsøg på en øvelse smiley


  • Petrine C
    Petrine C Tilmeldt:
    maj 2020

    Følger: 5 Emner: 6 Svar: 6
    #9   12. mar 2021 Tusind, tusind tak for alle jeres søde og gode svar! smiley

  • #10   21. mar 2021 Maria E: Måske Stutsborg du tænker på?

    Deres elev heste for jævnlig udført "servicetjek" af dyrlægen, trænger de pause bliver de taget ud af elevskolen i en periode og redet af mere erfarne og der er masser af ponyer så ingen går mere an 2 holdtimer af 45 min om dagen.


Kommentér på:
Bøger siger det ene rideskole noget andet

Annonce