{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.060 visninger | Oprettet:

Sarah S
Sarah S
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6

Salg/transport {{forumTopicSubject}}

Hej alle.
Jeg har købt en hest der står 200 km fra mig og har derfor bestilt en transport af den da jeg ikke selv ønsker at køre så langt med en ny hest.
Problemet er nu at efter 1 1/2 time måtte man opgive at læsse den og jeg står uden hest.
Jeg skal betale det fulde beløb for transport ( hvilket jeg sagtens forstår) men nu står jeg og skal have fundet en ny der vil hente den og igen risikere at betale det fulde beløb.
Sælger har været klar over hesten blev hentet i en måned nu og at den ikke er nem at læsse.
Uden at skulle virke muggen og snobbet så er jeg nu lidt skuffet over man ikke har enten øvet eller tilkaldt en dyrlæge i forvejen til at give den lidt beroligende og at jeg skal betale igen for en transport.
Hvad ville i gøre uden at træde nogen over tæerne?

Kommentarer på:  Salg/transport
  • #1   27. mar jeg ville aftale med en dyrlæge at persoen kom når hesten skulle hentes, har du vist at den ikke var nem at læsse inden køb? for det er nemmeste at der er en dyrlæge til lige at give den en snaps inden turen..

det er desværre "typisk" at sælger stopper alt træning når hesten er solgt..

• Sarah S
    Sarah S Tilmeldt:
    jul 2015

#2   27. mar Viste godt den ikke gik lige op men ikke at det var så slemt, prøver også nu at få hende til at få en dyrlæge på.

• #3   27. mar Da du har købt hesten, er du jo ejeren = din hest, dit ansvar.
    Så man kan sige du har haft en måned til selv at træne trailerlæsning selvom afstanden er stor.
    Om hesten altid har været svær at læsse eller ej, er jo det og skal selvfølgelig oplyses ved salg hvis den har haft det problem medmindre det er nyopstået.
    Hvad har sælger sagt angående trailerlæsning?
    Havde jeg solgt en hest, så ville jeg ikke træne hesten frem til afhentning medmindre andet er aftalt, men det er ikke længere min hest og så ville jeg sku være bange for at blive beskyldt for alt muligt af den nye ejer.
    Men kan så sige at sælger eller transportøren kunne have ringet til dig og sagt hesten udviser problematik med hestetransportøren, hvor i kunne have snakket om at ringe til dyrlægen nu....

Det er ærgerlig situation at stå i nu, men nu du forberedt på at få dyrlægen ud, den dag transportøren kommer.
    Jeg mener der er et transport firma, som har kendskab til problemheste, men de tager en tager lidt mere i ydelse for at håndtere hesten.

• Sarah S
    Sarah S Tilmeldt:
    jul 2015

#4   27. mar Det er ikke oplyst at hesten var så besværlig og har bedt om der kommer en dyrlæge på næste gang så jeg ikke skal smide penge ud af vinduet igen,men det vil hun ikke have.
    Kan sagtens forstå at “hesten er min” men aftalen lød på han først skulle hentes nu og at hun stod for læsning af ham.
    Har endda haft en meget tålmodig chauffør på men da den blev ved med at kaste sig og lave buler i hans bil sagde han stop for hestens skyld.

• #5   27. mar Okay det så temmelig tarveligt ikke at få oplyst ved køb, hvis ejeren vidste det.
    Jeg kan se at Jan som har kørt med problemheste, desværre har indstillet deres kørsel med heste siden februar måned.

• #6   27. mar Jeg har gladeligt købt heste, som aldrig har været læsset og/eller er kendt som “problemheste mht trailer” - så længe man er informeret, så ved man det og kan forholde sig til det.

Så da det jo er din hest, så ville jeg enten få fat i nogle med en stor lastbil, og/eller et firma som tager sig betalt for at læsse problemheste. Hvis de vurdere at hesten skal bedøves, så må du bestille og betale for at der kommer en dyrlæge og bedøver din hest før transport.
    Hesten er jo din, så det er jo sørme da dig der bestemmer hvordan du vil have transporteret den, og hvorvidt du vil have den bedøvet - det kan tidligere ejer ikke blande sig.

Til gengæld ville jeg ikke træne en hest med noget som helst, hvis den var solgt - er det en proff træningsstald, så betaler du for at få den trænet ind til den bliver leveret, men ved en privat har du bare din hest opstaldet hos tidligere ejer ind til du får den hentet.

Mvh Charlotte

• Sarah S
    Sarah S Tilmeldt:
    jul 2015

#7   27. mar Har bestilt en ny transport og en dyrlæge.
    Sælger oplyste mig ikke om hesten ville være så besværlig og havde jeg vist det på forhånd havde vi taget vores forholdsregler omkring dette. Er jo også lidt ked af min nye hest har fået en så dårlig oplevelse med en transport når nu er den er købt til stævne brug og derfor skal køre en del.
    Nu er jeg selv opvokset i salgstald og vi har altid trænet trailer med dem helt op til dagen hvor de blev hentet. Siger ikke at sælger skal påbegynde arb med den nu men at hun har haft hesten i sine hænder så længe (3 år) så syntes jeg man burde fortælle den slags.
    Så nu kører vi selv ned og læsser den så det er mit ansvar og ikke hendes.

• #8   27. mar Lyder som en god løsning du kom frem til. Held og lykke med det! smiley

• #9   27. mar Mine 2 madammer er også svære, at læsse i lille 2 hestes transport eller trailer. Dog de 2 gange, til og fra Ansager, kørte de i lastbil. De gik begge lige op. Så det kan jeg kun anbefale.
    Men en hel anden ting er, at du kan undersøge om handlen kan gå tilbage, hos en heste advokat. Du har købt en hest til stævne brug og den har en ikke korrekt oplyst mangel, nemlig, at den ikke kan læsses og der er jo ret væsentlig, at den kan det, med det du skal bruge den til. Måske det er noget, der kan gi et afslag i prisen, hvis du gerne vil holde fast i købet. Det er tråds alt en væsentlig mangel ved hesten, der gir en del tillids arbejde til dig. Ekstra arbejde du ikke har været oplyst om af sælger fra starten.

• #10   27. mar Jeg vil gerne byde ind med, at min dame (i sin tid) heller ikke vile gå i almindelig trailer. Men i lastbil (da hun skulle transporteres fra Bornholm til Sjælland) gik hun lige op i smiley

• Eva S
    Eva S Tilmeldt:
    mar 2020

Følger: 1 Heste: 1 Svar: 2
    #11   30. mar Det Lyders super ærgeligt. Det er jo sikkert sælger har en trailer at træne hesten i. Det er jo desværre svært at forudse om hesten bare går op. Hvis sælgers erfaring er at den er utryg men den plejer at gå op, så har hun jo ikke været uærlig. Hvis aftalen er du selv sørger for transport, er det din opgave. Så som andre har foreslået, så få dyrlæge ud til lidt beroligende, og gå i gang med trailer træning hjemme, så den lærer det. Måske vil den bare gerne have selskab i transporteren. Held og lykke med det.

• #12   2. apr Har du selv mulighed for at være med til læsning at din nye hest?
    Det bedste er rolighed og tålmodighed ved læsning, der for jeg mener hvis du selv er med.

• #13   2. apr Mine heste blev flyttet hjem igår og hoppen gik op med det samme i transporten, men der minder det også om en stor boks, da hun gik ind i den. Så skulle min vallak hentes på ruten og han tøvede fordi han skulle op i siden af transporteren, ved at stikke hovedet og skulderen ind, mens bagparten skal svinges ind. Det var han ikke helt med på, for han har vant til at lige op i trailer og ud af fronten når vi har trænet. Men han kom op efter 5-7 min da vi åbnede bagi, så jeg lod som om jeg gik med ham ind og smuttede ud af rytterdøren.
    Det var hans aller første tur og han tog det meget pænt, synes transportøren for hun havde ikke luret at han var ny i gamet. Men der jeg ville sige det var, måske du skal forhøre dig, om du kan få en alene kørsel så transporteren minder om en stor boks, hvis du ikke prøvede det første gang?

• #14   2. apr Her kan man se hoppen blive læsset af transportøren. Det bare for vise at det minder meget om en kæmpe hesteboks når det en hest.
    Jeg læssede selv min egen, da han er meget rå og kun sådan set vant til mig udover avleren som ikke var hjemme, da vi skulle køre.

profilbillede
  • Sarah S
    Sarah S Tilmeldt:
    jul 2015

#15   2. apr Hesten er hjemme efter 1 1/2 times læsning,desværre viser det sig at han har haft en meget ubehagelig tur for 3 år siden hvor han stod 20 timer uden pauser. Så der er ik noget at sige til at han ikke bryder sig om at køre.
    Nu er han hjemme og holder lidt ferie inden vi går igang med ridning og trailer træning helt fra bunden.

• #16   2. apr Godt du endelig fik ham hjem og lyder som en rigtig god plan for at lære ham trailerlæsning helt fra bunden. Tillykke med ham

Kommentér på:
Salg/transport

x