{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.044 visninger | Oprettet:

Anmeldelse af hestehold {{forumTopicSubject}}

Hej Hg

Er i tvivl med dette indlæg, men bliver nød til at følge min mave fornemmelse og spørger jer til råds..

Der er på vej ud til det sted min egen hest, en ejendom med heste.
De har 2 heste som har mega lang og ligner tyk pels, tænker det må være varmt de dage det er rigtig varmt smiley
Hestene er små, formentlig blandings ponyer, de går på en okay stor fold, dog uden strøelse, men med mulighed for og søge ned i en lille flok tætte træer og hvad jeg kan se kan de måske også gå ind.
Dette lyder jo egentlig fint hvis de har hø og vand indenfor.

Min bekymring er at disse heste som sagt har utrolig lang pels, det er svært og se hvor tynde de er når de har så meget pels, men nogle kilo mere ville ikke skade.
Deres ryg hænger og de ligner nogle der træt af livet.

De havde for nogle mdr siden 2 brune ponyer, den ene så man ikke mere (tænker den er død?). Den anden pony gik alene i en uges tid, så fik de to ponyer mere, en brun og en lys. Den lyse lå forleden ned på folden, da jeg kører ud til min egen hest omkring kl 14, da jeg kører hjem igen omkring kl 18.30 ligger den stadig samme sted. Dagen efter er den ikke til at se på folden og det har den ikke været siden..?

Ved ikke om det er mig der er et pylre hoved, men får ondt i mit dyrehjerte hver gang jeg kommer forbi smiley
Der kan jo være mange grunde til at de ser ud om de gør og jeg kan jo ikke se om de har noget og spise og drikke indenfor.
Alt det jeg beskriver er jo noget jeg kun kan se fra vejen, de ligger dog næsten helt op af vejen.

Hvad ville i gøre?
Ingenting? anmelde? samle mod og gå ind og spørger om man må se stedet og ponyerne? eller noget helt andet?

På forhånd tak og beklager den lange tekst smiley

Kommentarer på:  Anmeldelse af hestehold
  • #1   23. apr Er der mad og vand og de er i nogenlunde huld (selv med lang pels kan man godt se, hvis de er decideret magre) er der næppe noget at komme efter. Så nej, jeg ville ikke anmelde.
    - går de ude og uden at blive børstet er det i øvrigt ikke usædvanligt at især ældre heste kan være længe om at komme helt af med vinterpelsen.

• #2   23. apr Det er et rigtig svært spørgsmål. Men nogen gange skal man følge sin mavefornemmelse. Anmeld det og se hvad der sker. Er der intet, ja så har det ikke skadet. Er der noget, ja så redder du måske ponyerne. Desv er der ofte ingen, der blir straffet i disse sager. Dårligt nok får de en bøde.

• #3   24. apr Kontakt evt. Jeres lokale dyrlæge? Fortæl dine observationer og de vil ofte tage sig af det! Måske de allerede kender dem?

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 43 Emner: 126 Svar: 9.031
    #4   24. apr Tag en snak med ejer. Kort og godt.

Hvorfor anmelde noget du reelt ikke har grundlag for at anmelde?

Her tænker jeg - at alt er "det ligner". Du nævner ingen steder at hesten "vanrøgtes" eller "lever under meget dårlige vilkår".

• #5   24. apr Jeg er meget social og udadvendt.
    Og ærlig.

På en skala fra et til 10, så er jeg, elleve...

Anyway.
    Jeg ville bare "gå en tilfældig tur med min hund", og hvis folk var ude spørge "hej folk, hvad er det for nogle ponyer I har" osv.
    Hvis folk har det godt med deres dyr, vil de sikkert gerne hyggesnakke. (Hvis de da ikke tilfældigvis har travlt den dag.)

Alternativt, spørg Hestens Værn til råds, eller din lokale dyrlæge.

Om de har vand? Det er de næsten nødt til at have, ellers ville de være dvaske og døde.
    Det samme gælder foder.
    Uanset hvad, var det mine dyr ville jeg ikke slæbe vand og foder, så vandbaljen er nok tæt på vandslange, foder sikkert tæt på foderopbevaring.

Det lyder somom, at du går der regelmæssigt.
    Bliver dyrene værre og værre at se på?
    Pænere? Status quo?
    Går de i mudder til knæene, er hegnet noget klapværk? Eller, er hegn sat forsvarligt op, er det en nedbidt græsfold eller jordfold uden mudder sen vinter/ tidlig forår, så har de brugt penge på mudder sikring et sted de kan stå og hænge ud.

Ud fra din beskrivelse, så kan det være dyr, som passes dårligt.
    Eller, det kan være rare mennesker som overtager gamle dyr, som får deres livs otium hos dem. (Og gamle, kronisk halvsyge dyr dør på et tidspunkt. Og er grimme, affældige, hvis man lader dem leve så længe. )

Jeg havde ikke brugt mavefornemmelse.
    Jeg havde brugt øjne og hoved!
    Hvis din konklusion, baseret på objektive argumenter, er misrøgt, så meld det. Ellers lad være.

• #6   24. apr Tak for jeres svar. Jeg kommer forbi hver dag og det ikke fordi de ser bedre og bedre ud..
    Men heller ikke fordi de for det meget værre.
    Folden er en nedbidt græsfold med lidt jord/mudder i den ene ende.
    Jeg vil ikke kalde det mishandling/vanrøgt, fordi forholdene ser fine ud udefra derfor synes jeg ikke der er noget at anmelde for, men ponyerne ser ik så fine ud og der min ide om at anmelde kom, men lever de under fine vilkår er der vel ikke noget og gøre?
    Som du skriver Doktor Who, så har jeg også haft tanken om at banke på og tag en pæn snak, hvis som du siger de tager gamle evt syge eller vanrøgtede heste til sig.

Tror egentlig jeg er mest til at tage en snak, synes det lidt "voldsomt" og anmelde hvis historien er noget andet end det jeg ser.
    Synes det er lidt grænseoverskridende, hvad ville i sige/starte samtalen med?
    Ser aldrig nogle mennesker ude (kommer forbi på mange forskellige tidpunkter), men kunne jo banke på.

• #7   24. apr En anmeldelse er jo kun relevant, hvis man tror dyreværnsloven brydes. Det lyder ikke på nogen måde til at være tilfældet her.

• #8   24. apr Gad vide, om en af ponyerne ikke helt sikkert minder dig om en dejlig pony du har kendt for år tilbage, og stadig tænker på med vemodighed.
    Host, host.
    Vær venlig og lyttende.

• #9   24. apr Snak med ejeren smiley

• #10   24. apr Når det er som du skriver, ville jeg virkelig ikke anmelde.
    Mine forældres nabo har to new forrest ponyer ud mod en stor vej. Han er blevet anmeldt op til flere gange.
    Hvorfor?
    Fordi hestene ser ud som du beskriver, langhåret og pjusket. Fra den store vej kan man ikke se vand, stråfoder eller "skuret", kun nedbidt græs. Fra vejen ser man aldrig mennesker hos dem fordi de bliver passet på lidt sjove tidspunkter.
    Ponyerne har det FINT! De får smed hver 4. måned, dyrlæge en gang årligt, foder en gang i døgnet og har vand og strå ad litium. Det er døtrenes gamle ponyer, som er ved at være gamle og ikke laver andet end, at gå på fold. Naboen syntes det ville være ærgeligt, at sælge (han syntes de er lidt hyggelige, at passe) og de er for gode til aflivning.

Så nogengange hjælper det, at banke på døren og sige "søde heste. Hvor gamle er de? Må jeg give dem en gulerod?" Og så begynder folk selv, at fortælle smiley

• #11   24. apr Igen tak for jeres svar, jeg anmelder ikke.
    Næste gang jeg går ud til hyppen, kan jeg gå ind og banke på, det kan jo som i siger og som jeg selv har haft snakket med min søster om at det bare er nogle gamle ponyer som skal have deres sidste hjem smiley

• #12   25. apr Min hest har ikke dækken på om vinteren. Selv om jeg strigler hende ret ofte har hun stadig meget vinterpels. Det er normalt at heste som ikke har gået med dækken, har meget vinterpels endnu så det vil jeg ikke være bekymret over

• Eva S
    Eva S Tilmeldt:
    mar 2020

Følger: 1 Heste: 1 Svar: 2
    #13   27. apr Kig på hovene, hvis heste vanrøgtes, er det sjældent de passes med smed.

• #14   28. apr Det med nedslidte marker. Vi har lige haft vinter og nu forår hvor græsset begynder at gro. Der skal nok komme græs igen her over forår og sommer

• Lene R
    Lene R Tilmeldt:
    okt 2015

Følger: 1 Svar: 1
    #15   29. apr Det kan være gamle ponyer. Og ældre heste og ponyer er længere om at fælde. Tænker ikke der er mange marker med græs i øjeblikket, det er koldt og tørt, og det er jo ikke sikkert de kan tåle det. Igen, snak med ejer.

• #16   29. apr Jeg er ret sikker på jeg ved hvor det er, sådan som du beskriver det! Er det det sted, ved jeg at de for et par år siden blev anmeldt fordi den fjordhest der gik der, var i forfærdelig stand. De blev pålagt smed og behandling af hesten, da den havde ppid... Men det så nu ikke ud til at der var meget opfølgning på det! Jeg tror ikke der er meget opsyn med de heste, og ja, de ser forfærdelige ud. Kontakt evt hestens værn, jeg ved det var den lokale afdeling der var på besøg dengang.
    Jeg kører ikke længere forbi hver dag, men har fulgt med... smiley

• #17   29. apr Hejsa det du beskriver kunne tyde på det er gamle ponyer. De kan ud fra din beskrivelse være ponyer som lider af PPID og EMS. PPID gør netop, at de har svært ved at fælde deres vinterpels, de taber muskelmasse og bliver efterhånden svejryggede og lidt forhutlede at se på. EMS følger tit med, og så må de ikke få for meget græs og man skal i det hele taget passe på med foderet, fordi de ellers kan blive forfangne. Jeg tror det er nogle rare mennesker, som har valgt at tage den slags gamle ponyer ind og nyder deres otium.

• jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

Følger: 2 Svar: 111
    #18   30. apr Dit hovedargument er at ponyerne er langhårede. Ponyer der får lov at være ude hele året skaber sig en lang og tyk pels. Gå ind og hils på ejeren. Fortæl vedkommende hvad du har spekuleret over. Det lyder som om du gør dig unødvendige bekymringer.

Kommentér på:
Anmeldelse af hestehold

x