{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
606 visninger | Oprettet:

Hest med dårlig mave {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Jeg har købt en ung hoppe på 4 for et par måneder siden.. efter en uges tid ca. skiftede min ene foldmakker sit normale hø ud med 1. slæt hø. Og det kunne min hoppes mave ikke tåle, så efter en uges tid skiftede vi selvfølgelig tilbage til kun at give 2. slæt på folden. Men siden da har hun haft efterløb og det har været lidt blandet om hendes pærer har været faste eller våde..
Jeg har prøvet af give hende nordic horse digestion uden effekt.
Lige nu får hun nordic horse strong clean balance men vi har brugt det små 2 uger uden nogen effekt endnu. Udover det har hun lige fået ormetest (ingen orm) samt hun får loppefrøskaller hver dag

Er der nogle tilskud I kan anbefale jeg skal prøve i stedet ? Synes det er synd hendes mave bare ikke bliver bedre.. smiley

Kommentarer på:  Hest med dårlig mave
  • #1   25. apr YSR fra brogaarden men find det wrap eller hø som hun kan tåle fremadrettet , så du ikke behøver at give din hest tilskud for maven. Kan det være at hendes efterløb skyldes græs?

• #2   25. apr Hun får det hø hun kan tåle, det var kun en uge hun fik noget forkert, da jeg troede det var stress mave fra flytning smiley

De går på nedbidt græs.. de har hø tilgængeligt hele tiden men står også og spiser af det nedbidte græs, så det kan sagtens være.. men så skal jeg finde noget til hendes mave til når hun skal indgræsses smiley

• #3   25. apr hestens tarmflora ændrer sig efter hvad den får at spise. har der været meget sukker i høet kan der have været sket en negativ ændring af tarmfloraen. det kunne være en ide at give probiotika tilskud?

• #4   26. apr Natriumbicarbonat

start på 30 gr. /dag. Det sænker pH i stortarmen, bedre miljø for mikroorganismerne og bedre fordøjelse.

Hos malkekøer har man næsten ikke en fodring uden 100-300 gr. natriumbicarbonat til at balancere ph i vommen. (højt stivelse- og sukkerniveau giver lav ph)

• Syrpa
    Syrpa Tilmeldt:
    mar 2008

Følger: 18 Følgere: 32 Svar: 791
    #5   26. apr Jeg har rigtig god erfaring med Equisana Health fibre 1-3 dl tørt dagligt.
    Også den der hedder Gastro 112
    Jeg gav lidt Byghalm en periode det syntes jeg også hjalp.
    Nogen har også god erfaring med 1 spsk kartoffelmel om dagen

• #6   2. maj Dyrlægen anbefalede noget der hedder Gut Balancer (Protexin Equine Premium Gut Balancer) til min, som også døjede med en sart og tynd mave smiley

• #7   2. maj Det kan nemt have været en kombination af stress, nyt hø og spire på folden, som har udløst efterløb.

Man bliver nemt snydt af jordfolde/nedbidte folde, hvor man synes der intet græs er - hegner man et stykke af, så kan man se hvor hurtigt græsset reelt gror, og hvor meget de får det gnavet ned.

Her i periode om foråret med jordfolde med spire på, og indgræsning til sommerfold, der giver jeg dem halm at æde, hvilket de er glade for og gerne æder. De får nedsat mængde wrap pga græsset. Og så giver jeg loppefrøskaller pga de æder jord når de æder spire, og så får de Ameque Balancer pellets - det virker godt på mine heste.

Mvh Charlotte

Kommentér på:
Hest med dårlig mave

x