{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
647 visninger | Oprettet:

Lisette S
Lisette S
Online Tilmeldt:
30. maj 2020
Følger: 1 Følgere: 37 Emner: 7 Svar: 200

hestehold {{forumTopicSubject}}

Vi er jo flyttet og har derfor ikke hestene hjemme mere. De står opstaldet ca. 18-20 km væk. Det er et glimrende sted og der er ikke noget der, men jeg kan godt mærke at min motivation for at tage ud til hestene er meget lille. De står på halm, så jeg behøver ikke muge hver dag (hvilket jeg heller ikke gør), men ofte så kører jeg bare derud, muger 3 bokse og kører hjem igen. Både fordi jeg ikke synes jeg har tid til mere, og fordi jeg bliver "brugt" af at muge ud.
Angående motivation, så er jeg egentlig meget motiveret for at ride og arbejde med hestene, men jeg gør det simpelthen ikke, fordi jeg så dår dårlig samvittighed over det jeg burde lave herhjemme i stedet (bl.a. studie). Om aftenen er jeg træt og når ungerne først er puttet kl. 20 så har jeg på ingen måde lyst eller overskud til at tage ud til hestene (også fordi jeg ved der er en masse udmugning).

Så prøvede jeg at lave nogle rutiner, så jeg f.eks. kunne køre derud lige efter jeg har afleveret den yngste i BH, men det ender stadigvæk bare med at jeg kun muger ud, da jeg synes klokken bliver for mange.

Synes det er op ad bakke og jeg begynder at overveje og sælge/komme af med nogle af dem, og så opstalde den sidste på det lokale ridecenter (5 min. væk). Der er dog kun 4 timers foldtid, og hvis jeg vælger ham jeg rider, så ved jeg han ikke har det super med store steder. Dog kender jeg ikke stedet, der kan selvfølgelig være forskel. Det er også lidt trist hvis jeg skal af med min datters pony, for hun holder virkeligt meget af hende og jeg tror det er rigtig sundt for hende at ride, selvom vi pga. tidsmangel ikke får gjort ret meget. faktisk næsten ingenting. Så er der unghoppen, så er blevet 3 i år. Hun blev købt til selskab i sin tid og jeg har også lidt planer om avl på hende. Men når man opstalder, så er det jo også begrænset hvor meget avl man lige har råd til. Hun bliver sikkert også en fin ridehest (dog lige det mindste synes jeg til mig) men der går jo i hvert fald 1 år før vi kan komme ordentligt igang.

Åh jeg synes det er svært at tage en rationel og god beslutning, for der er alt for mange følelser i vejen. Ham jeg selv rider (Fønne) kan og skal ikke sælges, hvis han skal væk, forærer jeg ham til en god ven. Jeg må også indrømme at jeg savner at ride stor hest, men så skal jeg sælge de 2 andre og købe en helt ny, og hvis ikke jeg flytter den til ridecentret, så vil jeg sandsynligvis heller ikke få redet på den.

Tanker og input modtages rigtig gerne.

Kommentarer på:  hestehold
  • #1   26. apr Hvad med det rigtig oplagte alternativ.

I stedet for at have velfungerende opstaldning 20 km væk, så undersøg lokalområdets muligheder for at stå hos en privat, tæt på ?
    Evt et sted, hvor du ikke skal muge...
    Eller, kan du ikke betale dig fra at muge der, hvor du står nu??

• #2   26. apr Det vigtigste spørgsmål du skal have afklaret, er hvorfor DU har hest.
    Det er der ingen af os andre der kan svare på. Du kan resonere og være fornuftig, men hvorfor har du hest? Er det Fønne, hans særlige sind og det arbejde der er i en ikke-"plug-and-play"-hest der giver dig noget?
    Eller ville du egentlig gerne bare ride, hvis du ikke havde følelserne i klemme?
    Uanset hvad du giver pt. for at have hest, er det simpelthen for mange penge at betale for dårlig samvittighed.

Jeg har 3 heste hjemme. Skulle vi flytte, hev jeg ikke 3 heste med på et ridecenter. I den bedste af alle verdener, havde jeg alverdens penge og tid, men det er bare ikke min virkelighed. Jeg får ikke brugt 3 heste i en grad til at det kan berettige den øgede omkostning. For mig ville det være et spørgsmål om, hvilken af de 3 der ville give mig mest valuta i form af glæde i min hverdag.

Når jeg læser dit indlæg tænker jeg at:

Du er i besiddelse af en hoppe, som du har anskaffet dig i sin tid, da din situation var anderledes.
    Da du havde behov for en selskabshest, og ville slå 2 fluer med et smæk og avle. Hun er ikke ideel for dig som ridehest, grundet hendes størrelse.
    -skil dig af med hende

Du har en pony til din datter. Du tænker at det vil være godt for hende at ride, men som det er nu, rider hun stort set ikke.
    Hvis den stod på det nærmeste ridecenter, hvad ville så være realistisk at hun red? 2 gange om ugen eller 7? Kunne det være bedre med en part, eller var der en der kunne få part på jeres?

Du har din egen, som du stort set ikke rider, pga manglende tid og alt tid går med udmugning.
    Du skriver samtidig at du savner at ride stor hest. Det tror jeg faktisk ikke er første gang jeg har set dig skrive? Kan det passe?

Nu har jeg ikke følelser i klemme, så det kan være nemt nok for mig at sige, men jeg havde skilt mig af med dem alle 3, og fundet en stor hest som jeg kunne få helt tæt på. Et sted med fuldpas, så jeg kun skulle koncentrere mig om at ride - fordi det er det jeg får energi af. Det kan sagtens forholde sig anderledes for dig.
    Måske, alt efter din datters engagement i ponyen, beholde den og få den opstaldet samme sted.

Jeg kender intet til din økonomi og forskellen i opstaldningspris det nuværende kontra det mulige opstaldningssted, men hvis du har råd til 3 heste nu, så kan det måske også lade sig gøre at have 2 tættere på? Ud over det du sparer på den ene boksleje, sparer du jo også driftsomkostninger til smed og dyrlæge på den ene.

Jeg håber at du finder en løsning på dit dilemma, som du kan være i.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 43 Emner: 126 Svar: 9.031
    #3   26. apr Jeg syntes det er så svært at hjælpe/rådgive, for en ting er hvad jeg ville gøre i din situation, en anden ting er hvad du bør gøre, for du har en masse følelser i klemme i det at skulle tage en beslutning.

Jeg kan kun fortælle, at jeg har en part lige nu, hvor jeg er så priviligeret at kunne komme og gå som det passer mig. Der er ingen forpligtigelser, og hvis overskuddet er 0 enige, så kan jeg med god samvittighed blive væk, og modsat så kan jeg komme hverdag hvis overskuddet er til det.

Jeg havde egentligt lagt alt hesteri på hylden, for det vil være umuligt for mig at kunne tage ansvar nok for en hest, uanset hvordan jeg prioritere min tid ift. huslige forpligtigelser, børn, familie mm. Og jeg ved at motivationen ville forsvinde hvis det blev noget der hang som en dårlig samvittighed eller en tung sky over mit hoved.

Men det at jeg pludselig har muligheden for at kunne nyde det når jeg har tid, lyst og overskud. Pludselig er ridning, eller hest generelt noget der virkelig giver ekstremt meget i min hverdag, frem for at være en "sur pligt"

• #4   26. apr
    Som de andre siger; find ud af hvad der gør du har hest og hvad der motivere dig.

Jeg har opdaget at mit liv er for kort til fx ind/udlukningsvagter, ikke om jeg gider det.
    Så er træpiller eller hamp som strøelse også skønt - udmugning tager no time og jeg kan ordne hest på max 20 min. Tidligere da Fleur var mere i humør til dressur, så var et ridehus en vigtig ting for mig, for at holde motivationen oppe. Nu er det at jeg står et sted, med gode muligheder for tur ridning istedet som nu er en vigtig ting.
    Fleur står også 5 minutter væk nu - imod tidligere 30-40 minutter og jeg skal gerne indrømme - det er en del lettere at losse sig afsted og få redet, når ponyen er 5 minutter væk. Generelt er flere ting lettere med den afstand.

Jeg vil rigtig gerne ride dressur - men det jeg vil med dressur, bliver ikke på Fleur. Så jeg har lært at affinde mig med, at fordi jeg har bestemt at hun ingen steder skal, så må det gemmes væk til hun ikke er her mere og jeg lever med det dressur, hun kan.

Men det er så forskelligt hvad der kan motivere en; så selvom det er let og sige, så handler det "bare" om at finde ud af hvad der giver en lyst til at ha' hest og gør man vil tage ud og ride, at det ikke er en sur pligt.
    Også selvom det betyder man så må enten er kende at man skal tage et svært valg - eller erkende at man ikke vil tage det valg og derfor vælger og lade tingene stå til så og sige, før det ændre sig.

Måske de alle skal tættere på, måske du skal finde et sted hvor du ikke skal muge ud, måske alle skal sælges og du skal anskaffe den store hest, måske du ikke vil af med den ene og derfor må nøjes med det den kan tilbyde - mulighederne er mange, men kommer an på hvad der gør dig glad.

• Lisette S
    Lisette S Online Tilmeldt:
    maj 2020

#5   26. apr Tak for jeres svar. Jeg ved inderst inde godt hvad der ville gøre mig mest glad, men det skal også passe med studiet, som lige om lidt bliver ekstra krævende i 4,5 mdr. Så der er måske nok nogle tunge beslutninger ude i horisonten, måske skal jeg være helt hestefri en periode... Fønne er noget specielt for mig, også selvom vi ikke får redet meget. Havde egentlig indstillet mig på at lade ham gå indtil jeg var færdig, men når vi nu er flyttet og jeg skal betale og muge ud, så er tingene bare lidt anderledes. Derhjemme, lod jeg dem bare være ude når det var godt vejr med en masse hø, og når de var inde stod de på træpiller/spåner og udmugningen var super nem. Den frihed savner jeg godt nok meget, og så det at man bare kan tage tøjet på og gå 20 meter så er man ude ved hestene. Det er ikke det samme når man skal køre 20 minutter... Jeg vidste godt det ville blive et kulturchok at opstalde, men jeg synes desværre det er en lille smule værre end frygtet. Jeg har virkelig en knude i maven over det, også fordi det jo er penge ud af vinduet hvis ikke vi bruger hestene til noget. Tak for input.

• #6   26. apr
    Det er mange penge ud af vinduet, hvis man betaler for noget man ikke bruger.
    Det er der mange der kommer til erkendelse af i forhold til fx hvis deres hest ikke længere kan rides, men den glæde de har ved hest og det de motiveres af ved og have hest er at ride, så er det at have en hest gående, der ikke kan rides eller ikke rides, penge ud af vinduet.

• #7   26. apr Noget, jeg ikke lige har set de andre kommentere på er, at du skriver, at du får dårlig samvittighed over det, du så ikke laver derhjemme, hvis du bruger tiden på at lave noget med dine heste.
    Hvad er det for nogle ting, der gør, at du får dårlig samvittighed (du behøver ikke nødvendigvis at svare - det er mere en refleksion til dig selv)? Hvorfor giver det dig dårlig samvittighed?
    Måske du kunne lave aftaler med dig selv, eksempelvis "hvis jeg bruger halvanden time på at ride/træne i dag, så går jeg direkte hjem og støvsuger/vasker tøj bagefter. Og så tager jeg opvasken i morgen" eller noget i den stil? Så du hverken skal have dårlig samvittighed over ikke at lave noget med hestene, men heller ikke skal have dårlig samvittighed over ikke at lave f.eks. huslige pligter.

• #8   26. apr Du kan evt også tænke - prioriteret rækkefølge - hvad er vigtigst?
    Og så aftale, at du gør det vigtigste for din trivsel regelmæssigt og "pæn pige pjat" kan faktisk altid vente til næste dag!

Eksempel.
    Jeg trives fantastisk, når jeg kommer hjem efter at have været ude på en lang gåtur med hunden, brugt tid med hesten - eller nu hvor vi bor på husmandsstedet, bare være udendørs.
    Så - skamløst! - det giver jeg høj prioritet.
    Min mand hylder princippet "en glad kone gør, at manden har det godt" og han støtter mig derfor naturligvis i det, som er vigtigt.

Derimod, pæn pige og "bør" aktiviteter - ko ældre jeg er blevet, des mere tydeligt er det, at et langt stykke hen ad vejen, så render den slags opgaver ingen steder. Eller, kan udmærket udføres af andre!

Så - hvad er vigtigt - børn - studie - hest - mand? Så brug din energi der.

...
    Siger konen, som har brugt det meste af dagen på at hygge med heste, arbejde på istandsættelse af gammel stald (ufattelig tilfredsstillende, egentlig), gået tur med hest og hund, spist god mad, nu sidder manden og laver research på brætspil (hans ting) og jeg klargør undervisning af unge læger om alkoholproblemer og medicinske patienter (min ting).
    Bunken med vasketøj render ingen steder, det har vi testet siden i torsdags. Nope, den er der stadig, ingen problemer i at udsætte.

...
    Find ud af, hvad der er vigtigt, lad resten (inkl ordet "bør") lægge med god samvittighed.

• #9   26. apr Jeg synes helt klart at det der gjorde en forskel for mig var tiden, som du også selv nævner, det at have hesten(e) så tæt på som muligt sparer dig tid, måske stedet tættere på er dyre, men så læg brændstof til kørsel til det andet sted oven i, plus værdien af din tid...
    Måske det kan betale sig at få dem tættere på og ja, måske sælge en eller to?
    Jeg regnede ud hvad det pr. måned ville koste mig at køre 37 km hver vej, 3-4 gange om ugen til mine forældre hvor Fancy stod gratis, det var ikke meget billigere end hvis jeg opstaldede ham ved min veninde 6 km væk, og jeg sparede en times kørsel hver gang, plus kom ud til ham hver dag frem for 3-4 gange om ugen, det var for mig mere værd end at det var "gratis"

kan du måske betale dig fra udmugningen så du kan komme der ud til fornøjelse frem for pligter, noget er du nødt til at gøre, det er ikke holdbart for dig selv at havde ondt i maven over det!
    Der er bare kæmpe forskel på at have hest hjemme frem for ude!

• #10   27. apr Er det muligt for dig med en part til hver af hestene? En part, der som betaling står for udmugning af boksene? Så er du ovre det med, at din egen tid kun går med, at muge ud hos hestene.
    Eller er løsdrift måske en mulighed? Jeg selv har mine 2 i løsdrift og jeg nyder, nu mit helbred ikke er så stærkt længere, at jeg ikke skal muge ud ( kun omkring nytårsaften står de på boks om natten )
    Ellers som de andre skriver, flyt dem tættere på. Gerne et sted hvor de alle kan trives, så du ikke har flere steder, at køre til. Din unghoppe er måske bare blevet fyld i flokken? Hvis hun er for lille til dig selv som ridehest og muligheden for avl er begrænset af de er opstaldet ude og egentlig bliver resultatet jo endnu en hest, at passe, så er det måske nu du bør overveje, om hun skal ud i verden til en ny ejer?
    Jeg fornemmer, at du er ved, at køre sur i det, som det er nu. Måske jeg tar fejl.
    Men nogen gange er det bare nødvendigt, at ta sit liv op til revision for, at se om det der er i ens liv stadig er relevant. Er det ikke det, ja så må man fjerne det, der ikke længere er relevant. Måske det skal erstattes med noget andet, måske ikke. Det ved man faktisk godt allerede, inden man går igang. Det er også bedre, at man selv kommer til et resultat, frem for, at stress ( man får let stress af alt det man forventer af sig selv, eller ens dårlige samvittighed ) eller ens familie træffer det for een. Der er jo også hårdt for dem, at se på, du ikke trives.
    Pøj pøj med overvejelserne.

• Lisette S
    Lisette S Online Tilmeldt:
    maj 2020

#11   29. apr Tak for jeres betragtninger, det er gode tanker. Vi har snakket om det, og siden vi ikke trives fantastisk her generelt, så vil vi arbejde på at få flyttet det sidste stykke "hjem" sydpå smiley

Jeg skal i praktik om lidt (sep), så måske det først bliver efter det. Men vi vil i hvert fald lægge en plan for at komme videre nedad. Indtil da, så tager jeg en dag ad gangen med hestene. De står meget billigt, så hvis jeg vil flytte dem, skal jeg nok af med en eller flere.

Kommentér på:
hestehold

x