{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.186 visninger | Oprettet:

Første hest? {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Jeg står lidt i en situation. For måske 8-9 måneder siden fik jeg lov af min forældre at få en hest.
Vi har fundet en hest efter al den tid, men ved ikke om den er god som "førstegangshest," det er en varmblods hoppe på 13 år. Hun er 160 og er ville være god som skovturshest. Problemet er at hun kun kan skridt og trave, og skal lære at galopere. Ved ikke om den egner sig som førstegangshest.

PS- hun koster 25.000

Kommentarer på:  Første hest?
  • #1   27. apr Det kommer jo også meget an på hvor god du er/hvor meget/længe du har redet.

• Melissa08
    Melissa08 Tilmeldt:
    mar 2021

Følger: 8 Emner: 6 Svar: 6
    #2   27. apr har redet i 4 år, men havde en pause på 4 måneder pga. corona.

• #3   27. apr Hvis du er i tvivl, om det er en god førstegangs hest, så er den det højst sandsynligt ikke. smiley

En hest på 13 år, burde fint kunne gå alle tre gangarter uden problemer. Jeg ville lede videre efter en, der i stedet kan lære dig noget, og give en masse gode ture i fremtiden.

• #4   27. apr En hest på 13 der ikke har lært galop endnu og så til 25k.. Jeg ville vente.. jeg ved godt at det er svært og markedet er helt sindssygt nu, men jeg ville gå en bue udenom. Du har kun redet i 4 år og ville få meget mere glæde af en rutineret hest, der har oplevet lidt. Ikke nødvendigvis en stævnehest, men en hest der har set lidt af hvert og kan det basale. En hest der ikke kan galopere, kan ikke det basale.

• #5   27. apr Er det en traver, siden den skal lære at galopere? Der er ikke noget galt med en traver, jeg har selv en og den er jeg glad for.

Men så skal den nok bare ikke koste 25000 kr. Især ikke, hvis det er for at prøve og se om du kan lære den galop, og sælge den videre, hvis den ikke er dig alligevel.

Du skal ikke være så bange for at springe ud i det, det er nemt at sælge en hest lige nu, så du kan altid komme af med den igen. Det kan jo også være det er en hest du vil blive rigtig, rigtig glad for.

• Melissa08
    Melissa08 Tilmeldt:
    mar 2021

Følger: 8 Emner: 6 Svar: 6
    #6   27. apr Altså det med galoppen var at hun havde en fin galop. Men hun havde ikke prøvede at galopere med rytter.

• Mimre
    Mimre Online Tilmeldt:
    feb 2008

Følger: 1 Følgere: 4 Emner: 17 Svar: 2.780
    #7   27. apr Det tror jeg ikke, at jeg ville binde an med.
    Ville du købe en bil, som kun kunne køres i nogle af gearene? Det tror jeg næppe.

Hvorfor har den ikke prøvet at galoppere med rytter? Er den først lige blevet tilredet, og dermed ikke kommet så langt endnu? (hvor stabil er den så, som førstegangs hest??)

Har sælger været bange for at springe den an i galop? (hvorfor har h*n så det? Er den "voldsom"?)

Har den haft en skade eller andet, som har vanskeliggjort galoppen? (og er det så pist væk forsvundet, eller noget du kommer til at slås med?)

Hmmm...
    Jeg ville holde mine penge i lommen og finde noget andet. Lige nu er det svært, men jeg tænker at situtationen ændrer sig hen mod efterår/vinter, når hestene skal stå mere inde, og det nogengange bliver lidt "småsurt" at være hesteejer smiley

Eller hvis du VIRKELIG er brændt varm, og tror 100% på, at det er hesten for dig, så kan du jo bede om at de installerer 3. gear, før du lægger penge på bordet.

• #8   27. apr Siden du kun har redet i 4 år og det er din første hest, ville jeg vente, og når markedet falder til ro, købe mig en rutineret hest, der har "been there, done that", så du ikke ender ud i noget, du ikke kan magte. Det behøver ikke være en meget dygtig og dyr stævnehest, men en hest, der kender sine signaler og har styr på den basale grundridning. Hvis den ikke kan galoppere, kan den ikke sin grundridning.
    En hest på 13 år, der ikke kan galoppere med rytter, burde ikke koste 25.000 kr.

Held og lykke med at finde en hest smiley

• #9   27. apr Er helt enig med de fleste andre, spring over og led efter en anden.
    Der er ikke voldsomt mange heste til salg pt. men den rette skal nok dukke op, så hav tålmodighed smiley

• #10   27. apr Jeg tror kun markedet bliver ved med at udvikle sig i en retning af sælgers marked. Uanset pris eller ej, så skal en hest på 13 år kunne gå med rytter i alle tre gangarter. Jeg ville kigge videre smiley

• #11   27. apr Hvis det bare er Hesten for dig, så køb den.
    (men, siden du har brug for at spørge, så er det nok ikke tilfældet. )
    Ellers, så ville jeg nok lade være.
    Der kan være en grund til at en hest ikke har lært galopanspring, som fx en skjult halthed eller lignende. Eller, måske har hesten ikke været redet ret meget pga den i perioder er svær at ride - sygdom, spøjs adfærd som stejleti, andet?
    Vær mistænksom, hvis en hest kan meget lidt ift alder.

Jeg tror, at hvis Corona falder til ro, eller, folk lærer at leve med muligheden for Corona, så vil fitness, holdsport osv permanent åbne op igen.
    I så fald falder efterspørgslen efter at købe hest nok, når alternative hobbies igen bliver mulige.

Så, selv hvis dit budget er lidt lavt, mistænker jeg at du til efteråret (eller før) kan finde andre, bedre heste.

• #12   27. apr Allerede det, at du skriver herinde og spørger om det er en go ide, viser, at det nok IKKE er hesten for dig. Hvis du er i tvivl, så er den ikke noget for dig. 25000 kr lyder af meget, men som tiden er for heste, er det sælgers marked. Hvad siger din underviser? Jeg ville rådføre mig med en erfaren hesteperson og ta vedkommende med ud og se på hesten. Det vil spare dig og dine forældre for, at købe katten i sækken.
    Brug ventetiden til, at spare lidt mere op, hvis det er en mulighed. Måske du kan ta et fritidsjob og tjene lidt selv til hesten?

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 43 Emner: 126 Svar: 9.031
    #13   27. apr Hvis hesten er den rigtige, så er man ikke i tvivl.

Men umildbart lyder det ikke som det jeg tænker er en god førstegangs hest. Men okay, hvis hesten har et godt hoved, og er sund og rask så er mulighederne store smiley

• #14   27. apr Enig med de andre her. Det lyder ikke som HESTEN smiley

• #15   28. apr lad vær med at gå på kompromis med hesten fordi den så er lidt billigere. Find en 'ordenlig' førstegangs hest som du klikker godt med. Måske den koster 15.000, måske den koster 40.000.
    Rider man for sjov er det altså vigtigt at hesten giver en god ridetur og at man føler sig tryg. Det er ikke bare sådan lige at lære en ældre hest nye 'tricks' specielt ikke som lettere øvet rytter.

"skovtursheste" syntes jeg bliver set rimelig meget ned på i dk - altså man kalder en hest for en skovturshest fordi den ikke rigtig duer til dressur/spring eller er skadet, hvilket er synd fordi at det faktisk kræver meget for en hest at fungere som en god skovturshest.

• #16   28. apr Ida H.
    Hvis man kalder en hest for skovturshest, fordi den er småskadet og ikke holder til spring, men godt tåler korte skridtture (med pauser imellem, så man ikke ser når den er småhalt.)
    - Ja, det er jo juks.

Men en skovturshest, som er tryg på tur og sund og rask, det er noget helt andet - og sådan en vil jeg hellere have end en der ikke kan rides ud, pga uforudsigelighed.
    Der er en verden til forskel på de to forståelser af ordet skovturshest.
    Og det er første variant der ses ned på.

• #17   29. apr I den grad, jeg ejer selv en skovturshest smiley syntes bare ordet ofte bliver misbrugt i annoncer, og at man i dk ikke sætter lige så stor pris på en skovturshest som i fx USA.

Jeg ved jo selvfølgelig ikke hvilket det er tilfældet her - om det faktisk er en god turhest der bare ikke kan galopere (selvom jeg nu galopere riemlig meget på tur..)

• #18   29. apr Ida H
    Jeg tror ligeså mange sætter stor pris på en god skovturshest, som på en en hest i en anden disciplin.

I vores præstationskultur i DK snakker vi bare ikke så meget om de gode skovture, for det er nemmere at prale med en rød rosette eller nogle procent, end at man fik en fantastisk naturoplevelse med sin hest smiley

Nogle af os præsterer rigeligt på vores job med salgstal og avancement. Andre bruger deres ridning til at realisere ambitioner. Jeg nyder en skovtur på min travhest, og glædes ved en god galop, for jeg ved, at jeg ikke behøver placeringer til stævner for at opnå anerkendelse smiley

• #19   29. apr Ann, helt enig og har det på samme måde. Nu nævnede jeg bare en tildens jeg har set på rigtig mange annoncer - at de fx skiver at hesten sælges som hygge/skovturs hest da den ikke kan springe længere, og at man derfor skal passe lidt på med en hest der sælges som skovturs hest, fordi det netop ikke altid betyder at hesten er en ideel skovturshest. Jeg har jo ikke set annoncen, så ved jo ikke om det er sådan med denne hest, men når den ikke galopere syntes jeg allerede der, det er lidt af et rødt flag.

• #22   3. maj https://www.dba.dk/varmblod-andre-lande-hoppe/id-1079050942/?utm_source=rtbhouse&utm_medium=Retargeting&utm_campaign=WebMF_vip&utm_content=67096-Dyr+-+Heste

Er det denne? For det er da en fin varmblodstraver smiley
    Har fundet den på sportinfo til dig:

http://195.198.34.45/trav/hast/visa/85427/harstamning

Men jeg synes måske 25.000 kr er lige i overkanten, 12.000 kr er mere passende...

• #23   3. maj Enig med AnnC.
    Hvis du vil ud i naturen, og så faktisk er du ligeglad med galop, så er hun et bud.
    Men - dressur er jo beregnet til at styrke både hest og rytter, både ift muskler, udholdenhed, smidighed og uddannelse mhp bedre forståelse af hinanden - uddannelse af hest er jo også noget med komfort, sikkerhed ift at styre hesten.
    Og baneridning er nogen gange svært for en traver.

• #24   3. maj Som jeg læser Ann Cs annonce, så står der intet om, at hesten ikke kan gå i galop, det er bare ikke øvet med rytter. Syntes dog også 25000 kr er i overkanten, men det er sælgers marked for tiden.
    Men noget helt andet, er du øvet nok til selv, at videre uddanne hesten?

Kommentér på:
Første hest?

x