{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.436 visninger | Oprettet:

Spids på bagpart betydning? {{forumTopicSubject}}

Hej smiley

Var ude at kigge på en spansk hest i dag, super sød. Men mangler lidt ekstra kg og en masse muskelmasse. Den har sådan en spids på bagparten, og jeg tænker den nok altid vil være lidt spids også når den får sat muskler og tager lidt mere på. Men hvad kan det betyde ?

Det skal siges den ikke er svajrygget og mankebenet og er nogenlunde på højde med den spids smiley Ejer er igang med at fede hende lidt op og ride hende korrekt!

(Da det ikke er min får i kun lige et billed af en halv hest)

Kommentarer på:  Spids på bagpart betydning?
  • #1   8. maj Sådan ser min Appaloosa også ud. Dog ikke så slemt. Min underviser, der oprindeligt er fra Holland, siger det er fordi de ikke har lagt vægt på den del af træningen. Ifølge ham kaldes det en "hollænder-røv" (husker ikke lige hvad han kaldte det på engelsk). Han siger det er utroligt svært at rette op på, men hesten fungere altså fint i dressur alligevel smiley

(Vil lige tilføje min ikke fejler noget, ud over at være lidt mærkeligt bygget. Ifølge dyrlæge og behandlere)

• #2   8. maj Skulle jeg købe sådan en hest ville jeg helt sikkert få taget røntgen for at se om det er knogledannelse. Er det ikke kan det med rette behandler og træning ofte i høj grad trænes væk om end der kan være tendens til tilbagefald.

På billedet ser det umiddelbart heller ikke ud til at hesten træder ret langt ind under sig. Om det er sådan ved jeg selvfølgelig ikke.

• #3   8. maj Det kunne godt være hunters bump.

• #4   8. maj Det ligner hunters bump.

• #5   8. maj Hun skal helt sikkert handelsundersøges og så ser jeg hvad dyrlæge siger der.

Ift. Hunter bump, så ved jeg at hun ikke har været redet korrekt og først er blevet det er da den nye ejer købte hende for 3 måneder siden (købt til videresalg). Men kan hunter bump trænes væk ? smiley (har aldrig hørt om det udtryk før)

• #6   9. maj Det kommer ret ofte af at hesten er redet med sænket ryg, er blevet overbelastet og får problemer med SI leddet.. Det kan godt rettes. Jeg ville tage kontakt til en fysiurgisk hesteterapeut.

• Lisette S
    Lisette S Online Tilmeldt:
    maj 2020

Følger: 1 Følgere: 36 Emner: 7 Svar: 222
    #7   9. maj Hunter bump er en subluxation af SI-led det, som får den ene tuber sacrale til at syne højere end den anden. Der kan være beskadiget ligamenter, brusk og endda deformt knoglevæv, hvorfor heste med Hunters bump skal udredes af dyrlægen. Hvis begge tuber sacrale synes lige, så kan der stadig være problemer i SI-led det, eller de omkringliggende ryg/lænde/krydshvirvler. Men det kan også være fordi hesten har en uheldig vinkel på bagbenene, eller pga. træning i ekstension (modsat fleksion og løft/bæring). Jeg ville få fuld røntgen og bevægelsesanalyse af pågældende hest før køb.

• #8   9. maj Jeg indrømmer, at jeg tænker lidt mere enkelt.

I en perfekt verden, så starter heste ud med et godt eksteriør, bygning egnet til det, som man gerne vil. Og så styrker man hesten via træning / uddannelse.

Hvis hesten har et lidt uheldig bygning, fx stejlt kryds, så er det jo sværere. Og lettere ikke at bygge rigtige, men uhensigtsmæssige muskler op.

Jeg ville helt grundlæggende tænke i, hvad hesten skal bruges til - og om den har bygning til det??

...
    Subluxation af SI led.
    Ifølge anatomi bøger ser ud til, at være ret stabile led, de der SI led... Så, at subluxere SI led gør man da ikke lige.
    Ohh, what the heck. Den beskrivelse havner i skuffen "det forstår jeg ikke helt, lyder mystisk", og jeg revidere min holdning, når jeg ser litteratur der er af højere niveau end Magre Tout...

• Lisette S
    maj 2020

#9   9. maj DW, så spørg din dyrlæge. Det sgutte mig der har opfundet definition af Hunters bump. I øvrigt har jeg selv oplevet heste med hb.

• Lisette S
    maj 2020

#11   9. maj Hunters bump er ikke hvor begge tuber sacrale stikker ud, det er en "skævhed" hvor den ene stikker op. De fleste heste med HB er ikke velfungerende. Jeg forsøgte at belyse forskellen, så trådstarter selv kan danne sig et indtryk af hvad der foregår hos hesten hun kigger på. Kan godt være ejer siger hesten har tabt sig osv. men jeg ville alligevel være skeptisk over det jeg ser på billedet og få en kompetent dyrlæges mening, uanset om tuber sacrale er lige eller skæve.

• #12   9. maj Aah blev lidt klogere nu smiley Ejeren var super sød og meget ærlig omkring at hun var rimelig tynd da hun fik hende og hvordan hun var i starten ridemæssigt.
    Håber det bare er manglende muskelmasse og fordi hun er tynd. Og ikke fejler noget!

• #13   9. maj Du skal ihvertfald have en dyrlæge til at se på hesten som det første, for det ser ikke ud til at være en lille bule den har..

• #14   9. maj Nogen kalder det krabelænd. Og er arveligt i nogen racer. Ved det fra fuldblods araber ox.
    Der havde jeg en hingst som havde det og afkommet har også fået det. Kan ikke ændres ved ridning ved dem.

• #15   9. maj Det er heller ikke en lille bule smiley Ååh om det bliver min hest eller ej, bliver jeg lidt bekymret for den.

Susanne: Hvordan påvirkede det den i ridining og den dagligdag?

• #16   9. maj Hunters bump og karpelænd er ikke det samme..

• #17   9. maj I ridning fungere hoppen fint. Hingsten var over 10 da jeg købte var aldrig blevet tilredt. Men hoppen har selv fået føl og er født i 2009

• #18   9. maj Helt generelt så skal man jo gå efter den “mest perfekte hest” man kan få for de penge man nu en gang har at købe for.

For mig er der to ting jeg kigger efter hos en hest - gode hove og god overlinie smiley

Uden gode hove ingen god hest.

Og desuden “sladre” hovene om hvordan hesten bruger sig selv - dejlige store hove med godt horn og ensartede, så bruger hesten sig godt over alle 4 ben.

God overlinie gør at hesten naturligt bruger sig selv godt, og at det falder dem let og naturligt at bruge sig korrekt under rytter. Man kan jo lige så godt gøre det nemt for både hest og rytter smiley

En god overlinie skal være stærk, muskuløs, vende korrekt og være smidig - også selvom om hesten bare går på fold.

Den hest som TS viser en bid af er ikke en hest med en stærk, muskuløs overlinie - og i mine øjne absolut ikke en sund overlinie.

Så hvis man skal købe hest, så gør dig selv den glæde at købe en hest, som har de bedste forudsætninger for at blive en god ridehest.

Mvh Charlotte

• jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

Følger: 3 Svar: 113
    #19   17. maj Hvis hesten er godt gående og har en god ryg og den er til den lave pris,, ville jeg ikke være bange for at købe den. Så ville jeg give den et kraftigt skub foder, for at få dens muskler i orden. Gå langsom op med fodermængden. den skal æde op i løbet af en ½ time. Hvis den fortsætter med at "tage fra" , kan du gå helt op til 10 foderenheder daglig foruden stråfoderet.

Så vil du få den herligste hest, og spidsrumpen vil delvis forsvinde.

• Laila J
    Laila J Tilmeldt:
    sep 2019

Følger: 4 Følgere: 2 Svar: 1
    #20   17. maj Jeg købte en 5-års vallak, som også havde en spids på bagparten. Den gik gennem handelsundersøgelsen uden anmærkninger. Men da jeg begyndte at ride den regelmæssigt (det havde den ikke været før), ændrede den personlighed og viste helt klart ubehag, når jeg skulle op på den - og kunne tage sig nogle ordentlige bukketure ud af det blå. Jeg fik Rikke Andersen fra Ryet til at se på hesten, og hun konstaterede sædstrengsadherence. Så spidsen kom af, at det gjorde sindsygt ondt, når han skulle bruge bagparten, hvilket han derfor naturligvis prøvede at undgå. Han blev opereret på Gimlinge dyrehospital, og han har i dag en meget mindre spids bagdel og bruger sin bagpart rigtig fint.
    Derfor er jeg altid på vagt, når jeg ser en hest med spids bagpart.

Kommentér på:
Spids på bagpart betydning?

x