{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
845 visninger | Oprettet:

Gigthest, hvordan hjælper du din gigthest? {{forumTopicSubject}}

Efter et nedslående besøg hos dyrlægen, hvor det blev opklaret, hvorfor at hesten har været halt i en længere periode.

Han har gigtforandringer i 3 led på det ben vi undersøgte...
Hovled, kronled og kodeled.

Vi er nu igang med en genoptræning på smertestillende, bestående af skridt arbejde incl overtrædninger og et par travintervaller.

Han er også startet op på djævleklo, og back on track på om natten.

Hvad gør du for din gigthest?

(PS - Jeg ved godt at djævleklo er på dopinglisten)

Kommentarer på:  Gigthest, hvordan hjælper du din gigthest?
  • #1   21. maj Jeg er så dum ift slidgigt, så jeg ved faktisk ikke hvad der er evidens for hos heste - men hos mennesker taler man om smertetriaden.

At gå fra stilstand til aktivitet - så gør det ondt at sætte i gang. Mennesker fortæller typisk, at de er mest ømme om morgenen.
    Hvis man belaster mere end man er i form til, så gør det mere ondt i dagene efter.

Så, aktivitet er godt. Moderat, regelmæssig aktivitet - altså livsstil.
    Undgå fedme - ekstra vægt giver større belastning.
    - det vilde er, at hensigtsmæssig træning virker lige så godt som udskiftning af et led. (Det er nogen gange bare nemmere at sige hoftealloplastik til mennesker, end fysioterapi og du skal træne. Men dyrene får jo ikke et valg. )

Så - med andre ord, jeg er pisse glad for løsdrift.
    Jeg ville nok kigge på glukosamin, men livsstil er vigtigere end medicin.

• Syrpa
    Syrpa Tilmeldt:
    mar 2008

Følger: 18 Følgere: 32 Svar: 793
    #2   21. maj Ekyflex mobility gør min gamle islænder på 24 år kan gå ud af stalden om morgenen uden at have stive ben.

• #3   21. maj Jeg har en gammel hoppe på, snart 25. Hun er tidligere spring hest og er noget slidt i bagbenene. Hende gir jeg hybenpulver. Det skulle være mildt smerte stilende. Jeg gir så dobbelt dosis, da der ikke var synligt resultat på alm dosis og det er ikke skadeligt i for store mængder, da hesten bare skylder det ud, den ikke har brug for. Jeg har kunnet se en stor forskel når smeden kommer. Før stod hun uroligt og kunne krampe i et af forbenene. Det gør hun ikke mere. smiley
    Brændenælde i tørret form er også en urt man kan bruge mod gigt. Hvis du er intra er der en gruppe herinde, der hedder Urtehesten. Brændenælde kan dog godt gi Nældefeber udslet, så der skal man være obs. smiley

• Lisette S
    Lisette S Online Tilmeldt:
    maj 2020

Følger: 1 Følgere: 36 Emner: 7 Svar: 222
    #4   21. maj Det der er vigtigt ved slidgigt, er at finde ud af hvordan hestens bevægelsesmønster belaster benet, så sliddet opstår. Altså selve årsagen til slidgigten. Retter du årsagen vil du stoppe udviklingen og til en vis grad er det også muligt at hele nogle af røntgenforandringerne. Jeg har haft flere heste med slidgigt, bl.a. en hoppe der fik konstateret slid i begge forknæ som 6 årig, hun forblev aktiv ridehest i over 11 år efter dette.

• Iben S
    Iben S Tilmeldt:
    sep 2017

Følger: 1 Svar: 4
    #5   25. maj Min hoppe, lige fyldt 23, har slidgigt i sine bagben. Dyrlægen sagde skridt, lidt trav på ret spor. Ikke mere dressur og maks ridning x 3/ugen. Hun er super frisk og glad, og meget fremadgående. I en md har hun så hvilet og blevet redet i skridt og hun er ikke tilfreds. Damen vil fremad.
    Gode råd modtages - skal hesten være glad og rides lidt mere / stadig bare skovture eller skal man spare hesten og hendes energiniveau bliver maks når vi så endelig kommer ud ?

• #6   25. maj #5.
    Jeg havde givet hende hyppig motion - boks ikke spiltov, rigelig fodtid, gerne løsdrift, osv. Undgået overvægt (ekstra belastning).
    Og så rørt hende ofte, men ikke overbelastet.

• #7   26. maj Iben S : Min dyrlæge er meget klar omkring motion af hesten - han skal ud på fold hver dag, og rides så ofte som muligt 5-6 gange i ugen, MEN det er MIG der skal mærke hvad han kan holde til den dag. Føles han lidt modvillig i trav, ja så skal vi kun skridte den dag.

Men man kan lave mange øvelser i skridt, schenkelvigning, versade, travers, pirouette, pararader, samlet skridt - øget skridt - Det vigtigt at holde han smidig.

Og så er vi sendt hjem på slankekur!

• Iben S
    Iben S Tilmeldt:
    sep 2017

Følger: 1 Svar: 4
    #8   27. maj Venstre bagben kan smutte lidt mere nu så tænker også på om det er farligt at trave eller galopere på hende ?? ????

Hun får selen hver 14. dag samt Flex Pro hver dag i foderet. Udover det er hun på fold fra senest 8 morgen til tidligst 19 aften.
    Hun får Equusir terapidækken på hver dag i en halv time. Den første juni kommer hun på sommerfold/løsdrift og er ude 24/7. Hun skal ha såler på inden sommerfold så det bliver lidt blødere/aflastende for hende at gå...
    Jeg ved ikke, hvad jeg kan gøre mere ift. hendes bagben. Nogen gode råd jeg har overset ?

• #9   3. jun Jeg har en med slidgigt dog ikk halt af det men kronisk hævelse. Jeg har fået behandlet ,ed kordition og PRf uden held og prøver nu CDB olie dog indtil videre heller ingen effekt på hævelsen så den skal nok se sådan ud, men CDB olie har været meget brugt mod gigt på mennesker og dyr med stor succes derudover er hyben og glycasamin guld værd men tjek markedet ordenligt mange led produkter inderholder meget lidt glyca og i følge min dyrlæge skal du ha det produkt med højst mulig eller 4 cyte epitalis der også i forsøg har vist sig meget effektivt på lig netop gigt

Kommentér på:
Gigthest, hvordan hjælper du din gigthest?

x