{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.201 visninger | Oprettet:

Jill C
VIP
Jill C
Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 29

PSSM {{forumTopicSubject}}

Jeg er indehaver af en hest med Pssm, haflinger vallak.

Er nysgerrig på, om der er andre der ude, med samme problem og hvad I gør?

Vores primære problem er, at hovene er for dårlige, dvs de vokser fint, men det der kommer ud, er for blødt og tyndt.
Dvs, han taber sko, plus hov, så smeden har ikke noget hov at slå nye søm i.
Lige pt er vi inde i en ond cirkel, ingen hov at slå søm/sko i, dvs tabte sko konstant.

Han er dækket ind foder-mæssigt, plus får ølgærs-pulver,
Hvilket hjælper på hovene, kan se effekten.
Men som sagt, når skoen ryger, ryger der også noget hov.

Han kan ikke gå/stå uden sko, for ømt for ham.

Hvad gør I andre, med samme problem?

Bare lige til info : PSSM
Arvelig muskelsygdom
Polysacchride storage myoathy

Kommentarer på:  PSSM
  • #1   20. jun Kan han gå med boots, der er efterhånden så mange slags at vælge i mellem.
    Eller lim sko, så der ikke skal slåes søm i.

Af ren nysgerrighed, hvad fodrer du med?

• Jill C
    VIP
    Jill C Tilmeldt:
    okt 2020

#2   20. jun Tak for svar.

Boots/klokker er ikke en mulighed, da han bider dem af, er prøvet.

Han får foder fra Equsana, rocky piller og icelandic lucerne, plus wrap og ølgærs-pulver.

Tidligere er der prøvet kur med biotin og kiselgur.
    Men ølgærs-pulver er det der virker bedst på ham.

Limsko er oppe nu som idé, har skrevet til smeden, om vi evt kan prøve dette.

• Jill C
    VIP
    Jill C Tilmeldt:
    okt 2020

#3   20. jun Vi, smeden og jeg har dog tidligere drøftet limsko, smeden mener ikke, at det vil holde.

Men nu, er det måske værd at prøve?
    Det kan jo i hvert fald ikke skade.

• #4   20. jun Hej Jill,

Mit bedste råd er at sætte dig grundigt ind i sygdommen, da du kan gøre rigtig meget fodringsmæssigt, for at hjælpe din hest.

Min varmeste anbefaling går til at få hesten i en vandrefold uden græs, med stråfoder med lavt indhold af sukker.

Afhængigt af hvilken type PSSM din hest har er der også en række forskellige tilskud, som kan hjælpe. Men det afhænger af hvilken type PSSM din hest har smiley

Jeg kan anbefale dig at følge denne gruppe på Facebook; https://www.facebook.com/groups/pssmandmfmawareness

Der findes også en dansk gruppe, men ved ikke hvor god den er eller hvor dygtige folkene derinde er; https://www.facebook.com/groups/539819196496704

Mvh Frederikke

• #5   20. jun Equasna Rocky er ret høj på stivelse og sukker til en PSSM hest, jeg ville prøve at snakke med en konsulent fra nordic horse, de har foder som er ekstrem lav på sukker og stivelse og som Frederikke skriver, få sat dig grundigt ind i sygdommen og find ud af hvad der er godt at fodre PSSM heste med, da det netop er foder man kan gøre meget med, ifht den sygdom, plus at hesten SKAL motioneres hver dag, så vidt jeg husker (det er et par år siden jeg havde kontakt med en pssm hest)

• Jill C
    VIP
    Jill C Tilmeldt:
    okt 2020

#6   20. jun Tak for svar.

Min hest er endnu ikke testet for pssm, så ved ikke om det er 1 eller 2.
    Men uden tvivl, har han en af dem.

Talte med dyrlægen, mht test, blev enig om, at test er spild af tid og penge.
    Da han uden tvivl har en af dem, en test vil ikke gøre nogen forskel.
    Jeg skal fremadrettet, behandle ham som pssm, uanset om det er 1 eller 2.

Mht vandre-fold, så er det ikke en mulighed i mit område.
    Mht foder, så er jeg ved, at undersøge bedre foder, til netop ham og hans udfordringer.
    Mht motion, som ja, skulle være daglig, men desværre ikke kan lade sig gøre, pga manglende sko.

• Jill C
    VIP
    Jill C Tilmeldt:
    okt 2020

#7   20. jun Og tak for link til Facebook-gruppe.
    Jeg er dog ikke på Facebook.

• #8   20. jun Jeg kender flere dyrlæger som siger det samme og jeg må bare sige at jeg forstår det ikke... du kan sætte meget mere præcist ind, hvis du ved hvad din hest fejler. Der er også mange forskellige underkategorier af PSSM 2, som også fodres mest hensigtsmæssigt forskelligt.

Som der bliver foreslået, så ville jeg få lavet en foderplan - nordic horse er bestemt et godt bud.

Og nu ved jeg selvfølgelig ikke hvilken type fold din hest går på, men jeg ville som det første få min hest væk fra græsset og ud og bevæge sig.

Det er ubetinget her jeg ser den største forskel hos PSSM heste; når de kommer på en vandrefold uden græs, hvor de kan bevæge sig efter behov og får minimalt stivelse og sukker. Så er alt andet sekundært.

• #9   20. jun Hej Jill!

Hvem er din haflinger? Og hvem er den efter?

Der er forskel på, hvad en pssm1 og pssm2 variant kræver, men uanset kræver det et godt mangement.
    Minimalt stivelse og sukker.

• Jill C
    VIP
    Jill C Tilmeldt:
    okt 2020

#10   20. jun Tak for svar.

Som skrevet tidligere, er vandre-fold ikke en mulighed i mit område.
    Det jeg kan og vil gøre, er at ændre på hans foder-plan.

• #11   20. jun Pssm varianter er i haflingerne, og vi er meget opmærksomme på, hvilke hingste har pssm1 genet/ved formodning har det.

Så, hvis du kan fortælle hvem hesten er, og hvem den er efter, kan jeg måske hjælpe dig.. smiley

• Jill C
    VIP
    Jill C Tilmeldt:
    okt 2020

#12   20. jun Hej Trine,
    Winston er efter skovlygårdens winterling og rascitta.

Tænker selv, at det er fra hoppen det kommer, da jeg har fået fortalt, at hun også havde nævnte symptomer.

• #13   20. jun Okay - Winterling er tjekket for pssm1, hvilket han er n/n på. Hoppen kender jeg ikke, men kan se, Winston er det eneste afkom.

• Jill C
    VIP
    Jill C Tilmeldt:
    okt 2020

#15   21. jun Hej Trine,
    Ja, Winston er eneste afkom efter Rascitta.
    Begge heste, både winterling og rascitta er sendt til de evige jagtmarker i år.
    Winston får nu på onsdag limsko på forhovene, så krydser jeg fingre for at det virker.
    I hvert fald indtil noget hov er vokset ud.
    Så må jeg se, om han skal have jern-sko på igen, eller om det kan fungere med limsko?
    Mht foder, så er jeg ved, at checke lavest sukker/stivelse.

Tak for svar til alle ??

• Jill C
    VIP
    Jill C Tilmeldt:
    okt 2020

#16   24. jun Winston's nye forhove, de er SÅ fine og i morgen får han også på baghovene.
    Kunne desværre ikke få på baghovene samme dag, da den ene baghov var for våd ifht lim.
    Men håber virkelig, at det fungerer.
    Da det ellers er liv eller død for Winston.
    For som man siger, ingen hov ingen hest.
    Så krydser ??

profilbillede
  • #17   25. jun det gælder for mange heste som ikke er forfangne eller andet at de får for meget sukker og mad, og det påvirker deres hove, især for nogen af dem, hold ham til den slanke side. Der findes foder som er tilsat ølgær og andre ting fri for korn, absolut-horse har noget i deres eget mærke, som ikke er dyrt, men med kun 6 procent stivelse inklusiv sukker. og så tørt hø med lavt sukker. og så find ud af hvad netop en pssm hest skal have af tilskud herunder elektrolytter, selen og vitamin E. Det er vigtigt at en hest med sygdommen ikke får for mange kylhydrater og så er det godt at give et tilskud af olie det kan være rapsolie eller endnu bedre hørfrøkerneolie

• Jill C
    VIP
    Jill C Tilmeldt:
    okt 2020

#18   25. jun Tak Bettina,
    Jeg er pt OBS på alt.
    Han lever i forvejen på en sten.
    Og han skal have noget at spise, kan jo ikke sulte ham.
    Han er en hest der bare får et hø-strå, straks tager han 5 kg på.
    Og lige nu er udfordringen mht hove, kan pt ikke rides.
    Men i eftermiddag kommer smeden og ligger limsko på baghovene.
    Så håber, at det går den rigtige vej.

• Jill C
    VIP
    Jill C Tilmeldt:
    okt 2020

#19   28. jun Lige en opdate fra os.
    Winston har nu limsko på både for- og baghove.
    De skal så gerne holde i 6 uger, så der kan vokse noget ny hov ud, som smeden kan sætte alm sko på igen.
    Winston er så glad, nu kan han gå og stå, uden ømme hove.

profilbillede
  • #20   29. jun Jill, hvor er det dejligt at høre, men jeg undres over hvordan det kan være at du vil sætte alm. sko på ham igen så hurtigt, personligt ville jeg vente min. 6 måneder, til der er vokset nok og stærk hov ud til at slå søm i, HVIS jeg ville gå tilbage til alm. sko, da de tydeligvis ødelægger hans hove mere end de gavner.
    Jeg skal ikke sige hvad du skal gøre, jeg undrer mig bare smiley

• Jill C
    VIP
    Jill C Tilmeldt:
    okt 2020

#21   29. jun Maria, tak for svar smiley
    Og ja, forstår godt, at du undrer dig.
    Havde til, at begynde med selv samme holdning,
    da Winston åbenbart ikke har hove til søm og desværre ikke kan gå uden sko.
    Men der er flere aspekter i det, limsko kan også ryge af i morgen, især hvis vi får vejr med meget regn, så opløses limen og limsko trækker også meget hov med af.
    Der er også økonomi i det, det koster Ca. 3000 kr
    hver 6 uge. (må max sidde på i 6 uger)
    Mht limen, hvilket jeg ikke har undersøgt endnu, men tænker bare, at så stærk lim, måske ikke er godt for en levende hov?
    Men pt tager smeden og jeg en dag ad gangen.
    Jeg er bare glad for, at Winston trives igen og der fandtes en løsning.

• #22   29. jun Jeg kan godt se at der er mange aspekter i det og at det er bøvlet, jeg håber han får bedre hov kvalitet, får han noget tilskud til hovene, ølgær, biotin, ungulat? Har hørt at ungulat er god til at gøre hoven stærk og at biotin får hoven til at vokse hurtigere, så det er med at vælge det rigtige ifht. hvad man har behov for.
    Min søster sværger til farriers formula, efter hendes unghest havde whiteline disease, hans hove er blevet så gode, så hun tør ikke stoppe med at bruge det.
    Ja det er jo ulempen ved limsko, at de er så dyre.
    Kan man komme boots udenover, når det er vådt vejr?
    Jeg tænker bare lige højt, til den pris vil man jo helst at de bliver på smiley

• Jill C
    VIP
    Jill C Tilmeldt:
    okt 2020

#23   29. jun Maria,
    Som tidligere nævnt får han ølgærs-pulver, hvilket har en rigtig god effekt på hans hove.
    (har dog lige Googlet mig frem til, at det ikke er godt til heste med udfordringer????)
    Må lige undersøge nærmere.
    Og som tidligere nævnt, kan han ikke gå med boots / klokker, da han er en gade-dreng dvs er bidt af på 5 minutter.

• Jill C
    VIP
    Jill C Tilmeldt:
    okt 2020

#24   3. jul Øv, desværre holde det ikke.
    Vf limsko er røget af og inden længere ryger sikkert også vb limsko.
    Jeg får så ondt i maven, da der nu kun er en vej.
    Og det er jo så slut for os.

• #25   3. jul Åh det lyder ikke godt! smiley
    Er der slet ikke noget du kan gøre, syge fold på blød sand, smerte stillende, hvad siger dyrlægen?

• Jill C
    VIP
    Jill C Tilmeldt:
    okt 2020

#26   3. jul Er i dialog med smeden.

• #27   3. jul Jeg håber virkelig på det bedste for jer!

• Jill C
    VIP
    Jill C Tilmeldt:
    okt 2020

#28   3. jul Men tænker, at jeg må tænke tanken, dvs, at jeg skal give ham fred.
    Men, hold da op, hvor er det svært.
    Han er jo en ung, glad dreng, men desværre med hove, der ikke kan bære ham?
    Beslutning er endnu ikke taget.

• #29   4. jul Jeg håber virkelig du finder en løsning, så hans hove gror nok ud igen til at han kan få sko på.
    Har du overvejet og mulighed for evt sandfold i en periode?
    Det gør man jo ved forfangne heste, så de aflaster ben mv.
    Nu kaster jeg også bare lige et andet forslag ud og det kan også være det ikke virker. Men hvad med de der boots/sokker man kan give på i forbindelse med en hovbyld? Altså de der blå neopren halløj.

Derudover ved jeg godt du ikke spurgte til foder og du er ved at kigge på foderplan.
    Men jeg oplevede at den periode min fik foder Equsana blev hendes hove virkelig dårlige. Efter jeg skiftede til andet foder er hendes hovkvalitet øget voldsomt. Derudover er jeg begyndt at give Ungulat i stedet for rene biotin produkter, da der er flere elementer der skal til for at genopbygge hovene.

Den dag i dag har hun meget stærke hove og jeg oplever sjældent de ser trælse ud på trods af de tørre vejr vi har.

Jeg ønsker dig alt held og lykke og jeg håber virkelig du finder en løsning.

Kommentér på:
PSSM

x