{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.528 visninger | Oprettet:

Ny hest, føles ikke rigtig (endnu) {{forumTopicSubject}}

Beklager det lidt lange opslag

Jeg har for første gang købt en hest jeg ikke kendte i forvejen

Det er en meget uredet 4 års der muligvis langt hen ad vejen har fået lov til at gøre som den ville uden der er blevet sat krav til den.

Jeg har før tilredt, (men det var en jeg havde haft fra føl, så der kendte jeg den ud og ind) så jeg havde forestillet mig at det ville være en opgave jeg havde mod på.

Hesten virkede fin af sind, men med udfordringer. Bla at den stejlede ved gentagne pres mod noget den ikke ville hen mod. Jeg slog det hen som unoder. Desværre har den vist det på banen, hvor den tre dage før gik rundt uden problemer.

Jeg har nu derfor fået en tvivl på om det er en adfærd der bliver svær at ændre og om jeg har kompetencer til det (den er tjekket for smerter efterfølgende uden der var tydelige tegn på at den havde ondt) samt om det er noget jeg har lyst til at arbejde med

I løbet af de uger jeg har haft den har den været noget mere usikker end jeg troede. Jeg frygter at det er sådan dens sind er og det ved jeg bare ikke er et sind for mig.

Samtidig så har jeg en hest på mit arbejde som jeg egentlig troede jeg ville købe. Den kommer med nogle problemer, som gjorde at jeg besluttede mig for at det ikke ville være den rigtige hest for mig.

Jeg troede jeg havde accepteret at den muligvis ville blive solgt til en anden. Men jo mere jeg tvivler på den nye, jo mere fortryder jeg at jeg ikke købte den velkendte og bliver ked af at jeg muligvis mister kontakten med hesten. Jeg havde så i tankerne at ifole den og dermed få en ny, jeg kunne starte helt fra starten, som den jeg havde. Hesten kunne så få en chance og kunne jeg ikke ændre dens problemer, kunne den sælges som skovturshest eller aflives hvis dens problemer faktisk skyldes smerter. (Ikke smerter der har betydning for om den kan gå med føl)


Samtidig så synes jeg jo ikke den unge har fået en fair chance.

Jeg har aldrig før haft den her følelse af tvivl omkring en hest, så jeg ved slet ikke hvordan jeg skal gribe det an

















Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny hest, føles ikke rigtig (endnu)
  • #1   23. jun 2021 Bombom...
    Har du hørt talemåden "er du i tvivl - så er du jo ikke i tvivl..."?
    Jeg mener, at der er noget om det.

    Normalt giver kendskab venskab - men hvis det modsatte sker, så er det jo en ærlig sag, hvis I ikke er gode for hinanden.
    - Hvis du sælger den, så lov mig at du er ærlig med, hvordan sind og adfærd er, og hvilke undersøgelser du har gjort og hvad du fandt ud af.

    I mellemtiden, så kan du jo overveje at supplere op med store mængder af dygtig undervisning, så du i det mindste udvikler dig som fagperson.

    Men, du har tre muligheder.
    Behold - og kombiner med kvalificeret hjælp til træning og evt kropslig udredning. (Dyrt.)
    Sælg til levebrug, men vær 100% ærlig overfor køber.
    Slagt / afliv. Hvis problem adfærd er indgroet nok og hestens værdi derfor er lav nok, så giver den helt store investering i udredning og træning ikke mening. Det er simpelthen for dyrt, ift hestens værdi hvis man realistisk set forventer at hesten bliver ved med at stejle længe endnu. "Hvad vil du give hesten en chance for? At nogen kommer alvorligt til skade? " - det sidste er et lyseslukker citat, som man godt må tænke på, når 500 kg tunge dyr er potentielt farlige.


  • #2   23. jun 2021 Egentlig synes jeg den skal have en chance for at vise det har været mig der "misforstod" den. Men samtidig er jeg også klar over at jeg konstant vil irrerere mig over at jeg ikke "bare" kan gøre som jeg "ønsker"

    Men ja hvis den skal sælges så er jeg 100% ærlig. Andet har jeg ikke samvittighed til. Desværre var den ikke billig, men er godt kåret, så den ville sagtens gøre det som avlshoppe. Det er bare ikke den type hest jeg egentlig ønsker at avle på, for egentligt kunne jeg godt bare trække et føl på hende og håbe på hun blev mere moden.

    Undervisning er en selvfølge, men pt skridter vi kun, grundet fjernelse af sarkoider.

    Min utryghed gør at jeg ikke tør ride den alene, da jeg ikke ved om jeg kan få den til at gå eller ej. Dog kan jeg afværge en farlig situation ved at "føje" den og gå den anden vej. Det er så bare ikke min "stil", men det handler om min sikkerhed


  • #3   24. jun 2021 det er så svært når mavefornemmelen siger nej, for ofte bør man lytte til den, men det er bare ikke sådan lige til, når det omhandler dyr..

    jeg ville lægge en masse jordarbejde i hesten og måske prøve med en anden tilgang.. heste er jo vidt forskellige og til nogle kan bare sige "jo det kan du godt" og så gør de det, mens andre kræver mere tid til at processere hvad opgaven går ud på. ud fra hvordan du beskriver hende og hendes adfærd, lyder hun som en af dem der skal bruge lang tid på at finde ud af opgaven og jeg ville derfor sætte tempoet helt ned og fokusere på en ting ad gangen, så hun ikke bliver forvirret over for mange indtryk på samme tid. min erfaring er at denne type heste ofte bliver misforstået og kategoriseret som stædige, flyvske osv. sandheden er dog at de ofte bare er snotforvirrede, fordi de har brug for at føle sig helt sikker i en opgave, inden man bygger mere på.
    jeg har selv haft et par stykker af de her sensitive heste og de tager lang tid at træne, men i sidste ende får du en hest der altid leverer med bravour og stoler 100% på dig.

    jeg er glad for at læse du vil give hende en chance, selvom det ikke føles helt rigtigt. husk dog også på at det er helt ok at nå til den konklusion at man ikke passer sammen. ligesom vi ikke kan med alle mennesker, så gælder det samme med heste smiley


  • #4   24. jun 2021 Har du overvejet, at lade handlen gå tilbage?
    Du har købt en hest som kommende ridehest og det har så vist sig ikke, at kunne lade sig gøre på normal vis. Der kan være tale om en handelsfejl og så svare hesten ( varen ) ikke til det lovede og handlen kan måske gå tilbage. Du kan kontakte en hesteadvokat og høre om det er en mulighed. Ikke en almindelig advokat, men en med speciale i heste. Hvis ikke handlen kan gå tilbage, så kan du måske få nedslag i prisen. Et forsøg værd.
    Jeg ville ikke avle på en hest med så speciel et sind. Men det er helt dit valg.


  • #5   24. jun 2021 Anna - det har hele tiden været min hensigt at holde det i et roligt tempo, da jeg er sikker på det er gået "for stærkt" selvom den egentlig har været redet i over et halvt år. Men jeg kan også godt mærke at jeg kommer fra en hest der stod skadet i to år, så min tålmodighed, hvad angår "ordentligt" ridning er også ved at være brugt op. Det var ikke med i mine overvejelser da jeg valgte hesten.

    Det der helt sikkert stresser mig meget, er usikkerheden for om den anden hest bliver solgt eller om de beholder den. Selvfølgelig kunne jeg spørge, men jeg er også lidt flov over at være så usikker, så jeg vil helst ikke blive ved med at give "mixede" beskeder til dem.


  • #6   24. jun 2021 Sunshine - "desværre" var det en kendt tendens, da den gjorde det da jeg prøvede den. Dog var det på tur og ikke nær så voldsomt.

    Jeg overvejer at kontakte sælger for at høre om hun vil købe tilbage. Det tvivler jeg dog på


  • #7   24. jun 2021 Dr Who beskriver fint dine muligheder.

    Men på mig virker det som at det er en usikker rytter og en usikker hest, og det er en dårlig kombination.

    Hvis du gerne vil give den en fair chance, så kan du sende den i ridning, evt. et sted hvor du selv kan komme og ride den, når hesten er klar til det.

    Uden at kende sælger, så kan sælger jo være lige så usikker, som rytter og have oplevet præcis det samme som, og derfor valgt at sælge hesten.

    Nogle gange er det bedre at erkende sine egne begrænsninger og komme vider med den rigtige hest.

    Jeg har oplevet lidt det samme, du kan læse min historie her :

    https://www.hestegalleri.dk/forum/generel-diskussion/1238894-saadan_kan_det_gaa___hesteskift


  • #8   24. jun 2021 Inden du beslutter noget, vil jeg forslå at du lære den at kende fra jorden først.. Hvor længe har du haft den? Det er altid svært at komme fra en velkendt, og så skulle op på en fremmed.

  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 208
    #9   24. jun 2021 Når nu begrebet talemåder allerede er i spil - så er der en anden, der umiddelbart popper op hos mig, nemlig "jumping to conclusions".

    Så vidt jeg kan læse mig til, er der tale om en hest 4-års hest TS har haft i præcis 1 md - købt med kendte adfærdsudfordringer, men ud fra beskrivelsen ikke noget, der for mig at se skriger red alert på alvorlige udfordringer.
    Alligevel bringes aflivning i spil som en option - og den afskrives som havende avlspotentiale med stemplet "så specielt et sind".

    Med mindre nogen besidder en insiderviden, der ikke er generelt tilgængelig på indeværende site, så synes jeg dæleme de konklusioner drages på et relativt spinkelt grundlag...


  • #11   24. jun 2021 Tak Dorte. Jeg synes måske også det var lige vildt nok. Men det er selvfølgelig en mulighed.

    Egentlig tror jeg mest det handler om at jeg ikke alligevel havde lysten til en unghest, der ikke forsvarligt kan rides ud alene (forståeligt) men som er noget jeg kan mærke jeg har brug for.

    Måske var jeg naiv og tror at det kunne den, når den havde været redet i ca et halvt år.

    Jeg har i dag fået at vide, hesten kommer til salg og jeg er helt ulykkelig, så jeg er faktisk ikke længere i tvivl -hesten skal være min også selvom den ikke er perfekt.

    Nu er spørgsmålet så bare om jeg skal sælge selv eller sende den unge ud.
    Jeg skal have kontaktet tidligere ejer for at høre om hun er interesseret i at købe den tilbage. Det ville være bedst for hesten


  • #12   24. jun 2021 Okay.

    Aflivning er en ud af tre kategorier.
    De to andre er sælge, eller beholde og skaffe den nødvendige hjælp.

    So, what to do?

    ..
    Er du nu ulykkelig, fordi hesten er god for dig?
    Eller, er det lidt som en dårlig kæreste - egentlig burde man forlade ham, men så flirter han med en anden og HUN må ikke få ham?

    ...
    Find ud af, hvad du har brug for.
    Og køb en hest, der lever op til det.
    Det, du har brug for, er ikke nødvendigvis det, som man troede.

    Siger damen som for tre år siden søgte en western redet hest, helst quarter eller paint, gerne 140-150, helst hoppe.
    Og købte en traver/palomino, som er ca 155 cm og ikke havde prøvet ret meget - men som er god som dagen er lang. Og helt ærligt, jeg har brug for at stresse af efter arbejde. Så - resten finder vi ud af..


  • #13   24. jun 2021 Hvis du gerne vil sætte det op som med flirter, så synes jeg godt man kan stille det op sådan her.

    Jeg har en god ven jeg har kendt et stykke tid. Jeg har længe haft en følelse af noget, men ikke sat ord på det. Det blev til lidt, men jeg afslog af mindre årsager og en ide om at det var noget andet jeg søgte.

    Jeg møder nu en ny der "blæser" mig bagover ved første møde. Vi indleder et forhold, men hurtigt står det klart at det ikke er som forventet.

    Vennen fortsætter jeg med at se og langsomt bliver jeg klar over at mine følelser for vennen er stærke end troet, men jeg siger ikke noget.

    En dag kommer min ven og siger at han vil tage i byen uden mig. -det er der jeg forventer man leder efter kæreste, men jeg har aldrig selv rigtig gået i byen eller haft mange kærester, så jeg er ikke sikker på det er sådan.

    Jeg bliver nu ked af det og ved at det var nogle helt forkerte beslutninger jeg tog.

    Ergo jeg skal have fortalt mine følelser for vennen og have slået op med min "kæreste"

    Om forholdet til vennen holder, ved man aldrig. Sådan er det jo også her - jeg ved ikke om det bliver godt, men det føles mere rigtigt


  • #15   25. jun 2021 Jeg håber så, at du begynder at være kæreste med vennen, fordi han ved nærmere eftersyn var den kæreste, du har brug for.

    Og jeg håber ikke, at du lod være med at være kæreste med ham i lang tid, pga du et eller andet sted vidste, at selv om en fyr teknisk set har er en kandidat, så er det jo ikke ensbetydende med, at han ER den man skal satse på.

    Og når jeg ser på det første du har skrevet, så ligner det bare, at den hest giver mere frustration end glæde.


  • Helle A
    Helle A Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 1 Emner: 39 Svar: 182
    #16   30. jun 2021 Jeg har en 3 års som jeg har haft i 2 år. Og var slet ikke i tvivl dengang jeg købte ham, men det sidste år have været svært at komme igennem, og i april blev det så slemt at enten fik jeg hjælp for at ændre hans adfærd, ellers skulle han sælges.
    Jeg fik hjælp, og hans adfærd er stille og rolig ved at blive vendt.
    Jeg har gået i al den tid og savnet min hoppe, som bare havde været nem.
    Dog vidste jeg at grunden til at jeg savnede hende, det var at det var en fornøjelse at være sammen med hende, der var ikke samme kamp, usikkerhed, nervøsitet mv. Jeg kendte hende og hun kendte mig.

    Unghesten er der kommet flere gode dage med end dårlige, jeg nyder at være sammen med ham - nu, og vores forhold har ændret sig.

    Jeg tog kampen op, det var ikke rimeligt overfor ham at save den anden, jeg gav ham faktisk ikke chancen, han var bare nr. 2. Nu er han nr. 1 ved hjælp af en træner.
    Usikkerheden om jeg er den rette for ham er der stadig, men jeg arbejder hen imod at blive det.

    Så du skal gøre op med dig selv, om du vil kæmpe for forholdet og få hjælp til at få det vendt eller om du mere er til det sikre kendte.

    Jeg er glad for at jeg ikke solgte unghesten, men var ikke kommet igennem det uden hjælp.


Kommentér på:
Ny hest, føles ikke rigtig (endnu)

Annonce