{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
978 visninger | Oprettet:

Lånt en 3 års {{forumTopicSubject}}

Hej HG.
Jeg har en tre års som jeg rider 1-3 gange om ugen med max. 1-5 min trav hver gang. Jeg synes selv det er fint, da den er ung og har brug for en lang og langsom proces.
Jeg har nu hørt at det er for meget, at jeg træner den, hvilket ingen mening giver, men har samtidig hørt det er alt for lidt.
Hvad er jeres erfaring og mening om dette?

Kommentarer på:  Lånt en 3 års
  • #1   29. jun Jeg ville ikke selv ride en 3 års, men vente til den er 4.
    Måske gøre den ryttervant som 3 års og så ellers give den vokse pause til den er 4, hvor der så kan startes stille op.

• #2   29. jun Samme som Maria. Jeg ville dog slet ikke sætte mig op på en 3-års. Minimum 4, evt helst 5 år

• #3   29. jun Man skal kigge på den individuelle hest, både fysisk og psykisk. Det varierer fra hest til hest hvornår de er klar.
    Personligt rider vi ikke vores før de er min. 4 år. En hests ryg er den der tager længst tid om at blive færdigudviklet, og den er først færdig omkring de 6 år.

profilbillede
  • #4   29. jun tilslutter mig de andre, syntes det er alt alt for tidligt. jeg er først lige begyndt at komme på ryggen af min 4 års fra 2017 og vi skridter i Max 10 - 15 Min. 1 gang om ugen og det er det smiley de resterende dage laver vi alt fra akademisk groundwork, gåture til longe arbejde

• #5   29. jun Det skal sige, st ejeren vil have at jeg rider den, så den er klar til den skal hjem igen. Den får vokse pause til vinter også bliver den startet op igen der efter stille og rolig.
    Men jeg høre jeres mening, da jeg selv er usikker, dog vil jeg ikke ride min egen før den er 4 år

• #6   29. jun Tjae.
    Jeg husker faktisk ikke at have set nogen gode videnskabelige undersøgelser.
    Men, for et par år siden så jeg en opgørelse, hvor man kiggede på, hvornår heste var tilredet og hvor længe de holdt.
    Husker jeg rigtigt, så holder en hest lige mange år i gennemsnit efter tilridning, uanset om de er 3 års eller 4 års. (og, jeg tror sgu også der var 2 års.)
    Det, som er afgørende for holdbarhed er, om man trapper stille og roligt op.
    Hvis du har en grøn bokshest og satser på konkurrencer 4 mdr senere, vil acceleret træning have høj risiko for at fremprovokere skader - og det kan forfølge hesten.
    Hvis man laver et godt forarbejde, og hesten er i form til det man beder om, man trapper stille og roligt træningen op i takt med dyret er klar - så går det fint.

...
    Jeg er ikke interesseret i en nytilreden 4 års eller 5 års, der var rå og i dårlig form et par måneder tidligere - men en hest, der stille og roligt får øget kravene i takt med dens fysiske og psykiske udvikling, jævnt øget træning - det lyder da godt? Også hvis den er 3 års med rytter.

Thumbs up til let ridning herfra.

• Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 111
    #7   29. jun Jeg har som Dr. Who også hørt om undersøgelser, der indikerer at det ikke nødvendigvis er en fordel at sætte heste sent i gang - denne artikel omtaler nogle af dem, dog primært med fokus på trav- og galopheste: https://dvt.ddd.dk/bladarkiv/2019/nr-05/ibrugtagning-af-den-unge-hest-i-relation-til-holdbarhed/

Personligt ville jeg ikke have skrupler ved at starte stille og roligt op med en 3-års, under forudsætning af at den både fysisk og mentalt virker klar til det og er helt overbevist om, at langsom optræning er sundere end at hive hesten ind fra marken som 4-års, og så hegle den gennem 4-championater samme sommer - for nu at pege på et andet yderpunkt...

Så let ridning et par gange om ugen på en 3-års, lyder for mig helt OK ud fra en generel betragtning.

• #8   29. jun Jeg har læst samme undersøgelser som doktor who, og har selv redet heste som tre års, det vigtigste er at tage det roligt og i deres tempo. Alt efter hvad du laver de tre gange om ugen i ridning vil jeg mene det er fint. Er det skridten lang og dyb og for lange tøjler uden at forlange større samling burde det sagtens gå. Nogen af de undersøgelser jeg har læst anbefaler heller ikke længere vokse perioder, da de muskler man selv har bygget på forsvinder igen hvor let vedligehold er bedre så man ikke starter helt forfra hver gang og evt. Overanstrenger hesten fordi den havde styrke til det sidste gang den var i ridning. Mit råd er kig og lyt til din hest ser den fuldstændig forkert ud kroppen så lad være men har den en sund muskelsætning så fortsæt i det tempo du gør nu og lyt til den smiley

• #9   29. jun #7.
    Tak for at finde artiklen.

• #10   30. jun Synes umiddelbart det lyder rimeligt. Jeg for fornemmelsen af at du mærker hvordan hesten har det fra gang til gang. Mit eneste hvor jeg har en bemærkning er muligvis at du tvivler på dig selv. Rider du primært lige strejkninger eller også volter? Jeg startede selv min (da jeg havde unghest for mange år siden) op da jeg fik godkendelse fra dyrlægen om at hun fysisk var klar, psykisk kunne dyrlægen ikke bedømme da min var en af dem der bare fandt sig i alt hvad man bød hende medmindre det handlede om vand eller en trailer smiley

• #11   30. jun Jeg rider i ridehus, men rider kun rundt, da den bare skal lære at ride frem og hygge sig, så hun har det godt med at gå til ridning. Forlanger ingenting, har løse tøjler og lader hende går som enlig vil

Kommentér på:
Lånt en 3 års

x