{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.764 visninger | Oprettet:

Hvornår er nok nok? {{forumTopicSubject}}

Ja det er jo højst sandsynligt meget forskelligt fra person til person, men hvornår er en hest så skadet, at du lægger den ned?

Jeg troede at jeg var meget realistisk og fornuftig, men så kom Turbo Henning ind i mit liv.....
En fraktur i piben som åring. Jeg troede at det var lig en aflivning, men dyrlægen overbeviste mig om at det var værd at give en chance.
Kolik knapt et halvt år senere, da han endelig kunne komme ud på sygefold. Flere besøg af vagtdyrlægen, før han blev indlagt på KU.
Som 2-års var han så oppe og hænge fast i et hønet, og fik lavet en skade i den ene skulder.
Som 3-års kom der så en gaffelbåndsskade. Da jeg spurgte dyrlægen om det var bedst at aflive ham, ligende han en, jeg havde spurgt om det mest aparte, han nogensinde var blevet spurgt om. En gaffelbåndsskade er åbenbart en meget normalt og hændelig skade.
Så han har holdt fri et år mere, og skal igang nu, med livet som ridehest.

Jeg har fundet det sted han skal i ridning.
Han er for stor, for hurtig, for lærenem til at jeg selv begiver mig i kast med det.

Han er rengående, men jeg tænker at jeg skal have scannet benet, for at sikre at alt er ok. Og når jeg alligevel er igang bør jeg nok også få taget fuld røntgen af overline og ben.

Men hold nu op hvor jeg går rundt om den varme grød, for hvad nu hvis han har en mus.
Afliver man så, eller opererer man?
Købte jeg en rå 3-års med mus, ville jeg få dem fjernet, hvis dyrlægen anbefalede det, men hvad når der nu er den historik? Jeg ved jo ret beset ikke om han holder som ridehest og samtidig virker det også absurd at aflive en ellers frisk og rask hest over en simpel lille mus, der kunne fjernes relativt nemt.

Jeg kunne også bare sende ham i ridning uafklaret og håbe på det bedste, for der er jo mange heste der lever fint med mus.

Men det er også surt at smide knapt 24.000 i tilridning af en hest, der viser sig at være et stort hylster af OCD i alle 4 ben og i alle led, og som konflikter under ridning grundet tætsiddende torntapper.

Jeg burde have fået taget billederne, da jeg fik taget kontrolbillede af frakturen, men det kunne jeg ikke lige overskue.

Jeg har så svært ved at bestille den tid hos dyrlægen, for jeg ved simpelthen ikke hvad der er det mest fornuftige at gøre, hvis det viser sig at der er noget. Og det er egentligt dumt, for der kan jo lige så godt være ingenting, og hvorfor så tage sorgerne på forskud?

Så hvad ville du gøre, hvis du stod med en hest, der gennem de første leveår, havde haft nogle, isoleret set, store men overkommelige skader, men hvor summen af skaderne faktisk var lidt høj?

Bliver man bare ved?

Kommentarer på:  Hvornår er nok nok?
  • #1   30. jun Tror du skal mærke efter i dig selv. Hvis han ikke har nogle gener i dag efter skaderne ville jeg selv fortsætte.

Gøre som du skriver med røntgen osv for at være sikker og så ellers gå i gang.

Men du skal vurdere med dig selv , hvor mange penge du vil smide efter det. Den beslutning kan du kun selv tage.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 42 Emner: 130 Svar: 8.933
    #2   30. jun Hvor kommer OCD, tætsiddende torntappe ind i billedet?

Jeg tænker ikke at man normalvis vurdere en aflivning ud fra en historik der omfatter uheld.
    Men istedet vurdere aflivning ud fra hestens tarv, og derved hvordan den fysisk/psykisk har det.

Også ville jeg slet ikke vurdere ud fra pris på skader. Dyrlæge er dyrt, men det er desværre en af de ting der følger med.

• #3   30. jun Det er aldrig nemt når man skal vurder om sådan noget. Men hvad andre havde gjort er ikke ens betydning at du skal følge det.

I 17 fik Sam kolik, i 3 en halv dage kunne han intet andet end at ligge ned, havde dyrlæge ude flere gange hvor de kørte hele møllen igennem med olie, smertestillende og beroligende. Han ville ikke spise og absolut ikke med ud at gå. Efter de mange dage stod jeg midt om natten hos ham og vidste ikke om det her var for meget, flere venner forstod ikke hvorfor han ikke kom på hospitalet i stedet for, havde aftalt at kontakte en veninde hvis det blev akut, men stald ejer kom ud og sagde jeg skulle køre hjem, trække vejret og prøve at sove, hun ville holde øje med ham den nat. Og vågnede op til beskeden om at han havde spist lidt mad og stod op. Allerede den gang havde jeg tænkt at aflive ham, synes simpelthen det var for synd at se en hest med så høj energi niveau og mad motivation ikke ville andet end at ligge ned smiley

I januar måtte jeg så sige slut, en nerveskader i ryggen der måske ville koste mig kassen for en minimal chance for at han ville blive ren gående igen, dyrlægen kunne ikke se en grund til at aflive for det. Jeg blev enig om at med hans lange og kedelige historie med 2 dårlige forben og evige skader i bagbenene, let påvirkelig til at blive stresset og farlig, og så hans personlighed der ændret sig så voldsomt, så sagde jeg det var nok.

Så mærk efter dig selv og hesten, ikke bid dig fast i hvad alle andre siger, for ingen kender hesten bedre end dig

• #4   30. jun Uhh det er et rigtigt svært spørgsmål.
    Selvom det ikke kan sammenlignes helt, så er jeg i samme båd. Jeg har en 25 år gammel, tidligere springhest, som er begyndt, at få, ret synlige, skavanker. Hun er næsten blind på det venstre øje. Hun spjætter, ret, meget med sine bagben, diverse behandlere siger låsninger. Kramper i forben ved smed. Jeg gir diverse kosttilskud og de hjælper også, men de tar jo ikke år af alderen og hvornår er det tid til den tunge beslutning?? Jeg gruer.
    Men, samtidig spiser hun godt, har klare øjne, ser godt ud og er i go stand og kan stadig være en kælling. Så jeg håber hun holder mange år endnu.
    Men hensyn til din unghest, så gi den chancen. Måske den bare var monster uheldig som plag? Vi andre har jo også perioder i vores liv, hvor vi valfarter til skadestuen og nærmest har turkort dertil.
    Men det er jo helt dit valg.
    Nogen gange så kommer vi til, at smide en masse penge i projekter, som så løber ud i sandet, uden vi får valuta for dem. Det er livets gang i Lidenlund.

• #5   30. jun Jeg ville nok se på det sådan her.

Få kontrolscannet gaffelbåndsskadeen som det første. Er den pæn og dyrlægen siger go for at gå i gang. Så giv den hele møllen, som var det en hver anden unghest. Er der noget at komme efter, så tag den med dyrlægen.

Aflivning kommer på tale når livskvaliteten er for ringe for det enkelte dyr.

Jeg kan fortælle lidt om mit hest og hele dens historie. Mange syntes jeg var åndssvag ikke at aflive, men jeg har aldrig syntes hans livskvalitet var så ringe at det var nødvendigt

I 2017 begynder min hest at slå med hovedet under rytter, det der kaldes headshaking syndrom. Først er det ikke ret meget, men i løbet af sommeren bliver det rigtig slemt. Jeg har dyrlægen på flere gange og vi begynder på forskellige behandlinger, men intet virker.
    Hesten trives fint på folden og virker kun generet når det er omkring mennesker. Da det var værst kan jeg slet ikke trække en tur med den. Den stopper op og vil ikke gå ud, men går fint hjem.

Jeg vælger at flytte hesten tilbage til oprindelige opstaldningssted og symptomerne mindskes igen, dog forsvinder det ikke helt.

I 2019 pådrager han sig en gaffelbåndsskade. Dyrlægen giver mig fejlagtigt det indtryk at skaden er mild og jeg tager det derfor ikke så tungt. Hesten er naturligvis kommet på sygefold, men kommer tilbage i flokken midt i genoptræningen. Jeg tror jo fejlagtigt at det ikke er så slemt. Hesten bliver halt igen og jeg tænker nu -så må endnu tre måneders ro, vel være godt nok (det var Ca samme mængde som første gang) hesten bliver på sygefold og alt spiller i genoptræningen. Jeg er militaryrytter og kva hans headshaking, har jeg ikke redet i to sæsoner. Jeg er måske lidt utålmodig og jeg vælger derfor at tage til en militarytræning. Det blev enden på hans karriere som andet end skovturshest.

Jeg har kun, da han stod halt tredje gang og skaden ikke ville hele ordentligt, tænkt at det måske burde være slut. Men samtidig så går han jo ikke og virker til at have ondt.

Han er nu lånt ud som skovturshest og jeg selv skal have købt en ny militarystjerne

Held og lykke med din hest ??

• #6   30. jun Jeg havde fundet en lokal dyrlæge, som er kendt for at være (k) ærlig og have etikken prioteret over indtjening.

Og så gennemgået historikken med den dyrlæge.
    Revurderet om der er følger efter tidligere skader, osv.
    Hvis alle tidligere skader er overstået uden men, kan du fortsætte.

Eller - ulempen ved føl/ungheste er, at de kan vokse sig op og få et andet eksteriør og sind end man gik efter.
    Er du i tvivl, fordi han ikke er din kommende ridehest?
    Hvis du tror at han er sund og rask, så overvej at sælge ham.
    Hvis der er skader efter tidligere, så afliv med ren samvittighed.

• #7   30. jun Der kan af og til komme en grim overraskelse, det er man jo aldrig herre over, men som grundregel: Hvis han er rengående nu, så burde den også vedblive at være det i træning - simpelthen fordi korrekt træning opbygger og styrker hesten. Hvis den bliver halt under træning, og du er 110% sikker på at det ikke er træningen der gør det (for det er det meget ofte), så er det jo et valg mellem at udrede eller aflive groft sagt.

Personligt havde jeg nok bare startet den op, og gemt røntgen til hvis den blev halt.

• #8   30. jun Jeg ville få kontrolscannet den gaffelbåndsskade og er den ok, så smid den i ridning eller sælg den, afhængig af om du mener han bliver en god ridehest for dig eller ej.
    hvis du vælger salg, så vær hudløst ærlig, og så kan køber jo vurdere om de vil tage røntgen ifb. handelsundersøgelse.
    For mig at se er aflivning på nuværende tidspunkt ikke på tale, hvis det var min hest.

Min tidligere hest havde gennem sit liv mange skader, sygdomsforløb mv. men han var mit et og alt, trods skader mv. var han altid glad ind til han havde gået et år med en knæskade der ikke ville hele, han begyndte st blive sur på sin foldkammerat og på de andre i stalden når de fodrede, så her valgte jeg at give ham fred, for nu havde han ikke en god livskvalitet mere.

• #9   30. jun Tak for jeres mange gode inputs. Og ja, der er jo ikke andre end mig der kan træffe beslutningen.

Han skal i røntgen. Jeg har ikke tænkt mig at lægge en sund og rask hest ned. Det er mere tanker om hvad nu hvis.....
    Hvad hvis nu der er én mus..... fjerner man den så? Og hvad hvis der er 7?
    Hvis nu det viser sig at han har tætsiddende torntapper, prøver man så at tilride alligevel?

Det er summen af ret store skader, allerede inden han har vist at han kan blive ridehest, jeg har i baghovedet.
    Kan man forvente at han bliver en ridehest med en fraktur i det ene forben, en gaffelbåndsskade på det andet? Dyrlægen siger ja, men det er trods alt baseret på hans erfaring og teori. Det er jo ikke testet af, på selve hesten.
    Hvis det er hans store bevægemønster der bliver ved med at sætte ham ud af spillet?

Jeg tager nok bare sorgerne på forskud. Det kan jo være at han er ren som nyfalden sne.

Nu kan jeg se at flere skriver noget om at sælge ham…..
    Han er ikke til salg og bliver det heller ikke. Han er alt hvad jeg har drømt om i en hest (hvis man lige ser bort fra hans evne til at komme gevaldigt til skade). At jeg sender ham i ridning, er simpelthen fordi jeg har erkendt at jeg ikke har den nødvendige rutine i tilridning, til at lægge de første byggesten på en så klog og levende hest. Han lærer lynhurtigt, og jeg vil ikke teste om jeg er hurtig nok i min signalgivning, til at han får en god start. Der er min anden 2017'er væsentlig mere tilgivende af sind, så ham tilrider jeg selv.

Han er min kommende ridehest, så jeg er ikke i tvivl om at er det værd at fixe, så skal det fixes. Spørgsmålet er bare om det er det (hvis der er noget), når han har så store skader, der jo ikke er testet af om kan holde til ridning. Han kan holde til at gå på fold, men er det et andet billede, når man starter baneridning op? Jeg kommer ikke til at holde ham som foldbums. Så livskvalitet eller ej. Kan han ikke rides, så bliver han lagt ned.

Han er kommet sig over skaderne (eller jeg har jo ikke fået kontrolscannet benet efter gaffelbåndsskaden, men han er 100% rengående). Frakturen kan du faktisk nærmest ikke se, på de nyeste billeder, men hvad hvis han bare er en mandagsmodel, et resultat af moderne sportshesteavl, med uhensigtsmæssigt stort bevægemønster? Hvornår trækker man en streg i sandet og siger ”ikke flere penge i det sorte hul”?

Da TurboHenning havde kolik, var jeg ret sikker på at han skulle aflives, for jeg ville ikke ofre en operation på en hest, der havde haft brækket piben. Og alligevel stod han på KU efter et døgn med vagtdyrlæge, fordi jeg kunne mærke at jeg var nødt til at give ham chancen.

Jeg tror at jeg er nødt til at have sat nogle rammer for hvad jeg går videre med, og hvad jeg ikke går videre med, inden man bare bliver revet med i det.
    Jeg har jo bevist over for mig selv, at jeg ikke er så nøgtern som jeg ville ønske at jeg var, når det virkelig gælder. Og samtidig ved jeg jo godt at man ikke kan gøre det så sort/hvidt. Hvis der er noget, kan det jo enten være ubetydeligt eller det kan være altafgørende.

• #10   30. jun Tætsiddende torntappe burde ikke være et problem, ej heller en mus, såfremt den ikke er halt nu. Ang. fraktur og gaffelbåndsskade, så re-modulere kroppen hele tiden sig selv, så igen, hvis hesten ikke har problemer nu, så er der stor sandsynlighed for at der heller ikke bliver problemer. Men korrekt træning er alt afgørende. Jeg kender f.eks. en hest med hovbensfraktur, der blev omskolet til dressurhest på højt plan. Træningen enten nedbryder eller opbygger hesten, uanset hvor mange skader den så har haft, eller hvordan dens bevægelsesmønster er. At den er rengående nu, er derfor et godt udgangspunkt. Ofte generer mus ikke hesten, mange opdager slet ikke deres hest har en mus, ligeså med tætsiddende torntapper. En gammel fraktur, er kun et problem hvis du vil ud og springe, og det kan sagtens være den kan holde til mindre spring. Gaffelbåndsskade, er ikke en stationær skade, da vævet hele tiden forandrer sig i forhold til den belastning det bliver udsat for. Man kan derfor ikke sige at fordi hesten har gamle skader, så kan den ikke blive ridehest, det kommer fuldstændig an på hvordan kroppen har re-moduleret vævet.

Røntgen kan fortælle dig hvordan knogler/led ser ud her og nu, men det kan ikke fortælle dig om der er microfrakturer, eller noget om sener eller ligamenternes beskaffenhed. Eller om hesten kan opbygges nok træningsmæssigt til at blive ridehest. Det er ret begrænset hvad røntgen kan bruges til.
    Selv ville jeg tage det koldt og roligt med de tidligere skader, og så fokuserer på at kommende træning blev så god som muligt, mhb. på at få re-moduleret vævet så godt som muligt og undgå skader hvor der endnu ikke er nogen.

• Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 111
    #11   30. jun Det er nok umuligt ikke at være biased, med hans skadeshistorik i baghovedet, men jeg ville som AMT skille fortid og fremtid - er hans gaffelbåndsskade helet op, er tavlen som udgangspunkt ren forud for en generel røntgenundersøgelse, og der er jo i øvrigt ingen af de tidligere skader, der indikerer at sandsynligheden for tætsiddende torntappe og/eller OCD skulle være forhøjet...

Så jeg tænker faktisk, at du tager sorgerne på forskud... smiley

• #12   30. jun Lisette
    ville du så heller ikke scanne gaffelbåndet, for at se om det er helet op, inden du startede op?

• Charlotte S
    Charlotte S Tilmeldt:
    maj 2021

Følger: 1 Svar: 14
    #13   30. jun Personligt har jeg det sådan, at jeg kigger ikke efter mulige problemer i mine heste smiley

Dvs ingen af mine heste har været i Rgt eller dyrlægebehandling før tilridning - andet end fjernelse af ulvetænder og tandrasp.

Jeg tænker du har det på meget samme måde som jeg - min unghest er ikke et salgsemne, men min kommende kammerat ind til han dør. Og ja så kan der ske mange ting og bla bla....men jeg hvis min hest fungerer så er det i princippet ligegyldigt om den har en milliard mus og total tætsiddende torntappe.
    Problemet er, at måske giver evt Rgt-fejl problemer.....måske gør de ikke..... smiley Og hvad vil du så vide det for ?
    Vil du gå med livrem og seler, så får du fjernet mus.....men hvornår vil du stoppe ? Et ben, to ben, fire ben ? Vil du ændre din ridemåde hvis den har tætsiddende torntappe ? Vil du aflive hesten, på formodet forventet risiko for gener ?

Jeg har mine to gamle, som jo aldrig er blevet undersøgt for noget - førend Caspian som 9 års B-hest blev puttet i handelsrgt. Han har mus hist og pist, og en fantastisk flot ryg smiley Dyrlægens kommentar - kat 2 uden betydning for brug. Jeg spurgte om han også havde været kat 2 uden betydning, hvis han havde været 3 år.....og nej så havde det været kat 3 smiley Men nu havde hesten jo vist den kunne holde, så nu betød de ikke noget......dvs jeg havde enten aflivet/solgt billigt hvis hesten var 3 år og salgsemne. Men ved ikke at vide noget, så var hesten blevet 9 år og B-hest smiley

Så Freiherr er såmænd heller ikke blevet undersøgt smiley

Når det så er sagt, så er det jo et valg man skal leve med !
    Der er ingen herinde som kan tage “risikoen ved at leve” væk fra sådan en beslutning.

Mvh Charlotte

• #14   30. jun
    Jeg ville ikke lede efter ting, jeg ikke har problemer med.

Hvis hesten virker, så virker den - virker den ikke, så kan man så tage stilling ud fra det og undersøge det der nu er et problem. Istedet for at lede efter tingene før skaden er sket. Jeg ville nok heller ikke scanne gaffelbånd hvis hesten ellers genoptrænes efter roligt program, samt har fået den tid den skulle ha' i følge dyrlægen.

Du kan få taget røntgen og finde tætte torntappe - men hvis du ikke får det røntgen billed taget og hesten har det alligevel, men virker fint, selvom du ikke ved den har det. Så er det jo ikke et problem.

Jeg ville heller ikke lige tænke aflivning med det du beskriver - det er kedelige skader der har taget tid, men aflivning ville jeg ikke tænke.

Jeg har selv sådan en ulykkesfugl - hun har fejlet og fejler 117 ting. Jeg har mistanke om nogle ting, men jeg vil ikke undersøge det når det ikke er et problem. Hvad jeg ikke ved, bekymre jeg mig ikke om. Skulle der opstå noget så kigger jeg på det når det kommer.
    Fx har hun været halt - og jeg besluttede mig egentligt for ikke og ville undersøge det nærmere, bare give det tid, hvis det ikke var/er den såleknusning jeg mistænker.

Fordi hun fejler 117 ting, ikke er ny længere og bare er hyggeturhest. Var hun en frisk hest, yngere og blev brugt til noget mere seriøst ( eller havde det i vente ) havde jeg nok en anden holdning, som fx med din.

• #15   30. jun Måske, det ville nok komme an på om jeg synes hans bevægelsesmønster så sundt ud. Men der er intet forgjort i at gøre det, det er en smagssag (og pengesag) tænker jeg.

• #16   30. jun Jeg tror, at jeg holder indædt fast i mit råd om at få fat på en dyrlæge, som både er kvalificeret ift det rent dyrlægefaglige og ift etikken bag beslutninger.

Lige nu foreslår mange rtg, ultralyd osv.
    -Men - alt aht de finere detaljer i de tidligere skader og sygdomme osv - som det ikke giver mening at du genfortæller her, for, det tillader hjemmesiden ikke (du kan jo ikke copy paste Alle journal oplysninger, tidligere billeddiagnostik osv her)
    - så, vi venlige mennesker kan faktisk ikke sige ret meget om dyrets prognose. Vi kan simpelthen ikke få de rette detaljer forklaret.

Dyrlægen kan læse op på alt, som tidligere er fundet ud af.
    Og dyrlægen kan bygge videre på den viden til at tage en faglig relevant prognose.
    - Det svar kan du nok bruge til mere.

Dernæst - hvad kan du bruge rtg af ryg til? Ultralyd af sener?
    Hvis rtg af ryg er fin - så er det nemt og du er mindre bekymret.
    Men, hvad hvis der på rtg er tætsiddende torntappe. Tillykke, det er der på hver anden varmblodshest, 9/10 får aldrig symptomer. Så, kan du bruge det til noget? Vil du alligevel fravælge tilridning af drømmehest, hvis der er 90% sandsynlighed for at det er et betydningsløst grimt billede?
    Hvad med ledmus? Det er det samme - de fleste heste med ledmus vil aldrig mærke noget til musen. (og får de symptomer er skaden sket og det er for sent at operere.)
    Jeg synes at du skal overveje meget grundigt, om undersøgelser har konsekvens.
    Og så enten vælge at planlægge efter at hans uheldskvote er brugt op og han holder - eller sælge / aflive.

(Ud fra det, du beskriver, ville jeg nok lukke øjnene og hoppe ud på dybt vand og vælge at tro på den. Eller sælge, hvis dine instinkter siger TVIVL. Jeg er fan af at stole på instinkter.)

• #17   30. jun I min mening, hvis en hest er skadet så den ikke kan rides, bør man enten beholde den som hyggehest eller sælge den som hyggehest. Hvis man ikke selv kan beholde den, eller sælge den som hyggehest så skal den aflives smiley
    Det kender jeg selv en som gjorde smiley

• #18   30. jun Jeg prøver lige en gang mere.
    Det kommer ikke på tale at han skal sælges. Hverken hvis han er skadet eller ej.
    Det er min kommende ridehest, som jeg glæder mig vanvittig meget til at få nogle fede ture på og lige nu er han særdeles velgående og rentaktet.

Jeg vil gå rigtig langt for at afhjælpe evt problemer, men er bange for om det bare bliver sådan en snebold der bare ruller derud af.

Jeg er selvfølgelig i tæt dialog med min meget dygtige dyrlæge, som kender hestens sygdoms historik og som jeg har stor tillid til.
    Dyrlægen har rådet mig til at scanne gaffelbåndsskaden, især fordi han ikke var så god til at blive på sin sygefold, men siger at hvis jeg selv skulle tilride ham, så ville han ikke bruge penge på røntgen, men at han godt forstår at jeg ikke vil poste så mange penge i tilridning, hvis nu han har markante røntgen fejl.
    Men ja, hvad skal jeg bruge resultatet til, hvis han har været rengående næsten det sidste år, og hvis han ikke skal sælges.... Måske er jeg bare sortseer, fordi jeg aldrig før har haft en hest der laver så mange og så store skader

Charlotte
    Det er nemlig det der er mit dilemma. Hvis der er røntgen fejl..... Fjerner jeg en mus, to mus. Hvornår er nok nok. Lægger jeg ham ned på en formodning om at det muligvis giver gener senere hen? Det giver jo ingen mening. Så kunne jeg jo lige så godt have lagt ham ned, da han brækkede piben.

Måske skal jeg bare lukke øjnene og håbe på det bedste, som nogle af jer er inde på, for lige nu overtænker jeg

• Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 111
    #19   30. jun "forstår at jeg ikke vil poste så mange penge i tilridning, hvis nu han har markante røntgen fejl. "

Så vend den om - du har jo allerede postet det i ham, han har kostet i anskaffelse og maintenance mens du har haft ham, så de penge er ude af ligningen.
    Hvis du stod og skulle købe en hest til 24K, ville du så koste fuld røntgen på den...? smiley

• #20   30. jun få ham scannet
    og så tag den derfra sammen med din dyrlæge

jeg har også et styks dame som har lavet mange mærkelig ting i sine unge dage. Også ting som kunne have kostet hende livet
    i dag som 20 årige er hun mere "normal" - uden div skader. Og endelig har været i flere år. så der er håb forude.

jeg snakkede en gang med dyrlægen omkring en hest jeg skulle købe, som havde mus
    han sagde at så lang tid at hesten ikke var halt af det, så var der ingen grund til at bruge en masse penge på en operation. For mange heste havde mus som aldrig bliver opdaget, og så som går konkurrencer. Uden problemer

torntapperne, ja så tænker jeg at han vil være øm, hvis man rører ved ham
    men kender ikke nok til det til at kunne udtale mig om det

men få ham scannet. så får du mere ro på dig selv.
    skulle der være noget så er din dyrlæge nok den bedste til at rådgive dig
    men tænker ikke at der er noget med ham. det er jo skader som der går over igen. Og det lyder som om at han er klar til at komme videre i sin uddannelse

• Helle A
    Helle A Tilmeldt:
    sep 2011

Følger: 1 Emner: 33 Svar: 173
    #21   30. jun Ville du få ham tjekket inden tilridning hvis han ikke havde haft den sygehistorie?

Jeg kan forstå at du vil tjekke pga gaffelbåndsskaden, for at være sikker på at det er helet fint op, men hvis han ikke havde været uheldig, ville du så overhovedet have haft de tanker nu?

Jeg tror dog, at hvis jeg skulle betale så mange penge for tilridning, så havde jeg også valgt at få hesten tjekket godt igennem, incl røntgen, uanset om der havde været en forhistorie eller ej.

Min forrige hest blev tjekket da han blev sendt til tilridning fordi han også skulle sælges, men desværre ikke med røntgen, og det viste sig, at han havde spat i begge hase.

• #22   30. jun "lægger jeg ham ned på formodning om at der måske kommer gener senere hen. Det giver jo ingen mening"
    Lige præcis, det giver ingen mening, for så skal vi aflive alle heste.
    Jeg ville slet ikke tænke over aflivning, før der er noget at aflive for, og der er tidligere, helede skader altså ikke en god årsag.

Læg fortiden bag dig, se fremad og glæd dig til en skøn ridehest og så tag problemerne når de kommer.

Der er altid en risiko med heste, men hvis vi skal gå og bekymre os over ting som måske er eller måske kan ske, så bliver vi sindsyge.

Jeg ville ikke tage røntgen før jeg har reel mistanke om at der er noget at tage dem for, det er for dyrt, vi scanner jo heller ikke raske sener, for at være sikke på at de er iorden.

• #23   30. jun What she said ^^

• #24   1. jul
    Du er sådan helt ærligt sagt; meget sortseende og tænker for meget.

Få hesten i tilridning og kom igang med at nyde det at have hesten smiley Istedet for at tænke på hvad hvis og hvad der kunne ske.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 42 Emner: 130 Svar: 8.933
    #25   1. jul Selvfølgelig så skader det aldrig at få hesten tjekket.

Men en omgang røntgen/scanning ændre ikke på noget. Har hesten ingen symptomer, smerter el. nu, så opstår de heller ikke bare fordi at der pludselig er set noget på et billede.

Fordelen ved at få foretaget en undersøgelse inden, er at man derved kan forebygge - men man bær jo som udgangspunkt altid ride fornuftigt, og ikke ødelæggende.

Hesten er som den er, uanset "diagnoser" eller ej. Har hesten det godt, så tag udgangspunkt i det, istedet for "hvad nu hvis".

Hvis man hele tiden tænker hvad nu hvis den har det, og hvad nu hvis det har det, uden at der er en reel bekymring, så bliver det til sidst bare rigtig træls at være hesteejer, og det vil man jo ikke gerne ud i smiley

• #26   1. jul Enig med de andre. Bekymringer har vi nok af som hesteejere, så ikke grund til at opsøge yderligere. Er næsten helt sikker på at næsten alle heste har en eller anden anmærkning hvis man begynder at lede efter dem.
    Jeg ville nok vælge at få kontrolscannet senen, men det er mest fordi ellers ved jeg med mig selv at jeg hele tiden vil gå og overanalysere hesten, så som: “trådte den lige en my anderledes med det ben.. kan det skyldes seneskaden?”

Vil så sige at jeg også før havde tænkt at få røntgen af hesten inden tilridning når min engang skal det, men efter at have læst her giver det så god mening at der ikke er grund til at lede efter potientielle problemer som nok aldrig bliver til reelle problemer.

Jeg vil få tjekke tænderne grundigt og fjernet eventuelle ulvetænder inden bidtilvænning. Overvejer også om jeg vil få lavet gastroskopi for tjek for mavesår inden, men jeg har så også en sensitiv hest der hurtigt pt stresser op over nye ting.

Jeg fandt dette igår og synes egentligt det beskriver godt når nok er nok og det er tid til at sige på gensyn:
    Det er aldrig en nem beslutning at sige farvel, og det er især svært når hesten langsomt bliver dårligere. Men tiden er inde, når din hest ikke længere trives, og du ikke kan ændre på hestens tilstand uanset om det skyldes manglende økonomi, tid, fysiske rammer, for fremskreden sygdom, smerter, alder, eller hestens temperament.

• #27   2. jul jeg ville sætte ham i ridning selvfølgelig hvor hele hans historie bliver fortalt, ved det mindste tegn på halt hed ell ligende ville jeg få taget billeder osv, men ikke før da der kan komme nogle forandringer ved brug, når han så har været i ridning ville jeg få taget billeder igen for at se om der er nogle obs punkter

• #28   5. jul Mit første indtryk er: Sikke en ansvarlig hesteejer. I mit hoved er det en rigtig, rigtig god idé at tage sin hest i røntgen, inden man påbegynder tilridning, hvis den ikke har været det tidligere. Så kan man netop tage højde for evt. rygproblemer eller OCD-fragmenter. Ikke nødvendigvis lade være at ride, hvis der er noget simpelt - men så kan man holde øje og forebygge.

Jeg gjorde det samme. Købte min som 2 års, han kom i røntgen. Viste 2 OCD-fragmenter, en i en has og en i en kode på forbenet. Han fik fjernet dem begge, ganske ukompliceret, holdt ro og fik masser af tid og så i genoptræning. Jeg gjorde det netop fordi, jeg ikke ville risikere at ødelægge min hest ved at ride på et ben med OCD, hvis det blot kunne fjernes inden smiley PLUS hvor er det bare sindssygt synd for en ung hest at få ridning forbundet med smerter pga. noget, man evt. kunne have afhjulpet, behandlet eller taget højde for. Den start på ridekarrieren fortjener ingen hest smiley Man er jo aldrig sikker, og der kan være mange andre ting galt, men så har man da lige en idé om, hvad der "er derinde".

Ville aldrig aflive en hest pga. OCD-fragment, medmindre den sidder kompliceret og/eller højt/har lavet skade på leddet eller lignende - og dyrlægen vurderer dette. Rigtig mange heste fungerer fint med OCD-fragmenter, tætsiddende torntappe eller whatever, og som du selv skriver, mange har det, uden ejerne ved det. Success-raten er dog generelt højere jo yngre hesten er, mener man anbefaler at fjerne dem i alderen 2-4 år. Højgård er sindssygt dygtige til at fjerne OCD-fragmenter.

Ville ikke aflive en hest, før den stor foran en urimelig stort eller voldsom operation eller simpelthen ikke fungerede mere. Her er dyrlægen din bedste ven - hvis du har en, du stoler på og som kan rådgive dig smiley Og så kender man jo sin hest.

Alt held og lykke med tilridning og evt. røntgen/scanning. Bliver spændende med begge dele.

Kommentér på:
Hvornår er nok nok?

x